دانشگاهیان با تحلیل مسئله فلسطین به ابهامات پاسخ دهند
کد خبر: 4174482
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
حجت‌الاسلام رضا غلامی در گفت‌وگو با ایکنا:

دانشگاهیان با تحلیل مسئله فلسطین به ابهامات پاسخ دهند

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم گفت: دانشگاهیان باید ابهامات مسئله فلسطین را تحلیل و بررسی کنند و درباره آن بیندیشند و نظرات خود را در جهان اسلام منتشر کنند و نیز حمایت معنوی‌شان را از مردم فلسطین دریغ نکنند.

حجت‌الاسلام رضا غلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی؛ رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، به بیان نکاتی درباره عملیات اخیر مبارزان فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی و نقش دانشگاهیان در قبال آرمان فلسطین پرداخت و گفت: حمله‌ حماس علیه رژیم صهیونیستی عکس‌العملی در برابر جنایات، بی‌عدالتی‌‌ و ظلم‌ چندین ساله ضد مردم فلسطین بود. وقتی ظلم و جنایات افزایش پیدا می‌کند، طبیعتاً ملت فلسطین برای نجاتش دست به چنین عملیاتی می‌زند.
 
وی افزود: این عملیات غافلگیرانه می‌تواند بعضی از معادلات را به نفع مردم فلسطین تغییر و به رژیم صهیونیستی هشدار دهد که هرگونه اقدام ظالمانه و جنایتکارانه علیه ملت فلسطین می‌‌تواند با پاسخ‌های کوبنده ملت فلسطین مواجه شود. لذا باید رفتار خود را نسبت به این ملت مظلوم تغییر دهد. همچنین این حادثه نشان داد که رژیم صهیونیستی بسیار ضعیف‌تر از چیزی است که تصور می‌شد. البته طبق نظر کارشناسان و متخصصان روابط بین‌الملل، رژیم صهیونیستی دچار ضعف جدی شده است، ولی اتفاق اخیر و حمله‌ حماس باعث شد که ماجرای ضعف رژیم صهیونیستی بر همگان آشکار شود و ابهت پوشالی رژیم صهیونیستی فروبریزد.

وظایف دانشگاهیان در قبال آرمان فلسطین

رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم درباره نقش دانشگاهیان در این باره گفت: اولین انتظار از دانشگاهیان این است که این موضوع را تحلیل و بررسی کنند و درباره آن بیندیشند و نظرات خود را در جهان اسلام منتشر کنند و به سؤالات و ابهامات درباره این موضوع جواب دهند. همچنین حمایت معنوی‌شان را از مردم فلسطین دریغ نکنند.
 
وی با اشاره به تأثیر این اقدام حماس بر رجزخوانی‌های رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی بارها جمهوری اسلامی ایران را به حمله نظامی تهدید کرده بود، اما این اتفاق درس بزرگی برای این رژیم است تا از گردنکشی پرهیز کند و نیز در مورد توانمندی‌هایش برای حمله به کشورهای منطقه مخصوصاً ایران تجدید نظر کند که امروزه جزء قدرت‌های برتر دفاعی در منطقه است. 

تغییر معادلات به ضرر رژیم صهیونیستی

غلامی تأکید کرد: رژیم صهیونیستی باید بداند آن دوران گذشته است که آنها می‌توانستند طی دو سه روز به یک کشور عربی حمله و جنگ را به نفع خودشان تمام کنند، چراکه امروز معادلات به نفع اسرائیل نیست و این رژیم باید به برگزاری انتخابات آزاد در سرزمین‌های اشغالی برای تعیین سرنوشت مردم واقعی آن منطقه تن دهد. جمهوری اسلامی ایران سالهاست که این پیشنهاد را تکرار می‌کند و باید رفراندوم با حضور ناظران بی‌طرف برگزار شود و مردمی که متعلق به آن منطقه هستند اعم از مسلمان، مسیحی و... سرنوشت خودشان را راجع‌به حاکمیت تعیین کنند و این سرزمین به صاحبان اصلی‌اش بازگردد.
 
وی در پایان تأکید کرد: اگر آمریکایی‌ها و برخی از کشورهای اروپایی علاقه‌مندند که به رژیم صهیونیستی زمین بدهند، می‌توانند چنین کاری را در سرزمین‌های خودشان انجام دهند. این توصیه‌ دائماً مطرح شده است، اما به آن توجهی نکرده‌اند، چراکه پشت استقرار این رژیم در خاورمیانه نیت‌ استعماری نهفته است و این نیت‌ با وجود اسناد و شواهد برملا شده است.
انتهای پیام
captcha