شاهد بلوغ شعر مقاومت در «طوفان الاقصی» هستیم
کد خبر: 4174591
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
رضا اسماعیلی:

شاهد بلوغ شعر مقاومت در «طوفان الاقصی» هستیم

یک شاعر گفت: امروز در عملیات شکوهمند «طوفان الاقصی» شاهد بلوغ و بالندگی دوباره شعر مقاومت هستیم.

به گزارش ایکنا؛ ویژه‌برنامه طوفان الاقصی شامگاه سه‌شنبه ۱۸ مهر با حضور جمعی از اهالی ادب حوزه ایران فرهنگی با مدیریت علیرضا قزوه و اجرای سیدمسعود علوی‌تبار به میزبانی گروه بین‌المللی هندیران برگزار شد.

رضا اسماعیلی شاعر و پژوهشگر ادبی در ابتدای این مراسم سخنانی با عنوان «تا مبارزه هست، ما هستیم» را با اشاره به عملیات افتخارآفرین «طوفان الاقصی» که قلب همه آزادگان جهان را شاد کرده است بیان کرد و گفت: طوفانی از جنس کلمه و کلام در ادبیات ما به راه انداخت. شاعرانی که این روزها دل سروده‌های خویش را تقدیم فلسطین و قدس شریف می‌کنند، مصداق آیه  ۲۲۷ سوره شعراء هستند، آنجا که خداوند می‌فرماید: « إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ.:  مگر كساني كه ايمان آورده‌اند و عمل صالح انجام مي‏دهند و ياد خدا بسيار مي‏كنند و به هنگامی‌که مورد ستم واقع مي‏شوند به دفاع از خويشتن (و مؤمنان) برمی‌خیزند (و از ذوق شعري خود كمك مي‏گيرند) و به‌زودی آنها كه ستم كردند مي‏دانند كه بازگشتشان به كجاست.

وی افزود: «شعر مقاومت» یک مفهوم کلی، عام و گسترده است که در بطن خود «شعر انقلاب» و «دفاع مقدس» را نیز دربرمی‌گیرد. شعر مقاومت و پایداری، فریاد سرخ «عدالت‌خواهی»، «ظلم‌ستیزی» و «بیداری» از حنجره شریف و غیرتمند شاعرانی متعهد و رسالت‌‌مدار است که به «انسان»، «صلح» و «آزادی» می‌اندیشند. شعر مقاومت، الفبای پایداری در برابر قدرت‌های اهریمنی و انسان‌‌ستیز است. شعری است راست‌قامت و عزت‌‌مدار که در برابر دشمنان قسم‌خورده «انسانیت» و راهزنان«صلح» و «عدالت» و «آزادی»، هرگز تن به تسلیم و سازش نمی‌دهد و برای دفع فتنه دشمنان و به زانو درآوردن آنان، همدوش نیروهای مجاهد و رزمنده، در خط مقدم جبهه می‌جنگد و بشارت «پیروزی» را فریاد می‌کند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه حضرت امام (ره) در جايي فرموده‌اند «تا ظلم هست، مقاومت و پايداري هم هست.»، تحلیل کرد: بنابراين بايد گفت كه شعر و ادبيات پايداری هم از اين منظر تا زماني كه انسان روی اين ك‍ُره خاكي زندگي مي‌كند، پا به ‌پاي انسان به حيات خود ادامه مي‌‌دهد و محدود كردن آن به يك دوره يا مقطع زماني خاص، بي‌معناست.

دبیر جشنواره شعر فجر سال گذشته در پایان گفت: این‌که مي‌گويند شعر پايداری با پايان يافتن دفاع هشت ساله ملت ايران خودبه‌خود به پايان رسيده است، مغلطه‌اي بيش نيست. در واقع اين «شعر جنگ» است كه محدود به هشت سال دفاع مقدس مي‌شود و امروز موضوعي‍ّت ندارد، ولي شعر مقاومت و پايداری با تعريفي كه از آن ارائه داديم، تا ظلم هست، به حيات خود ادامه خواهد داد.‏ چنان‌که امروز در عملیات شکوهمند «طوفان الاقصی» شاهد بلوغ و بالندگی دوباره آن هستیم. شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی گفته است: «ما ملت امام حسینیم» و رسالت ما همچون امام حسین(ع) مقابله با ظلم و حمایت از مظلوم در چهار گوشه جهان است. آری، مقاومت مرز نمی‌شناسد و همچنان امام بزرگوارمان فرموده است «تا مبارزه هست، ما هستیم.»

ازجمله بخش‌های دیگر این برنامه رونمایی از آهنگ  طوفان الاقصی بود که با شعری از علیرضا قزوه و با خوانندگی فریدون بیگدلی و آهنگسازی فرهاد برنجان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین فردای آزادی را مترنم شد.

در پایان برنامه شاعران اشعار نوسروده خود را در حمایت از عملیات طوفان الاقصی و مردم مظلوم فلسطین ارائه کردند.

انتهای پیام
captcha