آیات قرآن معیار شناخت پیامبر است
کد خبر: 4172875
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷

آیات قرآن معیار شناخت پیامبر است

مسئول حوزه فرهنگی اداره‌ کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برای شناخت رسول ختمی مرتبت راه اول شناخت از طریق آیات قرآن و دیگری مطالعه سیره و منش آن حضرت است، گفت: خدای متعال در قرآن کریم و با آیات متعددی حضرت محمد مصطفی(ص) را برای ما معرفی کرده است.

محمد رسول الله

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام اسعد نصاری، مسئول حوزه فرهنگی اداره‌ کل بنادر و دریانوردی استان گیلان امروز، 11 مهرماه در جشن میلاد نبی مکرم اسلام که به میزبانی مهدیه بندر انزلی برگزار شد، با تبریک هفته وحدت اظهار کرد: شناخت معصوم به جز از کلام خداوند متعال و بیان معصوم ممکن نیست.

وی با بیان اینکه برای شناخت رسول ختمی مرتبت راه اول شناخت از طریق آیات قرآن و دیگری مطالعه سیره و منش آن حضرت است، افزود: خدای متعال در قرآن کریم و با آیات متعددی حضرت محمد مصطفی(ص) را برای ما معرفی کرده است.

نصاری با اشاره به آیه ۳۱ از سوره مبارکه احقاف تصریح کرد: «يَا قَوْمَنَا أَجِيبُوا دَاعِيَ اللَّهِ وَآمِنُوا بِهِ يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُجِرْكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ؛ اى قوم ما دعوت‏ كننده خدا را پاسخ [مثبت] دهيد و به او ايمان آوريد تا [خدا] برخى از گناهانتان را بر شما ببخشايد و از عذابى پر درد پناهتان دهد، این آیه شریفه در بیان یکی از آیات بسیار با اهمیت در رابطه با شخصیت پیامبر اکرم(ص) است که خداوند متعال در آن ایمان به پیامبر را به مثابه نجات از جهنم ابدی به شمار آورده است.

وی گفت: منظور از «دَاعِيَ اللَّهِ» در این آیه شریفه پیامبر اسلام است که به جانب حق دعوت می‌کند و نتیجه اجابت دعوت پیامبر طبق این آیه شریفه دو چیز عنوان شده که اولین آن «يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ» بخشش گناهان است.

وی با بیان اینکه ارتباط معنوی با پیامبر اکرم(ص) توسل به انسان زنده و حاضر است، تصریح کرد: بنابر آیات قرآن کریم معتقدیم که پیامبر زنده است و روح آن حضرت حضور دائم دارد گرچه از نظر جسم در بین امت نیست همانطور که همه ما در سلام‌های نماز زمانی که می‌گوییم «السلام علیک و رحمة الله و برکاته» به مخاطب حاضر سلام می‌کنیم.

نصاری تصریح کرد: قرآن می‌فرماید اگر به این پیامبر ایمان بیاورید چه در زمان خودش و چه در زمان‌های بعد، «يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ» شامل حال شما می‌شود و خداوند متعال به برکت این ایمان، گناهان شما را می‌بخشد و در عالم آخرت و قیامت شما را از عذاب جهنم نجات می‌دهد در واقع طبق این آیه شریفه کسی که به پیامبر اکرم(ص) ایمان بیاورد علاوه‌بر دنیا، آخرتش را هم تأمین کرده است.

مسئول حوزه فرهنگی اداره‌‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: خداوند متعال در آیه ۱۲۸ سوره مبارکه توبه توصیف جالبی از پیامبر اکرم(ص) برای ما مطرح می‌کند و می‌فرماید پیامبری که در شکل ظاهر مثل شما انسان‌هاست ولی نسبت به امت خود بسیار حساس بوده و نسبت به تک تک مسلمانان احساس مسئولیت دارد. انبیا به جز رسول ختمی مرتبت فقط تا زمانی که زنده بودند نسبت به امت خود دارای مسئولیت هستند.

وی با بیان اينکه خداوند متعال در قرآن ویژگی‌های پیامبران را بر ‌شمرده تا ما که امت پیامبر هستیم سعی کنیم در مسیر این انسان والا قدم برداریم، افزود: هر فرد به اندازه توان خود در مسیر هدایتی که پیامبر اکرم داشت می‌توانیم گام برداشته و آن را ادامه دهیم و نسبت به هدایت جامعه مسئولیت داشته باشیم.

حجت‌الاسلام نصاری با تاکید بر اینکه در این مسیر نباید هیچ عذر و بهانه‌ای داشته باشیم و کوتاهی نکنیم، گفت: تنها رسانه‌ای که پیامبر اکرم در تبلیغ دین داشت، طبق فرموده خدای متعال در آیه چهار از سوره مبارکه قلم «حسن خلق رسول مکرم اسلام» بود.

وی در پایان با بیان اینکه قرآن و اهل بیت دو یادگار پیامبر است و اگر می‌خواهیم پیامبر را خوشحال کنیم باید از این دو محافظت کنیم، تصریح کرد: محافظت از قرآن یعنی هر شخص در هر جایگاه و موقعیت فردی و اجتماعی که قرار دارد به قوانین قرآن عمل کند و آحاد و متولیان جامعه به اندازه توان خودشان دستورات قرآن را در جامعه پیاده کنند و در واقع عمل به قرآن یعنی رعایت قوانین آیات نورانی وحی در هر موقعیتی که قرار داریم.

انتهای پیام
captcha