حجتالاسلام قاسم فلسفی، یک روانشناس و کارشناس مذهبی در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی در مورد رفتار با دانشآموزان برای جلوگیری از افت تحصیلی اظهار کرد: افت تحصیلی به معنای کاهش عملکرد تحصیلی از سطحی رضایتبخش به سطحی نامطلوب است.
وی افزود: برای مواجهه درست با این مشکل، باید ریشهها را پیدا کرد و توجه داشته باشیم که بازجویی، پیله کردن، تهدید و حتی التماس برای از بین بردن افت تحصیلی تأثیری ندارد. افت تحصیلی برای شاگردان اول دبیرستان به دو دلیل، عمومی است. یکی از این موارد، فشارهای خاص دوران بلوغ شامل اشتغال خاطر، تحلیل انرژی ذهنی و عدم تمرکز و مورد دوم توهم نادرستی است مبنی بر اینکه دبیرستان به مطالعه فراوانی نیاز ندارد که برای کم کردن تأثیر این دو عامل، زمینههای آرامش روحی او را باید فراهم آورد و برای فرزند تبیین کرد که در دبیرستان، تکالیف نوشتاریاش کمتر میشود، اما به جهت تخصصی شدن درسها، از میزان مطالعه آنها کاسته نخواهد شد.
این مشاور ادامه داد: افزون بر این دو، علل دیگری نیز میتواند سبب افت تحصیلی شود که یکی از این علل تغییر محیط است، چراکه هرگونه تغییر محیط (خانه و مدرسه) افت میآورد و پس از تطبیق با محیط جدید، از بین میرود. همچنین ممکن است چند روزی به سبب مسافرت، بیماری، افسردگی از درس عقب مانده باشد که باید با کلاسهای جبرانی خصوصی یا استفاده از همسالان درسخوان جبران شود.
فلسفی بیان کرد: انتقامجویی نیز از علل دیگر است که باید بررسی کرد؛ شاید فرزندمان خواستهای منطقی و مشروع داشته و به آن بیاعتنایی کردهایم. گاهی نوجوان به سبب بیاعتنایی به خواستهاش درس نمیخواند تا از والدین انتقام بگیرد. مورد دیگر تأثیر همسالان است؛ دانشآموز در محیط دبیرستان، با همسالان و دوستان جدید آشنا شده و احتمال اینکه همسالان او انگیزهای برای درس خواندن ندارند، وجود دارد. بکوشیم با نرمی، ارتباط او را با آنان قطع یا کمتر کنیم.
وی با بیان اینکه گاهی عوامل تمرکززدا مانند مشکلات روحی، فضا و مکان نامناسب (شلوغ و پر سر و صدا)، زمان نامناسب (هنگام گرسنگی و سیری بیش از حد) سبب افت تحصیلی میشوند، تصریح کرد: همچنین برنامه نامناسب درسی، تعویض معلمان، روش خشن مدرسه، شیوه تدریس معلمان، وضعیت فیزیکی کلاس و شلوغی کلاس در افت تحصیلی دانشآموزان مؤثر است.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه پیش از هر کاری، توقع بهترین بودن او را در همه چیز از ذهن خود بیرون کرده و اعتقاد داشته باشیم که هر کودک و نوجوانی در زمینههای خاصی استعداد دارد و لازم نیست در همه امور، بهترین باشد، اظهار کرد: امام علی(ع) میفرماید: «لَا يَزَالُ النَّاسُ بِخَيْرٍ مَا تَفَاوَتُوا فَإِذَا اسْتَوَوْا هَلَكُوا؛ خیر مردم، پیوسته در تفاوتهای آنان است و اگر مساوی شوند، از بین خواهند رفت»، اگر به همین حدیث توجه کنیم انتظارات بیجا از فرزند خود نخواهیم داشت.
فلسفی با بیان اینکه بسیاری از والدین به نمره 20 علاقه نشان میدهند که مطلوب نیست. مهم این است که فرزند شما در حد توان خود بکوشد؛ گرچه نمره 20 نگیرد، یادآور شد: توقع بیش از هوش کودک نیز از اشتباهات برخی خانوادهها است.
وی با بیان اینکه توجه داشته باشید هیچ انسانی کامل نیست و نباید فرزند خود را برای کامل بودن دچار اضطراب کنیم، گفت: هر فردی تواناییها و نقصهای متفاوتی از دیگری دارد، بنابراین نباید فرزند را وادار به کامل بودن کرد، او ممکن است در تمام درسها موفق نباشد اما تواناییهای ممتازی داشته باشد.
انتهای پیام