پیامبراکرم(ص) بخشنده‌ترین و شجاع‌ترین مردمان بود
کد خبر: 4172778
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
نماینده ولی‌فقیه در لرستان:

پیامبراکرم(ص) بخشنده‌ترین و شجاع‌ترین مردمان بود

حجت‌الاسلام احمدرضا شاهرخی با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) بخشنده‌ترین و شجاع‌ترین مردمان بود، گفت: تبعیت از پیامبراکرم(ص) راه رستگاری است و می‎طلبد ما مسلمانان به‌عنوان پیروان آن حضرت از اخلاق و سیره نبوی الگوگیری کنیم.

حجت الاسلام احمدرضا شاهرخی،  نماینده ولی‌فقیه در لرستانحجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌‌آباد در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، از نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) به‌عنوان کامل‌ترین مخلوق در عالم هستی که گرانبهاترین و سنگین‌ترین مسئولیت یعنی حاکمیت توحید را عهده‌دار شد، یاد کرد و گفت: حاکمیت توحید در همه سطوح زندگی در زندگی فردی و اجتماعی مسئولیت بسیار سنگین اما ارزشمند است که رسول گرامی اسلام در این رسالت متصل به قدرت لایزال الهی و علم نامحدود و نامتناهی الهی بودند.
 
وی با بیان اینکه پیامبراسلام(ص) راهی نو برای سعادت بشر معرفی کرد، افزود: نبی مکرم اسلام مردمی که بر گرد ایشان مردمی جمع شدند را با آموزه‌هایش به تحرک وادار می‌کرد.
 
امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه این راه نو همان است که در آیه 36 سوره نحل با این مضمون «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَى اللّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسِيرُواْ فِي الأَرْضِ فَانظُرُواْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ» به آن اشاره شده است، ادامه داد: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: «و در حقيقت در ميان هر امتى فرستاده‌‏اى برانگيختيم [تا بگويد] خدا را بپرستيد و از طاغوت [=فريبگر] بپرهيزيد پس از ايشان كسى است كه خدا [او را] هدايت كرده و از ايشان كسى است كه گمراهى بر او سزاوار است بنابراين در زمين بگرديد و ببينيد فرجام تكذيبب‌كنندگان چگونه بوده است».
 
شاهرخی با بیان اینکه رسالت پیامبر اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) حاکمیت توحید در عالم تشریع و در عالم تکوین بود، یعنی در قانونگذاری فقط قانون خدا حرف اول را می‌زند و درعالم تکوین هیچ‌کس حق حاکمیت بر دیگری ندارد، گفت: این حاکمیت اصیل از آن خداوند است، حقیقتاً و بالعرض از آن کسانی است که خداوند معرفی کرده است، به این توحید در عالم تکوین گفته می‌شود.

تشکیل حکومت اسلامی؛ مهمترین رسالت‌ پیامبر اکرم(ص)

امام جمعه خرم‌آباد تشکیل حکومت اسلامی را یکی از مهمترین رسالت‌های پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد و افزود: این رسالت سنگین مخالفینی داشت و پیامبر اعظم در این مسیر حکومت اسلامی تشکیل داد، توحید را در تشریع و در تکوین حاکم کرد.
 
وی با بیان اینکه قانون، فقط قانون خداست و در زندگی فردی و اجتماعی باید قانون خداوند متعال حاکم بشود، اظهار کرد: یکی دانستن دین و سیاست، برقراری عدالت، همراهی حکومت با دین و اخلاق و گسترش تعلیم و تربیت مأموریت‌هایی بود که رسول گرامی اسلام با رنج و سختی‌ها و دشواری‌های فراوانی در جامعه آن زمان اقامه کرد و با دشمنی‌ها روبرو شد.
 
نماینده ولی‌‎فقیه در لرستان با بیان اینکه ذات اقدس باری‌تعالی به ما دستور داده است که از رسول گرامی اسلام تبعیت کنیم چراکه تبعیت از پیامبر راه رستگاری است، گفت: خداوند متعال در آیه 59 سوره نساء با این مضمون «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ»، فرموده است: «كسانى كه ايمان آورده‌اید خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد».
 
