نهی از منکر اولین خاکریز مقابله با ناهنجاری‌ها در جامعه اسلامی است
کد خبر: 4176301
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳

نهی از منکر اولین خاکریز مقابله با ناهنجاری‌ها در جامعه اسلامی است

امام جمعه بندر انزلی با بیان اينکه نهی از منکر اولین خاکریز مقابله با ناهنجاری‌ها و فسادها در جامعه اسلامی است، گفت: وظیفه حاکمیت این است که جامعه را از ناهنجاری و فساد پاک کند و خودش هم عامر و عامل باشد این روحیه‌ نیز علاوه‌بر تعلیم و با تهذیب و معنویت باید افزایش پیدا کند تا در ظاهر هم نمود داشته باشد.

حجت الاسلام شمس الدین امام جمعه بندر انزلی

به گزارش ایکنا از گیلان حجت‌الاسلام سیدعبدالجواد شمس الدین، امام جمعه بندر انزلی امروز، ۲۶ مهرماه در همایش دبیران امر به معروف و نهی از منکر بندر انزلی که در سالن اجتماعات اداره تأمین اجتماعی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: احیای انگیزه‌ها، مهم‌ترین گام در رابطه با احیای امر به معروف و نهی از منکر است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که انگیزه مقابله با فساد و ناهنجاری‌ها وجود نداشته باشد نمی‌توانیم آنگونه که شایسته است با این معضلات، مقابله اثربخش داشته باشیم، افزود: آنچه امروزه استکبار به دنبال آن است ایجاد حالت بی‌انگیزگی و بی‌تفاوتی در جوامع اسلامی در برابر ناهنجاری‌ها است.

امام جمعه بندر انزلی با اشاره به اینکه خانواده‌های متدین باید به صورت جدی‌تر فریضه امر به معروف و نهی از منکر را مورد توجه قرار دهند، تأکید کرد: اهمیت امر به معروف و نهی از منکر یکی از تأکیدات دین مبین اسلام است، در آیات نورانی وحی و سیره معصومین(ع) همه هدف این است که انگیزه درونی در انسان‌ها در راستای انجام نیکی‌ها و پرهیز از بدی‌ها و منکرات به حرکت در بیاید.

شمس‌الدین تصریح کرد: احیای امر به معروف و نهی از منکر یعنی احیای انگیزه‌ها با تعلیم، تربیت و تزکیه و این همان چیزی است که انبیا انجام دادند و در آیات قرآن نیز به آن اشاره شده است ضمن اینکه احیای انگیزه‌ها نیز باید به صورت عمومی باشد و همه اقشار را در بر بگیرد در این صورت اثرگذار است.

وی افزود: آنچه خداوند متعال وضع کرده، خصوصا در امور اجتماعی، همه این قوانین نه تنها یک حکم شرعی است بلکه تأمین کننده نیاز فطری و غریزی بشر در حیات اجتماعی محسوب می‌شود. نهی از منکر اولین خاکریز مقابله با ناهنجاری‌ها و فسادها در جامعه اسلامی است، تصریح کرد: وظیفه حاکمیت این است که جامعه را از ناهنجاری و فساد پاک کند و خودش هم عامر و عامل باشد این روحیه‌ نیز علاوه‌بر تعلیم و با تهذیب و معنویت باید افزایش پیدا کند تا در ظاهر هم نمود داشته باشد.

امر به معروف و نهی از منکر نظارت میدانی مردم بر عملکرد مسئولان است

محمد پورخوش سعادت، فرماندار شهرستان بندر انزلی هم در این جلسه ضمن ابراز تأسف از حادثه دیشب غزه و اعلام انزجار از رفتار غیر انسانی اسرائیل اظهار کرد: البته آنهایی که ماهیت این رژیم جنایتکار را می‌شناسند این اتفاق چیز عجیبی نیست و قبلا هم مشابه اینگونه رفتارها را برای کوچاندن مردم فلسطین از این رژیم شاهد بودیم.

وی با اشاره به حوادث سال گذشته که دشمن آتش آن را شعله‌ور کرد، افزود: فقر، فساد و تبعیض مهم‌ترین مشکلات جامعه ما هستند و بسیاری از مسئولان قبلی نسبت به موضوعات اجتماعی معیشتی بی‌تفاوت بودند و این موضوع باعث ایجاد نارضایتی‌ها در ابتدای دولت سیزدهم شد و با یک بهانه کوچک تبدیل به حوادث سال گذشته شد و البته تحریک و دسیسه چینی اسرائیل هم کاملا مشهود بود.

پورخوش سعادت با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک نظارت میدانی و مردمی بر رفتار و عملکرد مسئولان برای اصلاح امور است، تصریح کرد: قبل از ورود هر دستگاه نظارتی، این مردم هستند که بر عملکرد مسئولان نظارت می‌کنند.

پورخوش سعادت تأکید کرد: همه ما نسبت به امر به معروف و نهی از منکر باید حساسیت داشته باشیم و قطعا این مسئله محدود به یک یا چند موضوع خاص نمی‌شود بلکه در همه ارکان اجتماعی و در مورد همه اقشار است. با احیای امر به معروف و نهی از منکر در همه ارکان زندگی اجتماعی به سمت صلاح و رستگاری پیش می‌رویم و در صورت بی‌توجهی به آن به اضمحلال دچار خواهیم شد.

پورخوش سعادت با بیان اینکه در جامعه اسلامی علاوه بر تأکید بر رعایت پوشش باید قسط و عدالت نیز مورد توجه باشد، گفت: امروز در این شهرستان، تالاب انزلی و خواسته بر حق مردم در این زمینه، امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با اشاره به اینکه مطالبه عمومی در خصوص تالاب انزلی انجام نشده است، تصریح کرد: موضوعات  شهرستان را می‌توانیم تبدیل به موضوعات و خواست ملی کنیم تا مدیران نسبت به وظایف خود حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

فرماندار شهرستان بندر انزلی با بیان اينکه برای تحقق استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و هر آنچه با عزت ما مرتبط است امر به معروف و نهی از منکر جایگاه ویژه‌ای دارد، تأکید کرد: در ادای این فریضه بخشی از آن مربوط به حجاب بوده و بخش دیگر مطالبه‌ای بر حق مردم است که ما وظیفه پیگیری از آن را داریم و اگر نظارت و پیگیری مردم باشد این وظیفه بهتر صورت خواهد گرفت.

دشمن به دنبال قبح‌زدایی از ناهنجاری های حوزه حجاب و عفاف است

محمدمهدی صدیقی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان هم در این جلسه اظهار کرد: دشمن به دنبال قبح‌زدایی از ناهنجاری‌های ‌حوزه حجاب و عفاف بوده و یکی از ارکان رفتارهای حاکمیت مبارزه با این پدیده‌های شوم است.

وی افزود: این تلاش‌ها برای اين است تا بنیان‌های اساسی خانواده‌ها را متلاشی و تحکیم خانواده را از بین ببرند که در واقع این مبارزه علیه انسانیت، معرفت و بشریت از یک سو و مبارزه با اخلاق و فرهنگ از سوی دیگر در این ميدان هدف گرفته شده است.

صدیقی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر در آیه ۱۰۴ از سوره مبارکه آل عمران اشاره شده، افزود: «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ و بايد از ميان شما گروهى [مردم را] به نيكى دعوت كنند و به كار شايسته وا دارند و از زشتى بازدارند و آنان همان رستگارانند».

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان تصریح کرد: ادای این فریضه دینی می‌تواند ناجی انسان‌ها از ابتلای به مصائب فکری، فرهنگی و اجتماعی باشد و اگر به لحاظ دنیوی نیز نگاه کنیم رمز موفقیت کشورهای توسعه یافته در جهان امروز، نظارت مردم بر عملکرد مسئولین است.

وی تأکید کرد: اگر حجاب و عفاف از جامعه اسلامی گرفته شود چیزی جز یک پوسته شکننده باقی نمی‌ماند، هر چند امر به معروف و نهی از منکر فقط عفاف و حجاب نیست ولی یکی از ارکان مهم این فریضه دینی و شرعی به حساب می‌رود.

صدیقی با بیان اینکه باید حکومت اسلامی برقرار باشد تا رفتارهای اسلامی را در جامعه پیاده کند، افزود: شانه خالی کردن در این زمينه از هیچ مسئولی پذیرفته شده نیست، مدیری که در تراز انقلاب و حاکمیت اسلامی نباشد حق ندارد بر مسند حاکمیت باشد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان با بیان اینکه حجاب یکی از مقولات عفت است و عفت عمومی باید رعایت شود، تصریح کرد: از این مرحله نمی‌توانیم کوتاه بیاییم ۳۰۰ هزار شهید جان خودشان را دادند تا حاکمیت در این کشور اسلامی شود لذا همه باید تلاش کنیم احکام اسلامی در جامعه رعایت شود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه وظیفه داریم بنیان خانواده را حفظ کنیم زیرا تیر جفای دشمن بنیان خانواده را نشانه گرفته، گفت: امروز بزرگترین معضل اجتماعی ما ناامیدی است و امیدبخشی به جامعه بزرگترین معروف است.

انتهای پیام
captcha