حمايت از تولیدات دینی اولويت جشنواره فيلم كودك است + فیلم
کد خبر: 4171325
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
زين‌العابدين در پاسخ به خبرنگار ایکنا:

حمايت از تولیدات دینی اولويت جشنواره فيلم كودك است + فیلم

دبیر جشنواره فيلم کودک گفت: همیشه در سیاست‌های بنیاد سینمایی فارابی حمایت از تولیدات بومی و دینی جز اولویت‌ها بوده و این اتفاق در جشنواره فیلم کودک و نوجوان هم مدنظر قرار گرفته است.

به گزارش ایکنا، نشست خبری سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان با حضور مجید زین‌العابدین؛ دبیر جشنواره امروز ۴ مهر در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه زین العابدین گفت: ستاد جشنواره از ابتدای مرداد، دور جدید فعالیت خود را آغاز کرد. در ابتدای راه به پیشنهاد متخصصان فن سعی کردم ستاد را نسبت به گذشته چابک‌تر کنیم این خواسته هم از نفرات حاضر در ستاد شروع شد. کارهای خوبی در این مدت انجام شده اما اگر زمان بیشتری داده شود مطمئناً اتفاقات بهتری را هم شاهد خواهیم بود.

دبیر جشنواره کودک تاکید کرد: از آغاز جشنواره، عده‌ای توصیه کردند بخش ملی و بین‌الملل در یکدیگر ادغام شود اما نظر ما و همکارانمان این بود که این عمل اجحاف به سینمای ایران است. جدا از این امر، استقبالی که فیلمسازان از جشنواره به عمل آوردند ما را مصمم کرد بخش ملی به صورت جداگانه برگزار شود. استقبال از فیلم کودک به نحوی بود که مهلت ارسال آثار تا ۳۱ مرداد تمدید نشد.

زین‌العابدین با بیان این‌که افتتاحیه جشنواره ۱۴ مهر در شهر اصفهان برگزار خواهد شد، تصریح کرد: اصفهان به عنوان نمادی برای جشنواره کودک تبدیل شده است. اختتامیه این رویداد ۲۰ مهر با برگزاری اختتامیه به کار خود را به پایان خواهد رساند. جشنواره امسال با شعار «بچه‌ها به سمت قله» برگزار می‌شود هدف از نامگذاری چنین شعاری این است تا به کودکان و نوجوانان خودباوری برای رسیدن به کمال داده شود البته امیدوارم این شعار برای همه فعالان سینمای کودک در دستور کار قرار گیرد.

وی درباره خانه جشنواره نیز توضیح داد: پردیس سینمایی «چهارباغ» و پردیس «ساحل» خانه جشنواره کودک در اصفهان هستند. در ضمن سالن سینمایی سوره میزبان اهالی فرهنگ و رسانه خواهد بود. جشنواره کودک برای بیست‌و‌سومین بار در شهر اصفهان برگزار می‌شود. در این دور از جشنواره 835 داور کودک، آثار را داوری خواهند کرد. ۳۷۷ کودک و نوجوان اصفهانی برای خبرنگاری دوره‌های آنلاین و حضوری را گذرانده‌اند و در تلاش هستیم تا همه این افراد را به جشنواره متصل کنیم و به عنوان مهمان در این جشنواره حاضر باشند.

زین‌العابدین با اعلام این خبر که همزمان با جشنواره المپیاد فیلمسازی کودک نیز برگزار خواهد شد، گفت: این رویداد امسال به صورت گسترده‌تر برگزار می‌شود زیرا زمان آغاز آن با جشنواره همزمان بوده اما پایان آن دو ماه بعد از اتمام جشنواره کودک خواهد بود. طولانی شدن زمان المپیاد فیلمسازی با هدف آموزش بهتر رخ داده است. در المپیاد این دوره؛ دو محور اصلی طراحی داستان و ساخت فیلم کوتاه در دستور کار قرار دارد. همچنین از لحاظ مضمونی محرومیت‌زدایی در حوزه فیلمسازی، تربیت فیلمساز با بینش اسلامی، من و خانواده عزیز من و قهرمان عزیز من از دیگر محورهایی است که به لحاظ مضمونی مورد توجه المپیاد قرار گرفته است. در ایام برگزاری المپیاد، کارگاه‌های آموزشی به مدت ۵ روز برگزار خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره زنگ سینما نیز بیان کرد: شورای عالی سینما با حضور معاون رئیس جمهور، وزیر ارشاد و وزیر آموزش و پرورش برگزار خواهد شد. در این جلسه مصوب شد که از سال جاری زنگ سینما در مدارس زده شود تا هم امکان دیدن فیلم‌های خوب برای دانش آموزان فراهم شود، هم اینکه به چرخه اقتصاد سینما کمک شود.

