بزرگترین مانع پیش روی اخوت اسلامی، تروریسم و افراط‌گرایی است
کد خبر: 4171891
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
در دومین روز وبینار سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی مطرح شد:

بزرگترین مانع پیش روی اخوت اسلامی، تروریسم و افراط‌گرایی است

دومین روز از وبینار سی و هفتمین کنفرانس وحد اسلامی با سخنرانی شخصیت‌هایی از ایران و کشورهای اسلامی ادامه یافت

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دکتر «محمد نوردوغان» عضو هیئت علمی دانشگاه فاتح ترکیه در سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان کنفرانس از جمله دبیرکل مجمع تقریب، اظهار داشت: صلح جهانی بسیار مسئله مهمی است و از نظر آینده دنیای اسلام، یک فعالیت استراتژیک محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: اساسا خداوند، مسلمانان را برادر یکدیگر نامیده و گفته است:"انما المومنون اخوة" در تفهیم اسلام و صلح بزرگ جهانی که خداوند به  آن امر کرده، مسئله اخوت، مسئله بسیار مهمی است و اگر مؤمنین با یکدیگر برادر نباشند، مجادله در راه خیر هم امکان پذیر نخواهد بود.

 نوردوغان گفت: اخوت اسلامی پیش از اینکه یک موضوع آرمانگرایانه باشد، واقعیتی است که در اصول اعتقادات و فرهنگ ما وجود دارد و اساسا به دلیل پذیرش قلبی اعتقادات و اصول، حاصل می‌شود. این برادری حتی فراتر از برادری میان فرزندان یک پدر و مادر است و در پس آن، برادری احساسی یعنی برادری قلبی و روحی است.

وی ادامه داد: بنابراین انسان‌هایی که در حال زندگی بر روی زمین هستند، باید با مهربانی و احترام با یکدیگر رفتار کرده و حقوق یکدیگر و حتی حقوق زمین و آسمان و تمامی موجودات زمین و آسمان را رعایت کنند و مانند فرستاده صلح و سلامت رفتار نمایند.

وی خاطرنشان کرد: سیاست های جهانی شیطان بزرگ آمریکا و اسرائیل، حمایت و بسط و تحریک تروریسم و تلاش برای ایجاد فساد بر روی زمین است و در این حالت بزرگترین مانع پیش روی اخوت اسلامی به معنای واقعی، تروریسم و افراط است؛ افراط و تروریسم در واقع هم تعادل فردی انسان ها و هم جوامع را برهم می‌زند و مانع درست فکر کردن و درست عمل کردن و جریان زندگی در چارچوب یک رابطه سالم می شود.

وی اضافه کرد: مجادله با چیستی تروریسم و افراط، با ایجاد اراده قوی ممکن است و اگر این اراده، یعنی علم به ماهیت و چیستی تروریسم و افراط به طور جدی تحقق پیدا کند، در پس آن راه های مجادله با تروریسم و افراط گری خودش به میدان می آید.

رئیس شورای عالی امور اسلامی زیمباوه: صلح و آرامش باعث دوری جوامع اسلامی از جنگ می‌شود

شیخ اسماعیل دعا، رئیس شورای عالی امور اسلامی زیمبابوه و معاون شورای عالی آفریقا در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: در واقع وحدت میان مسلمان، دستور خداوند سبحان و تعالی است و در آیه "واعتصمو بحبل الله جمیعا" مستقیم به آن اشاره شده است.

بزرگترین مانع پیش روی اخوت اسلامی، تروریسم و افراط‌گرایی است

 
وی افزود: ما مسلمانان نباید متفرق شویم ، چراکه در غیر این صورت شکست خواهیم خورد، باید بدانیم زمانی در برابر استکبار جهانی پیروز خواهیم شد و به اهداف خود دست خواهیم یافت که یکپارچگی مان را  بدون توجه به نوع مذهب حفظ کنیم.

رئیس شورای عالی امور اسلامی زیمبابوه تصریح کرد: ما امروز به اتحاد اسلامی بیش از هر زمان دیگر نیاز داریم تا دشمنان نتوانند به اسلام حمله کنند . باید بدانیم در صورت بروز اختلاف نظر باید مشکلات خود را با گفت‌وگو حل و فصل کنیم .

رئیس شورای عالی امور اسلامی زیمبابوه در پایان گفت: صلح و آرامش برای همه جوامع اسلامی ضروری است و آنان را از جنگ دور می‌کند، ما مسلمانان خواهان وقوع درگیری در جهان نیستیم.

رئیس جمعمیت جمعیت علمای صلاح الدین؛ دشمن از طریق جنگ نرم به دنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان است

شیخ محمود ابوعجه، رئیس جمعیت علمای صلاح الدین در سخنانی در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به دلیل اقداماتش در راستای تحقق وحدت اسلامی و همچنین تشکر ویژه از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که مسئولیت برگزاری کنفرانس‌های وحدت‌بخش را بر عهده گرفته است، به احادیثی از پیامبر اسلام درباره برادری اسلامی و ایمانی اشاره کرد و گفت: از این احادیث مشخص می‌شود که مؤمنان در فرهنگ، دین، خلق و خوی و خط مشی با یکدیگر مشترک هستند.

بزرگترین مانع پیش روی اخوت اسلامی، تروریسم و افراط‌گرایی است


شیخ ابوعجه درباره دلیل وجود چنین مشترکاتی گفت: خداوند عزوجل، امت اسلامی را بهترین امت‌ها قرار داده است. امت پیامبر اکرم (ص) امتی است که مورد رحمت خداوند واقع شده است. از همین روی، شایسته است که همه ما دست به دست هم دهیم و با وحدت و یکپارچگی، قدرت‌مان را به نمایش بگذاریم.

شیخ ابوعجه در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم مقابله با تروریسم تأکید کرد و گفت: قبل از آنکه بخواهیم از طریق راهکار نظامی با تروریسم مبارزه کنیم باید ریشه‌های فکری آن را بخشکانیم. علت این مسئله هم آن است که تروریسم دارای منابع و ریشه‌هایی است که باید نابود شود. باید از خود بپرسیم تروریسم از کجا آمده است؟ منبع اصلی تروریسم چیست؟ آیا قاتل بدون هیچگونه سابقه فکری، اعتقادی و فرهنگی می‌آید و دیگران را می‌کُشد؟ خیر اینطور نیست.

وی افزود: این تفکر تکفیری است که تروریسم را به وجود آورده است. مقصود، همان تفکری است که دیدگاه و تفکر طرف مقابل خود را قبول ندارد. این تفکر همچنین اعتقادی به «برادری اسلامی» ندارد و مؤمنان را با یکدیگر برادر نمی‌داند که مقصود، همان فکر بسته‌ای است که می‌گوید من بر حق هستم و دیگران در اشتباهند.

شیخ ابوعجه خاطرنشان کرد: امروز دیگر شرایط شبیه دوران جنگ‌هایی نظیر «بدر» و «حنین» که صحابه رضوان الله علیهم و پیامبر اکرم (ص) در آن‌ها حضور داشتند، نیست. امروز دیگر مانند آن دوران، زمانِ جنگ مستقیم نیست. امروز دشمن از طریق جنگ نرم و از طریق رسانه تلاش می‌کند میان مسلمانان تفرقه ایجاد کرده و آن‌ها را تکه‌تکه کند. امروز دشمن از طریق سم‌پاشی و ترویج فرهنگ خود و نیز مخدوش کردن فرهنگ مسلمانان برای تحقق اهدافش تلاش می‌کند. پُر واضح است که مسلمانان فرهنگ‌هایی نظیر همجنس‌گرایی، بدحجابی و تعرض به شخصیت‌های برجسته مذاهب دیگر را برنمی‌تابند.

شیخ ابوعجه با اشاره به این که دشمن ازطریق هجمه فرهنگی، جوانان را هدف قرار داده است، تأکید کرد: پیامبر اکرم (ص) در جریان نبردها و جنگ‌ها و حتی در جریان فعالیت‌های تبلیغی اسلامی، به جوانان اعتماد می‌کردند. يكي از این جوانان، «اسامه بن زید» بود. یکی از جوانان دیگر امام ما علی بن أبی طالب (سلام الله علیه) بود که جوانی شجاع بود. زمانی که «عمرو بن عبد ود العامری» هل من مبارز طلبید، امام علی با وی مقابله کرد. این درحالی است که هیچیک از صحابه دیگر حاضر به مبارزه با او نشدند. اینجا بود که پیامبر اکرم (ص) آن جمله معروف خود را بیان کردند: «لقد خرج الإيمان كله إلى الشرك كله» (تمام ایمان در برابر تمام شرک قرار گرفت).

استاد دانشگاه های افغانستان:  دعوت دلسوزانه به وحدت مسلمانان وظیفه هر یک از افراد امت اسلامی است

دکتر عبدالباری راشد، استاد دانشگاه های افغانستان، در پنجمین وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی خاطرنشان کرد: نخستین و عالی‌ترین ارزش مشترک در نظر تمامی مسلمین جهان، ایمان کامل به ذات اقدس الهی و کسب حضور خدای متعال در هر جا و در هر زمان  و در همه امور، چه در عبادات، چه در معاملات است که متاسفانه به چشم نمی‌خورد.

بزرگترین مانع پیش روی اخوت اسلامی، تروریسم و افراط‌گرایی است
 
وی افزود: قرآن عظیم الشأن و کعبه مکرمه و پیامبر گرامی اسلام، اهل بیت و اصحاب رضی الله عنهم از مجموعه این ارزش‌های کاملاً مشترک بین همه امت اسلامی هستند که هر یک از این ارزش‌ها چه قرآن عظیم الشأن، چه اصحاب پیامبر خدا، چه اهل بیت پیغمبر خدا و چه سنت نبوی ودستورات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در زندگی عملی ما مسلمانان حضور دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه صلوات بر پیامبر و آل ایشان از جانب تمام امت مسلمان در همه نمازها به زبان آورده می‌شود، اظهار کرد: همچنین با ذکر نام مبارک پیغمبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم تمام امت محمدی مخصوصاً برادران و خواهران تشیع یک بار حداقل می‌گویند: اللهم صل علی محمد و آل محمد؛ اینها ارزش‌های بزرگ و مشترک بین تمام امت اسلامی است.

وی سایر ارزش‌های مشترک بین تمام امت اسلامی را کلمه الله، فریضه جهاد فی سبیل الله و خدمت به خلق الله و مهم‌تر از همه دفاع از تمام مظلومان و مستضعفین کره زمین و برقراری عدالت بر روی زمین و همچنین ساختن یک نظام قدرتمند جهانی تحت سیطره اسلام دانست که متأسفانه به باد فراموشی سپرده شده است.

دکتر راشد در ادامه، مبارزه با شیاطین انسی را مبارزه با قدرت‌های جهانی استبداد داخلی و استعمار و استکبار خارجی که خیلی ضعیف به نظر می‌آیند، عنوان کرد.

ناظم اعلای امارت شرعیه هند؛ اسوه حسنه پیامبر اسلام(ص)، برای ما مشعل راه است

مفتی شبلی قاسمی، ناظم اعلای امارت شرعیه هند در وبینار سی‌وهفتمین کنفرانس وحدت با بیان این که اتحاد مسلمانان و عالم اسلام هم خیلی لازم است و هم آسان، تصریح کرد: «ما در برابر خود تعلیمات حضرت محمد (ص) را داریم. کعبه و هدف همه ما یکی است و تلاش‌های همه ما برای رضای خداست. جد امجد ما حضرت آدم از بهشت به دنیا فرستاده شد و همه تلاش می‌کنیم، دوباره به این بهشت برگردیم و تمام مسالک و فرقه‌ها در همین راستا تلاش می‌کنند».

