نشست نقش سران طوایف و علما در اتحاد اسلامی بلوچستان
کد خبر: 4172931
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
ایران برگزار کرد

نشست نقش سران طوایف و علما در اتحاد اسلامی بلوچستان

سومین نشست از سلسله نشست‌های «همگرایی، برادری، تمدن اسلامی و زندگی مسالمت‌آمیز» با عنوان «جایگاه سران طوایف و علما در اتحاد اسلامی» با حضور ده‌ها تن از سران قبایل، زعمای قومی و علما از مذاهب مختلف اسلامی ایالت بلوچستان پاکستان برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با فرارسیدن میلاد مسعود پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و آغاز هفته وحدت، سومین نشست از سلسله نشست‌های «همگرایی، برادری، تمدن اسلامی و زندگی مسالمت‌آمیز» با عنوان «جایگاه سران طوایف و علما در اتحاد اسلامی» در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کویته پاکستان برگزار شد.

این همایش با همکاری حزب جماعت اسلامی ایالت بلوچستان و مدرسه خاتم النبیین(ص) و با حضور ده‌ها تن از سران قبایل، زعمای قومی و علما از مذاهب مختلف اسلامی برگزار و به اهمیت و جایگاه سران طوایف ایالت بلوچستان در اتحاد و انسجام اسلامی پرداخته شد.

در این همایش، سران قبایل از مناطق مختلف ایالت بلوچستان از جمله، کویته، تربت، دیره مراد جمالی، گنداوه، پشین، مستونگ، نصیرآباد، دالبندین، نوشکی و حسن درویش‌وند و نیز سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته حضور داشتند.

برنامه با تلاوت کلام الله مجید توسط قاری اسماعیل سعید از قاریان اهل سنت آغاز شد و محمد اعظم چشتی، مداح معروف ایالت بلوچستان(اهل سنت) در وصف پیامبر مکرم اسلام(ص) نعت‌خوانی کرد و در ادامه، سرودهای ملی ایران و پاکستان پخش شد.
سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ کشورمان در کویته در سخنرانی خود، میلاد پیامبر مکرم اسلام(ص) و هفته وحدت را به حضار تبریک گفت و بزرگان طوایف را یکی از مهمترین و مؤثرترین اقشار ایالت بلوچستان برای ترویج و شکل‌گیری اتحاد اسلامی و وحدت مسلمین دانست.

نشست نقش سران طوایف و علما در اتحاد اسلامی بلوچستان

مولانا عبدالحق هاشمی، امیر جماعت اسلامی ایالت بلوچستان برگزاری همایش‌های وحدت‌گرا در ایام هفته وحدت از سوی خانه فرهنگ ایران در کویته را بیانگر اراده قوی و عشق جمهوری اسلامی ایران به انسجام اسلامی دانست.

سخنران بعدی، حجت‌الاسلام مقصود علی دومکی، سخنگوی حزب مجلس وحدت مسلمین و مدیر مدرسه خاتم النبیین(ص) کویته بود که بیان کرد: امروز اولین بار است که در سرزمین بلوچستان، جایگاه سران قبایل در اتحاد اسلامی را عنوان اصلی برنامه قرار دادیم و گفت‌وگو درباره این موضوع ضروری بود.

وی اظهار کرد: قرآن به ما دستور داده است که به «حبل الله» تمسک کنیم ولی بعضی مواقع دیده می‌شود که مسلمانان به ظاهر متحد هستند، ولی در برخی مواقع، به جای حبل الله به حبل الشیطان متمسک می‌شوند. همانقدر که علما برای بیداری ملت اسلامی تلاش می‌کنند، زعمای قومی نیز وظیفه دارند که مردم را از توطئه‌های شوم دشمن باخبر کنند.

مولانا رستم علی نورانی، رهبر جمعیت علمای پاکستان (شاخه نورانی) در ایالت بلوچستان از «دیره مراد جمالی» ایالت بلوچستان افزود: بین علما هیچ اختلاف وجود ندارد ولی کسانی هستند که از پشت پرده ما را به جان یکدیگر می‌اندازند.

در ادامه این برنامه، میثم علی، مداح خوش‌آواز شهر کویته و استاد آموزش مداحی در اکادمی علمدار، سرود زیبا در وصف پیامبر گرامی اسلام(ص) تقدیم کرد.

سردار یوسف نوتیزئی، رهبر قبیله نوتی زئی(از طوایف بلوچ) و دبیرکل پیشین «حزب جمهوری وطن» نیز در سخنانی، گفت: اتحاد اسلامی آرمانی است که تبیین آن فقط وظیفه علما و روحانیون نیست، بلکه سرداران طوایف نیز به نوبه خود برای ترویج آن نقش ایفا کنند.
نشست نقش سران طوایف و علما در اتحاد اسلامی بلوچستان
سردار لیاقت علی هزاره، از سرداران قوم هزاره (کویته) اذعان کرد: در این شکی نیست که نقش زعما و سرداران قومی در هر مسئله می‌تواند اثرگذار باشد. سرداران باید بدانند که قبل از آنکه سردار هستند، مسلمان می‌باشند و تصمیم‌گیری‌شان باید مطابق با شریعت اسلامی باشد.

پس از آن، گروه سرود دارالقرآن حیدری در وصف پیامبر(ص) به اجرای برنامه پرداختند و مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

سخنران بعدی، عبدالهادی کاکر، رئیس «حزب پاکستان سبز» بود. وی گفت: مجموعه‌های کلان مثل سازمان همکاری‌های اسلامی برای متحد کردن جهان اسلام در سطح جهانی شکل گرفته ولی باید اعتراف کنیم که ملت اسلامی هنوز هم پراکنده است. پاکستان هم از زمان استقلال خود تا به امروز در گرداب بحران‌ها قرار دارد ولی ایران تنها کشور اسلامی است که همواره در کنار پاکستان ایستاده و در راستای انسجام اسلامی مخلصانه تلاش کرده و برای دیگر کشورهای اسلامی لازم است که به نفع اسلام دست به دست ایران بدهند و آرمان یکپارچگی اسلامی را تحقق بخشند.

ملک رشید کاکر، سردار طایفه کاکر پشتون‌ها و برادرزاده استاندار ایالت بلوچستان از ابتکار خانه فرهنگ ایران در کویته برای تبیین جایگاه واقعی سران قبایل در شکل گیری وحدت اسلامی در سرزمین بلوچستان تقدیر کرد.

میر نصیب الله شاهوانی، از سرداران طایفه شاهوانی( قوم براهوی) سخنران بعدی همایش برگزاری این نوع برنامه‌ها را برای جوامع اسلامی مهم عنوان کرد و میلاد پیامبر(ص) را بهترین فرصت برای نزدیکی و همدلی مسلمانان دانست.

مظهر صادق، مداحی از شهر گنداوه بلوچستان به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) نعت‌خوانی کرد.

مولانا نواب‌الدین دومکی، از علمای اهل تسنن (بریلوی) از شهر دیره مراد جمالی ایالت بلوچستان بر ضرورت اتحاد و همدلی بین مسلمانان جهان تأکید کرد.

سخنران بعدی، سردار شیردل خان مینگل، از بزرگان طایفه مینگل (از قبایل بزرگ بلوچ) گفت: وظیفه علما این است که آموزه‌های قرآن را تبیین کند و وظیفه سرداران قبایل در شریعت اسلامی این است که رسم و رواج‌‎های متناسب با فرهنگ اسلامی را در جوامع خود نهادینه کنند.

کلمه «لا إله إلا الله» اساس اسلام است

حسن درویش‎‌وند، سرکنسول ایران در کویته گفت: کلمه «لا إله إلا الله» اساس اسلام است و در این شکی وجود ندارد و همه فرقه‌ها و مذاهب اسلامی بر این عقیده اجماع دارند و همین طور همه مسلمان‌ها به نبوت که دومین اصل از اصول دین است، اعتقاد دارند.

وی عنوان کرد: امام خمینی(ره) به عنوان یک رهبر بی نظیر تاریخ اسلام، این نکته را به نقطه قوت تبدیل کرد و پیشنهاد شد که این هفته، هفته وحدت نامیده شود تا وسیله‌ای برای نزدیکی و هم افزایی بین مسلمانان شود.

حجج اسلام والمسلمین سید هاشم موسوی، امام جمعه شهر کویته و سید ظفر عباس شمسی، مسئول حزب مجلس وحدت مسلمین در ایالت بلوچستان از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

بازدید مهمانان همایش از نمایشگاه صنایع دستی، ایران‌شناسی و هنر ایران، امام رضا(ع)، انقلاب و امام خمینی(ره)، ترجمه‌های قرآنی و آثار شاعران پرآوازه ایران از دیگر برنامه‌های جانبی این مراسم بود.

انتهای پیام
captcha