زین‌العابدین درباره آمار آثار متقاضی در این دوره از جشنواره گفت: ۵۵۹ اثر در بخش ملی و بین‌المللی به دبیرخانه جشنواره رسید که ۲۰۰ اثر از ۴۰ کشور جهان را شامل می‌شدند. همچنین ۵۱ اثر بلند داستانی، ۱۱۸ اثر پویانمایی و ۱۸۹ فیلم کوتاه به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

دبیر جشنواره درباره آثار شرکت کننده نیز تصریح کرد: از میان ۴۰ کشوری که برای حضور در بخش داستانی جشنواره درخواست داده‌اند ۱۲ کشور برگزیده شدند. اندونزی، بلژیک، کانادا، چین، روسیه، هلند و... از جمله این کشورها هستند. در بخش کوتاه هم ۱۱ کشور حضور خواهند داشت. ۱۲ فیلم در این قسمت به نمایش در خواهد آمد. همچنین در بخش پویانمایی ۱۲ انیمیشن روی پرده خواهد رفت.

وی درباره آثار حاضر در بخش ملی هم توضیح داد: از بین ۵۱ فیلم متقاضی شرکت در بخش بلند داستانی ۱۴ اثر انتخاب شدند. از بین ۱۱۸ فیلم پویانمایی کوتاه متقاضی شرکت در این بخش ۱۲ فیلم انتخاب شدند. در بخش داستانی کوتاه نيز 189 فیلم درخواست حضور در جشنواره را داشتند كه از بین آثار متقاضی شرکت در این بخش، ۱۲ فیلم انتخاب شدند.

تولیدات بومی و دینی را حمایت می‌کنیم

دبیر جشنواره تنوع در بخش ملی جشنواره را از امتیازات این دوره دانست و گفت: در بخش ملی شاهد تنوع فراوان بومی و جغرافیایی هستیم. از ۳۵۹ فیلم متقاضی در بخش بلند داستانی آثاری از آذربایجان شرقی و غربی البرز، یزد، قم، گیلان و اصفهان حاضر هستند که فیلمسازان با تنوع بومی فراوان و با فرهنگ‌ها و آداب مختلف در جشنواره شرکت کرده‌اند که این مسئله نشان‌دهنده نگرش آن‌ها به سینمای کودک و نوجوان است.

وی اضافه کرد: 72 درصد از فیلم‌های بخش ملی تولید بخش خصوصی هستند و این مسئله نشان می‌دهد که بخش خصوصی توجه زیادی به تولید فیلم‌های کودک و نوجوان دارد و تنها ۲۸ درصد فیلم‌ها از حمایت نهادهای مختلف دولتی بهره برده‌اند. در بخش پویانمایی، به جهت گران بودن این هنر، وضعیت متفاوت است و ۶۴ درصد آثار مربوط به بخش دولتی و ۳۴ درصد فیلم‌ها مربوط به بخش خصوصی است. در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی، غلبه با بخش خصوصی است و ۷۵ درصد متعلق به تهیه‌کنندگان مستقل سینما و ۲۵ درصد آثار با حمایت‌های نهادهای مختلف ساخته شده‌اند.

زین‌العابدین درباره سایر بخش‌های سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کودکان و نوجوانان بیان کرد: بخشی از جشنواره به مرور آثار بین‌المللی اختصاص یافته است. فیلم‌هایی از روسیه با همکاری موسسه روسکینو که معتبر‌ترین شرکت تولید و توزیع فیلم در روسیه است، در این بخش حاضر هستند و از سینمای چین نیز با همکاری شرکت سینمای کودک و نوجوان چین، هر روز یک فیلم در بخش مرور آثار در خانه جشنواره و در بخشی خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آیند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه این جلسه در پاسخ به سوال ایکنا مبنی بر اینکه در جشنواره تا چه حد موضوعاتی؛ بومی، ملی و دینی مد نظر جشنواره بوده، تصریح کرد: کودکان امروز در معرض تولیدات مختلف  خارجی هستند ؛ آثاری که فرهنگ کشورهای سازنده را تبلیغ می‌کند. ما نیز باید در چنین شرایطی تولیدات خودمان را داشته باشیم. برای همین هم شعار «بچه‌ها به سمت قله» را انتخاب کردیم. در فارابی همیشه تلاش شده که کارهای کودک و بزرگسال در جهت اشاعه مفاهیم بومی و دینی باشد. این رویکرد مطمئناً در جشنواره فیلم کودک هم مدنظر خواهد بود.

دبیر جشنواره در پایان بیان کرد: هفته آینده و در نشست خبری دوم جشنواره در شهر اصفهان، اسامی داوران و نیز نام فیلم‌های بین‌الملل اعلام خواهد شد.

محمد حاتمی

انتهای پیام
captcha