درس‌های بزرگ عملیات طوفان الاقصی
کد خبر: 4174606
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
سعدالله زارعی تبیین کرد

درس‌های بزرگ عملیات طوفان الاقصی

کارشناس مسائل سیاسی طی نشستی که با اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور داشت، ضمن بیان بخشی از درس‌های عملیات طوفان الاقصی، گفت: حرکت اخیر نیروهای حماس فراتر از یک عملیات بوده است.

درس‌های بزرگ عملیات طوفان الاقصی؛ حرکتی فراتر از یک عملیات

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به مازندران، نشست بررسی ابعاد عملیات طوفان الاقصی، امروز 19 مهرماه با حضور سعدالله زارعی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی و با حضور اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان رضوی، در قالب طرح آموزشی – فرهنگی همراه با حکیمان در مجتمع فرهنگی صندوق رفاه دانشجویان در خزرآباد ساری برگزار شد. در ادامه بخشی از صحبت‌های این کارشناس مسائل سیاسی ارائه شده است.

«در عملیات طوفان الاقصی شاهد نمایش ظرفیت‌هایی از سوی نیروهای فلسطینی بودیم، ظرفیت‌هایی که در طول یک روز و دو روز یا یک سال و دو سال به دست نیامده است بلکه این ظرفیت‌ها در طول سال‌ها محقق شده و از قبل تدارک دیده شده است. این مسئله مهمی است که اسرائیلی که به معنای واقعی کلمه برای کوچکترین جزئیات و تحرکات ده‌ها دوربین کاشته‌ است، از  این عملیات اطلاعی نداشته است.

به حدی بالای سر این منطقه 360 کیلومتر مربعی تجهیزات فضایی و جاسوسی - چه از سوی خود رژیم صهیونیستی و چه سایرین – کار گذاشته شده است که هیچ تحرکی از دید آنها پنهان نمی‌ماند. در واقع چیزی از دستاوردهای جاسوسی الکترونیکی در دنیا وجود ندارد که در این مساحت مستقر نشده باشد.

غیر از اینها آمریکایی‌ها، آلمانی‌ها، فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و ... تجهیزات وسیع جمع‌آوری اطلاع از طریق ناوهای خود دارند. ده‌ها ناو از این کشورها در دریای مدیترانه و در مجاورت منطقه فلسطین وجود دارد که مجهز به سیستم‌های جمع‌آوری اطلاعات اعم از عکسبرداری و شنود هستند و همه می‌دانیم اطلاعاتشان را بی‌هیچ هزینه و بی‌دریغ در اختیار اسرائیل قرار می‌دادند.

در چنین صحنه‌ای ما صحبت از آماده‌سازی یگان‌هایی می‌کنیم که این یگان‌ها به صحنه بیایند و طی چهار ساعت تمام این جداره‌ها را بشکافند و وارد شوند و یک لشکر اسرائیلی را کاملاً متلاشی کنند و هفت شهر و شهرک را به تصرف بیاورند. این همه اسیر و کشته به دست بیاورند. همه اینها در طول تاریخ اسرائیل بی‌سابقه بوده است.

اسرائیل یک صحنه قبلی دیگر در خصوص کشته دادن دارد و آن هم همین صحنه «یوم کیپور» است که مربوط به سال 1973 است، در واقع در عملیات 1967 در جنگ معروف شش روزه صهیونیست‌ها صحرای سینا و منطقه تابای مصر را به تصرف در آوردند. در همان سال این رژیم بلندی‌های جولان سوریه، مناطقی از لبنان، مزارع شبعا و کرانه باختری به تصرف درآورد. صحرای سینا شش سال تحت اشغال نظامی بود، این صحرا بیش از چهار برابر فلسطین مساحت دارد، بعد انور سادات، رئیس جمهور وقت مصر تصمیم گرفت این منطقه را از اسرائیل پس بگیرد، آمد عملیاتی انجام داد و برخلاف جنگ 1967 که وضعیت مصری‌ها لو رفته بود و از این حیث آسیب جدی به آنها وارد شد، این بار با حفاظت و دقتِ اطلاعات و دقت و غافلگیری کار خود را شروع کرد و توانست صحرای سینا را از اسرائیل پس بگیرد. در این جنگ سر جمع حدود هزار نفر از اسرائیل کشته شدند و این خاطره را از جنگ‌های 48 به بعد با عنوان خاطره یوم کیپور در حافظه دارند.

لذا اینکه می‌گویند عملیات طوفان الاقصی از حیث تلفاتی که بر یهودی‌ها وارد کرد در طول پنجاه سال گذشته بی‌سابقه است، صحیح می‌باشد. منظور از پنجاه سال همین جنگ 1973 است. آنجا هم مصری‌ها از شرایط عید استفاده کردند و آن ضربه را به اسرائیل وارد کردند.

آنجا صحبت ارتش یک کشوری به ابعاد مصر و ارتشی که در سطح دنیا رتبه اول را در بین اعراب دارد، است  اما در صحنه طوفان الاقصی لشکری در کار نبوده است. خود اسرائیلی‌ها می‌گویند تعداد کسانی که حماس وارد صحنه عملیات کرد هزار نفر بوده است. حالا ما نمی‌گوییم این حرف اسرائیل درست است و تعداد نیروهای حماس بیشتر از هزار نفر بوده است اما با این وجود خیلی هم بیشتر نبوده است. 

یعنی هزار نفر از نیروهای حماس 10 هزار نفر از نیروهای رژیم اشغالگر قدس را زمین‌گیر کرده است. این موضوع چگونه می‌تواند با معادلات نظامی همخوانی داشته باشد؟ این به تغییر صحنه و تغییر شرایط و معادلات صحنه برمی‌گردد. چگونه هزار نفر 10 هزار نفر را زمین‌گیر می‌کنند. در قرآن کریم می‌فرماید «كَم مِن فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثيرَةً بِإِذنِ اللَّهِ» اگر شما 100 نفر بودید، روحیه داشتید و محکم بودید بر هزار نفر از دشمن غلبه می‌کنید. بعد خداوند متعال می‌فرماید اگر ضعیف بودید یک نفر از شما حریف دو نفر از دشمنان می‌شود. اگر به این انقلاب نگاه کنید می‌بینید موضوع خیلی فراتر از این است. اینکه قرآن می‌فرماید اگر شما صد مؤمن پای کار باشد بر هزار نفر غلبه می‌کنید؛ این 10 برابر و این اعداد استعاره است. به این معنا نیست که اگر شما هزار نفر بودید نمی‌توانید بر 20 هزار نفر غلبه کنید. این عدد استعاره است و مراقب باشید با این عددها حساب و کتاب نکنید. اداره امور دست ما هست و ما امور جهان را در اختیار داریم و ما هستیم که هرجوری بخواهیم صحنه را می‌گردانیم و اداره می‌کنیم پس خیالتان از طرف پیروزی راحت باشد.

«أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَٰتَلُونَ بِأَنَّهُمۡ ظُلِمُواْۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ نَصۡرِهِمۡ لَقَدِيرٌ» این «لام» در لقدیر لام تأکید است یعنی معادله‌ای که الهی باشد نتایج الهی به بار می‌آورد. اینجا صحنه، صحنه معادله انقلاب اسلامی است، در معادله انقلاب اسلامی چه اتفاقی می‌افتد؟ یک نفر روحانی در سال 1341 در برابر یک رژیم مجهز که از همه حیث کامل است حرکت می‌کند، این یک نفر آدم در سال 1357 یک نظام را ساقط می‌کند. این تغییر معادله زمان است.

این صحنه‌ای که در سرزمین فلسطین از آن صحبت می‌کنیم یک کلمه رمز بسیار اساسی دارد که نه تنها پشت اسرائیل که پشت غرب را شکسته است؛ نسخه‌ای به وسط معرکه آمده است که اینها برای این نسخه راه حل ندارند، نسخه چیست؟ نسخه همین است که یک نفر مؤمن با امکانات کمتر به میدان بیاید و بر تمام سیستم شرق و غرب غلبه کند و پیروز شود. این نه تنها حدود 500 کیلومتر زمین را که آزاد کرد‌ه‌اند، آزاد می‌کنند، بلکه اساساً معادلات جهانی در عرصه کلان را تغییر می‌دهند.

الان همین صحنه را نگاه کنید، فلسطینیان آمده‌اند عملیات کرده‌اند یعنی فلسطینی آمده اسرائیلی را گرفته است، نیروی مسلمان آمده و نیروی یهودی را گرفته است. در حالی که در گذشته وضعیت برعکس بود. در گذشته اسرائیل حمله می‌کرد و کل جهان پشت سر او و مورد حمایت بی‌چون و چرا بود. در حال حاضر جهان به دو دسته تقسیم شده است؛ سه چهارم جهان پشت سر فلسطین رفته است و یک چهارم جهان پشت سر اسرئیل هستند، تازه آنهایی هم که پشت سر اسرائیل هستند دولت‌ها هستند نه ملت‌های آن کشورها، در همین کشور هند که نخست وزیر به نفع اسرائیل بیانیه داده است، مردم علیه اسرائیل به خیابان آمده‌اند.

به خاطر همین حمایت است که شورای امنیت، جلسه تشکیل می‌دهد اما نمی‌تواند قطع‌نامه علیه فلسطین صادر کند و صرفاً به یک بیانیه اکتفا می‌کند. لذا بحث ما یک موقع بحث عملیات فلسطینی‌ها در غزه است که البته این هم مهم است اما یک زمان بحث ما شرایط، موقعیت و تغییر معادلات است. این تغییر معادلات مهم‌تر از یک عملیات است.

برای اینکه فلسطین منزوی باشد، قبل از انقلاب 17 طرح و بعد از انقلاب هم 30 طرح علیه فلسطین ارائه شده است که همه مبتنی بر اثبات اسرائیل بوده است، اما الان صحنه معادله به نحوی تغییر کرده است که جهان به سمت تثبیت فلسطین حرکت می‌کند. این یعنی آن جبهه‌ای که آمد طیفی را منزوی کند خود در صحنه بین‌المللی منزوی و تنبیه شده است؛ این درس بزرگ این حادثه است.

برای کاهش حمایت مردم دنیا این روزها دست به حرکت دیگری زده‌اند که ما باید متوجه آن باشیم. حرف این است که در ماجرای عملیات حماس، چندین نفر از کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، تایلند و .... کشته شده‌اند؛ هدف از طرح چنین مسئله‌ای چیست؟ هدف این است در آن کشوری که دولت دارد از اسرائیل حمایت می‌کند اما مردم حامی فلسطین هستند، با این اخبار حمایت مردم را نیز به سمت اسرائیل برگردانند. 

نکته این است که این افراد کشته شده همه دوتابعیتی هستند، یعنی این افراد در اسرائیل ساکن بوده و آنجا زمین و خانه و اموال و زندگی دارند و البته هنوز تابعیت دیگر خود را هم حفظ کرده‌اند لذا همه اینها اسرائیلی هستند. نکته دیگری که وجود دارد این است که شاید یک نفر بگوید، چرا حماس چنین کاری کرد تا با عملیات گسترده از طرف اسرائیل مواجه شود و در واقع بگوید اگر حماس یک ضربه زده است، اسرائیل 10 ضربه وارد کرده است. 

واقعیت این است که سیاست انهدام خانه فلسطینی، محیط کار فلسطینی و ... سیاستی نیست که بعد از عملیات حماس به وجود آمده باشد. اسرائیل از زمانی که جلو آمد و دولت تأسیس کرد از این شیوه استفاده کرده است. شما بروید «دیر یاسین»، «صبرا و شتیلا»، «قانا» و ده‌ها مسله دیگر را جستجو کنید، کار اسرائیل از ابتدا همین بوده است. باز هم می‌توانید جستجو کنید و تعداد کودکانی که در این حمله‌ها، در فقدان دارو، فقدان برق، فقدان غذا و ... کشته شده‌اند را به دست آورید. تعداد خیلی بالاست. 

لذا اینطور نیست که اگر فلسطین سکوت کند، خانه‌اش امن بماند. در سکوت هم کشته می‌دهد اما یک جا با عزت یک جا بدون عزت، یک جا ضربه می‌خورد بدون اینکه ضربه‌ای زده باشد. در صحنه طوفان الاقصی حیثیتی برای اسرائیل باقی نمانده است. بیش از هزار اسرائیلی کشته شده‌اند، اگر یادتان باشد همین اسرائیلی‌ها برای جسد یک یهودی چه کارهایی کردند، برای اینکه دو جسد که در دست حزب الله داشتند جنگ 33 روزه را راه انداختند، حالا همین رژیم در صحنه عملیات الاقصی در یک روز بیش از هزار کشته و صدها اسیر داده است. 

انتهای پیام
captcha