این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: تبعیت از پیامبر اسلام در گفتار و رفتار و در شکل ظاهری و باطنی در زندگی شخصی، در زندگی اجتماعی در ارتباطات با دوستان و همسایگان، با بیگانگان و دشمنان در رفتار با محرومان، ضعیفان، مستمندان، در همین موارد پیامبر اسلام برای ما الگوست و باید از او تبعیت کنیم.
 
شاهرخی در بیان اوصاف پیامبر اکرم(ص)، اظهار کرد: آن بزرگوار به خود ترس راه نداد، هیچ‌گاه ناامید نشد، از وقتی که نماز می‌خواند و فقط حضرت  خدیجه‌کبری(س) و حضرت امام علی(ع) به او اقتدا کردند، تا آن زمانی‌که جمعی به تدریج به او پیوستند، هیچ‌گاه مأیوس نشد و از کسی به خود ترس راه نداد، با آنکه با اقوامی خشن و قدرتمند و به دور از معرفت انسانی روبرو بود.
 
امام جمعه خرم‌آباد باد به تدبیر پیامبراکرم(ص) در برابر جهالت‌ها اشاره کرد و افزود: پیامبر اکرم(ص) در برابر همه این‌ها با دانایی، توانایی و تدبیر ایستاد و کار را پیش برد، سخن حق را بیان کرد و تکرار نمود تا جایی‌که دل‌ها به سمت او نرم شدند.
 
وی با بیان اینکه پیامبر اسلام(ص) از اهانت‌ها به خود باکی راه نداد و در این راه رنج‌های زیادی متحمل شد، افزود: آن روزی هم که به‌عنوان حاکم جامعه اسلامی حکومت تشکیل داد، مغلوب حکومت و قدرت نشد و با قدرت جامعه اسلامی را به پیش برد و به برکت استقامت در اجرای دستورات الهی آن کسانی که بعد از رسول گرامی اسلام آمدند با برنامه‌هایی که پیامبر اکرم پایه‌گذاری کرد توانستند دو امپراتوری زمان را مغلوب خود کنند.
 
این مدرس حوزه و دانشگاه در بیان ابعاد زندگی پیامبر اسلام(ص)، گفت: یک عرصه از ابعاد زندگی پیامبراسلام(ص) حاکمیت توحید در عالم تکوین و در عالم تشریع بود و عرصه دیگر از زندگی پیامبر اعظم، رفتاری بود که با مردم داشت.
 
شاهرخی اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) مهربان و دلسوز بود، در رابطه با مردم تمام تلاشش این بود که عدالت را در بین مردم مستقر نماید، دوستی و نشست و برخاست با توده مردم داشت و غذا خوردن با فقرا و مردم و توجه مخصوص به محرومان و مستمندان از ابعاد اخلاقی او بود.
 
شاهرخی با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) بخشنده‌ترین و شجاع‌ترین مردمان بود، افزود: بُعد سوم زندگی پیامبر اکرم(ص) ذکر و یاد همیشگی خداوند تبارک و تعالی بود نیمه‌‌های شب برای دعا و استغفار و مناجات و تلاوت قرآن کریم برمی‌خواست.
 
وی در ادامه با اشاره به روایتی از ام‌سلمه، با این مضمون که پیامبر اکرم(ص) همواره دعا می‌کرد و از خدا می‌خواست که یک چشم به هم زدنی او را به حال خود رها نکند و ما به‌عنوان پیروان رسول اعظم بایستی از خود مراقبت و خویشتن‌داری کنیم، به پاره‌ای از فضائل حضرت ختمی مرتبت اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) در پیروزی‌ و راحتی، در شکست و سختی در روزی‌ که در محاصره دشمن بود، توکل و استمدادش از خداوند متعال بود و این برای همه ما درس و آموزه است کمااینکه حضرت محمد(ص) از غیر خدا بریده بود و استغاثه‌اش به درگاه خدا بود، هیچ قدرتی را در مقابل خداوند به حساب نمی‌آورد و این‌ها با ایمان و عمل صالح حاصل می‌شود.
انتهای پیام
captcha