تنها راه تحقق صلح واقعی در فلسطین؛ باید ریشه ظلم از بین برود + صوت
کد خبر: 4175651
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳
حجت‌الاسلام سعدی بیان کرد:

تنها راه تحقق صلح واقعی در فلسطین؛ باید ریشه ظلم از بین برود + صوت

رئیس امور فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به تجارب تلخ ملت فلسطین از افزایش جنایات و شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی پس از هر مذاکره و توافقنامه‌ صلح و حتی بی‌توجهی این رژیم به مصوبات سازمان ملل گفت: در این وضعیت چگونه می‌توان از ملت فلسطین انتظار صبر داشت؟ لذا واکنش‌های مقاومت ادامه خواهد یافت تا زمانی که ظلم اسرائیل ادامه دارد و اگر کسی به دنبال صلح واقعی است، باید ریشه اصلی آن، ظلم اسرائیل، را نابود کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سعید سعدی

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید سعدی، رئیس امور فرهنگی معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ریشه‌های تحولات فلسطین و تأثیر عملیات «طوفان الاقصی» بر آینده معادلات در این منطقه گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید «لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ» (خداوند، بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد، مگر [از] كسى كه بر او ستم رفته باشد.) در خصوص عملیات حماسه‌سازان حماس و سایر گروه‌های مقاومت باید به ریشه‌های این عملیات برگشت. همه این مقاومت‌ها و ظلم‌ستیزی‌ها به حدود 75 سال قبل برمی‌گردد که گروهی از مردم را با عنوان قربانیان هولوکاست از جای دیگری به این نقطه آوردند که به زعم آنها اینها مظلوم هستند و نیاز به جا و مکان برای زندگی دارند و کشور مستقلی برای زندگی داشته باشند. 
 
وی افزود: شاید این سخن و این اتفاق در ظاهر کار خوبی باشد که به افراد آواره و تحت ظلمی که جایی ندارند مکانی برای زندگی اختصاص داده شود اما سؤال این است که چرا این کار باید به این شکل و شیوه انجام شود؟ در واقع روش انتقال این افراد و انتخاب محل زندگی به شکلی انجام گرفت که این مهاجران تبدیل به ظالمان جدید شدند و ساکنان قبلی این سرزمین را از خانه و کاشانه خود آواره کردند و این مدعیان جدید تحت حمایت جدی غربی‌ها، جنایات زیادی علیه فلسطینی‌ها انجام دادند. 
 

بیشتر بخوانید:

  • «طوفان الاقصی»؛ تجلی پایبندی نسل سوم فلسطین به آرمان قدس
  • دو هدف رژیم صهیونیستی از ادعای نقش مستقیم ایران در «طوفان الاقصی»

 
سعدی اظهار کرد: به طور طبیعی این چنین رفتارهای ظالمانه‌ای، ساکنان واقعی این سرزمین را به واکنش وامی‌دارد که تا به امروز ادامه داشته است. البته این واکنش‌ها همیشه در قالب جنگ و مسلحانه نبوده و فلسطینی‌ها انواع و اقسام راه‌های مسالمت‌آمیز اعم از گفت‌وگو، مذاکره، سازش و انعقاد توافقنامه‌های صلح را تجربه کردند اما پس از هر توافق صلحی این صهیونیست‌ها بودند که به غصب سرزمین‌های بیشتری از فلسطینی‌ها ادامه دادند و منطقه‌ای مانند نوار غزه با جمعیت حدود دو میلیون نفر را در محاصره و فشار کامل قرار دادند.
 

تجربه تلخ نتایج مذاکره پیش چشم فلسطینی‌هاست

 
رئیس امور فرهنگی قوه قضاییه بیان کرد: فلسطینی‌ها مجموعه این اتفاقات و تحولات تاریخی را رصد می‌کنند و می‌بینند هر وقت پشت میز مذاکره رفتند و با اسرائیلی‌ها به توافقی رسیدند، در نهایت باز بخش دیگری از سرزمین خود را از دست دادند و شاهد شهرک‌سازی‌های جدید اسرائیل، برخلاف مصوبات سازمان ملل و شورای امنیت، شدند که این شهرک‌سازی‌های جدید به معنای آواره شدن تعداد دیگری از خانواده‌های فلسطینی است. حال در این وضعیت چگونه می‌توان از ملت فلسطین باز هم انتظار صبر داشت؟ لذا این واکنش‌های مقاومت ادامه خواهد یافت تا زمانی که ظلم اسرائیل ادامه پیدا کند. در واقع اگر کسی به دنبال آسایش و آرامش ملت فلسطین است باید ریشه اصلی آن، ظلم اسرائیل، را نابود کند. اگر این ظلم و ستم برداشته شد، صلح واقعی هم برقرار می‌شود.
 
وی ابراز کرد: مسئله دیگر این سؤال تاریخی است که چرا غرب این یهودیان آواره‌شده در اروپا، به خاطر سیاست‌ها و تصمیمات غلط در اروپا، را در خاورمیانه و میان مسلمانان ساکن کرد؟ مگر فلسطینی‌ها این یهودیان را آواره کردند؟ مگر کوره‌های آدم‌سوزی ادعایی، کار فلسطینی‌ها بود؟ فلسطینی‌ها که در این جنگ جهانی نقشی نداشتند و طرف هیچ یک از متفقین یا متحدین نبودند. پس چرا آنها باید تاوان جنایات آلمان نازی را علیه یهودیان پس بدهند؟
 

پاسخ به یک ادعای فاقد منطق

 
سعدی تصریح کرد: بعضی برای توجیه این مهاجرت و ساکن کردن یهودیان در فلسطین به عهد عتیق ارجاع می‌دهند که یهودیان، ساکنان این سرزمین بودند؛ آیا منطقی است اگر هر قومی روزگاری در نقطه‌ای سکونت داشت، آن منطقه امروز هم به او تعلق دارد و می‌تواند دوباره در آنجا ساکن شود و اعمال حاکمیت کند؟ در این صورت هخامنشیان هم روزگاری بر 45 درصد خشکی‌های زمین حکومت می‌کردند، آیا امروز ایران هم می‌تواند مدعی حاکمیت بر آن سرزمین‌ها شود؟ آیا چنین ادعایی مورد پذیرش جهانیان قرار می‌گیرد؟ 
 
رئیس امور فرهنگی قوه قضائیه افزود: بنی اسرائیل هم در دوره حضرت داوود(ع) و حضرت سلیمان(ع) در این منطقه حکومت می‌کردند اما آیا این دلیل می‌شود که بعد از هزاران سال عده‌ای با این منطق مدعی‌ سرزمین‌های آن نقطه و برپایی حکومت شوند؟ با این منطق هزاران هزار مدعی برای هر وجب از خاک کره زمین پیدا می‌شود. از هر زاویه به قضایای اخیر نگاه شود، عملیات طوفان الاقصی، واکنش به حق و دفاع مشروع عده‌ای مظلوم در مقابل ظالمان اشغالگر است که اساساً به دنبال اعطای حق و حقوق مسلم فلسطینی‌ها، حتی در حد و حدود مصوبات بین‌المللی و توافقنامه‌های صلح نیستند. 
 
سعدی یادآور شد: حتی عده‌ای ساده‌لوحانه مطرح می‌کنند دو طرف حکومت مشترک تشکیل دهند اما آیا تاکنون در کابینه دولت اسرائیل یک نخست‌وزیر یا وزیر فلسطینی‌تبار انتخاب شده که ادعا کنیم اسرائیل حقی برای فلسطینی‌ها در مشارکت در حاکمیت و قدرت قائل است؟ اصلاً چنین چیزی وجود ندارد. در واقع اسرائیلی حتی حداقل حقی برای فلسطینی‌ها نیز قائل نیستند.
 

حضور فعال رسانه‌های حامی فلسطین در میدان جهاد تبیین

 
سعدی درباره ضرورت توجه به مسئله جهاد تبیین از سوی رسانه‌های حامی فلسطین برای خنثی کردن پروژه مظلوم‌نمایی رژیم صهیونیستی گفت: وظیفه شرعی، اخلاقی و انسانی رسانه‌ها و نخبگان حامی و طرفدار جبهه حق و مظلوم این است که فعالانه و تهاجمی در این نبرد رسانه‌ای وارد شده و حق را منعکس کرده و اجازه ندهند جبهه مظلوم علاوه بر ستم سیاسی و نظامی تحت ستم و ظلم رسانه‌ای محور غربی ـ‌ صهیونیستی نیز قرار بگیرد و جای ظالم و مظلوم تغییر پیدا کند. 
 
وی بیان کرد: درست است که جبهه صهیونیستی در حوزه رسانه‌ای و تبلیغاتی قدرت بالاتری دارد اما این به معنای تسلیم شدن رسانه‌های حق‌مدار جهان اسلام نیست و باید ضمن تقویت قدرت رسانه‌ای خود از همین امکانات موجود برای مقابله با روایت‌های تحریف‌آمیز رسانه‌های غربی و صهیونیستی استفاده کرده و صدای مردم مظلوم فلسطین و غزه در سطح جهانی باشند. 
 
رئیس امور فرهنگی قوه قضاییه اظهار کرد: البته امروز با همین رسانه‌های موجود نیز تا حد مناسبی موفق به انعکاس واقعیت مسئله فلسطین در سطح جهان شده‌ایم و دیگر جهان، تک‌صدایی نیست که مصداق آن برگزاری راهپیمایی‌های بزرگ در حمایت از فلسطین در کشورهای غربی است. این نشان می‌دهد می‌توان با استفاده از همین ظرفیت‌های موجود صدای مظلومان فلسطینی را به گوش جهانیان رساند.
 
کد
 
حجت‌الاسلام سعدی در پایان بیان کرد: به نظر می‌رسد ما بیش از همه در این جنگ رسانه‌ای نیازمند چابکی بیشتر رسانه‌ای و تقویت اتاق‌های فکر در رسانه‌ها هستیم تا رسانه‌های صهیونیستی نتوانند به دلخواه خود اتفاقات و تحولات این روزها را انعکاس دهند و افکار عمومی را در راستای سیاست‌های خود جهت دهند.   
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری                                 
انتهای پیام
captcha