خلق فضای معنوی برای کودکان در خانه قرآن و عترت «باغچه بچه‌های حاج قاسم»
کد خبر: 4170003
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱

خلق فضای معنوی برای کودکان در خانه قرآن و عترت «باغچه بچه‌های حاج قاسم»

مدیر خانه قرآن و عترت «باغچه بچه‌های حاج قاسم» کاشان گفت: ایجاد ارتباط عاطفی عمیق با خانواده‌هایی که بین آنها و فضای دینی و مذهبی گسست و فاصله ایجاد شده و خلق فضایی معنوی اما به‌روز برای کودکان، از اهدافی است که در این مجموعه دنبال می‌شود.

خانه قرآن و عترت «باغچه بچه‌های حاج قاسم»سمیه حامدی، متولد ۸ مهر ۱۳۶۳ در کاشان و دارای مدرک کارشناسی روابط عمومی است. هشت سال فرماندهی پایگاه بسیج خواهران، ۹ سال مدیریت و مربی‌گری مهد و پیش‌دبستانی قرآنی «به سوی بهشت»، مدیریت کانون‌های اوقات فراغت از سال ۸۸، تأسیس خانه قرآن و عترت «باغچه بچه‌های حاج قاسم» و کسب رتبه برتر کشوری به‌عنوان مدیر و مربی نمونه در سال ۹۳، از سوابق این فعال قرآنی است.

وی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره چگونگی تأسیس خانه قرآن «باغچه بچه‌های حاج قاسم» اظهار کرد: از سال ۹۸ موفق به خرید خانه‌باغی به وسعت ۷۰۰ متر برای راه‌اندازی مهد قرآن با رویکردی متفاوت شدیم. سال گذشته نیز به پیشنهاد همسرم، پیگیری تبدیل مهد به خانه قرآن را آغاز کردیم و با همکاری کارشناس امور قرآنی و رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان موفق به کسب مجوز خانه قرآن و عترت «باغچه بچه‌های حاج قاسم» شدیم.

این فعال قرآنی درباره اهداف و چشم‌انداز این خانه قرآن گفت: پیشرفت و گسترش فعالیت‌های قرآنی با توجه به اهمیت و نقش آنها در وضعیت نامطلوب حال حاضر جامعه، ایجاد ارتباط عاطفی عمیق با خانواده‌هایی که بین آنها و فضای دینی و مذهبی گسست و فاصله ایجاد شده و خلق فضایی معنوی اما به‌روز برای کودکان، از اهدافی است که ما برای دستیابی به آن تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه موفقیت خود را در این عرصه مرهون همکاری خالصانه و جدی همسر، پدر، مادر و برادران است، اظهار کرد: بعد از راه‌اندازی مهد قرآن با توجه به همه‌گیری کرونا در آن زمان، تنها مرکزی بودیم که زیر نظر مؤسسه طب اسلامی و استاد آن حتی در شرایط قرمز کرونا با رعایت اصول و قوانین، یک روز تعطیلی هم نداشتیم و با حضور ۳۰ نونهال و سه فرزند خودم به لطف خدا و عنایات شهدا بدون کوچکترین مشکلی به کار خود ادامه دادیم.

حامدی با اشاره به بخشی از فعالیت‌های خانه قرآن «باغچه بچه‌های حاج قاسم» گفت: همزمان با روز پرستار و میلاد حضرت زینب(س)، به برپایی جلساتی برای دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی اقدام کردیم. در این جلسات که روزهای چهارشنبه برگزار می‌شد، سعی بر این بود که آموزش مفاهیم دینی، علمی و اخلاقی در دستور کار باشد و به‌نحوی، کم‌کاری سازمان‌های مربوط در این زمینه جبران شود که خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شد. در ادامه، برپایی مراسم جشنی باشکوه در روز دختر با حضور ۹۰ دانش‌آموز، یکی دیگر از فعالیت‌های ما بود.

وی بیان کرد: همچنین برگزاری جشن بزرگ غدیر با موضوع فرزندآوری و اجرای طرح‌هایی نظیر تعیین هدایا برای کودکان تک‌فرزندی که تا سال آینده صاحب خواهر و برادر شوند، اجرای طرح‌های گوناگون در راستای فرزندآوری با مشارکت کودک در زمینه انتقال احساس نیاز به والدین برای تمایل به داشتن خواهر و برادر با اهدای هدیه، دل‌نوشته و...، تشکیل کلاس‌های تدبر در آیه‌ای از قرآن، اجرای طرح حفظ سوره والفجر، طرح حفظ مادر و فرزندی و خانوادگی ۷۲ آیه کلیدی از قرآن، طرح خانوادگی روخوانی بدون غلط از سوره عبس و طرح قرائت بدون غلط سوره حمد و توحید از دیگر فعالیت‌های این خانه قرآن طی یک سال گذشته است.

مدیر خانه قرآن و عترت «باغچه بچه‌های حاج قاسم» با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۳۳۰ نونهال و دانش‌آموز از کلاس‌ها و برنامه‌های این مجموعه بهره برده‌اند، افزود: در برنامه ابتکاری دیگری، دامنه تشکیل کلاس‌های هنری و علمی خانه قرآن را به کانون اوقات فراغت گسترش دادیم و تصمیم گرفتیم برای تأمین هزینه‌ها، علم خود را نذر کنیم. طرح تشکیل کلاس‌های زبان انگلیسی به روشی نوین به منظور جلوگیری از حضور نوجوانان در مؤسسات آموزشی که منشأ دور شدن از بسیاری مسائل اعتقادی است، یکی از طرح‌های نذر علم ما بود.

وی تأکید کرد: در طول تابستان، بیش از ۱۰ کتاب زبان انگلیسی مؤسسات به روشی بسیار شیرین و جذاب به نوجوانان آموزش داده شد. سطح آزمون نهایی از امتحان پایان ترم کلاس هفتم بالاتر بود؛ ولی زبان‌آموزان موفق به کسب نتایج خوبی شدند. هزینه دریافتی حاصل از برگزاری این کلاس‌ها نیز صرف اجرای طرح‌های خانه قرآن شد. در کلاس زبان انگلیسی، مجری طرح «سلبریتی‌های آسمان» بودیم؛ به این صورت که از ابتدای ماه محرم، طرح را با شهید بابک نوری آغاز کردیم و در اربعین حسینی با شهید حاج قاسم سلیمانی به پایان رساندیم؛ در نهایت هر نوجوان آلبومی از سلبریتی‌های آسمان داشت که حاوی عکس و تحقیقی از اطلاعات شخصی هر شهید بود.

حامدی در پایان گفت: ای کاش افرادی نظیر ما که دغدغه فرهنگی داریم، این قدر از نظر مالی در مضیقه نبودیم تا برای هرچه بهتر انجام شدن امور فرهنگی و مذهبی، فروش منزل و ... تنها راه چاره پیش رویمان باشد و هر روز و شب به فکر راهی برای حفظ اقتدار و اعتمادبه‌نفس محیط کاری باشیم که در نهایت نیز گاهی با بی‌تدبیری برخی مسئولان، خستگی‌ها به تنمان بماند.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha