«طوفان الاقصی» زمینه را برای خیزش بزرگ منطقه‌ای علیه رژیم صهیونیستی فراهم کرد + صوت
کد خبر: 4174610
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۶
ابوالفضل ظهره‌وند:

«طوفان الاقصی» زمینه را برای خیزش بزرگ منطقه‌ای علیه رژیم صهیونیستی فراهم کرد + صوت

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه عملیات «طوفان الاقصی» پاسخی به سیاست‌های نژادپرستانه و ظلم سیستماتیک اسرائیل نسبت به ملت فلسطین بود، گفت: به نظر می‌رسد یک خیزش منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است تا این جرثومه فساد را از صحنه منطقه پاک کند و این حکایت از تحقق بشارت قرآن کریم در آیات 4 تا 7 سوره «اسرا» دارد.

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر پیشین ایران در افغانستان و ایتالیا

ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا در گفت‌وگو با ایکنا، درباره چرایی نقش تعیین‌کننده عملیات «طوفان الاقصی» در معادله فلسطین و رژیم صهیونیستی گفت: عملیات معجزه‌آسای جنبش مقاومت حماس و سایر گروه‌ها در روز «نکبت»، اتفاق افتاد. مقاومت فلسطین زمان و شیوه عملیات را درست و دقیق انتخاب کردند و با شناسایی و تحلیل نقاط ضعف رژیم صهیونیستی، بر روی این نقاط ضعف برنامه‌ریزی کرده و عملیات «طوفان الاقصی» را اجرایی کردند.   
 
وی افزود: این عملیات بیانگر رشد کمی و کیفی مقاومت فلسطین در ابعاد سیاسی، نظامی، امنیتی و اطلاعاتی است اما در مقابل شاهد روند نزولی رژیم صهیونیستی در ابعاد سیاسی، امنیتی، اطلاعاتی و حتی اقتصادی هستیم. مدت‌ها است که یک بحران داخلی در این رژیم وجود دارد و بدنه اکثر گروه‌های اجتماعی با دولت نتانیاهو دچار شکاف است و از لحاظ رویکردی و شیوه حکمرانی با آن در تعارض قرار دارد. همه این شواهد دلالت بر وضعیت به شدت آسیب‌پذیر و شکننده رژیم صهیونیستی داشت که نشان می‌دهد این عملیات در بهترین فرصت و بیشترین نتیجه انجام شد و پاسخی به سیاست‌های نژادپرستانه، تبعیض رویکردی و ظلم سیستماتیک اسرائیل نسبت به ملت فلسطین بود.
 

بیشتر بخوانید:


ظهره‌وند درباره گزینه‌های پیش روی نتانیاهو در ادامه گفت: نتانیاهو دو گزینه بیشتر برای انتخاب ندارد؛ اگر بخواهد دولت و فراتر از آن مجموعه رژیم صهیونیستی را حفظ کند باید هر چه سریع‌تر مانند جنگ‌های 11 روزه، 22 روزه و 33 روزه، به نحوی جنگ را با میانجی‌گری‌ کشورهایی مانند مصر یا قطر متوقف کند و تنها به زعم خود برای کاهش آلام صهیونیست‌ها، تا چند روز این عملیات هوایی را علیه غزه بدهد.
 

تبعات خطرناک حمله زمینی برای رژیم صهیونیستی 

 
این کارشناس مسائل بین‌المللی گزینه دوم را پذیرش ریسک حمله زمینی به غزه خواند و گفت: انتخاب این مسیر به معنای خواندن فاتحه خود رژیم صهیونیستی است، زیرا باعث گشوده شدن سایر جبهه‌ها علیه اسرائیل می‌شود و آنها را در چند جبهه از جمله در لبنان، اردن و سوریه درگیر می‌کند. حتی آخرین گزارش‌ها این است که نیروهای نظامی مصر وارد صحرای سینا شده و به دنبال خارج کردن نظامیان صهیونیست از این صحرا هستند. 
 
وی یادآور شد: نباید فراموش کرد رژیم صهیونیستی به دلیل بحران اوکراین، بخشی از تسلیحات نظامی خود را به اوکراین ارسال کرده و الان به لحاظ لجستیکی و مهمات دچار مشکل است. به نظر می‌رسد یک خیزش منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است تا این جرثومه فساد را از صحنه منطقه پاک کند و خروج کلی صهیونیست‌ها از این منطقه و حضور در جایی مانند اوکراین خیلی بعید نیست و این حکایت از تحقق نوید و بشارت قرآن کریم در آیات 4 تا 7 سوره «اسرا» دارد.
 
ظهره‌وند اظهار کرد: برآورد و ارزیابی کلی من این است که صهیونیست‌ها جرئت ندارند جنگ زمینی را علیه غزه آغاز کنند و به همین خاطر به حملات هوایی کور و کشتار غیر نظامیان و کودکان برای فیصله دادن به این جنگ تا یک نقطه به نظر خود التیام‌بخش بسنده خواهند کرد. به ویژه اینکه هنوز هم بخشی از نیروهای مقاومت فلسطین در داخل خاک اسرائیل حضور دارند و این یک اهرم فشار بر روی صهیونیست‌ها است که باعث می‌شود نتوانند این جنگ را به سادگی به پایان برسانند.   
 
سفیر اسبق ایران در افغانستان و ایتالیا در پاسخ به این سؤال که آیا با این عملیات فردی مانند بن سلمان، برخلاف سخنان چند روز گذشته، پروژه عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل را از دستورکار خارج خواهد می‌کند، گفت: بن سلمان تحت فشار آمریکایی‌ها آن صحبت‌ها را درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل مطرح کرد و خود او به خوبی از پیامدهای آن آگاهی دارد؛ به همین دلیل شروطی را برای عادی‌سازی روابط گذاشته بود که بعید بود اگر این روند طی شود، نتایج آن در دوره بایدن به مشخص شود. 
 

آینده پیمان صلح ابراهیم 

 
وی تصریح کرد: در واقع عملیات حماس پیمان صلح ابراهیم را به محاق برد و باید تا پایان منتظر ماند و نتیجه این درگیری را دید که فعلا به نفع جنبش مقاومت فلسطین است. بن سلمان هم تا حد زیادی شانس آورد و از پای میز قمار بر روی اسب بازنده بلند شد. قطعاً در این فضا صحبت از عادی‌سازی روابط با اسرائیل به نفع هیچ کس نیست زیرا حماس ثابت کرد، اسرائیل نمی‌تواند امنیت خود را حفظ کند چه برسد که بخواهد در تأمین امنیت منطقه و حوزه خلیج فارس ایفای نقش داشته باشد. کشورهایی همچون امارات و بحرین نیز بایستی از این اتفاق درس گرفته و در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، تجدید نظر کنند. در حقیقت نتایج عملیات اخیر حماس بسیار عمیق و تأثیرگذار است و معادلات کلان منطقه را تغییر می‌دهد. 
 
ظهره‌وند درباره عدم تمایل آمریکا و اروپا نسبت به طولانی شدن جنگ، به دلیل به حاشیه بردن بحران اوکراین، گفت: الان یک جبهه جدید پیش روی مجموعه غرب باز شده و این وضعیت چندان برای آنها خوشایند نیست. اروپایی‌ها در جبهه اوکراین به نوعی آچمز شده‌اند و در هر دو جنبه حمایت لجستیکی و پشتیبانی مالی از اوکراین در حال عقب‌نشینی هستند و اگر جبهه جدید جنگ در اسرائیل باز و طولانی شود باید با کل منطقه درگیر شوند؛ منطقه‌ای که بخشی از نیازهای انرژی آنها را تأمین می‌کند. 
 
کد
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز کرد: تحلیلگران غربی معتقدند اتفاقات در فلسطین اشغالی به نفع روسیه است و الان اوکراین از کانون توجهات خارج شده مگر اینکه اروپایی‌ها هوشمندی به خرج داده، مسئله توقف درگیری و برقراری آتش‌بس پایدار را در اوکراین کلید زده و شرایط روسیه را بپذیرند و در کنار آن، برنامه‌ای را برای توقف حملات اسرائیل طراحی کرده و جلوی وقوع جنگ زمینی را بگیرند؛ جنگی که اگر به حوزه زمینی کشیده شود معلوم نیست چه گستره زمانی و مکانی پیدا می‌کند و این به طور قطع به نفع غربی‌ها نیست.  
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری
انتهای پیام
captcha