ناکامی اسرائیل در شورای امنیت و درخواست برای قیام سراسری در غزه
کد خبر: 4173970
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲

ناکامی اسرائیل در شورای امنیت و درخواست برای قیام سراسری در غزه

جلسه اضطراری شورای امنیت با ناکامی آمریکا و اسرائیل همراه شد و اجماعی برای محکومیت حماس به دست نیامد، همچنین در ادامه عملیات طوفان الاقصی، رزمندگان القسام موفق شدند گروه جدیدی از اسرای اسرائیلی را وارد نوار غزه کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، شب گذشته اسرائیل به حملات خود به مناطق مختلف نوار غزه ادامه داد. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که تعداد شهدا به 436 نفر  از جمله 78 کودک افزایش یافته است و حدود 2300 نفر از جمله بیش از 120 کودک زخمی شده‌اند.
خبرنگار الجزیره گزارش داد که هواپیماهای اشغالگر به بمباران چندین هدف در داخل شهر بیت حانون در شمال نوار غزه اقدام کردند و یک منبع پزشکی به الجزیره گفت که تعداد شهدای بمباران خانه‌ای در بیت حانون توسط رژیم صهیونیستی به 19 نفر افزایش یافت. همچنین تعداد شهدای بمباران خانه‌ای در خان یونس توسط رژیم صهیونیستی به 5 نفر رسید.

ادامه عملیات مقاومت فلسطین در داخل اراضی اشغالی

از سوی دیگر سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ارتش حملات گسترده‌ای را به نوار غزه انجام می‌دهد و ضربات مهلکی را به توانایی‌های جنبش حماس وارد می‌کند. وی افزود که ارتش ساختمانی را که در آن فعالان حماس و چندین مقر عملیاتی این جنبش قرار داشت هدف قرار داد.

در تحولی دیگر، نیروهای اشغالگر در بیانیه‌ای اعلام کردند که یگان کماندویی نیروی دریایی رژیم صهیونیستی محمد ابوغالی، معاون فرمانده لشکر جنوب نیروی دریایی حماس در غزه را بازداشت و خاطرنشان کرد که ابوغالی در حال حاضر تحت بازجویی است.

این در حالی است که رادیو اسرائیل از ادامه درگیری بین ارتش اسرائیل و مبارزان مقاومت فلسطین در کیبوتس کرمیا در نوار غزه خبر داد.

پلیس اسرائیل پیش‌تر اعلام کرده بود که در حال تعقیب افراد مسلحی است که به منطقه جنوب عسقلان نفوذ کرده بودند. رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد که ارتش تصمیم گرفت 25 شهرک و منطقه کیبوتس در نوار غزه را تخلیه کند.

همچنین گردان‌های القسام صحنه‌هایی از یورش کماندوهای نیروی دریایی قسام به پایگاه نظامی «زیکیم» اسرائیل را منتشر کردند. تصاویری که اولین لحظات نبرد طوفان الاقصی را به تصویر کشیده است، اسارت تعدادی از نظامیان اسرائیلی را در داخل این پایگاه نشان می‌دهد. همچنین تصاویری از اجساد سربازان اسرائیلی منتشر شد که توسط رزمندگان گردان القسام در یکی از پایگاه‌های نظامی اسرائیل کشته شدند.

ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام گفت که رزمندگان همچنان در چندین منطقه با نیروهای اشغالگر اسرائیل درگیر هستند و توانستند به مناطق نزدیک عسقلان برسند. ابوعبیده همچنین اعلام کرد که مقاومت توانست گروه جدیدی از اسرای اسرائیلی را گرفته و وارد نوار غزه کند.

ابوحمزه، سخنگوی گردان‌های قدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی نیز از فلسطینیان در همه جا به ویژه در کرانه باختری خواست تا به عملیات طوفان الاقصی بپیوندند و وحدت جبهه مقاومت  را نشان دهند.


تحولات کرانه باختری

در کرانه باختری، نیروهای ارتش اشغالگر اسرائیل به مناطق مختلفی از جمله اردوگاه الفوار در جنوب کرانه باختری، اردوگاه شعافات در قدس اشغالی و چندین محله در شهر نابلس و شهرک بیت عمر در الخلیل یورش بردند.

منابع محلی فلسطینی گزارش دادند که درگیری‌های مسلحانه بین رزمندگان مقاومت فلسطین و نیروهای اشغالگر در استان طوبس در شمال شرق نابلس در کرانه باختری رخ داد. این منابع افزودند که نیروهای اشغالگر همچنین به شهر قلقیلیه در شمال کرانه باختری یورش بردند.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: نیروهای اشغالگر روز یکشنبه 7 فلسطینی را در مناطق مختلف با شلیک گلوله  به شهادت رساندند.

این وزارتخانه افزود که شمار شهدا از روز شنبه به 14 نفر رسیده است. مناطقی در کرانه باختری شاهد تظاهرات و درگیری در نقاط تماس با نیروهای اشغالگر در رد حملات مداوم اسرائیل به فلسطینی‌ها و حمایت از مقاومت فلسطین در نوار غزه بوده است.

ناکامی اسرائیل در جلسه شورای امنیت

نشست اضطراری شورای امنیت درباره تحولات عملیات طوفان الاقصی روز گذشته برگزار شد. پیش از برگزاری این نشست، ایالات متحده از همه اعضای شورای امنیت خواست تا حمله حماس به اسرائیل را «قاطعانه» محکوم کنند. با این حال این خواسته آمریکا با ناکامی مواجه شد و هیچ اجماعی برای محکومیت حماس بدست نیامد.

ایالات متحده از نبود اجماع در نشست اضطراری و غیرعلنی شورای امنیت در خصوص عدم اجماع برای محکومیت جنبش حماس ابراز تاسف کرد. رابرت وود، دستیار سفیر ایالات متحده در سازمان ملل پس از این نشست گفت: تعداد زیادی از کشورها حملات حماس را محکوم کردند، اما نه همه آنها.

وی در اشاره‌ای آشکار به روسیه که روابطش با غرب پس از تهاجم روسیه به اوکراین وخیم شده است، افزود: شما مطمئناً می‌توانید یکی از (آن کشورها) را بدون اینکه من چیزی بگویم شناسایی کنید.

به گفته دیپلمات‌ها، هیچ کشوری پیشنهادی برای صدور بیانیه مشترک ارائه نکرد و اعضای شورا در مورد مسئله فلسطین اختلاف نظر داشتند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه نیز به نوبه خود گفت: پیام من توقف فوری جنگ، آتش بس و مذاکرات معنادار بود. همتای چینی او، ژانگ جون، همه حملات علیه غیرنظامیان را محکوم و بر ضرورت بازگشت به روند صلح برای دستیابی به راه حل دو دولتی تأکید کرد.

در همین حال، گیلعاد اردان، نماینده رژیم اشغالگر اسرائیل در شورای امنیت گفت که اسرائیل از شورای امنیت خواسته است آنچه وی جنایات جنگی حماس خواند به صراحت محکوم شود. وی مدعی شد این جنایات غیرقابل تصور باید محکوم شود. ارادان گفت: اسرائیل باید حمایت قوی برای دفاع از خود دریافت کند.

ریاض منصور، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل در واکنش به این موضوع گفت: متأسفانه برای برخی رسانه‌ها و مقامات سیاسی، تاریخ تنها زمانی آغاز می‌شود که اسرائیلی‌ها کشته شوند. وی افزود: ما هرگز سخنانی را نمی‌پذیریم که انسانیت ما را مخدوش و حقوق ما را نفی کند یا سخنی که اشغال سرزمین ما و ظلم به مردم ما را نادیده بگیرد.

وی ادامه داد: اکنون زمان آن نیست که به اسرائیل اطلاع دهیم که باید مسیر خود را تغییر دهد و راهی برای صلح وجود دارد که در آن نه فلسطینی‌ها کشته می‌شوند و نه اسرائیلی‌ها.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha