مؤسسات قرآنی در مناطق محروم نیازمند حمایت هستند
کد خبر: 4166115
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مؤسسات قرآنی در مناطق محروم نیازمند حمایت هستند

مدیر مؤسسه قرآنی علی بن موسی‌الرضا(ع) نورآباد با بیان اینکه مؤسسات قرآنی در مناطق محروم بیشتر نیازمند حمایت هستند، گفت: نداشتن توانایی پرداخت شهریه از سوی قرآن‌آموزان، بالا بودن رهن و اجاره، نداشتن امکانات، عدم حمایت از سوی متولیان قرآنی، خانه به دوشی مؤسسات و... از جمله مشکلات مؤسسات است.

بانوان قرآنیفرصت محمدیان، مدیر مؤسسه قرآنی علی بن موسی‌الرضا(ع) نورآباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان با بیان اینکه این مؤسسه قرآنی در سال 1390 با کسب مجوز از اداره‌کل تبلیغات اسلامی لرستان فعالیت خود را در نورآباد آغاز کرد، گفت: این مؤسسه در زمینه آموزش روخوانی و روانخوانی، تجوید و مفاهیم و تفسیر قرآن کریم فعالیت دارد و قرآن‌آموزان آن در سنین مختلف هستند.
 
وی با بیان اینکه استقبال از کلاس‌های آموزش قرآن در این مؤسسه تا حدودی خوب است البته قبل از کرونا آمار بیشتر بود اما بعد از کرونا این آمار کاهش پیدا کرده است، افزود: قرآن‌آموزان این مؤسسه را اغلب جوانان تشکیل می‌دهند و تلاش من بر این است از روش‌های جدید و جذاب برای آموزش قرآن استفاده کنم که در این راستا در چند دوره تربیت معلم قرآن کریم شرکت کرده‌ام و به عنوان داور مسابقات قرآن نیز فعالیت دارم.
 
این بانوی فعال قرآنی با بیان اینکه امروزه استقبال از کلاس‌های هنری، علمی و ورزشی نسبت به کلاس‌‌های قرآن رشد بهتر و بیشتری داشته است، اضافه کرد: خیلی از مردم بر این باور هستند که خودشان قرآن را بلد هستند و نیازی نیست برای یادگیری روخوانی و روانخوانی قرآن به مؤسسه‌ یا خانه قرآن مراجعه کنند.

شهریه‌ها جوابگوی هزینه‌های مؤسسات نیست

وی ادامه داد: به نظر من یکی از دلایل افت و رکود فعالیت مؤسسات و خانه‌های قرآنی در این است که مردم نگاه می‌کنند خود مربیان و مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآن در زمینه مالی و شغلی چندان موفق نیستند و پیشرفتی نکرده‌اند لذا آنان نیز انگیزه‌ای برای شرکت در کلاس‌‎های آموزش قرآن ندارند.
 
محمدیان بالا بودن رهن و اجاره را یکی از اساسی‌ترین مشکلات این مؤسسه ذکر کرد و ادامه داد: با وجود مشکلات زیادی که مؤسسات قرآنی با آن مواجه هستند اما حمایتی از سوی مسئولان به‌ویژه سازمان تبلیغات از آنها نمی‎شود این در حالی است که از نظر تجهیزات نیز هیچ کمکی به این مؤسسه نشده و میز و صندلی و فرش‌ها را خودم خریداری کرده‌ام حتی از داشتن کامپیوتر هم محروم هستیم.
 
مدیر مؤسسه قرآنی علی بن موسی‎الرضا(ع) نورآباد با اشاره به مشکلات مالی مؤسسات قرآنی و عدم حمایت مالی دولت از این مؤسسات، گفت: شهریه‌ای که در مؤسسات قرآنی از قرآن‌آموزان گرفته می‌شود ناچیز است حتی اغلب قرآن‌آموزان برای پرداخت شهریه 50 هزار تومانی نیز مشکل دارند و وقتی متوجه می‌شوند باید شهریه پرداخت کنند قید شرکت در کلاس قرآن را می‌زنند و نیامدن را بر آمدن ترجیح می‌دهند.
 
