احیای هنرهای ملی در نمایشگاه «ابزار عاشقی»
کد خبر: 4167667
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲

احیای هنرهای ملی در نمایشگاه «ابزار عاشقی»

مدیر دفتر تخصصی هنرهای ملی آیینی شهرداری اصفهان گفت: نمایشگاه نسخ و ادوات تاریخی هنرهای ملی و آیینی با عنوان «ابزار عاشقی» با هدف احیای هنرها و آثار ملی برگزار می‌شود.

پوستر نمایشگاه «ابزار عاشقی»منصور قربانی، مدیر دفتر تخصصی هنرهای ملی آیینی وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان از برپایی نمایشگاه نسخ و ادوات تاریخی هنرهای ملی و آیینی با عنوان «ابزار عاشقی» خبر داد و اظهار کرد: این نمایشگاه از امروز، 18 تا ۲۷ شهریورماه از ساعت ۹ تا 19 در نگارخانه کتابخانه مرکزی، واقع در خیابان باغ گلدسته برگزار می‌شود.

وی افزود: نمایشگاه «ابزار عاشقی» در زمینه ادوات و آلات جنگی قدیمی مانند لباس، نیزه، سپر و... از دوره پیش از صفویه است.  

مدیر دفتر تخصصی هنرهای ملی آیینی ادامه داد: در کنار آن نسخه‌های خطی به‌ویژه از دوران قاجار نیز به نمایش گذاشته می‌شود. هدف از برگزاری این نمایشگاه، آشنایی بیشتر مردم با ظرافت‌ها و لطایف هنرمندان قدیمی است؛ قصد داریم ترکیب‌ هنر‌های گوناگون از قلم‌زنی گرفته تا طلاکاری و به‌کار رفتن ظرافت حتی در ساخت زره جنگی را که ویژگی بارز هنر و لطایف ایرانی است، نشان دهیم.

وی تصریح کرد: این ادوات بیشتر در عرصه هنر و به‌ویژه در هنرهای مذهبی به‌کار گرفته شده است، به‌خصوص هنرهای آیینی مربوط به عاشورا مثل هنر فاخر تعزیه‌خوانی؛ با کاربرد هنر و ظرافت در ساخت ابزارآلات با مفهوم ابراز عشق مواجهیم؛ بنابراین عنوان «ابزار عاشقی» را برای معرفی این ابزارآلات در نظر گرفتیم. 

قربانی گفت: تفاوت آثار هنری گذشته با هنر دنیای امروز کاملاً آشکار است؛ بنابراین آشنایی و احیای هنرها و آثار ملی وظیفه اصلی ماست. همه گروه‌های سنی می‌توانند از این نمایشگاه‌ دیدن کنند و بازدید از آن برای عموم رایگان است.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha