توجه ویژه به مسئله فلسطین و پیگیری جدی سیاست همسایگی
کد خبر: 4173769
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
در اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی تأکید شد؛

توجه ویژه به مسئله فلسطین و پیگیری جدی سیاست همسایگی

سخنرانان در دومین روز اولین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی بر توجه و حمایت ویژه از مسئله فلسطین به خصوص بعد از عملیات «طوفان الاقصی» و پیگیری و تقویت جدی سیاست همسایگی تأکید کردند.

دومین روز از اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه

به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین روز از اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، صبح امروز، یکشنبه ۱۶ مهر، در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. 

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان به حملات روز گذشته حماس به رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: حمله روز گذشته مبارزان فلسطینی به رژیم غاصب و اشغالگر قدس اسباب خوشحالی امت‌های اسلامی را فراهم و روند نابودی این رژیم را تسریع کرد.

وی سپس به مهم بودن جایگاه رایزنان فرهنگی اشاره و تأکید کرد: ما تأکید داریم رایزنان فرهنگی ایران در دیگر کشورها، شوراهای فرهنگی را جدی بگیرند. امروز در این نشست وابستگان و رایزنان فرهنگی حضور دارند و قرار است گزارش‌هایی از اقداماتشان ارائه دهند. همچنین از هشت استاندار دعوت به عمل آمده تا توضیحاتی از ظرفیت‌های استان خود ارائه دهند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: یک رویکرد تحولی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وجود دارد ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله است.

جهانی فکر کرده و منطقه‌ای عمل کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، سخنران بعدی این نشست بود که گفت: وابستگان و رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تجربه اندوخته بسیاری در اختیار دارند و تمام تلاششان این است که این تجربیات را برای اعتلای فرهنگی جمهوری اسلامی به کار ببندند. 

وی درباره سیاست همسایگی دولت سیزدهم بیان کرد: اهتمام به سیاست همسایگی در دولت‌های قبلی وجود داشت ولی در این دولت ظهور و بروز بهتر و بیشتری دارد. البته سیاست منطقه‌ای به معنای این نیست که دیگر نقاط جهان را رها کنیم بلکه ما باید منطقه‌ای عمل کرده و جهانی فکر کنیم.



معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را محصول توصیه‌های مقام معظم رهبری دانست و گفت: در این سازمان سرمایه‌هایی حضور دارند که باید قدر آنها را دانست و همچنین ضرورت دارد ارتباطات این سازمان با مقام معظم رهبری بیشتر شود و رهنمودهای ایشان در این سازمان مورد توجه قرار گیرند و منویات معظم‌له ملاک عمل سازمان قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب فرمودند این سازمان قرارگاه فرهنگی است ولی باید در نظر داشت که قرارگاه خودش سیاست‌گذاری نمی‌کند بلکه سیاست‌های ابلاغی را باید اجرایی سازد. به عنوان مثال مقابله با غرب‌زدگی، توجه به پیچ تاریخی، ویژگی‌های فردی یک رایزن و دیگر موارد سیاست‌های کلی هستند که سازمان مذکور باید آنها را به خوبی اجرایی سازد. به طور کلی همه تشکیلات نظام جمهوری اسلامی ایران به شکلی نماینده مقام معظم رهبری در اجرای سیاست‌های کلان ابلاغی هستند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری

اهمیت تبیین مسئله فلسطین

حجت‌الاسلام قمی به وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد و افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی چند وظیفه دارد که یکی از آنها تبیین مسئله فلسطین است و اصل مسئله توجه به روز قدس و ضرورت مقابله با رژیم کودک‌کش صهیونیستی باید مورد توجه این سازمان قرار گیرد. شاید از ما بپرسند علت اصلی عملیات روز گذشته چه بود و باید پاسخ داد هفتاد، هشتاد سال است که سرزمین فلسطین را اشغال کرده‌اند و با فلسطینیان رفتارهای وحشیانه دارند و‌از سوی دیگر کشتار آنها و رویکردهای نژادپرستانه از عوامل اصلی بروز اتفاقات روز گذشته است. عملیات «طوفان الاقصی» حجم انبوهی داشته و باعث شده محور مقاومت جان تازه‌ای بگیرد و تقویت شود و وظیفه همه ما این است که از این عملیات حمایت کرده و نمایشگاه‌هایی را به این منظور برگزار کنیم. به نظر من حمایت از فلسطین مظلوم را نباید تنها به روز قدس محدود کرد بلکه در همه روزهای سال این حمایت انجام شود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی از پیچ تاریخی بارها نام برده‌اند. اینکه نظم بین‌الملل تغییر می‌کند شکی نیست ولی اینکه آیا نظام بین‌الملل هم مورد تغییر و تحول قرار می‌گیرد یا خیر مهم است. در نظام بین‌الملل کشورها و بازیگرانی هستند که خواستار تغییر نیستند و اگر هم تغییری ایجاد می‌کنند قطره‌چکانی است و از سوی دیگر در نظام بین‌الملل کنونی کشورهایی هستند که محتاط رفتار می‌کنند و به دنبال تغییر در نظام بین‌الملل نیستند و فقط تأمین منافع اقتصادی‌شان برایشان فقط مهم است و در اینجا باید به چین اشاره کرد و گروه سوم هم کشورهایی هستند که اراده دارند در نظام بین‌الملل کنشگر فعال باشند و اینها نمی‌خواهند فقط نظاره‌گر باشند که روسیه و جمهوری اسلامی ایران در زمره این کشورها قرار دارند. رایزنان فرهنگی ما نقش جدی در کمک به جمهوری اسلامی ایران برای تغییر در نظام بین‌الملل برعهده دارند و می‌توانند مطالبات مقام معظم رهبری را اجرایی سازند.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه ارزیابی کار فرهنگی بسیار مشکل است، گفت: به همین دلیل رایزن فرهنگی باید تلاش کند در انجام کارهایش رضایت خدا را در نظر بگیرد و فکر کند قرار است به خداوند گزارش دهد. همچنین باید رایزنان فرهنگی خروجی‌محور عمل کنند نه اینکه چقدر جلسه برگزار کرده‌اند یا سخنرانی داشته‌اند بلکه باید خروجی این جلسات مشخص باشد.

