تحول و عدالت اجتماعی با قرض‌الحسنه در بانکداری اسلامی
کد خبر: 4166088
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵
مدیر کل کمیته امداد مازندران بیان کرد:

تحول و عدالت اجتماعی با قرض‌الحسنه در بانکداری اسلامی

مدیرکل کمیته امداد امام(ره) مازندران گفت: پشت صحنه بانکداری غیراسلامی، سود و تجارت است، اما پشت صحنه بانکداری اسلامی ترویح سنت نبوی و در مقابل سنت ربا که از آن یهود به ویژه صهیونیزم است، قرار دارد. یک تفاوت دیگر هم نفع و تحول و عدالت اجتماعی است که توسط قرض‌الحسنه در جامعه شکل می‌گیرد.

نشست خبری مدیرکل کمیته امداد امام(ره) مازندران، هشتم شهریور ماه ماه روز بانک داری اسلامی در سالن همایش اداره کل کمیته امداد امام(ره) مازندران برگزار شد.

به گزارش ایکنا از مازندران، نشست خبری مدیر کل کمیته امداد امام(ره) مازندران، هشتم شهریورماه در روز پایانی هفته دولت و در آستانه روز بانکداری اسلامی، در سالن همایش اداره کل کمیته امداد امام(ره) مازندران برگزار شد.

میثم معافی، مدیرکل کمیته امدادامام(ره) مازندران در این نشست که با حضور مدیر شعب صندوق امداد ولایت کمیته امداد مازندران و خبرنگاران استان برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز بانکداری اسلامی، گفت: بانکداری 100 سال است که در ایران وجود دارد اما چرا می‌گوییم بانکداری اسلامی؟ برخی ایراد می‌گیرند که بانکداری، بانکداری است، بانکداری اسلامی چه معنایی دارد. معنی اسلامی این است که ما مبادلات اقتصادی، پولی و مالی مان در اسلام متفاوت هست، فرق ما و بانکداری غیر اسلامی در ذهن و اندیشه ما شکل می‌گیرد. الان در صندوق ولایت افراد زیادی هستند که سپرده‌گذاری کرده‌اند، این افراد به عنوان خیر و خیراندیش به دنبال سوداگری و دنبال سود مادی و تجارت نیستند.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان خیران 8 میلیارد به صندوق امداد ولایت برای قرض‌الحسنه هدیه کردند، فردی که با یک نیت خیر و یک ذهنیت بسیار پاک، منهای سوداگری در صندوقی که با همان نیت شکل می‌گیرد و به مردم و نیازمندان خدمت می‌دهد، فرقش با بانکداری غیر اسلامی بسیار متفاوت است.

معافی تصریح کرد: پشت صحنه بانکداری غیراسلامی، سود و تجارت است، اما پشت صحنه بانکداری اسلامی ترویح سنت نبوی و در مقابل سنت ربا که از آن یهود به ویژه صهیونیزم است، قرار دارد. یک تفاوت دیگر هم نفع و تحول و عدالت اجتماعی است که توسط قرض‌الحسنه در جامعه شکل می‌گیرد.

مدیرکل کمیته امداد امام(ره) مازندران با بیان اینکه اگر به به بانکداری‌های غیراسلامی در دنیا توجه کنیم، مشاهده می‌کنیم که چه ضربه و زیان و خسارتی توسط ربا به جامعه و فروپاشی آن وارد می‌سازد، خاطرنشان کرد: یهود که منظورم همان صهیونیزم است، دو چیز را برای خود حرام و برای رقبایش واجب می‌داند؛ برای خودشان قرض‌الحسنه را واجب و برای غیر یهود ربا را واجب می‌دانند، چرا که آن‌ها به دنبال فروپاشی اجتماعی غیر یهود هستند و در اینجا از ابزار ربا استفاده می‌کنند.

وی اظهار کرد: اگر مطالعه‌ای صورت پذیرد در صرافی‌های یهود در اروپا و در ایتالیا که بزرگ‌ترین صرافی‌های جهان را دارند با ربا به پیش می‌روند، اما اسلام برعکس یهود برای تحول اجتماعی و جامعه‌سازی و ایجاد تعادل اجتماعی به دنبال قرض‌الحسنه است.

معافی بیان کرد: پیامبر(ص) در مسجدالنبی مدینه، به نام سنت نبوی از یهودیان عهد گرفت که رباخواری نکنند زیرا پیامبر اسلام(ص) به رویارویی با سنت ربوی پرداخته بود که در قرآن هم آمده است.

مدیرکل کمیته امداد امام(ره) مازندران با اشاره به اینکه بانکداری اسلامی یعنی قرض‌الحسنه و قرض‌الحسنه یعنی نفی بانکداری با ربا، ادامه داد: اندیشه خیر در بانکداری قرض‌الحسنه ما وجود دارد. اگر مراجعه کنید به صندوق ولایت امام، جز خیر و کمک مؤمنانه چیز دیگری پیدا نمی‌کنید، این یعنی بانکداری صد درصد اسلامی، فرقش این است که در فکر و اندیشه انسان‌ها شکل می‌گیرد، انسان در فکرش نیت می‌کند و پولی را برای رفع نیاز جامعه هزینه می‌کند تا تکامل اجتماعی شکل بگیرد که در اسلام بسیار به قرض‌الحسنه تأکید شده است.

وی ادامه داد: آنقدر که به قرض‌الحسنه تأکید شده، به صدقه نشده است چرا که در صدقه، کرامت نیازمند زیر سؤال است و گاهی اوقات زیر ساطور قرار می‌گیرد. اسلام همه جوانب اجتماعی را در قرض‌الحسنه پیش‌بینی کرده است.

معافی افزود: مردم ما مردمی هستند که برای ایجاد مدینه فاضله و جداشدن از مدینه فاصله گام بر می‌دارند و فدایی خودشان و ارزش‌های اسلامی هستند. برای همین هم است که در اربعین همه فدای هم می‌شوند.

مدیرکل کمیته امداد امام(ره) مازندران بیان کرد: در قرض‌الحسنه هم همین است، وقتی قرض‌الحسنه شکل می‌گیرد، از طرفی کار و تلاش هم شکل می‌گیرد که ما در کمیته امداد به دنبال این هستیم راهبرد توانمند‌سازی را پیش رو داشته باشیم که این قرض‌الحسنه کمک بسزایی در توانمند‌سازی دارد.

وی افزود: زمانی که می‌خواهیم جهیزیه اعطا کنیم و می‌خواهیم مسکن بسازیم، وام قرض‌الحسنه صندوق ولایت پای کار می‌آید.

معافی ادامه داد: 1535 ساخت مسکن در دستور کار داریم، تا آخر شهریور 112 مسکن باید تحویل داده شود، در هفته دولت 200 مسکن را تحویل دادیم و ساخت 200 مسکن نیز کلنگ خورد.

مدیرکل کمیته امداد امام(ره) مازندران بیان کرد: همه این‌ها را که بررسی می‌کنیم، می‌بینیم پای صندوق ولایت در میان است، در حوزه جهیزیه، درمان و بیماران صعب‌العلاج که سه هزار و 200 بیمار صعب‌العلاج داریم، به کمک ما می‌آید. در حوزه اشتغال، هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با سود 4 درصد داریم.

وی ادامه داد: باید 87 میلیارد تومان ودیعه مسکن تا پایان شهریور اعطا شود، 11 هزار و 500 مستأجر در استان وجود دارد که باید برای ایشان اقدام به ساخت مسکن کنیم. خانواده می‌سازیم، خانه هم می‌سازیم؛ این شعار ما است.

معافی به جهیزیه نوعروسان اشاره کرد و گفت: منتظر کارت‌های عروسی هستیم که به این عزیزانمان جهیزیه اعطا کنیم، قرض‌الحسنه می‌تواند در این امور یاری دهنده ما باشد. برای نخستین بار است که برای رسانه‌ها و خبرنگاران اعلام می‌کنم 500 هزار نفر عضو شبکه احسان و نیکوکاری کمیته امداد هستند. همچنین 82 هزار مددجو داریم.

مدیر کل کمیته امداد امام (ره) مازندران، در سه مأموریت بزرگ امداد مسکن اشتغال و ازدواج، قرض‌الحسنه نقش بزرگی را ایفا می‌کند. در سال سه هزار و 200 میلیارد تومن گردش مالی کمیته امداد استان مازندران است، ماهی 65 میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌شود که در سال تقریباً 800 میلیارد تومان می‌شود، همچنین باید هزار و 500 میلیارد تسهیلات اشتغال، برای ایجاد حدود 50 هزار فرصت شغلی که نوعاً قرض‌الحسنه است، درعرض 4 سال اختصاص یابد.

وی به فعالیت هزار و ۱۰۰ شورای زکات روستایی استان با درآمد ۱۱۰ میلیارد تومان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: چشم‌انداز ما فعال شدن سه هزار و ۱۰۰ شورای زکات و هزار میلیارد تومان خدمات از شبکه نیکوکاری مردمی است. پیش‌بینی ما در جشن عاطفه‌ها رشد ۱۰۰ تا ۱۴۰ درصدی همانند پویش‌های دیگر است و امسال منابعی که از جشن عاطفه‌ها جذب می‌شود، توزیع آن از محله و مدرسه انجام خواهد شد.

معافی گفت: ۸۵ هزار خیّر از دانش‌آموزان حمایت می‌کنند و سرانه خدمت به دانش‌آموزان یک میلیون و 200 هزار تومان است که جزو رتبه یک تا سه کشور در سرانه ارائه خدمات دانش‌آموزی هستیم.

وی با بیان اینکه ۷۰۰ دانش‌آموز در مدارس غیرانتفاعی و هیئت امنایی مدارس همدل به صورت رایگان تحصیل می‌کنند، افزود: امسال ۶۲۷ نفر از مجموعه حائزان رتبه کنکور بودند که ۸ نفر از آنان رتبه سه رقمی و ۳۹ نفر رتبه چهار رقمی کسب کردند.

وی به اهدای سه هزار و ۸۲۰ جهیزیه به نوعروسان و کمک هزینه ازدواج در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: ۱۲ هزار و ۸۸۶ لوازم ضروری زندگی نیز توزیع شد.

انتهای پیام
captcha