نشست «فلسطین؛ ریشه‌ها و پیامدها» برگزار شد
کد خبر: 4175890
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
عصر امروز؛

نشست «فلسطین؛ ریشه‌ها و پیامدها» برگزار شد

نشست «فلسطین؛ ریشه‌ها و پیامدها» عصر امروز در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

نشست «فلسطین؛ ریشه‌ها و پیامدها»

به گزارش ایکنا، نشست «فلسطین؛ ریشه‌ها و پیامدها» به همت انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی، عصر امروز، سه‌شنبه ۲۵ مهرماه، در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

در این نشست، حسین جابری انصاری، کارشناس مسائل خاورمیانه، علی ربیعی، عضو اتحادیه انجمن‌های علوم اجتماعی ایران، حسین علایی، کارشناس مسائل استراتژیک، حسین سلیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو انجمن علوم سیاسی ایران، هادی خانیکی، عضو انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و محمدعلی مهتدی، عضو انجمن مطالعات صلح ایران، در خصوص تحولات اخیر در فلسطین، عملیات طوفان الاقصی و ریشه‌های این منازعه و پیامدها و تبعات آن بر منطقه به ایراد سخنرانی پرداختند. 

در ابتدای این نشست علی ربیعی با اشاره به اهمیت تاریخی فلسطین برای جهان اسلام از ابتدای اشغالگری اسراییل گفت: امنیت یا عدم امنیت منطقه ما رابطه مؤثری با کنشهای اسرائیل دارد. 

وی در ادامه بر تحت‌الشعاع قرار گرفتن توسعه و دموکراسی کشورهای منطقه از نظامی‌گری اسرائیل و تقدم پیدا کردن تفکر بقا و نظامی‌گری بر توسعه و دموکراسی در این منطقه تأکید کرد.

ربیعی با اشاره به هولوکاست‌سازی جدید از سوی اسرائیل گفت: این را می‌توان در تفاوت میان نامگذاری اسرا و کشته‌های دو طرف مشاهده کرد.

در ادامه حسین علایی با اشاره به نقش اروپایی‌ها در ایجاد این غده سرطانی در منطقه برای حل مسئله هولوکاست، گفت: آن‌ها با انتقال یهودیان در این منطقه هم مشکل خود را حل کرده و هم زمینه مداخلات خود را در منطقه فراهم کردند. 

وی، زورگویی و پشتیبانی مادی و معنوی قدرت‌های بزرگ از اسرائیل برای وسعت سرزمینی و جمعیتی را از جمله عناصر بقای اسرائیل تا به امروز خواند.

علایی این را برنامه عمیق و همه جانبه غربی‌ها در این منطقه خواند و گفت: اسرائیل برای توسعه سرزمینی تنها به فلسطین هم بسنده نکرد و به مناطق اطراف خود هم نظر داشت لذا اسرائیل به طور دائم‌ در حال تهاجم و حمله برای توسعه سرزمینی و جمعیتی بوده است.

وی براین مبنا تشکیل گروه‌های مقاومت را نتیجه اشغالگری اسرائیل دانست.

حسین جابری انصاری سخنران بعدی این نشست بود که به ریشه‌های حضور یهودیان در این نقطه پرداخت و گفت: صهیونیسم سیاسی یک تفسیر غیر سنتی از یهود بود و ارائه‌ای از یهودیت سیاسی ذیل فضای پس از معاهده وستفالیا بود. 

وی همچنین صهیونیسم سیاسی را پاسخی به مسئله یهودآزاری در اروپا خواند و گفت: آن‌ها تلاش کردند با این‌ تفکر یهودیان را از سراسر جهان به ارض موعود بیاورند تا یک دولت - ملت یهودی شکل بگیرد.

جابری انصاری بیان کرد: در کنار آن انگلیسی‌ها در لحظه تاریخی فروپاشی عثمانی زمینه ورود یهودیان را به فلسطین فراهم کردند لذا اسرائیل بدون هم پیمانی و حمایت قدرت‌های بزرگ غربی امکان ایجاد، دوام و بقا نداشت.

در ادامه هادی خانیکی با موضوع «روایت در برابر الگوریتم» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: روایت پدیده‌ای ارتباطی و الگوریتم پدیده‌ای فنی است که ارتباطات را محدود کرده و فضاهای خاص رسانه‌ای را شکل می‌دهد که از هوش مصنوعی تا سرمایه‌داری و قدرت سلطه را شامل می‌شود. 

وی با اشاره به مواجهه یکباره اسرائیل با فوران خشم فلسطینی‌ها گفت: این خشم فروخورده از جایی غیر منتظره سر باز کرد و شد آنچه شد و این در شرایطی بود که الگوریتم‌های اینترنتی بر کوچک‌ترین حرکت انسان‌ها نظارت دارند و شرکت‌های مخابراتی و بانک‌ها ارتباطات انسانی و مالی را رصد می‌کنند.

خانیکی با اشاره به تفاوت تصویر و روایت گفت: ما در غزه شاهد پیروزی روایت بر الگوریتم هستیم. آنچه به یک فلسطینی اراده حرکت در این شرایط محاصره می‌دهد، قدرت روایت و هویت است و این بار آغاز حرکت آن‌ها با قربانی شدن نبود بلکه با حمله و قدرت بود.

پس از آن محمدعلی مهتدی به ارائه تاریخ اشغال فلسطین از سال ۱۹۴۸ و عدم توجه اسرائیل به قطعنامه‌های ابتدایی سازمان ملل برای تشکیل دولت فلسطینی و بازگشت آوارگان فلسطینی پرداخت.

وی با اشاره به تغییرات اسرائیل در مناطق اشغالی غزه و کرانه باختری، گفت: طرح آریل شارون این بود که دولت فلسطینی وجود ندارد و ساکنان کرانه باختری باید به اردن و ساکنان نوار غزه به صحرای سینا منتقل شوند که الان دوباره شاهد اجرای این طرح و فشار به مصری‌ها برای پذیرش ساکنان نوار غزه در صحرای سینا هستیم‌ که با مخالفت مصر روبرو شده است. 

مهتدی با اشاره به اهمیت عملیات ۱۵ مهر مقاومت فلسطین در شرایط محاصره کامل گفت: می‌توان اعلام کرد منطقه بعد از ۱۵ مهر غیر از قبل ۱۵ مهر است و تمام معادلات منطقه به هم‌ ریخته است. 

در پایان حسین سلیمی در سخنانی به بررسی مسئله فلسطین به مثابه نمادی از تحول نظام بین‌الملل پرداخت و به تغییر جایگاه فلسطین و نوع نگاه‌ها به فلسطین براساس تحولات مختلف در نظام بین‌الملل از دوره پس از جنگ جهانی اول تا نظام دو قطبی و‌ دوره هژمونی آمریکا و عصر جهانی شدن پرداخت.

مشروح سخنرانی مهمانان نشست متعاقباً بر روی خروجی خبرگزاری ارسال می‌شود.

انتهای پیام
captcha