توجه رایزنان فرهنگی به اهمیت مسئله تبلیغ

حجت‌الاسلام قمی توجه به مسئله تبلیغ را یکی دیگر از وظایف رایزنان فرهنگی دانست و تأکید کرد: این را مدنظر داشته باشیم هر رایزن فرهنگی خودش یک مبلغ است و لازم است ضمن تبلیغ، از ظرفیت دیگر مبلغان استفاده کند. همچنین هر رایزن فرهنگی خودش یک دیپلمات است و لذا یکی از کارکردهایش این است که شبکه مبلغان اعم از اساتید و دانشجویان و غیره را توسعه دهد و به طور کلی تبلیغ را با هدف توسعه مخاطب مدنظر قرار دهد.

وی اضافه کرد: موضوع بعدی دیگری که هر رایزن فرهنگی باید مدنظر قرار دهد پاسخگویی به شبهات است چون اگر شبهه به هر جامعه‌ای رسوخ کند از دلش اتفاقات ناخوشایند بیرون خواهد آمد. شبهه را بدون پاسخ نگذاریم به ویژه اینکه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی شبهات به وفور یافت می‌شوند که لازم است رایزنان فرهنگی ما در شبکه‌های اجتماعی برای پاسخگویی به شبهات فعال باشند. 

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری تأکید کرد: ارتباط سازنده با جوانان یکی دیگر از وظایف اصلی رایزنان فرهنگی است و باید شبکه‌هایی ایجاد شود که بر بستر آنها با جوانان ارتباط و یا بتوان دین را تبلیغ کرد. امروز فضای مجازی به زیست‌بوم جوانان تبدیل شده و یک واقعیت است و باید آن را پذیرفت و از سوی دیگر باید پذیرفت که ذائقه جوانان تغییر کرده و نمی‌توان از آن گذر کرد. امروز چرا برخی جوانان جهان اسلام به گروه‌های تروریستی می‌پیوندند؟ چون در جذب آنها تلاش نشده و با نسل جوان ارتباط خوبی برقرار نشده است. متاسفانه فلسفه حکومت و سیاست در اسلام به خوبی درک نشده که اگر درک می‌شد هیچ جوانی جذب چنین گروه‌هایی نمی‌شد.

قمی در پایان گفت: رایزن فرهنگی ما یک مدیر است و ضرورت دارد با رسانه ارتباط نزدیک برقرار کند و نباید از رسانه فرار کند ولی در نظر داشته باشیم پیش از حضور در رسانه‌ها فکر کند. یک رایزن فرهنگی نباید از سخنرانی در جلسات و سمینارها فرار کند. مطالبه‌ای که مقام معظم رهبری از رایزنان فرهنگی دارند این است که با افراد صالح نشست و برخاست داشته باشند و زندگی اشرافی نداشته باشند و ساده‌زیست باشند.

حسین دیوسالار، دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پس از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین قمی متذکر شد: ارتباط بیشتر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با دفتر مقام معظم رهبری امری مهم و ضروری است و لازم است حمایت جدی‌تری از این مهم صورت گیرد. این سازمان مسئولیت‌های مهمی بر عهده دارد که بدون حمایت و هماهنگی نمی‌تواند به آنها جامه عمل بپوشاند.

ضرورت تقویت دیپلماسی عمومی

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی سخنران بعدی این نشست بود که در ابتدای سخنرانی خود یادآور شد: چهار سال است از انتصاب بنده به عنوان دبیر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی می‌گذرد که حدود دو سال آن در شرایط کرونا گذشت. اولین سیاستی که مجمع در این چهار سال دنبال کرد تعطیلی دفاترش در کشورهای اسلامی بود تا با این کار بیشتر از ظرفیت رایزن‌های فرهنگی استفاده کند و همچنین تمرکز ما بر همگرایی افزایش یابد، در واقع هرچقدر تعداد مدیران ارشد کاهش پیدا کند تمرکز بیشتر می‌شود. طبعاً هر جا نمایندگان مقام معظم رهبری حضور داشته‌اند ارتباط بهتر انجام شده زیرا ملاک ما انجام ارتباطات علمایی بوده است. 

وی با بیان اینکه ما ارتباط خیلی خوبی با رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران داریم به ویژه رایزنانی که می‌خواهیم با آنها پروژه‌های بزرگی را پیش ببریم، گفت: یک اشکالی که قبلاً در کنفرانس‌های وحدت وجود داشت این بود که شاهد حضور مهمانان در سطح متوسط و کم‌اثر بودیم و تلاش کردیم این مشکل در سی‌‌وهفتمین کنفرانس وحدت رفع شود و در رفع این مشکل رایزنان فرهنگی اثرگذار بودند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تقویت دیپلماسی عمومی و تحقق وحدت اسلامی را مهم دانست و در این رابطه اظهار کرد: صرفاً با برگزاری کنفرانس‌های وحدت، تحقق وحدت اتفاق نخواهد افتاد، ما باید به همین منظور چند طرح را در قالب برگزاری کنفرانس منطقه‌ای و نیز توجه به ظرفیت‌های دانشگاهی داخل کشور با هدف گفتمان‌سازی وحدت اسلامی مدنظر قرار دهیم. همچنین ضرورت دارد سفارت‌های ما فعال شوند و از آنها انتظار می‌رود در راستای تحقق وحدت قلم بزنند و همچنین چنین انتظاری از رایزنان فرهنگی می‌رود. 

شهریاری درباره برگزاری کنفرانس مناره ۱ گفت: کنفرانس مناره ۱ در کشور با همکاری صدا و سیما برگزار شد و با استقبال رسانه‌ها هم مواجه شد و لذا اگر بتوانیم با محوریت قرآن‌سوزی و توهین به قرآن کنفرانس مناره ۲ را با مشارکت رسانه‌ها برگزار کنیم خیلی اثربخش خواهد بود. همچنین به دنبال این هستیم کنفرانس منطقه‌ای را در دیگر کشورها برگزار کنیم مشابه آنچه که در عراق اتفاق افتاد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب

وی افزود: سطح کنفرانس وحدت امسال را بالا بردیم و میهمانان را محدود کردیم و تلاشمان این بود که مهمانان سطح بالا را دعوت کنیم و دیگر مهمانان را در بخش‌های دیگر کنفرانس توزیع کردیم. حدود ۱۰۸ مهمان سطح بالا در کنفرانس حضور داشتند و از مظاهر فرهنگی و تمدنی جمهوری اسلامی ایران سخن گفتند و این کنفرانس در سطح مطلوب امنیتی برگزار شد و همه بر تأثیرگذاری این کنفرانس تأکید داشتند. 

به گفته دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، چهارمین کنفرانس منطقه‌ای داخلی در بندرعباس یا چابهار با ۱۰۰ مهمان احتمالاً سال آینده برگزار خواهد شد.

کار ویژه بر روی قرآن 

شهریاری با بیان اینکه ما باید برروی قرآن کار کنیم و همچنین باید سیاست‌های همسایگی را تقویت کنیم، اظهار کرد: در این راستا آقای امیرعبداللهیان از برقراری روابط ایران و مصر به زودی خبر دادند که این خودش خبر خوب و مسرت‌بخش است. همچنین رابطه ما با عربستان خیلی مهم است به ویژه اینکه حکومت سعودی از تفکرات وهابیت تا حدودی فاصله گرفته است. از سوی دیگر مذاکراتی را با امارت اسلامی افغانستان را داریم پیش می‌بریم به ویژه اینکه طرف مذاکرات ما در افغانستان مشخص شده ولی انتظار ما از طالبان این است که از افکار افراطی فاصله بگیرد و به حقوق شهروندی قائل باشد.

وی معتقد است، همپیمانی با روسیه و چین را باید به فال نیک گرفت و فرصت‌های بسیاری را به روی جمهوری اسلامی ایران خواهد گشود. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی حمایت از فلسطین را سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: تا آزادی قدس شریف به گروه‌های مقاومت فلسطینی کمک خواهیم کرد. ما باید گفتمان وحدت را در کنار تحکیم محور مقاومت پیش ببریم و اعتقاد داریم این دو بالی هستند برای تحقق وحدت اسلامی. 

شهریاری در پایان توسعه روابط و همکاری‌ها با پاکستان را برای امنیت منطقه و تقویت وحدت مسلمانان مهم دانست.

 

انتهای پیام
captcha