روش‌های ناصحیح حفظ افراد را از گرد قرآن پراکنده می‌کند
کد خبر: 4175348
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
یک حافظ کل قرآن:

روش‌های ناصحیح حفظ افراد را از گرد قرآن پراکنده می‌کند

مدیر نهاد قرآن کریم فین کاشان گفت: به‌کارگیری روش‌های ناصحیح حفظ از سوی مربیان قرآن باعث شده تا بسیاری از خانواده‌ها از گرد قرآن پراکنده شوند.

نیره نورالدین مدیر نهاد قرآن کریم فین کاشاننیره نورالدین متولد 1358 در کاشان، حافظ کل قرآن، مربی، داور تجوید و نیز مدیر مؤسسه فرهنگی مردمی قرآن و عترت «نهاد قرآن كریم» فین کاشان است. وی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه خانواده‌ای قرآنی دارد، خواهرش حافظ کل قرآن، سه فرزندش حافظ اجزای قرآن و پدر و مادرش نیز مسئول قرائت قرآن در مسجد سلمان کاشان هستند، اظهار کرد: سال ۸۶ برای حفظ قرآن وارد مؤسسه جامعة‌القرآن‌الکریم کاشان واقع در خیابان امام خمینی(ره) شدم و در طول سه سال زیر نظر خانم تونئی توانستم حافظ کل قرآن شوم.

این حافظ کل قرآن با بیان اینکه پس از حفظ به‌عنوان کمک‌مربی طرح چهارساله پذیرفته شده است، ادامه داد: در همان دوران برای یادگیری تجوید هم تلاش زیادی می‌کردم تا اینکه در مؤسسه جامعة‌القرآن، دوره‌های داوری را گذراندم و وارد این عرصه شدم. بهترین اتفاق این دوران مربوط به سه سال پیش بود که توانستم مدرک داوری تجوید را از سازمان اوقاف دریافت کنم و به‌عنوان داور استانی در مسابقات اصفهان حضور داشته باشم.

وی قرار گرفتن در کنار استادانی چون غلامرضا شاه‌میوه، فهیمه‌سادات موسوی‌نیا و فرخنده کریم‌زاده را در زمان داوری تجوید از افتخارات خود دانست و افزود: اتفاق خوب دیگری که افتاد، بهره جستن از آموزش استادانی چون محمدرضا ستوده‌نیا و بهروز یاری‌گل بود.

مدیر نهاد قرآن کریم فین کاشان با طرح انتقاداتی گفت: نقد اولم به خود و برخی از حفاظ است که نتوانسته‌ایم شیرینی تلاوت قرآن و حظ و بهره‌ای را که از آن می‌بریم، به جامعه منتقل کنیم و وقتی در مقام مربی وارد عرصه شدیم، بسیاری از خانواده‌ها به‌دلیل به‌کارگیری روش‌های ناصحیح حفظ از سوی ما از گرد قرآن پراکنده شدند. نقد دوم به خیرانی برمی‌گردد که از مراکز قرآنی حمایت نمی‌کنند و نقد سوم به نظام آموزش و پرورش مربوط می‌شود که از معلمان غیرمتخصص برای آموزش قرآن استفاده می‌کند.

وی با بیان پیشنهاداتی اضافه کرد: به حفاظ پیشنهاد می‌دهم که پویا شوند، چراکه مدیران مؤسسات قرآنی به دنبال جذب مربیان پویا هستند. از طرف دیگر، باید با بهره‌گیری از روش‌های اصولی، نقش خود را در ترغیب جامعه به روی آوردن به حفظ قرآن ایفا کنیم. خیران هم توجه داشته باشند که با تأمین نیازهای مراکز قرآنی چه سهم مهمی در جذب کودکان و نوجوانان می‌توانند داشته باشند. در زمینه اصلاح نظام آموزشی هم من و جمعی از دوستان چندین بار به آموزش و پرورش شهرستان مراجعه و درخواست کرده‌ایم که از معلمان متخصص قرآنی در کلاس‌های درسی بهره گرفته شود.

نورالدین گفت: آموزش و پرورش به‌دلیل تأمین نشدن بودجه ترجیح می‌دهد از هر معلمی که ساعت کاری تکمیل‌نشده دارد، به‌عنوان مربی قرآن استفاده کند. این در حالی است که مربیان قرآنی متخصص حتی حاضر هستند با حداقل حقوق و دستمزد در مدارس حضور پیدا کنند. به همین دلیل است که متأسفانه وقتی قرآن‌آموز سر کلاس درس حاضر می‌شود و آیات را براساس قواعد ترتیل می‌خواند، معلم او را تحویل نمی‌گیرد و به نحوه قرائتش اشکال وارد می‌کند؛ چون از این قواعد به اندازه کافی مطلع نیست.

وی درباره اینکه خودش چگونه توانسته شیرینی تعلیم و تعلم قرآن را به خانواده انتقال دهد، بیان کرد: وقتی به کلاس حفظ می‌رفتم، با یک بچه کوچک، مدت سه ساعت و ۳۰ دقیقه را سپری می‌کردم. در بازگشت از کلاس بسیار خسته بودم؛ ولی با خود عهد کردم وقتی به خانه می‌رسم، خستگی را پشت در بگذارم و وارد شوم؛ چون از اثر سوء انتقال این خستگی‌ها بر اعضای خانواده و تأثیرش در آینده نگران بودم؛ پس با انرژی در میان خانواده حاضر می‌شدم و مرتب از کلاس تعریف و تمجید می‌کردم، طوری که بعد از مدتی خواهر، خاله، زن‌دایی‌ها و فرزندانم، همه وارد عرصه حفظ شدند.

مدیر نهاد قرآن کریم فین با بیان اینکه مهم‌ترین برکت قرآن را داشتن بچه‌های قرآنی، چه فرزندان خود و چه قرآن‌آموزان مؤسسه می‌داند، اظهار کرد: وقتی بچه‌های نوجوان و جوان برای شرکت در کلاس حفظ حضور پیدا می‌کنند، در اولین دیدار، از تأثیر حفظ قرآن بر افزایش تمرکز ذهن با آنها صحبت می‌کنم و از بچه‌هایی که سطح حفظ بالاتری دارند، درخواست می‌کنم تا تجربیاتشان را در زمینه موفقیت‌های درسی پس از روی آوردن به حفظ قرآن برای تازه‌واردها بیان کنند.

وی از آیه ٨١ سوره اسرا به‌عنوان دلنشین‌ترین آیه قرآن از دیدگاه خود یاد کرد و افزود: هروقت به این آیه از قرآن کریم می‌رسم که می‌فرماید: «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا؛ ‌و بگو حق آمد و باطل نابود شد، آرى باطل همواره نابودشدنى است.» با توجه به مضمون آن در زمینه ظهور، تأمل بیشتری درباره آیه انجام می‌دهم.

نورالدین درباره نهاد قرآن کریم فین کاشان گفت: این مؤسسه وابسته به مسجد جامع فین بزرگ است که در سال ۶۲ از سوی حجت‌الاسلام حسن درخشان، از حافظان و معلمان قرآن تأسیس شد. پس از یک دوره طلایی تربیت حفاظ در رده سنی کودکان، برگزاری کلاس‌های حفظ در اینجا متوقف شد تا اینکه در سال ۹۲ به‌عنوان مربی تثبیت حفظ وارد نهاد شدم و کمی بعد هم آقای درخشان که هم‌اکنون نیز امام جماعت مسجد است، مسئولیت اینجا را به من سپرد. رویکرد اصلی مؤسسه، حفظ قرآن است و از سال ۹۳ تاکنون حدود ۲۵۰ قرآن‌آموز در این مؤسسه تربیت شده‌اند.

وی درباره مهم‌ترین تجربه مدیریتی خود بیان کرد: در جایگاه یک خادم و نه مدیر فهمیدم، پذیرفتن چنین مسئولیتی روحی بزرگ می‌طلبد، به‌گونه‌ای که بسیاری حرف‌ها بشنوی و بسیاری چیزها ببینی؛ اما قدرت سکوت کردن داشته باشی.

مدیر نهاد قرآن کریم فین کاشان در پایان اظهار کرد: این سخنان مقام معظم رهبری که می‌فرماید: «اگر بانوان با قرآن مأنوس شوند، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد؛ چون انسان‌های نسل بعد در دامن آنها پرورش پیدا می‌کنند و بانوی آشنا و مأنوس با قرآن و متفاهم با مفاهیم آن می‌تواند در تربیت فرزند تأثیرات فراوانی داشته باشد» و همچنین سخن ایشان مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ کل قرآن همیشه مدنظر من است و آرزو دارم روزی بتوانم مؤسسه قرآنی بسیار بزرگی تأسیس کنم، به‌گونه‌ای که تمام بچه‌های شهرستان را به هر نحوی پوشش دهد.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha