پرداختن به مقوله وحدت جزء برنامه‌های اولویت‌دار باشد
کد خبر: 4172780
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

پرداختن به مقوله وحدت جزء برنامه‌های اولویت‌دار باشد

کارشناس مذهبی لرستان با تأکید بر الگوگیری از سیره نبوی و اینکه شناخت ما از پیامبر اکرم(ص) نباید فقط محدود به دانستن تاریخ ولادت و رحلت ایشان باشد، گفت: پرداختن به مقوله وحدت باید جزء برنامه‌های اولویت‌دار باشد و از اشتراکات بین شیعه و سنی برای تقویت هرچه بیشتر وحدت بین مسلمانان استفاده کرد.

حجت‌الاسلام محمد امیری، کارشناس مذهبی لرستانحجت‌الاسلام محمد امیری، از کارشناسان مذهبی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا، با تبریک به مناسبت هفته وحدت و گرامیداشت ایام باسعادت ولادت نبی مکرم اسلام، گفت: در مورد ماه تولد ایشان اکثر محدثان و تاریخ‌نویسان معتقد هستند که تولد پیامبر، در ماه «ربیع‌الاول» بوده، ولى در روز تولد او اختلاف دارند.
 
وی افزود: در میان محدثان شیعه معروف است که آن حضرت، در هفدهم ماه ربیع‌الاول روز جمعه، پس از طلوع فجر چشم به دنیا گشود و در این سال حادثه اصحاب فیل اتفاق افتاد و میان اهل تسنن نیز این مشهور است که ولادت آن حضرت، در روز دوشنبه دوازدهم همان ماه اتفاق افتاده است.
 
امیری ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) از مادری به نام «آمنه» و پدری به نام «عبدالله» در شهر مکه متولد شد و برخی منابع محل تولد را شعب ابی‌طالب در خانه محمد بن یوسف دانسته‌اند. بنابر رسمی که در مکه رایج بود، محمد(ص) را به زنی به نام «حلیمه» سپردند تا در فضای ساده و پاک بادیه پرورش یابد که البته برخی معتقداند که این کار برای حفظ جان ایشان از ترور یهودیان بوده است.
 
وی با اشاره به پاره‌ای معجزات که با ولادت نبی مکرم اسلام به وقوع پیوست از جمله ترک برداشتن کنگره‌های طاق کسری و فروریختن چهارده کنگره آن، خشک شدن دریاچه ساوه که برای ایرانیان مقدس بود، سرنگون شدن همه بت‌ها و ممنوع شدن شیاطین از رفتن به آسمان‌های هفتگانه و گرفتن خبر، اظهار کرد: حضرت محمد(ص) قبل از رسالت نیز یکتاپرست بودند و معمولاً غار حرا در مکه را برای عبادت و مناجات با خدا انتخاب می‌نمودند و در همین مکان بود که آیاتی از سوره مبارکه علق «اقْرَ‌أْ بِاسْمِ رَ‌بِّک الَّذِی خَلَقَ؛ بخوان به نام پروردگارت که آفرید» بر ایشان نازل شد و مقام نبوت و رسالت به وی ابلاغ شد.
 
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه گفتار، کردار و سیره نبی مکرم اسلام آموزنده، راه‌گشا و هدایت‌گر است، بر الگوگیری از سیره نبوی تأکید کرد و گفت: شناخت ما از پیامبر اکرم(ص) نباید فقط محدود به دانستن زندگی‎نامه و تاریخ ولادت و رحلت ایشان باشد.
 
وی افزود: با توجه به هجمه دشمنان علیه اسلام، قرآن و نبی مکرم اسلام و سایر داشته‌های شیعیان لازم است با مطالعه دقیق در زندگی، سیره و روش پیامبر گرامی اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) مسیر درست زندگی را انتخاب کنیم.
 
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ما به‌عنوان مسلمان باید معرف رفتار و سیره نبی مکرم اسلام باشیم، افزود: پیامبراسلام از هر نظر اسوه و الگو بوده و نمونه یک انسان کامل است و ما مسلمانان که پیرو آیین محمدی و دین اسلام هستیم وظیفه داریم با اخلاق اسلامی و الگوگیری از سیره و روش زندگی پیامبر(ص) در راستای معرفی درست و صحیح دین اسلام اقدام کنیم.
 
امیری با یادآوری اینکه شناخت پیامبر گرامی اسلام در گرو توجه به زندگی و سیره آن حضرت است، اظهار کرد: زندگی پیامبر(ص) در مکه و مدینه و تببین نحوه زندگی آن حضرت می‌تواند به شناخت ما از ایشان منجر شود.

نسل جوان با سیره و اخلاق نبوی آشنا شوند

وی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه نسل نوجوان و جوان جامعه باید با سیره و اخلاق نبوی آشنایی کامل داشته باشند، گفت: در قالب فیلم و سریال و فضای مجازی می‎توان این نسل را با ابعاد شخصیتی نبی مکرم اسلام آشنا کرد.
 
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در قالب داستان و انیمیشن و بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی نیز می‌توان کودکان را از همان سنین کودکی با بزرگ‌‌مرد جهان اسلام و بشریت آشنا کرد، اضافه کرد: معرفی ما از پیامبر نباید تنها محدود به غزوه‌ها و سریه‌ها باشد باید زیبایی‌‎های اخلاقی نبی مکرم اسلام را برای کودکان و نوجوانان به تصویر بکشیم تا وقتی بحث الگوگیری از سیره نبوی به میان می‌آید نسل نوجوان و جوان جامعه ما بداند سیره نبوی چه ویژگی‌هایی دارد.
 
وی با بیان اینکه کودکی و نوجوانی پیامبراسلام(ص) سرشار از نکات اخلاقی و آموزنده است که می‌توان برای تربیت فرزندان از آن بهره گرفت، گفت: هر پیامبر و امامی یک دوره کودکی، نوجوانی، جوانی داشته و بعد از آن به مقام نبوت، رسالت و امامت منصوب شده است پس باید این دوران نیز به درستی معرفی شود تا کودک، نوجوان و جوان ما بتواند از این نوع زندگی‌ها درس بگیرد.
 
 وی با یادآوری اینکه امام علی(ع) در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام به عنوان پاک‌ترین، طاهرترین، شریف‌ترین و ارزشمندترین بنده خداوند متعال یاد کرده است، تصریح کرد: هر کس به‌دنبال مدل و نمونه کامل است باید به پیامبر گرامی اسلام تاسی کند.
 
حجت‌الاسلام امیری در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه دو روایت برای تاریخ ولادت نبی مکرم اسلام وجود دارد و این موضوع باعث شد امام راحل(ره) فاصله زمانی بین دو تاریخ را به نام هفته وحدت نام‌گذاری کنند، گفت: ضرورت دارد در هفته وحدت، همه‌ امت‌ اسلامی، هر یک به تناسب درک و معرفت خود، ویژگی‎های پیامبر  اعظم(ص) را که در قرآن کریم و سنت قطعی آمده است، سرلوحه زندگی خود قرار دهند.

توطئه‌های دشمن در ایجاد تفرقه بین مسلمانان معرفی شود

این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد نقشه‌های شوم دشمنان به خصوص در ایجاد تفرقه و نزاع در جهان اسلام شناسایی و معرفی گردد، اضافه کرد: بین شیعه و سنی اشتراکات زیادی وجود دارد که می‌توان از وجود این اشتراکات برای اتحاد و همبستگی بین شیعه و سنی استفاده کرد این در حالی است که دشمن همواره با تفرقه‌افکنی درصدد ایجاد شکاف بین اقوام و مذاهب مختلف است.
 
وی با بیان اینکه تفرقه و اختلاف بین شیعه و سنی راهبرد دشمنان است و دشمن می‌خواهد با این ترفند دسیسه‌های  خود را عملیاتی کند، اظهار کرد: امروز دشمنان امت اسلام با تفرقه‌افکنی و به بهانه‌های مختلف، کشورها و ملت‌ها را به جان هم انداخته‌اند که در این شرایط اتکا به وحدت، می‌تواند توطئه استکبار جهانی را خنثی کند.
 
این کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه سخن گفتن از وحدت نباید تنها منحصر به هفته وحدت باشد و پرداختن به این مقوله باید جزء برنامه‌های اولویت‌دار باشد، اظهار کرد: شیعه و سنی هر دو معتقد و عاشق قرآن، نبی مکرم اسلام و اهل‌بیت(ع) هستند که می‌توان از این ظرفیت برای استحکام هرچه بیشتر وحدت بین شیعه و سنی استفاده کرد.
انتهای پیام
captcha