ابعاد بی‌سابقه و غافلگیرکننده عملیات «طوفان الاقصی» + صوت
کد خبر: 4173587
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۸
سیدافقهی تشریح کرد:

ابعاد بی‌سابقه و غافلگیرکننده عملیات «طوفان الاقصی» + صوت

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه عملیات «طوفان الاقصی» به لحاظ حجم و اهمیت و نحوه اجرای تاکتیک‌ها و تکنیک‌های جدید و غافلگیرکننده کاملاً متفاوت از عملیات‌های قبلی مقاومت علیه رژیم صهیونیستی بود، گفت: این وضعیت حکایت از آن دارد که اسرائیل در عمل بسیار ذلیل و زبون شده که نمی‌تواند عملیات گسترده زمینی، دریایی و هوایی مقاومت حماس را کشف کند.

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه

سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره عملیات مهم، بزرگ و بی‌سابقه گروه‌های مقاومت فلسطینی در داخل سرزمین‌های اشغالی با عنوان «طوفان الاقصی» گفت: این عملیات بسیار متفاوت از عملیات‌هایی است که از سال 2008 تاکنون اتفاق افتاده و تنها می‌توانیم حجم و اهمیت این عملیات و نحوه اجرای تاکتیک‌ها و تکنیک‌های جدید و غافلگیرکننده آن را با جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 مقایسه کنیم.
 
وی افزود: در آن ایام، حدود 6 اکتبر، هم یهودیان مشغول جشن غفران و در تعطیلات عبادی خود بودند و این عملیات هم دقیقاً در این ایام رخ داد. به لحاظ نحوه اجرای عملیات هم همان شیوه‌های غافلگیرکننده‌ای که منجر به ورود نیروهای مصری و عبور از رود نیل در آن جنگ شد، از سوی گروه‌های مقاومت فلسطینی اتخاذ شده و حماس این عملیات غافلگیرکننده را از زمین، دریا و هوا انجام داده که البته حماس هم به تنهایی نبوده اما فرماندهی میدان به دست حماس است.

 

ضریب امنیتی بالای عملیات طوفان الاقصی

 
سیدافقهی اظهار کرد: مسئله سوم وسعت زیاد حدود 90 کیلومتر مربعی این عملیات است که اهداف متنوع زیادی را در برمی‌گیرد و برای اولین بار می‌بینیم که نیروهای مقاومت فلسطین وارد شهرک‌های اسرائیلی شده و تنها به آتشباری از دور بسنده نکرده‌اند و سه شهرک در تصرف مجاهدان فلسطینی است.
 
این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: این عملیات از نظر امنیتی از ضریب بسیار بالایی برخوردار بود به نحوی که موساد، شاباک و سایر سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی نتوانستند وقوع چنین عملیات گسترده‌ای را پیش‌بینی و کشف کنند و نیروهای مقاومت به خوبی نگذاشتند که عملیات لو برود که این یک شکست بزرگ امنیتی برای صهیونیست‌ها است و بطلان همه ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر رصد و تحت نظر داشتن هر جنبنده را ثابت کرد. حال سؤال این است که نتانیاهو چگونه می‌تواند این شکست بزرگ و این همه اسیر و کشته و خسارات مادی و معنوی را جبران کند که با وضعیت شکننده داخلی او بسیار دور از انتظار است.
 

احتمال ورود سایر گروه‌های مقاومت 

 
سیدافقهی در پاسخ به این سؤال که آیا این عملیات می‌تواند آغازی بر یک جنگ فراگیر منطقه‌ای علیه رژیم صهیونیستی باشد، گفت: این احتمال می‌رود که عملیات مقاومت فلسطین یک عملیات سریع و سرگرم‌کننده برای ورود حزب‌الله لبنان، فعال شدن ایران و گشودن جبهه‌ای از جولان باشد. الان تمام کارشناسان نظامی، سیاسی و امنیتی به ماورای این عملیات فکر می‌کنند که حماس چقدر با مهارت، منضبط و طراحی دقیق این عملیات را اجرا کرد و وارد شهرک‌های صهیونیست‌نشین شد و تعداد زیادی از صهیونیست‌ها را اسیر گرفت و این کار را برای نتانیاهو بسیار پیچیده و سخت می‌کند.
 
