ضرورت‌های تبلیغ دین
کد خبر: 4166013
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد

ضرورت‌های تبلیغ دین

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اگر مقوله تبلیغ جدی گرفته نشود و انسان در بحبوحه ترفندهای دشمن هدایت و تبیین نشود در دام فساد و شهوت قرار می‌گیرد گفت: لذا در شرایط کنونی ضرورت تبلیغ آن‌هم با رویکرد خاص خود و متناسب با حجم هجمه دشمن و با اقتضائات خلاقانه‌ فرهنگی با اندکی تأمل مشخص می‌شود.

حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام والمسلمین حجت سالاری مکی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از استان در خصوص ضرورت‌های تبلیغ دین، اظهار کرد: انسان‌ها موجوداتی دوبعدی بوده و تلفیقی از جسم و روح هستند. فطرت انسان که از لوازم روح اوست زمینه حرکت و تلاش به سمت کمال و سعادت است که اگر از موانع طبیعی مسیر بندگی که به حکم خداوند در قالب آزمایش تدبیر شده است به سلامت طی طریق کند، می‌تواند در جاده فضایل به سوی حیات طیبه حرکت کرده و بنا به کیفیت انجام وظیفه پاداش بگیرد و از مواهب اخروی بهره‌مند شود.
 
وی ادامه داد: اگر غرایز انسان که از لوازم جسم اوست و با اندازه و قالب مشخص برایش تجویز شده بر فطرت او غلبه کرد، زمینه سقوط انسان به دره رذائل و موجبات غضب و خشم الهی برایش فراهم می‌شود. در این بین خداوند در قالب‌های مختلف حمایت و پشتیبانی از صعود انسان به قله سعادت را تدبیر کرده است تا به وسیله هدایت تکوینی عقل و استفاده از زمینه‌های دیگر هدایت مانند هدایتگری پیامبران، تحذیر از خشم خود، ترغیب به کسب غفران الهی و یادآوری نعمت‌ها، زمینه فلاح و رستگاری بشر را فراهم کند و از طرفی با مهلت‌دادن به شیطان و فعالیت او زمینه آزمایش و امتحان انسان را فراهم کرده است، چه اینکه وجود شیطان و هوای نفس، تنور این مسابقه که زمینه پرورش انسان و کمال او را فراهم می‌کند گرم‌تر می‌کند.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: جالب اینکه به‌صورت مدام بابت دشمنی شیطان ترفندها و هدف نهایی او به انسان تذکر داده‌اند، همچنان‌که در آیه 6 سوره فاطر آمده است: «إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ؛ بی‌تردید شیطان، دشمن شماست، پس او را دشمن خود بگیرید. او گروهش را فقط به این سبب به فسق و فجور دعوت می‌کند که اهل آتش‌سوزان گردند.» بنابراین آنچه مسلم است در جبهه حق و باطل طرفدارانی وجود دارند که برای گسترش اهداف منتسب به جریان خود تلاش می‌کنند. شیطانی که قسم خورده که «فَبِعِزَّتِكَ لَأُغوِيَنَّهُم أَجمَعِينَ؛ پس به عزت تو سوگند كه همگى را جدا از راه به در مى‌برم»(آیه 82 سوره‌ ص) و شبانه‌روزی سعی در اغوای فرزندان آدم دارد و به تعبیری با یک سابقه از آدم تا خاتم و به‌صورت سه شیفت و با تنوع در کار و خلافیت در برنامه‌ریزی شیطنت می‌کند.
 
سالاری مکی ادامه داد: در سوی دیگر هم پیامبران و خوبان عالم سعی در نشر ارزش‌های الهی دارند و هدف از ارسال رسل و بعثت انبیاء عظام و امامت ائمه اطهار(ع) هم همین نشر ارزش‌های الهی است. حتی نبی مکرم اسلام و ائمه معصومین هم از بین یاران خود کسانی را برای فعالیت در مسیر هدایتگری جامعه مامور می‌کردند.
 
وی افزود: اسلام نیز در قالب‌های مختلفی همچون امر به‌معروف و نهی ازمنکر، نصح و خیرخواهی و ضرورت دعوت الی‌الله به همگان مأموریت عظیم تبلیغ دین را داده است، لذا بهترین گفتارها را کلامی می‌داند که در مسیر دعوت به خدا و خوبی‌ها باشد. همچنان‌که در آیه 33 سوره فصلت خداوند می‌فرماید: «وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ؛ در جهان از آن کس که (چون پیغمبران) خلق را به سوی خدا خواند و نیکوکار گردید و گفت که من از تسلیم شوندگان خدایم کدام کس بهتر و نیکو گفتارتر است؟» و یا در آیه 122 سوره توبه عده‌ای را موظف به دینداری دیندانی و دین بانی می‌کند و می‌فرماید: «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ؛ و هنگامی که رسول فرمان خروج برای جنگ دهد نباید مؤمنان همگی بیرون روند و رسول را تنها گذارند پس چرا از هر طایفه‌ای جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم رسانند، باشد که از نافرمانی خدا حذر کنند» و یا آنجا که نشر ارزش‌های الهی و توسعه معارف دینی و احیای نفوس را به منزله احیای همه فرزندان آدم قلمداد می‌کند و همگان را بر این مهم ترغیب می‌کند، و در آیه 32 سوره مائده می‌فرماید: «...وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا؛ هر کس انسانی را از مرگ برهاند و زنده بدارد، گویی همه انسان ها را زنده داشته است.»
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در کلام پیامبر(ص) نیز شأن تبلیغی اصحاب و افراد و علما جایگاه خاصی دارد. گاهی در هنگام فرستادن امیرالمؤمنین(ع) برای تبلیغ دین و دعوت مردم به اسلام در یمن به او می‌فرماید: «و ايمُ اللّه ِ لَأن يَهدی اللّه ُ على يَدَيكَ رجُلاً خَيرٌ لَكَ مِمّا طَلَعَت علَيهِ الشَّمسُ و غَرَبَت؛ به خدا سوگند اگر خداوند کسی را به دست تو هدایت کند برایت بهتر است از آنچه آفتاب بر آن طلوع و غروب می‌کند» و گاهی برای عموم اعلام می‌کند که «خيارُ اُمَّتي مَن دَعا إلی اللّه ِ تَعالی، وَحَبَّبَ عِبادَه إلَيهِ»؛ بهترین امت من کسی است که به سوی خداوند متعال فراخواند و بندگانش را با او دوست سازد. 
 
سالاری مکی با بیان اینکه سیره عملی نبی مکرم اسلام گویای اهمیت و ضرورت تبلیغ دین است، ادامه داد: از این‌رو ضرورت تبلیغ و تبیین در گذشته بخاطر این دو مبنا مشخص است. حال در شرایط کنونی که بعد از 1400 سال مردمی برای مبارزه عملی و اعتقادی در مقابل مستکبران جهان قد علم کرده‌اند و روزگاری بیش از چهل سال را مدام در مقابل آنها ایستادگی و آنها را مستأصل کرده‌اند و دشمن هم بعد از اعمال همه تحریم‌ها و ترفندها به این نتیجه رسیده است که قوه ایمان و اعتقادی را باید هدف بگیرد و یک جنگ جهانی اعتقادی و فرهنگی را با تمام توان شروع کرده است، ضرورت تبلیغ آن‌هم با رویکرد خاص خود و متناسب با حجم هجمه دشمن و با اقتضائات خلاقانه‌ای که امروز در میدان عملیات فرهنگی مورد نیاز است با اندکی تأمل مشخص می‌شود.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در پایان گفت: با وجود دشمنی غدار و مکار و قسم خورده که برنامه‌هایش با شرایط جدید آخرالزمانی و توسعه لذایذ و امکانات عجیب تنظیم شده و دسترسی سریع‌تر به انواع گناه‌های فاجعه‌آمیز که موافق با غریزه انسان‌هاست بسیار وسیع‌تر از قبل شده، اگر مقوله تبلیغ جدی گرفته نشود و انسانی که در این بحبوحه گرفتار است در معرض هدایت و تبیین قرار نگیرد در دام فساد و شهوت و انحراف جبهه شیطان قرار می‌گیرد و او نیز به مرور تبدیل به همان حیوان سیری می‌شود که مکتب مادی‌گرای غرب به دنبالش است.

 

انتهای پیام
captcha