وی در ادامه با گلایه از مسئولان قرآنی که طی بیش از یک دهه از فعالیت مؤسسه قرآنی علی بن موسی‌الرضا(ع) نورآباد هیچ بازدیدی از آن نداشته‌اند، اضافه کرد: فقط با شعار دادن و اینکه انتظار داشته باشیم فعالیت‌های قرآنی فی‌سبیل‌الله و دست خالی انجام شود نمی‌‎توان در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی موفق شد باید برای فعالیت‌های قرآنی نیز هزینه کرد، اعتبار و بودجه اختصاص داد، قرآن‌آموزان را با دادن هدیه و جایزه تشویق به ادامه مسیر کرد نه اینکه مؤسسات و خانه‌های قرآن را به حال خود رها کرد و بعد انتظار داشته باشیم آنها برای ترویج فرهنگ قرآن در جامعه تلاش کنند.

مشکلات مؤسسات قرآنی در مناطق محروم

محمدیان با بیان اینکه بسیاری از مدیران و مربیان مؤسسات و خانه‌های قرآن فقط برای رضای خدا این شرایط سخت محرومیت را تحمل می‌‎کنند و حاضر می‌شوند با دست خالی باز هم به فعالیت‌ ادامه دهند، گفت: با وجود اینکه 20 سال است فعالیت قرآنی دارم اما به خاطر عدم توانایی پرداخت حق بیمه از داشتن بیمه فعالان قرآنی محروم هستم در حالی که شایسته است مدیران و مربیان مؤسسات قرآنی در زمینه بیمه فعالان قرآنی مورد توجه ویژه باشند و هزینه‌ای که از فعالان قرآنی بابت بیمه گرفته می‎شود پایین باشد تا آنها توانایی پرداخت داشته باشند.
 
این بانوی فعال پلدختری که لیسانس الهیات دارد و در رشته صوت و لحن قرآن فعالیت و مقام‌های استانی زیادی را در مسابقات قرآن کسب کرده است، افزود: در مرحله جذب معلمان قرآنی به آموزش و پرورش علی‌رغم اینکه مدارک من کامل بود و شرایط لازم را داشتم اما نتوانستم در آزمون مربوط به جذب معلمان قرآنی شرکت کنم.
 
وی با تأکید بر ضرورت حمایت مسئولان از مؤسسات قرآنی و اینکه مسئولان تلاش کنند زمینه جذب فعالان قرآنی به‌عنوان معلم قرآن در مدارس فراهم شود، اظهار کرد: اداره کردن مؤسسه قرآنی در شهر محرومی مثل نورآباد خیلی سخت است، شهریه‌ها جوابگوی مخارج حتی کرایه و رهن نیست و می‌طلبد مکان‌هایی در اختیار مؤسسات قرآنی قرار بگیرد تا آنها مجبور نباشند دائماً خانه به دوش و از محلی به محل دیگر نقل مکان کنند.
 
محمدیان از مردم خواست فرزندان خود را نسبت به حضور در کلاس‌های آموزش قرآن تشویق کنند و گفت: قرآن کتاب زندگی و قانون اساسی ما مسلمانان است نباید نسبت به آن بی‌مهری کنیم باید اول از روخوانی و روانخوانی شروع کنیم و بعد از آن در زمینه تدبر و تفسیر قرآن نیز اقدام کنیم چراکه تمامی مشکلات و معضلاتی که امروز جامعه ما با آن مواجه است ناشی از همین دوری از قرآن و مهجوریت قرآن است اگر ما تدبر در قرآن داشته باشیم پاسخ تمامی شبهات به‌ویژه در بحث حجاب و عفاف را می‌توانیم در قرآن پیدا کنیم که لازمه این کار این است مسئولان نیز به فعالیت‌های قرآنی و فعالان قرآنی بها بدهند و برای قرآن نیز هزینه کنند.
انتهای پیام
captcha