محور سرخس بیشترین آمار ورود زائران پیاده را دارد
کد خبر: 4166941
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹

محور سرخس بیشترین آمار ورود زائران پیاده را دارد

 معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری گفت: محور سرخس با 53 درصد بیشترین آمار ورود زائران پیاده را دارد.

حسین باغگلی، معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسین باغگلی، معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، امروز 13 شهریورماه در نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های دهه پایانی ماه صفر بیان کرد: به‌طور طبیعی انتظار ویژه‌ای از مشهد در دهه پایانی ماه صفر وجود دارد که امیدواریم در این ایام نیز مانند دهه کرامت و روز میلاد حضرت رضا(ع) اقدامات خوبی در راستای پذیرایی از زائران صورت گیرد.

وی افزود: در واقع این نه تنها یک رویداد ملی، بلکه بین‌المللی در شهر مشهد است، لذا تمام دستگاه‌های مسئول در این شهر تلاش دارند با همکاری و همدلی فضای مطلوبی برای زائران فراهم کنند که یکی از موثرترین دستگاه‌ها، شهرداری است و علت آن هم این است که بخش قابل توجهی از زیرساخت های شهری و زمینه‌سازی برای ارائه خدمات در شهرداری تعریف شده است.

باغگلی اظهار کرد: با توجه به حساسیت میزبانی از زائران در دهه پایانی ماه صفر در سال گذشته ستاد ویژه دهه آخر صفر با پنج کمیته تشکیل و بر اساس تجربه سال گذشته و نیازهایی که احساس شد این ستاد در سال جاری با هفت کمیته تشکیل شد.

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: در خارج از شهرداری در فرمانداری و استانداری این کمیته‌ها تشکیل شده و فرق این ستادها این است که در شهرداری هماهنگی دستگاه‌های داخلی شهرداری برای اجرای مأموریت‌های محول است و در فرمانداری هماهنگی دستگاه‌های شهری و در استانداری مأموریت‌های سطح استان صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: اصلی‌ترین مأموریت تعریف شده ما حوزه خدمات شهری شامل نظافت شهر، زمینه‌سازی برای ارائه ارزاق، ایجاد زیرساخت برای سرویس‌های بهداشتی داخل شهر، فاصله کمتری در ورودی های شهر، حمل و نقل و ترافیک و... است.

باغگلی تصریح کرد: کار ویژه‌ ما در پایان روز شهادت امام رضا(ع) در بخش حمل و نقل است که تقاضای زیادی برای خروج از شهر داریم و لذا باید تمهیدات لازم در این راستا صورت گیرد، از طرفی در راستای ساماندهی ترافیک هسته مرکزی شهر جهت سرویس دهی عمومی اقداماتی در دستور کار است.

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: حوزه سوم، حوزه فرهنگی است و به صورت ویژه اقدام می شود از آنجا که ماهیت این برنامه فرهنگی است لذا زمینه‌سازی برای مشارکت مردمی در توسعه فرهنگی این رویداد در دستور کار ماست که از ظرفیت هیئات مذهبی، تشکل‌های مردمی و مساجد فعال در حوزه شهردی در این خصوص استفاده خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: در مراسم اربعین از همه شهرها مشارکت می‌شود و باید این فرهنگسازی صورت گیرد تا سایر استان ها در این خصوص به یاری مشهد بیایند که البته موکب‌هایی هستند که بلافاصله بعد از اربعین برای خدمت‌رسانی به زائران امام رضا(ع) در دهه پایانی ماه صفر به مشهد می‌آیند، ضمن اینکه شهرداری تهران نیز از سال گذشته برای این ایام کمک‌هایی به شهرداری مشهد دارد و امیدواریم بتوانیم مشارکت شهرهای دیگر را در سال های آینده بیشتر کنیم.

باغگلی ادامه داد: ما در حوزه اسکان متولی نیستیم، اما در شرایط اضطرار وارد عمل می شویم و در این حوزه نیز با دستگاه‌های متولی همکاری لازم را داریم و در این راستا زیرساخت ها فراهم شده تا در صورت نیاز اقدامات لازم صورت گیرد. در حوزه اسکان چهار موقعیت با همکاری بنیاد کرامت آماده سازی شده و زیرساخت در این خصوص را در اختیار آنان قرار داده‌ایم تا ارائه خدمات را انجام دهند.

وی افزود: الگوی سفر در دهه پایانی ماه صفر الگوی اختصاصی خود را دارد و در این ایام بیشتر افراد به‌صورت کاروانی و در قالب هیئت در مشهد حضور پیدا می کنند. 450 هزار و 733 نفر در سال گذشته زائر پیاده از مبادی ورودی وارد مشهد شده‌اند که از این تعداد 94 درصد کاروانی و 6 درصد انفرادی بودند.

باغگلی اظهار کرد: از این 94 درصد بیشترین سهم را محور سرخس با 53 درصد دارد، همچنین 33 درصد زائران از محور نیشابور، 11 درصد از محور چناران و سه درصد از محور وکیل‌آباد وارد مشهد شده‌اند، ضمن اینکه در محور کلات هم الگوی رفتاری کاروان‌ها به این صورت است که زائران در روز آخر وارد مشهد شده و همان روز باز می‌گردند.

معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: 24 درصد از زائران پیاده که وارد می‌شوند بلافاصله بعد از زیارت بدون اسکان باز می‌گردند، 48 درصد آنان دو روز اقامت و 27 درصد بیش از سه روز در مشهد اقامت می‌کنند، لذا این یک چالش جدی در حوزه آمار ایجاد می‌کند از این روز آمار جامعی برای برنامه‌ریزی دقیق در این حوزه وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha