هویت دفاعی؛ ابزار نگهدارنده حیات دین و شجره طیبه
کد خبر: 4171855
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

هویت دفاعی؛ ابزار نگهدارنده حیات دین و شجره طیبه

مدرس دانشگاه آزاد واحد علی‌آباد کتول با اشاره به نمودار شدن قدرت دین به‌عنوان عامل اصلی حفظ اقتدار و عزت ملی، گفت: هویت دفاعی که تحت تأثیر رهبران و اندیشه‌های درست قرار دارند یک باور جسورانه در رزمندگان دفاع مقدس بوده که در گذر زمان، ابزار نگهدارنده حیات دین و شجره طیبه است.

پور محمود جانباز دفاع مقدس و مدرس دانشگاه علی آباد

محمد پورمحمود، مدرس دانشگاه آزاد واحد علی آباد و جانباز دفاع مقدس، در گفت‌‌وگو با ایکنا از گلستان ضمن تبریک هفته دفاع مقدس به مردم و خانواده شهدا و رزمندگان اسلام گفت: اگر چه جنگ ظاهری زشت و هراسناک دارد اما کیمیاگرانی در 8 سال دفاع مقدس بودند که با بیان جمله «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» صحنه‌های زیبایی آفریده‌اند، لذا بعد از گذشت سال‌ها، ملت شریف ایران همواره قدردان زحمات آن روز رزمندگان بوده‌اند.

وی با اشاره به نمودارشدن قدرت دین به عنوان عامل اصلی حفظ اقتدار و عزت ملی، بیان کرد: هویت دفاعی که تحت تأثیر رهبران و مردمان و اندیشه‌های درست قرار دارند یک باور جسورانه در رزمندگان بوده که در گذرزمان، ابزار نگهدارنده حیات دین و شجره طیبه به حساب می‌آید.

پورمحمود موضوع انتقال و تبیین فرهنگ مقاومت و انتقال این گنجینه گران بها به نسل جوان را کاری خلاقانه و ظریف دانست و افزود: ضمیر جوان باید از خردسالی تا دانشگاه و بعد آن ساخته شود تا بداند چه رفتارهایی در فرهنگ بسیجی نهفته لذا ذکر عنوان فرهنگ بسیجی برای جوان کافی نبوده و محدود شدن به آن قسم آمادگی رزمی که ممکن است تعبیر به خشونت شود، سبب دلزدگی جوان می‌شود.

این جانباز دفاع مقدس ضمن تأکید بر ولایتمداری و عدم وابستگی شهدا و رزمندگان به مقام و منصب، ادامه داد: حس تربیت والدین و حمایت آنان برای ترویج و ساختن فرهنگ بسیجی و ساختن یک تاریخ پرارزش، بینش و آگاهی رزمندگان در میدان جنگ، درک صحیح از موقعیت، آگاهی و هوشیاری، شناخت سیاسی بالا، تواضع رزمندگان، دنیاگریزی و ساده زیستی رزمندگان و شهدا و خانواده آنان می‌تواند برای جوانان ما درس باشد.

وی با اشاره به توسل رزمندگان به خدا و ائمه اطهار و تهجد شب زنده‌داری، بیان کرد: به‌کارگیری توانمندی علمی و دانش پایه، خلاقیت، جسارت، شجاعت و اطاعت‌پذیری، بهره‌مندی از علما و روحانیون از جمله فرهنگی بود که بصورت خودجوش و ذاتی در قالب ایثار و مقاومت در مردم آن زمان نقش گرفت و به لطف خدا و به برکت امام زمان (عج) همچنان باقیست.

پورمحمود افزود: کم کاری و کوتاهی مسئولان در ترویج فرهنگ بسیجی به جوانان، عدم برنامه برای خودسازی آنان، عدم شناخت منش و رفتار شهدای بزرگواری همچون شهید چمران، باکری، کلاهدوز، همت، صیاد شیرازی و... منجر شده تا جوانان به فرهنگ غربی روی بیاورند.

این رزمنده دفاع مقدس، تحریف و روایت‌های غلط را یکی دیگر از آسیب‌های عدم تمایل جوانان به این فرهنگ باارزش و گرانقدر دانست و افزود: با تبیین وقایع دفاع مقدس توسط افرادی که در جبهه و جنگ وجود داشته باید فضا را برای تحریف کنندگان کوچک کرده و با قضاوت‌های غلط سراغ ارائه دفاع مقدس نروند زیرا که جنگ و دفاع مقدس یکی نبوده و عملکرد رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس را باید با نگاه دفاعی بررسی شوند و نه با نگاه جنگ.

مدرس دانشگاه، در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند بعد از فتح خرمشهر روند جنگ باید متوقف می‌شد چرا این اقدام صورت نگرفت، گفت: بعد از جنگ در چهار عملیات بزرگ ثامن، فتح المقدس، طریق القدس، بیت‌المقدس حدود 10 هزارکیلومتر از سرزمین ما در جنوب کشور آزاد شد که سبب پیدایش دو تفکر شد.

پورمحمود با اشاره به اینکه گروه اول با پذیرش قطعنامه موافق بودند، ادامه داد: این تفکر نشئت گرفته از مردانی بود که اکثرا مرد رزم و جنگ نبوده و با بیان اینکه جنگ به مرحله پایانی رسیده و به پیروزی نزدیک شده‌ایم، و از خسارت مالی و از دست دادن نیروی جوان به عنوان سرمایه عظیم کشور جلوگیری می‌کنیم سعی در تحمیل پذیرش قطعنامه داشتند لذا اگرچه این ادله بعد از گذشت حدود 40 سال از جنگ منطقی می‌آید اما باید این برهان را در زمان خودش بررسی کنیم.

این فرمانده دفاع مقدس در تشریح دلیل گروه دوم برای عدم پذیرش قطعنامه و ادامه دادن جنگ، بیان کرد: پاره کردن قرارد 1975 توسط صدام و بی‌‍احترامی علنی به قرارداد بین‌المللی دلیل روشنی بر عدم تضمین این فرد در پایبندی به قطعنامه بود و همچنین عدم اعتماد ما به سازمان ملل در خصوص اقدامات پیشگیرانه در جنگ ایران و عراق یعنی عدم تعیین متجاوز، عدم تعیین خسارت، عدم تنبیه متجاوز و به کار نبردن کلمه منازعه در قطعنامه‌های صادره و نیز در اشغال بودن بخش‌های سرزمین ما توسط ارتش عراق سبب شد قطعنامه توسط ایران پذیرفته نشود و جنگ تا احقاق حقوق مسلم ملت ایران ادامه پیداکند و سرنوشت آن در میدان نبرد رقم بخورد.

وی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان از ظرفیت دفاع مقدس برای وحدت و همدلی مردم استفاده کرد،گفت: انسجام ارتش و سپاه با وجود مسائل فراوان در زیر آتش دشمن و در برابر یک دشمن غدار و تپیدن دل‌ها برای ایران بالاترین حرکت وحدت‌آفرین بوده که می‌تواند الگوی ما و باور ما در سخت ترین شرایط به جهت پایبند بودن به وحدت باشد.

انتهای پیام
captcha