شهیده جمیله الشنطی؛ از شراکت در تأسیس حماس تا مسئول دارالقرآن و وزیر امور زنان غزه
کد خبر: 4176481
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴

شهیده جمیله الشنطی؛ از شراکت در تأسیس حماس تا مسئول دارالقرآن و وزیر امور زنان غزه

مجلس قانون گذاری فلسطین مجاهدت‌های شهیده جمیله الشنطی، نخستین بانوی عضو دفتر سیاسی حماس در حوزه دانشگاه و سیاست را ستود.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، جمیله الشنطی از اعضای دفتر سیاسی حماس در پی بمباران منزل وی در شهر غزه توسط اشغالگران صهیونیست به شهادت رسید.

مجلس قانون گذاری فلسطین در نوار غزه شهادت جمیله الشنطی عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) را که در بمباران شب گذشته رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسید، تسلیت گفت.

این مجلس امروز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که الشنطی زندگی سرشار از ایثار، تلاش و فداکاری را در راه پیشبرد آرمان فلسطین سپری کرد و نقش مهم و برجسته‌ای در پارلمان، دانشگاه، سیاست، دفاع و آموزش فلسطینیان ایفا کرد.

الشنطی (68 ساله) چهارشنبه شب در بمباران منزلش در شهر غزه توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید و سومین عضو دفتر سیاسی حماس است که از آغاز عملیات طوفان الاقصی پس از زکریا ابومعمر و جواد ابوشماله از رهبران حماس به شهادت رسیده است.

الشنطی فارغ التحصیل دانشگاه عین شمس در مصرو در سال 1987 از بنیانگذاران حماس محسوب می شد و برای دو دوره متوالی به عنوان رئیس شورای مشورتی زنان در حماس خدمت کرد.

شهیده الشنطی از شراکت در تاسیس حماس تا مسئول دارالقرآن و وزیر امور زنان غزه/اماده

الشنطی در سال 2006 به عنوان یکی از اعضای مجلس قانونگذاری فلسطین از فراکسیون تغییر و اصلاح وابسته به حماس انتخاب شد.

وی در سال 2013 از دانشکده علوم خانواده دانشگاه دبی در امارات مدرک دکتری در رشته مدیریت تربیتی دریافت کرد و همان سال سمت وزارت امور زنان در دولت نوار غزه را بر عهده گرفت.

شهیده الشنطی از شراکت در تاسیس حماس تا مسئول دارالقرآن و وزیر امور زنان غزه/اماده

او در سال 2021 به عنوان عضو دفتر سیاسی حماس برگزیده شد  و در گفت‌وگو با الجزیره گفت: زنان در حماس جایگاه برجسته‌ای دارند که شایسته آنهاست و بخش زیادی از قدرت و نیروی انسانی حماس در اختیار بانوان است و ما بانوان در حماس نهادهای سازمانی و شورایی خود را داریم که به موازات مردان فعالیت می‌کنند.

وی در آن زمان با بیان اینکه در دفتر سیاسی مسؤولیت رسیدگی به امور دانشگاه‌ها و  دار القرآن‌ها را بر عهده داشته است، افزود: از نظر من زنان در اولویت هستند و مسائل بسیاری وجود دارد که از آن زمان به بعد به آن پرداخته‌ام. من وزارت امور زنان را به عهده گرفتم.

این عضو دفتر حماس در 3 نوامبر سال 2006 شهرت یافت، چرا که راهپیمایی زنان برای شکستن محاصره یک مسجد در منطقه بیت حانون توسط اشغالگران را رهبری کرد.

سه روز پس از این اتفاق، منزل وی توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفت که منجر به شهادت نهله الشنطی، همسر برادرش و دو نفر دیگر در نزدیکی منزل وی شد. او در جریان این بمباران در منزل حضور نداشته و موفق شد از این حمله نجات پیدا کند.

 

انتهای پیام
captcha