«نه به ظلم» مقدمه رسیدن به وضعیت «نه به جنگ» در مسئله فلسطین است
کد خبر: 4175799
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵
بیژن مقدم:

«نه به ظلم» مقدمه رسیدن به وضعیت «نه به جنگ» در مسئله فلسطین است

کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای با تأکید بر مذموم بودن جنگ از نگاه همه ادیان و ملت‌ها گفت: امروز در فلسطین و غزه با یک وضعیت جنگی نابرابر و ظالمانه روبرو هستیم و دوگانه ظالم ـ مظلوم وجود دارد و لذا رسیدن به وضعیت «نه به جنگ» و پایان این وضعیت، دفاع از حق طرف مظلوم، محکومیت طرف ظالم و اشغالگر و «نه به ظلم» است.

بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی

بیژن مقدم، کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تحولات فلسطین و غزه از منظر جنگ رسانه‌ای و تلاش رسانه‌های صهیونیستی و غربی برای حاکم کردن روایت مظلومیت رژیم صهیونیستی در این جنگ گفت: در تحولات اخیر فلسطین روایت‌ها و تحلیل‌هایی که از سوی طرف مقابل ارائه می‌شود براساس پیش‌فرض‌هایی است که سال‌ها بر روی آن تأکید کرده‌اند و آن را پذیرفته‌اند و حال درباره از آن به بعد روایت می‌کنند و ماجرا را از نقطه آغازین ارائه نمی‌دهند. این در حالی است که ما در مقابل به عقب و نقطه آغاز این قضیه برمی‌گردیم و این رژیم را اشغالگر می‌نامیم و به اشغال فلسطین از 75 سال قبل و بیرون راندن مردم از این سرزمین و شهرک‌سازی برای صهیونیست‌ها در خانه فلسطینی‌ها و خلق یک کشور یا سرزمین مصنوعی به نام اسرائیل اشاره می‌کنیم. 
 
وی افزود: براساس این روایت هر دفاعی برای بازگرداندن سرزمین‌های اشغالی توسط فلسطینی‌ها، یک دفاع مشروع است اما در روایت آنها هر چه در گذشته رخ داده تمام شده و الان دو کشور فلسطین و اسرائیل وجود دارند که باید با هم مذاکره کرده و مشکلات و اختلافات خود را حل کنند اما به رغم چنین ادعایی هر گاه که جنگی رخ می‌دهد این جریان غربی کاملاً طرفدار جریان ظالم صهیونیستی بوده و هیچ حقی برای طرف فلسطینی قائل نبودند و این بار هم حماس را آغازگر جنگ جلوه می‌دهند. 
 

بیشتر بخوانید:


مقدم اظهار کرد: در واقع بر مبنای همین نوع نگاه، غربی‌ها کل منازعه اخیر را از 15 مهر و عملیات «طوفان الاقصی» تحلیل می‌کنند، نه از 70 سال قبل؛ گویا تا پیش از آن دو طرف در یک وضعیت صلح، آرامش و بدون مشکل در کنار هم می‌زیسته‌اند و از خانه‌های خراب شده بر فلسطینی‌ها، کودکان و زنان کشته شده و سایر جنایات اسرائیل در طول این 70 سال صحبتی نمی‌کنند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اسرائیل سال‌ها با همین قدرت‌نمایی‌ها غزه را محاصره کرده بود و بر گنبد آهنین خود می‌نازید اما این بار غافلگیر شد و توخالی بودن قدرت آن مشخص شد و در این وضعیت شروع به مظلوم‌نمایی کرده است. لذا اختلاف در نوع نگاه و تحلیل ماجرا تولیدکننده روایت‌های مختلفی در دو سمت میدان شده و الان شاهد تولید و تکثیر یک روایت جعلی اسرائیلی به نام دفاع از حقوق بشر هستیم که می‌خواهد اسرائیل را طرف مظلوم و حماس و مقاومت فلسطین را طرف ظالم این جنگ جلوه دهد.

 

در جنگ رسانه‌ای صدای مظلومیت فلسطین به جهان رسیده 

 
مقدم درباره ضرورت مسلح شدن به یک ادبیات جهانی از سوی رسانه‌های حامی فلسطین برای مقابله با روایت جعلی رژیم صهیونیستی و رسانه‌های حامی آن گفت: درست است که جریان فلسطین و غزه یک جریان مظلوم در تاریخ 70 سال گذشته است اما بالاخره این صدای مظلومیت با همه سانسورها و تنگناهای امپراتوری رسانه‌ای صهیونیسم به خیلی از مردم دنیا رسیده و برگزاری راهپیمایی‌های اخیر در اروپا و آمریکا یک گام به سمت امیدواری برای رساندن پیام مظلومیت ملت فلسطین است، هر چند به دلیل تسلط رسانه‌ای غربی‌ها، برخورداری از ابزارهای قوی تبلیغاتی و پمپاژ گسترده اخبار به دلخواه خود، جاهای زیادی موفق می‌شوند و می‌توانند مسائل و تحولات را در نقاط مختلف براساس تمایل و خواست خود در افکار عمومی ارائه دهند.
 
