قرآن اجازه مبارزه فلسطینیان با اسرائیل را صادر کرده است
کد خبر: 4176217
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی در وبینار ایکنا مطرح کرد:

قرآن اجازه مبارزه فلسطینیان با اسرائیل را صادر کرده است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه گفت: قرآن در جایی که به انسان ستم شود اجازه مقابله می‌دهد. بیش از هفتاد سال است که ملت فلسطین تحت ستم قرار گرفته و سرزمین آنها غصب شده و جان و مال آنان در معرض تجاوز بوده است بنابراین خداوند به آنها اجازه قتال می‌دهد.

حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «طوفان الاقصی از منظر نخبگان دانشگاهی جهان اسلام؛ قضیه فلسطین و آینده فرارو» امروز چهارشنبه 26 مهرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی و دکتر منوچهر متکی از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی؛ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه، در این نشست به سخنرانی پرداخت که در ادامه می‌خوانید:  
 
ضمن درخواست علو درجات برای شهدای غزه باید این ددمنشی اسرائیل را به همه کشورهای اسلامی تسلیت بگوییم. قطعا پشت این ددمنشی، آمریکا ست که با سلاح‌هایی که در اختیار اسرائیل قرار می‌‌دهد زنان و کودکان فلسطینی را به خاک و  خون می‌کشد. در مورد حوادث و مصیبت‌هایی که برای بشریت پیش می‌آید قرآن کریم آنها را به سه دسته تقسیم می‌‌کند؛ دسته اول مصیبت‌هایی است که در اثر کوتاهی انسان به او می‌رسد. برای مثال در قرآن کریم آمده است: «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ؛ و آنچه از رنج و مصائب به شما می‌رسد همه از دست (اعمال زشت) خود شماست در صورتی که خدا بسیاری از اعمال بد را عفو می‌کند» (شوری/ 30) مثلا کسی بدون گواهی‌نامه راهنمایی و رانندگی، سوار ماشین شده و تصادف کند ناشی از اشتباه خودش است که گرفتار می‌شود لذا فرد باید مراقبت بیشتری و صبر و تحمل کند تا مشکل وی برطرف شد.

تحلیل قرآنی مسئله فلسطین

قرآن کریم دسته دوم مصیبت‌ها را برای امتحان انسان بیان کرده است؛ در قرآن آمده است: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ؛ و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده» (بقره/ 155) در اینجا تأکید شده که حتما شما را با مصیبت‌هایی که به شما می‌رسد امتحان می‌کنیم. در جای دیگری فرمود: «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ؛ خدایی که مرگ و زندگانی را آفرید که شما بندگان را بیازماید تا کدام نیکوکارتر (و خلوص اعمالش بیشتر) است و او مقتدر و بسیار آمرزنده است» (ملک/ 2) اساس همه زندگی بشر برای این است که خداوند ببیند کدامیک از ما بهتر عمل می‌کنیم و کدامیک در زندگی سیاسی و اجتماعی موفق‌تر بوده و حقوق دیگران را بهتر رعایت می‌کنیم؟ این امتحان برای همه انسان‌ها وجود دارد و در این مورد فرموده است: «وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ؛ و صابران را بشارت و مژده بده آنان که چون به حادثه سخت و ناگواری دچار شوند (صبوری پیش گرفته و) گویند: ما به فرمان خدا آمده‌ایم و به سوی او رجوع خواهیم کرد»(بقره/ 156) 
 
دسته سوم از مصیبت‌ها وجود دارند که به خاطر ظلم افراد به همدیگر است چون برخی از افراد طاغوت هستند و همانند فرعون به دیگران ظلم و ستم می‌کنند. چنین ظلمی را در قضیه فلسطین هم مشاهده می‌کنیم و اگر بخواهیم این قضیه را تحلیل قرآنی کنیم در دسته اول و دوم نمی‌گنجد بلکه صرفاً می‌توان در چهارچوب دسته سوم تحلیل کرد و خداوند در اینجا اجازه قتال می‌دهد به خاطر اینکه آنها مورد ستم واقع شده‌اند.

دلایل برخورد پیامبر(ص) با یهودیان 

قرآن در جایی که به انسان ستم شود اجازه مقابله می‌دهد. بیش از هفتاد سال است که ملت فلسطین تحت ستم قرار گرفته و سرزمین آنها غصب شده و جان و مال آنها در معرض تجاوز است بنابراین خداوند به آنها اجازه قتال می‌دهد. این ظلم از جانب یک گروه صهیونیست ایجاد شده که توسط انگلستان بر این سرزمین مسلط شده و بعدا مورد حمایت آمریکا قرار گرفت. نکته مهم این است که اگر به سابقه تاریخی صهیونیست‌ها در قرآن رجوع کنیم متوجه می‌شویم بنی اسرائیل فسادهای زیادی مرتکب شده و اینگونه بهتر می‌‌توانیم جنایات آنها را تحلیل کنیم وگرنه هیچ دینی اجازه نمی‌دهد صدها نفر در یک بیمارستان به خاک و خون کشیده شوند مگر اینکه افرادی به مرحله پست‌تر از حیوان رسیده باشند. همانگونه که قرآن فرموده است برخی انسان‌ها همانند حیوان هستند. اما انسان گرگ‌صفت، از گرگ هم پست‌تر است.
 