وی بیان کرد: این عملیات، سخنان چند روز پیش رهبر انقلاب را در دیدار مهمانان کنفرانس بین‌المللی وحدت و اشاره مجدد ایشان به رو به زوال بودن رژیم صهیونیستی یادآور شد و این زوال به شکل عینی با این عملیات دیده شد و در عمل اسرائیل بسیار ذلیل و زبون شده که نمی‌تواند این عملیات گسترده زمینی، دریایی و هوایی مقاومت حماس را کشف کرده و با‌ آن مقابله کند.    

 

زمان نامشخص پایان جنگ

  
سیدافقهی درباره احتمال واکنش سخت رژیم صهیونیستی و فراهم شدن زمینه ورود سایر گروه‌های مقاومت در منطقه گفت: این یک عملیات نمایشی از سوی مقاومت فلسطین نیست و واقعاً یک عملیات کمرشکن برای نتانیاهو بود. بعد از جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 تاکنون همه عملیات‌ها محدود بوده و رژیم صهیونیستی با حداقل خسارت و میانجی‌گری مصری‌ها و قطری‌ها جنگ را پایان داده اما این عملیات کاملاً از جنس دیگری است که معلوم نیست تا کجا ادامه دارد.
 
این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: این مهم نیست که رژیم صهیونیستی چه واکنشی با تجهیزات خود نشان می‌دهد، زیرا اسرائیل تا بوده همین بوده، بلکه توجه به تغییرات و تحولات نظامی و تسلیحاتی در طرف مقاومت بسیار مهم است که این طرح‌های نوین را ارائه و تجهیزات پیشرفته‌ای را بکار گرفته و سازمان منضبط و پرجرئتی پیدا کرده است که این عملیات بی‌سابقه را بدون درنگ اجرایی کرد. به همین دلیل آقای محمد ضیف از جبهه‌های دیگر مقاومت برای ورود به این جنگ دعوت کرد و این جنگ را یک جبهه مفتوح و گشوده اعلام نمود؛ به ویژه اکنون که رژیم صهیونیستی وارد فاز انتقامی و بمباران غزه شده است و همین زمان پایان جنگ را نامشخص می‌کند.  
 
کد
 
سیدافقهی درباره احتمال ورود سایر گروه‌های مقاومت از جمله حزب‌الله لبنان گفت: هر چیزی احتمال وقوع دارد. نکته جالب این است که انصارلله یمن اولین گروهی بود که با حماس اعلام همبستگی و کمک کرد. انصارلله با وجود اینکه تحت بمباران سعودی‌ها قرار دارد و نیمی از کشورشان در اشغال عربستان و امارات است اما اعلام کرد موشک‌هایش تا بندر ایلات اسرائیل هم می‌رسد و هر وقت از ما خواسته شود می‌توانیم آن نقطه را بزنیم. از طرفی رزمندگان مقاومت اسلامی عراق نیز برای ورود به جنگ اعلام آمادگی کردند. نام حزب‌الله لبنان و سیدحسن نصرالله هم که لرزه بر اندام صهیونیست‌ها می‌اندازد چه برسد که ایران هم بخواهد وارد این میدان شود. لذا به جرئت می‌توان گفت رژیم صهیونیستی کاملاً روبه زوال و نابودی است و وضعیت کاملاً شکننده‌ای دارد.
 

آینده سیاسی نتانیاهو

 
سیدافقهی درباره آینده سیاسی نتانیاهو گفت: بسیار بعید است که نتانیاهو از این وضعیت به سلامت عبور کند و احتمال شکاف در کابینه دولت و انحلال آن بسیار بالا است و در ادامه نیز کنیست منحل می‌شود و شاهد انتخابات زودهنگام خواهیم بود که در آن صورت خیلی بعید است نتانیاهو بتواند دوباره آدم‌های متوحشی همچون گالانت را در کنار خود جمع کند.
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری             
انتهای پیام
captcha