دانشگاهیان و حوزویان با مال، زبان و قلم‌شان از فلسطین حمایت کنند
کد خبر: 4175086
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

دانشگاهیان و حوزویان با مال، زبان و قلم‌شان از فلسطین حمایت کنند

حجت‌الاسلام محمدباقر سعیدی روشن گفت: امروز وظیفه همه انسان‌های آزاده، عدل‌پیشه و آگاه، اعم از حوزویان و دانشگاهیان این است که از مردم فلسطین و آرمان‌های این مردم و خواسته‌های برحق آنان دفاع کرده و آنها را با مال، جان، زبان و قلم یاری کنند.

محمد باقر سعیدی روشنشکست رژیم غاصب صهیونیستی در عملیات «طوفان الاقصی» چنان برای سردمداران و حامیانش سنگین بوده  که پس از آن از هیچ جنایتی فروگذار نکرده و فاجعه را به اوج خود رسانده‌اند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر سعیدی روشن؛ رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، به تحلیل جنگ اخیر حماس با رژیم صهیونیستی، آینده این رژیم و وظایف حوزویان و دانشگاهیان در قبال آرمان فلسطین پرداخته است.
متن این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید؛
 
ایکنا ـ تحلیل شما از اقدام اخیر رزمندگان حماس علیه رژیم صهیونیستی چیست و فکر می‌کنید این عملیات چه تاثیری بر آینده فلسطین دارد؟
باید گفت این حرکت مصداق بارز دفاع یک ملت ستم دیده از حق حیات خودش است. ملت فلسطین، حدود یک قرن است که تحت شدید‌ترین ظلم‌ها، حق‌کشی‌ها و نابودی نسل از طرف صهیونیسم بین‌الملل است. زاد و بوم این رژیم که دست‌نشانده غرب است در سرزمین فلسطین به ناحق با غصب و قتل و غارت و انسان‌کشی و فساد در زمین همراه بوده است. امروزه آمارهای فاجعه‌بار نشان می‌دهد در طول مدتی که سرزمین فلسطین به دست صهیونیست‌ها اشغال شده است بیش از سی و سه هزار کودک توسط رژیم صهیونیستی به قتل رسیده، خانواده‌ها نابود و چند نسل از مردم فلسطین آواره شده و همه زندگی خود را از دست داده‌اند و فرزندانشان کشته شده‌اند.
 
چرا این مردم نباید از حق حیات خودشان دفاع کنند؟ بنابراین، این اقدام، یعنی دفاع از حق حیات، آن هم از جانب ملتی که چیزی برایش نمانده، یک اقدام عقلی، منطقی، دینی و عرفی است. ما چه انتظاری از آنها داریم؟ آیا انتظار داریم دست روی دست گذاشته و در مقابل جنایات صهیونیست‌ها سکوت کنند؟ بنابراین حق طبیعی آنهاست که از خودشان دفاع کنند لذا در پاسخ به این سؤال که برخی مطرح می‌کنند که چرا این حرکت شروع شده باید گفت که این حرکتی الهی، عقلی، جهادی و ایمانی برای دفاع از سرزمین و خانه اجدای و حق حیات و ناموس خود است.
 
ایکنا ـ آینده رژیم صهیونیستی پس از این حمله چه خواهد شد؟
باید گفت این حرکت ارزنده، مجاهدانه و خردمندانه با طراحی و تدبیر حساب‌شده، آتش در خانه عنکبوت انداخته و آن را به لرزه درآورده است. ما می‌دانیم که بنی اسرائیل، همواره در برابر پیامبران خدا، مردمانی سرکش بودند و قرآن درباره سرنوشت این قوم نقل می‌کند که پیامبران را می‌کشتند و آزار می‌دیدند و از جمله حضرت موسی(ع) آزارهای بسیار زیادی از این قوم دیدند. این قوم و نژاد آنقدر سرکش، طغیانگر و عاصی بودند که قرآن در مورد آنها می‌فرمایند: «وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا؛ و در کتاب (تورات، یا در لوح محفوظ و کتاب تکوین الهی) خبر دادیم و چنین مقدر کردیم که شما بنی اسرائیل دو بار حتما در زمین فساد و خونریزی می‌کنید و تسلط و سرکشی سخت ظالمانه می‌یابید (یک بار به قتل اشعیا و مخالفت ارمیا، و بار دیگر به قتل زکریا و یحیی)» (اسراء/ 4) در همین آیه به سرکشی و طغیان بسیار بزرگ آنها اشاره شده است.
 
خدای متعال درباره حاصل این طغیان و سرکشی می‌فرماید سنت الهی این است که ظلم، طغیان و تجاوز بدون پاسخ نمی‌ماند بلکه واکنش‌هایی در پی خواهد داشت و ستمگر روزی مغلوب خواهد شد. لذا قرآن کریم می‌‌فرماید: «فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ ۚ وَكَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا؛ پس چون وقت انتقام اول فرا رسد بندگان سخت جنگجو و نیرومند خود را (چون بخت النصر) بر شما برانگیزیم تا آنجا که در درون خانه‌های شما نیز جستجو کنند. و این وعده (انتقام خدا) حتمی است» (اسراء/ 5) در واقع خداوند افرادی را برانگیخته می‌کند تا اینها را سر جای خودشان بنشاند و این انذار و هشدار، یک وعده حتمی و تحقق یافتنی است.
 
خدای متعال سپس در سوره بنی اسرائیل می‌فرماید بار دیگر این قوم و جماعت دنیا طلب و سرکش، فرصت پیدا می‌کنند و مال و اموال به هم می‌زنند. خداوند فرموده است: «ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَأَمْدَدْنَاكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَجَعَلْنَاكُمْ أَكْثَرَ نَفِيرًا؛ آن‌گاه شما را به روی آنها برگردانیم و بر آنها غلبه دهیم و به مال و فرزندان مدد بخشیم و عدّه (جنگجویان) شما را بیشتر (از دشمن) گردانیم» (اسراء/ 6) خدای متعال در اینجا هم هشدار داده و سنت خودش را یادآوری می‌کند که اگر این فرصت زمینه کارها و فعالیت‌ها مطلوب از طرف این جماعت باشد از ناحیه خدای متعال هم نیکی دریافت خواهند کرد اما اگر به بیراهه بروند باز هم سرکوب خواهند شد. 
 
خداوند در آیه 7 سوره اسراء فرموده است: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ ۖ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا ۚ فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا؛ اگر نیکی و احسان کردید به خود کرده‌اید و اگر بدی و ستم کردید باز به خود کرده‌اید. و آن‌گاه که وقت (انتقام ظلم) دیگر شما (که کشتن یحیی و زکریاست یا عزم قتل عیسی) فرا رسید (باز بندگانی قوی و جنگ آور را بر شما مسلط می‌کنیم) تا اثر بیچارگی و خوف و اندوه بر رخسار شما نشانند و به مسجد بیت المقدس (معبد بزرگ شما) مانند بار اول درآیند و به هر چه رسند نابود سازند» خداوند تأکید کرد وقتی که تهدید آخر فرا برسد یعنی اگر بدی بکنید سرکوب خواهید شد و کیفر بدی‌ها را بر شما می‌چشانیم و جهنم جایگاه شما خواهد بود ولی اگر راه انسانیت و عدل و انصاف را در پیش بگیرید خداوند بر شما رحم خواهد کرد.
 
بنابراین، این جماعت به حسب سنت الهی، در طول تاریخ فراز و فرودها و سرکشی‌ها داشته‌اند و در مواردی حاصل طغیان‌های خود را دیده‌اند و امروزه هم در طی یک قرن، چه ظلم‌ها و ستم‌ها که بر مردم مظلوم فلسطین روا داشته‌اند و همه این کارهای رژیم غاصب و پلید صهیونی با حمایت جهان غرب انجام شده است. امروزه جهان غرب و از جمله آمریکا و انگلیس در همه جنایت‌های صهیونیسیم بین‌الملل و ظلم‌ها، ستم‌ها و آتش‌افروزی‌هایی که در خاورمیانه و سرزمین فلسطین و در حق مسلمانان انجام داده‌اند شریک هستند اما این وعده الهی است که مؤمنان و انسان‌های مقاوم و مجاهدان راه خودش را یاری کند. 
 
خدای متعال در آیه 2 سوره حشر می‌فرماید: «هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ دِيَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ۚ مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا ۖ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا ۖ وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ ۚ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ؛ اوست خدایی که کافران اهل کتاب را (یعنی یهود بنی نضیر را که به مکر، قصد قتل پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله کردند) برای اولین بار همگی را از دیارشان بیرون کرد و هرگز شما مسلمین گمان نمی‌کردید که آنها از دیار خود بیرون روند و آنها هم حصارهای محکم خود را نگهبان خود از (قهر و انتقام) خدا می‌پنداشتند تا آنکه (عذاب) خدا از آنجا که گمان نمی‌بردند بدانها فرا رسید و در دلشان (از سپاه اسلام) ترس افکند تا به دست خود و به دست مؤمنان خانه‌هاشان را ویران می‌کردند، پس ای هوشیاران عالم پند و عبرت گیرید» در این آیه هم به آزارها، نقشه‌های پلید و رفتارهای خیانت‌بار یهود نسبت به مسلمانان در عصر نبوی اشاره شده و آمده است که این آزارها به گونه‌ای بود که پیامبر(ص) مجبور شد بر علیه آنها بجنگد. سپس خدای متعال می‌فرماید اینها در خانه‌هایی که خیال می‌کردند دژهای مستحکم و نفوذناپذیری است در امان هستند اما خدای متعال این کافران از اهل کتاب را از خانه‌های خود بیرون افکند و توسط مسلمین شکست داد. 
 
و اینکه آینده این رژیم ستمگر و آتش‌افروز و فسادانگیز چه خواهد شد، طبیعی است چون آینده آن، سقوط و نابودی، تباهی و هلاکت است و این وعده حتمی خداوند است. خدای متعال به وسیله مؤمنان، مجاهدان و تلاش‌های انسان‌های مقاوم، این قوم پلید و آتش‌گستر را نابود خواهد کرد و ما چشم‌ انتظار آن روز هستیم. اکنون این مردمان مجاهد و رزمندگان مسلمان فلسطینی، با تعداد نفرات محدود خود طوفانی به پا کرده‌اند که رژیم غاصب و پلید صهیونیستی و حامیان این رژیم، خیالش را هم نمی‌کردند. امروز هیچ جای این سرزمین اشغال شده برای صهیونیست‌ها امن نیست. اینها محکوم به شکست هستند و این سنت الهی است که وقتی ظلم و طغیان از حد خودش بگذرد نتیجه عکس خواهد داد.
 
ایکنا ـ به نظر شما وظیفه جامعه دانشگاهی و حوزوی در این زمان چیست؟
وظیفه عالمان و آگاهان این است که از آرمان فلسطین و مردم ستم‌دیده این سرزمین در مقابل ستمگران حمایت کنند. حضرت امیرالمؤمنین(ع) به فرزندان گرامی خود فرمودند: «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» حضرت علی(ع) در عین اینکه اسوه شجاعت است، قهرمان و اسوه عدالت است. ایشان می‌فرمایند دشمن ستمگر و یار و یاور مظلوم باشید. ایشان در کلام دیگری می‌فرمایند: «أیُّهَا النَّاسُ، أَعِینُونی عَلَى أَنْفُسِکُمْ، وَایْمُ اللهِ لاَُنْصِفَنَّ الْمَظْلُومَ مِنْ ظَالِمِهِ، وَلاََقُودَنَّ الظَّالِمَ بِخِزَامَتِهِ، حَتَّى أُورِدَهُ مَنْهَلَ الْحَقِّ وَإنْ کَانَ کَارِهاً» یعنی ای مردم برای اصلاح خودتان به من کمک کنید، سوگند به خداوند که داد ستم دیده را از ستمگر می‌ستانم و مهار ستمگر را می‌کشم تا او را به سوی حق بیاورم هرچند خود او نخواهد.
 
بنابراین وظیفه همه انسان‌های آزاده، عدل پیشه و آگاه، اعم از حوزویان و دانشگاهیان این است که امروزه از مردم فلسطین و آرمان‌های این مردم و خواسته‌های برحق آنان دفاع کرده و آنها را با مال، جان، زبان و قلم یاری کنند و ما امید داریم که خدای متعال این مردم ستم دیده را یاری کند و ظالمان را شکست دهد و سرزمین فلسطین از لوث وجود این ستمگران پلید رهایی پیدا کند.
 
انتهای پیام
captcha