وی با بیان اینکه این اتفاق به واسطه قدرت تصویر در ارائه اخبار، سرعت در اطلاع‌رسانی و بیان هنرمندانه و جذاب اخبار دروغ است، گفت: آنها در همین قضایای اخیر تلاش می‌کنند اسرائیل را مظلوم و محق نشان دهند و به ملتی که در حال دفاع از خود است برچسب متجاوز و آغازگر جنگ می‌زنند و جنایات وحشیانه اسرائیل را دفاع مشروع نامگذاری می‌کنند و همه غرب را دعوت به حمایت از اسرائیل می‌نمایند. 
 
این کارشناس حوزه رسانه بیان کرد: در واقع غربی‌ها از این قدرت برخوردارند که در این قضایا از رسانه‌های خود برای مظلوم‌نمایی صهیونیست‌ها و دفاع از حقوق بشر استفاده کنند. حتی این قدرت رسانه‌ای به شکلی بر برخی تحلیلگران داخلی تأثیر می‌گذارد که آنها که درباره همه مسائل اظهار نظر می‌کنند در قضیه غزه سکوت پیشه کرده‌اند، در حالی که این یک مسئله انسانی است و لزوما اختصاصی به جمهوری اسلامی ندارد.

 

«نه به جنگ»؛ لازم اما ناکافی

 
مقدم درباره برخی تحلیل‌ها در جریان تحولات اخیر فلسطین که به جای تمرکز بر «نه به ظلم» تنها به طور کلی بر «نه به جنگ» تأکید می‌کند، گفت: جنگ اساساً پدیده خوبی نیست و همه ملت‌ها و ایدئولوژی‌ها در مرحله اول طرف «نه به جنگ» و مخالفت با جنگ و در طرف «آری به صلح» و خواهان زندگی صلح‌آمیز و بدون خشونت، جنگ و خونریزی هستند و این مطلوب همه ادیان، ملت‌ها و نظام‌های حکومتی است اما همه این سخنان مربوط به این ماقبل شروع یک جنگ است. 
 
وی تأکید کرد: در قضیه فلسطین ما با وضعیت جنگی روبرو هستیم و یک طرف 70 سال پیش سرزمین طرف دیگر را غصب و اشغال کرده و مردمان آن سرزمین را کشته و آواره کرده و لذا شاهد دوگانه ظالم ـ مظلوم هستیم و این دو با هم برابر نیستد و باید بین این دو تفاوت قائل شد. 
 

ظالمان در موقعیت ضعف «نه به جنگ» را پررنگ می‌کنند

 
این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: در واقع جنگ را اساساً طرفی شروع کرده که اشغال، کشتار، غصب و آواره‌سازی کرده است. حال این طرف ظالم که با کمک قدرت‌های بزرگ کاملا فائق شده و طرف مقابل را کاملاً تحت فشار قرار داده، به حق دفاع مشروع طرف فلسطینی می‌تازد و خود را در جایگاه طرفدار صلح و مخالف خشونت و جنگ قرار می‌دهد. لذا شعار «نه به جنگ» معمولاً در زمان ضعف جریان ظالم تقویت و پررنگ می‌شود. 
 
مقدم با تأکید مجدد بر بد و مذموم بودن ذاتی جنگ گفت: در عین حال وقتی در وضعیت جنگی قرار داریم باید به طرف مظلوم و حق کمک کرد تا از این طریق، جنگ تمام شده و ریشه ظلم از بین برود اما همین غربی‌ها و صهیونیست‌ها زمانی که کودکان غزه در گرسنگی بودند و تحت تحریم غذایی و دارویی قرار داشتند و حتی صهیونیست‌ها مانع رسیدن این کمک‌ها از سوی کشتی‌ها می‌شدند از «نه به جنگ» سخنی نمی‌گفتند اما اکنون که شکست مفتضحانه‌ای خورده‌ و تحقیر شده‌اند طرفدار «نه به جنگ» شده‌اند. 
 
وی در پایان بیان کرد: شعار «نه به جنگ» در زمانی باید سر داده شود که طرف ظالم عقب‌نشینی کند، از مظلوم دفاع شود، شهرک‌سازی‌ها متوقف شود، اسرا آزاد شوند و ظالم از سرزمین‌های اشغالی خارج شود. پس در این وضعیت «نه به ظلم» مقدمه رسیدن به «نه به جنگ» است.     
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری 
انتهای پیام
captcha