بزرگترین مانع پیش روی اخوت اسلامی، تروریسم و افراط‌گرایی است

وی اظهار داشت: «خداوند متعال و قرآن که آخرین کتاب اوست و حضرت محمد (ص) که آخرین نبی اوست، به اتحاد، احترام ، تحمل و قبول کردن یکدیگر تاکید کرده‌اند».

قاسمی با اشاره به آخرین حج و خطبه پیامبر(ص) در صحرای عرفات گفت: رسول خدا در آن خطبه فرمودند: «ای مردم همانگونه که این ماه، این روز و این شهر در نزد شما حرمت دارد، خداوند تعالی برای عزت و آبروی یک مسلمان حرمتی بیش از این قائل شده است. رسول خدا فرمود کسی که به کعبه احترام گذاشت اما به یک مسلمان احترام نگذاشت گویا حرمت کعبه را هم نگه نداشته است».

این عالم هندی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: «برادران من، مهمترین پیام  امروز را به شما می‌دهم و آن اینکه به صورت یک امت و یک ملت زندگی کنید، وحدت و اتحاد را گسترش دهید، از جنگ‌ها و درگیری‌های مسلکی و فرقه‌ای دوری کنید و ریسمان خداوند یعنی قرآن مجید را محکم بگیرید. تعصب‌های مختلف از جمله تعصبات منطقه‌ای، زبانی و رنگ و نسل را از بین ببرید».

وی ادامه داد: «ما می توانیم در کنار عمل به مسلک و فرقه خود، بر اساس نکاتی که همه آن را قبول داریم، یک دستورالعمل  مشترک داشته باشیم».

ناظم اعلای امارت شرعیه هند خاطرنشان کرد: «خداوند در قرآن دستور داد که «قل تعالوا  الی کلمة سواء بیننا و بینکم». وقتی رسول خدا راه‌های اتحاد با یهودیان را به ما نشان داد پس اسوه حسنه آن حضرت امروز هم برای ما مشعل راه است. «لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة»

عضو شورای شریعت اسلامی لبنان: اجتناب از تعصب‌گرایی مذهبی برای نهادینه‌سازی ارزش‌های مشترک ضروری است

شیخ دکتر زياد الصاحب عضو شورای شریعت اسلامی لبنان در وبینار سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی با اشاره به آیات وحدت در قرآن کریم، اظهار داشت: اسلام دین وحدت و توحید است. خدا و دین ما یکی و مسیرمان یکی است. بر اساس آیه «وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ»  ما به عنوان مسلمان باید با هم همکاری اسلامی واقعی داشته باشیم تا از این رهگذر بتوانیم ارزش‌های مشترک را فعال‌سازی کنیم.

بزرگترین مانع پیش روی اخوت اسلامی، تروریسم و افراط‌گرایی است
وی ادامه داد:مقصود از ارزش‎‌های مشترک همان ارزش‌های ایمانی، دینی، شرعی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و عملی است.

شیخ زیاد الصاحب تصریح کرد: مهمترین مؤلفه همکاری مشترک، عبادت خداوند واحد است؛خداوند از انسان‌ها خواسته است با یکدیگر مهربان بوده و همبستگی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اسلام همواره بر روی همکاری با یکدیگر با تکیه بر ارزش‌های مشترک تأکید کرده است.از جمله ارزش‌های مشترک می‌توان به نماز اشاره کرد. در نماز، مسلمانان در یک صف واحد قرار می‌‌گیرند و همگان از فقیر و غنی گرفته تا رئیس و مرئوس، پیشانی‌های‌شان را بر خاک می‌سایند و اذعان می‌کنند که خداوند بزرگتر از هر بزرگی است.

شیخ زیاد الصاحب یادآور شد:به منظور تحکیم و نهادینه‌سازی ارزش‌های مشترک میان مسلمانان، همچنین باید از برخی امور دوری جست. اولین چیزی که باید از آن اجتناب کرد، تعصب‌گرایی طایفه‌ای و مذهبی است؛ زیرا تعصب‌گرایی موجب ایجاد شکاف میان طوایف و مذاهب مختلف می‌شود و در نهایت، آن‌ها را وارد نبرد با یکدیگر می‌‎کند و مذاهب به وسیله‌ای برای تفرقه‌افکنی تبدیل خواهند شد.

عضو بیت الحکمه تونس: دین اسلام پدید آمد تا صلح را میان بشریت رواج دهد

دکتر توفیق بن عامر ، عضو بیت الحکمه تونس در وبینار سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار داشت: اگر بخواهیم همکاری ثمربخش، مفید و سودمند برای امت اسلامی داشته باشیم ، باید بدانیم که ارزش‌های اساسی از جمله وحدت اسلامی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد.

بزرگترین مانع پیش روی اخوت اسلامی، تروریسم و افراط‌گرایی است

وی افزود: مسلمانان بدون وحدت، گروهی پراکنده، با نظرات متفاوت خواهند بود که قطعا چنین وضعیتی منجر به تفرقه، تقسیم بندی و ضعف در برابر چالش های بیگانگان خواهد شد.

عضو بیت الحکمه تونس تصریح کرد: بنابراین ارزش اساسی این است که ما نباید دچار تفرقه شویم و برای رسیدن به وحدت تلاش فراوان کنیم تا جایگاه اصلی مسلمانان را به دنیا نشان دهیم. در واقع وحدت، فتوای یک ارزش اساسی برای ایجاد همدلی و تحقق آن میان مسلمانان است.

توفیق بن عامر خاطر نشان کرد: ما برای رسیدن به وحدت باید از فتوا های فردی اجتناب کنیم و به فتواهای جمعی که بین علما و اندیشمندان در خصوص آن تبادل نظر شده است، روی بیاوریم.

عضو بیت الحکمه تونس اذعان کرد: دومين ارزش مشترك در همكاری اسلامي، صلح است، صلح با خود و با ديگران چه در داخل و یا چه در خارج از امت اسلامی. ما مسلمانان در مقابل دشمنان ایستادگی می‌کنیم اما با همه بشريت به بهانه اينكه آنها كافر هستند، قطع رابطه نمي كنيم. 

توفیق بن عامر اضافه کرد: دین اسلام پدید آمد تا صلح را میان بشریت رواج دهد و کشورها با احترام و صلح در کنار یکدیگر با وجود تمام تفاوت ها زیست داشته باشند.

پژوهشگر دینی در وبینار کنفرانس وحدت: اسرائیل با توافقات عادی سازی به دنبال باج گیری است

استاد رائد فوزی احمود، پژوهشگر دینی در سخنانی در وبینار سی‌ و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، به موضوع کنفرانس وحدت  تحت عنوان «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک» اشاره کرد و گفت: این شعار در سایه اختلاف دیدگاه‌هایی که در میان مذاهب اسلامی وجود دارد، از ارزش و اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا می‌تواند ما را با یکدیگر متحد سازد.

بزرگترین مانع پیش روی اخوت اسلامی، تروریسم و افراط‌گرایی است

وی افزود: واقعیت این است که وحدت اسلامی، رکن اصلی قدرت ما در مواجهه با چالش‌ها و نیز تحقق پیشرفت است؛ پیشرفتی که باید برای بهترین امت یعنی امت اسلامی حاصل گردد. بدیهی است که این مهم جز با همکاری، همبستگی و هم‌افزایی محقق نمی‌شود.

او برگزاری این کنفرانس را گام بسیار مهمی در مسیر تقویت و تحکیم وحدت اسلامی و نیز تحقق اهداف مشترک دانست و در ادامه به مسئله توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط میان اعراب اسرائیل اشاره کرد و افزود: امضاکنندگان توافقنامه های عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل اینگونه استدلال می‌کنند که روابط دیپلماتیک و اقتصادی با تل‌آویو تأثیر بسزایی در حل و فصل موضوعات و مسائل محوری جهان اسلام از جمله مسئله فلسطین دارد.

وی افزود: بنا بر ادعای کشورهایی که دست به عادی سازی رابطه با رژیم اسرائیل زدند، این توافقنامه‌ها می‌تواند زمینه را برای حل‌وفصل عادلانه مسئله فلسطین  فراهم کنند. ازجمله این کشورها باید به امارات، بحرین، مغرب و سودان اشاره کرد. این درحالی است که این کشورها پیشتر موضع واحدی در قبال مسئله فلسطین و روابط با اسرائیل داشتند. آن‌ها طی سه دهه گذشته همواره اعتقاد داشتند که پیش از برپایی دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی، هرگونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل و برقرار کردن ارتباط با آن مردود است.

این پژوهشگر دینی افزود: توافقنامه‌های موسوم به «آبراهام» هیچ عایدی برای ملت‌های عربی در منطقه به دنبال نداشته و هدف از امضای آن‌ها تنها تحقق مقاصد سیاسی و حفظ مراودات نظامی بوده است.

پژوهشگر قرآنی ترک: بحث بر سر اختلافات جزئی ما را به ضعف می کشاند

دکتر «محمود آجار» پژوهشگر قرآنی دانشگاه نجم‌الدین اربکان ترکیه در وبینار سی و هفتیمن کنفرانس وحدت اسلامی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان کنفرانس وحدت ابراز امیدواری کرد، این کنفرانس محدود به دو یا سه کشور نباشد.

بزرگترین مانع پیش روی اخوت اسلامی، تروریسم و افراط‌گرایی است
وی ادامه داد: وقتی به قرآن کریم و سنت پیغمبر رجوع می کنیم، شاهد هستیم که آیات و احادیث زیادی در این زمینه وجود دارند، یکی از عوامل موفقیت پیامبر(ص) در دوره حیات خود، وحدت مسلمانان و مردم آن دوره است. صحابه پیامبر (ص) در آن دوره از گروه‌ها و قبایل مختلف بودند.

آجار تصریح کرد: در امت اسلام، مذاهب و فرقه ها و جماعات مختلف وجود دارد، اما خداوند متعال تمامی مسلمانان را یک امت در نظر گرفته و به مسلمانان امر کرده است که یک امت باشند. وقتی پروردگار ما را اینگونه به وحدت و اتحاد امر می کند، یعنی از هر مذهبی که باشیم، اعم از شیعی، سنی، علوی، حنفی،جعفری، مالکی و یا شافعی و ... فرقی نمی کند، باید متحد باشیم و با احترام و ادب با یکدیگر برخورد کنیم.

وی ادامه داد: از طرفی هم پروردگار، ما مسلمانان را از نزاع و تفرقه و اختلاف به شدت نهی می کند؛ چرا که طبق آیات قرآن با تفرقه تمامی مسلمانان دچار ضرر می‌شوند.

پژوهشگر ترکیه‌ای خاطرنشان کرد: مسلمانان امروزه 97 درصد اعتقادات و ارزش‌های مشترک دارند، خدا، پیامبر(ص) و قبله ما یکی است و بحث بر سر اختلافات جزئی ما را به ضعف می‌کشاند.

وی افزود: امروز همه چیز اعم از دین، علم، آگاهی، منابع زیر زمینی در دست مسلمانان است، اما متاسفانه به خاطر تفرقه، قادر نیستیم به خود بیاییم.حال آنکه اگر ما از اختلاف و تفرقه دوری کنیم و به دیگران از هر مذهبی که هستند، احترام بگذاریم، خداوند متعال قدرت ما را باز می‌گرداند.

 

انتهای پیام
captcha