احیای تکیه صفوی «گلبندان» پس از 30 سال
کد خبر: 4167958
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴

احیای تکیه صفوی «گلبندان» پس از 30 سال

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از احیای تکیه صفوی «گلبندان» پس از 30 سال و برپایی آیین بهره‌برداری از آن در آستانه سالروز رحلت پیامبر(ص) خبر داد.

تکیه صفوی «گلبندان»به گزارش ایکنا، به نقل از اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان، محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از احیای تکیه صفوی «گلبندان» پس از 30 سال خبر داد و اظهار کرد: این بنا از حسینیه‌ها و آثار ارزشمند دوران صفویه محسوب می‌شود که تا حدود ۱۰۰ سال گذشته دارای سقف آجری و پس از آن تا اوایل دهه 70 شمسی دارای سقف چوبی بوده است.

وی با بیان اینکه سقف این تکیه پس از مدتی به‌طور کامل تخریب شد، ادامه داد: طی چند سال اخیر با همت کارشناسان سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و طبق تصاویر و عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۵ و اطلاعات و مستندات موجود، تکیه گلبندان طبق شواهد دوران صفویه دوباره طراحی شده و روز چهارشنبه هفته جاری، 22 شهریورماه به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه این تکیه با ارزش از حسینیه‌هایی کنار بازارچه حسن‌آباد تشکیل شده و یک فضای باز شهری (میدان‌گاه) مهم ایجاد کرده است، گفت: تکیه گلبندان طی حدود ۳۰ سال اخیر از بین رفته بود؛ اما در حال حاضر احیا شده و در عملیات احیای آن ۵۱۰ متر مربع عرصه تکیه، ۱۸ دهانه مسقف به شکل چارسو و سقاخانه تاریخی مرمت شده است.

وی اضافه کرد: همچنین فضایی که برای نگهداری وسایل تکیه و پخت و پز در نظر گرفته شده بود و در کنار تکیه گلبندان قرار داشت، به انضمام منبر به شکل آجری بر اساس شواهد تاریخی احیا شده است.

ایزدخواستی ابراز امیدواری کرد که با احیای تکیه گلبندان، نقطه‌ای ارزشمند برای گردشگری مذهبی و اجرای تعزیه‌خوانی جنب میدان امام(ره) ایجاد شود و هیئت‌مدیره‌ای قوی از اهالی محله بر آن نظارت داشته باشند.

انتهای پیام
captcha