در آیه 4 سوره اسراء آمده است: «وَقَضَيْنَا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا؛ و در کتاب (تورات، یا در لوح محفوظ و کتاب تکوین الهی) خبر دادیم و چنین مقدر کردیم که شما بنی اسرائیل دو بار حتما در زمین فساد و خونریزی می‌کنید و تسلط و سرکشی سخت ظالمانه می‌یابید (یک بار به قتل اشعیا و مخالفت ارمیا، و بار دیگر به قتل زکریا و یحیی)» این مسئله حتمی است که اینها دو بار در زمین فساد و برتری جویی می‌کنند و هربار  خداوند گروهی را بر آنها مسلط می‌کند. در آیه 5 سوره اسراء هم آمده است: « فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ ۚ وَكَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا؛ پس چون وقت انتقام اول فرا رسد بندگان سخت جنگجو و نیرومند خود را (چون بخت النصر) بر شما برانگیزیم تا آنجا که در درون خانه‌های شما نیز جستجو کنند. و این وعده (انتقام خدا) حتمی است» مفسران گفته‌اند این آیه درباره بخت النصر است که به بنی اسرائیل حمله و بیت المقدس را خراب کرد. لذا اگر سابقه تاریخی بنی اسرائیل نگاه کنیم متوجه می‌شویم حتی انبیا را هم شهید می‌کردند. بار دوم هم زمان پیامبر اسلام(ص) اتفاق افتاد و مصادیقی برای آن ذکر شده است؛ از جمله اینکه گروهی از یهود وارد مدینه شده و منتظر پیامبر اسلام بودند تا قبل از ایشان در آنجا جایگزین شوند وقتی پیامبر اسلام ظاهر شدند اینها پیامبر را همانند فرزندانشان می‌شناختند اما چون از قوم یهود نبود او را نپذیرفتند و با وی مقابله کرده و خیانت کردند. حتی در جنگ احزاب با مشرکان مکه علیه اسلام هم پیمان شدند لذا خیانت‌ها کردند تا اینکه پیامبر مجبور شد با آنها برخورد و از مدینه تبعید کند بنابراین از سرزمین حجاز پاکسازی و اخراج شدند. 

تأکید قرآن بر حمایت از مظلومان

انگلیسی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم، پایگاهی را از عثمانی گرفته و یهودیان را در آنجا ساکن کردند و متوجه شدند اینها ملتی هستند که به درد غرب می‌خورند و می‌‌توانند از روحیات آنها برای تسلط بر منطقه استفاده کنند. در واقع به قول حضرت امام(ره) یک غده سرطانی را برای تسلط بر مسلمانان ایجاد کردند. بر اساس آیات قرآن که خواندم، باید به این مطلب برسیم که درنده خویی و آدم‌کشی در صهیونیست نهادینه شده و اینها تا وقتی که در این منطقه باشند این مسائل ادامه خواهد یافت. به تعبیر رهبر معظم انقلاب باید پیشانی و بازوی افرادی که در مقابل صهیونیست‌ها ایستاده‌اند را بوسید چون ملت‌های مسلمان باید با آنها مقابله کرده و از این منطقه اخراج کنند وگرنه تا هستند کودک‌کشی می‌کنند.
 
در جنگ تحمیلی هم وقتی صدام در مقابل رزمندگان کم می‌آورد شهرها را بمباران می‌کرد، الان هم معتقدم این نشانه ضعف اسرائیل است که شهرها را بمباران می‌‌کند چون کشتن زن و بچه مردم ارزش نظامی ندارد. ان‌شاء الله این ضعف و ذلت به نابودی آنها منتهی خواهد شد لذا باید دعا کنیم که خداوند به رزمندگان جبهه مقاومت توفیق دهد همانگونه که در صدر اسلام، مسلمانان را یاری می‌کرد. نشانه‌های این پیروزی هم ظاهر شده است و بالاخره هم عقب‌نشینی خواهند کرد. خداوند رحمت و رضوان خود را بر شهدای غزه مخصوصا شهدای اخیر در بمباران بیمارستان این شهر عنایت فرماید.
 
یکی از سنت‌های الهی این است؛ کسانی که راه پیامبران را بروند خداوند به آنها کمک می‌کند. در قرآن کریم آمده است: «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ آنان که گفتند: محققا پروردگار ما خدای یکتاست و بر این ایمان پایدار ماندند فرشتگان رحمت بر آنها نازل شوند (و مژده دهند) که دیگر هیچ ترسی (از وقایع آینده) و حزن و اندوهی (از گذشته خود) نداشته باشید و شما را به همان بهشتی که (انبیا) وعده دادند بشارت باد» (فصلت/ 30) در اینجا هم تاکید شده کسانی که استقامت کنند فرشتگان الهی بر آنها نازل خواهند شد و در آخرت نیز رستگار و اهل بهشت هستند بنابراین سنت الهی، پیروزی مسلمانان است و فرموده چه بسا گروه‌های کوچکی که مومن هستند و با توکل بر خدا به جبهه می‌‌روند بر گروه‌های بزرگ پیروز شوند. وعده الهی، حق است ولی ممکن است در این راه صدماتی هم بر انسان وارد شود اما باید مسیر را ادامه داد و وظیفه ماست که با ظالم مبارزه کرده و از مظلوم حمایت کنیم. 
 
انتهای پیام
captcha