ثبت ۱۳۰ وقف جدید در خراسان رضوی
کد خبر: 4172400
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
طی یک‌سال انجام شد

ثبت ۱۳۰ وقف جدید در خراسان رضوی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: ۱۳۰ وقف جدید با نیات مختلف فرهنگی، درمانی، مذهبی، امور خیریه و... توسط واقفان خیراندیش استان طی یکسال به ثبت رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد احمدزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز، ۹ مهرماه، به مناسبت هفته وقف در محل این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: همه ساله دهه وقف از 27 صفر آغاز می‌شد، اما امسال بر طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز وقف از ۲۷ صفر به ۱۶ربیع الاول مصادف با ۱۰ تا ۱۶ مهرماه تغییر یافته که هر دو تاریخ متعلق به پیامبر اکرم(ص) است.

وی با اشاره به نامگذاری هفته وقف، ادامه داد: 10 مهر با عنوان وقف، رسانه، ترویج فرهنگ وقف، 11 مهر همزمان با هفدهم ربیع‌الاول میلاد با سعادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام صادق(ع) با عنوان وقف، قرآن، سنت نبوی، سیره معصومین(ع) و 12 مهر با عنوان وقف، اقتصاد پایدار، رشد تولید نامگذاری شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: 13 مهرماه نیز با عنوان وقف، امامزادگان، ترویج فرهنگ زیارت، 14 مهرماه با عنوان وقف، حمایت از خانواده، ترویج سبک زندگی اسلامی، 15 مهرماه با عنوان وقف، حمایت از نخبگان علمی و دانش‌بنیان‌ها و 16مهرماه با عنوان وقف، سلامت جامعه، تکریم واقفان و خیران نامگذاری شده است.

احمدزاده افزود: وقف یکی از احکام پیشرفته و متعالی اسلام است و رهبری به ترویج فرهنگ وقف تأکید دارند و به عنوان یکی از احکام ممتاز جامعه اسلامی نسبت به سایر جوامع نمود برجسته‌ای دارد اگرچه در سایر جوامع هم به گونه دیگر این فرهنگ اجرا می‌شود، اما در جامعه اسلامی دیدگاه اخروی این فرهنگ وجه امتیاز است.

وی بیان کرد: اگر وقف بخواهد جایگاه واقعی خود را پیدا کند، باید تشویق و ترویج شود که این امر با بیان حسنات، جوانب و برکات آن ممکن خواهد بود. باید آثار خوب آن در جامعه تبیین شود، از طرفی باید متولیان امانت‌داری در موقوفات را رعایت کنند و براساس نیت واقف مورد استفاده قرار گیرد و اجرای نیت شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: برنامه‌هایی در ایام هفته وقف پیش‌بینی شده که از آن جمله می‌توان به تجلیل از یاوران وقف در 12 شهرستان است و آخرین روز هفته وقف نیز همایش استانی «یاوران وقف» برگزار خواهد شد.

احمدزاده اظهار کرد: طی یک سال گذشته ۱۷۵میلیارد تومان در راستای اجرای امینانه نیات واقفان توسط هیئت امنای مساجد، حسینیه‌ها، مدارس، درمانگاه‌ها و سایر مراکز وقفی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هزینه شده است.

وی ادامه داد: اجرای نیات واقفان  شامل تهیه ۳۲۴ کمک جهیزیه، ۶۰هزار بسته معیشتی، 4000 لوازم‌التحریر و آزادی زندانیان جرائم مالی غیرعمد بوده که از محل موقوفات مرتبط هزینه شده است.

احمدزاده اظهار کرد: اعزام مبلغ به بقاع متبرکه و مناطق محروم، برگزاری دوره‌های سبک زندگی اسلامی، اجرای طرح قدم‌های آسمانی تا امام مهربانی و قدم‌های آسمانی تا حرم حسینی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در بقاع متبرکه، کمک به 203 مسجد و... از جمله اقدامات صورت گرفته طی یک سال بوده است. 130 وقف جدید با نیات مختلف فرهنگی، درمانی، مذهبی، امور خیریه و... توسط واقفان خیراندیش استان طی یکسال به ثبت رسیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی درخصوص فعالیت‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری موقوفات، بیان کرد: ۳۵هزار متر مربع پروژه عمرانی و سرمایه‌گذاری 6000 مترمربع پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۲۹ میلیارد تومان هزینه شده است. ۵۲ نیروگاه خورشیدی وقفی  با ظرفیت 2600 کیلووات ساعت برق در بقاع متبرکه مستقر هستند و تولید انرژی آن معادل تامین برق 185 واحد مسکونی در سال است.

وی افزود: در مجموع پروژه‌های عمرانی، کشاورزی و دامپروری بیش از 774 هزار نفر روز مشغول به کار هستند که نشان از ایجاد اشتغال این فعالیت‌ها است، ضمن اینکه افتتاح چندین پروژه در هفته وقف امسال در دستور کار است، ضمن اینکه کلنگ‌زنی چندین پروژه در دست اقدام است. در خراسان رضوی تاکنون  ۱۷۱ نفر یه عنوان امین موقوفات شناسایی و جذب شدند که این امر باعث رشد 40 درصدی عواید موقوفات شده است.

مدیرکل اوقاف خراسان رضوی بیان کرد: همچنین بیش از ۹۰ درصد اسناد اجاره‌ای وقفی استان تثبیت مالکیت شدند، علاوه بر این نیز ۳۲ هزار و 128 رقبه اسناد اجاره در استان به‌روزرسانی شده است. علاوه بر این موارد نیز 7000 رقبه و ۶۹۵برگ جدید موقوفات تنظیم و ۴۴۷ فقره سند مالکیت قدیمی دارای سند کاداستر شده است. همچنین با اجرای گشت حفاظت از اراضی و برخورد با پدیده موقوفه‌خواری تاکنون ۱۸۵ مورد وقف تصرف شده به مساحت ۱۱۰ هکتار رفع تصرف شدند.

وی گفت: طی سال گذشته بیش از 25 هزار مفاصا حساب برای موقوفات و بقاع متبرکه استان صادر شده  که این رکورد بسیار خوبی است و تقریباً 100 درصد موقوفات استان و بقاع متبرکه استان مورد بررسی قرار گرفته است.

انتهای پیام
captcha