اسرائیل به هیچ توافق‌نامه‌ای متعهد نیست
کد خبر: 4176516
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶
حسین رویوران:

اسرائیل به هیچ توافق‌نامه‌ای متعهد نیست

کارشناس مسائل خاورمیانه و فلسطین با بیان اینکه اسرائیل هیچ قانونی نیست که زیر پا نگذاشته باشد، بیان کرد: این رژیم در سال 2005 تصمیم گرفت تا از غزه عقب‌نشینی کند ولی همین عقب‌نشینی را هم با محاصره غزه انجام داد و بیش از 16 سال است که غزه محاصره است و دارو به صورت قطره‌چکانی وارد این منطقه می‌شود؛ اسرائیل حتی به عهدنامه‌هایی که امضاء کرده هم پایبند نیست.

حسین رویورانبه گزارش ایکنا، حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه و فلسطین، 27 مهرماه در کرسی آزاداندیشی «زمینه‌ها و عوامل تحولات اخیر فلسطین»، گفت: اولین سؤال این است که چرا فلسطینی‌ها طوفان ایجاد کردند؛ روابط بین‌المللی مبتنی بر یکسری هنجارهای تعریف شده است از جمله قطعنامه‌های سازمان ملل و عهدنامه‌ها و اعلامیه‌های بین‌المللی و توافق چندجانبه و دو جانبه و ...؛ رژیم اسرائیل حتی پایبند به یکی از این قطعنامه‌ها هم نبوده است و 88 قطعنامه را زیر پا گذاشته است.

وی افزود: جالب اینکه جامعه بین‌المللی در برابر اسرائیل کوتاه آمده است. مثلاً قطعنامه 181، 44 درصد خاک فلسطین را به فلسطینی‌ها، 54 درصد به اسرائیل و مابقی هم بین‌المللی ولی اسرائیل نماینده سازمان ملل را ترور کرد و این قطعنامه را زیر پا گذاشت و 79 درصد فلسطین را اشغال کرده است. قطعنامه 194 می‌گوید آوارگان برگردند و غرامت هم بگیرند ولی اسرائیل منع کرده و حق بازگشت را به یهودیان داده است و هر یهودی وارد فرودگاه بن گورین شود، در همانجا حق تابعیت می‌گیرد.

رویوران ادامه داد: اسرائیل در کرانه باختری بین 700 تا 800 هزار یهودی را اسکان داده و ده‌ها شهرک درست کرده است و جالب اینکه بسیاری از کنوانسیون‌ها را زیر پا گذاشته است؛ کنوانسیون ژنو، چند پروتکل از جمله نوع برخورد با اماکن و زنان و مقدسات و کودکان و ... را بیان کرده است ولی اسرائیل به کدامیک پایبند است؟ عید یهودیان یک هفته است و هر روز وارد مسجد می‌شوند و حرمت شکنی کرده و رقص و پایکوبی می‌کنند در حالی که پیامبر(ص) 15 سال را به سمت مسجدالاقصی نماز خواندند. 

اسرائیل به هیچ قانونی پایبند نیست

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه اسرائیل هیچ قانونی نیست که زیر پا نگذاشته باشد، بیان کرد: این رژیم در سال 2005 تصمیم گرفت تا از غزه عقب‌نشینی کند ولی همین عقب‌نشینی را هم با محاصره غزه انجام داد و بیش از 16 سال است که غزه محاصره است و دارو به صورت قطره‌چکانی وارد این منطقه می‌شود آن هم به صورت قاچاق و از تونل و ...؛ امکاناتی مانند آب و برق و گاز نیست و در چنین شرایطی آیا فلسطینی باید تسلیم شود یا باید قیام کند؟؛ طوفان الاقصی نتیجه مجموعه این فشارها است که مردم را وادار کرد تا در برابر این دشمن به علمیات اقدام کنند.

رویوران بیان کرد: از سال 1993 تاکنون کسانی که معتقد بودند با مذاکره می‌توان به نتیجه رسید قرارداد اسلو را امضاء کردند؛ اسلو گفته است که 5 سال گفت‌وگو خواهد شد و بعد دولت فلسطینی اعلام موجودیت خواهد کرد، 30 سال است که اسرائیل گفت‌وگو می‌کند و در مواردی هم قهر کرده است ولی حاضر به اجرای این توافقات نیست.

رویوران با تأکید بر اینکه خون ملت فلسطین به جوش آمده است، تصریح کرد: در سوره حشر اشاره شده است که اینها هیچ وقت با شما نخواهند جنگید، در حالی که در درون استحکامات زیادی هستند؛ دیوار حائل بیش از یک میلیارد دلار هزینه برد؛ تا عمق 30 متری زمین فولاد کار گذاشته‌اند، از طرف بالا 13 متر فنس زده و هر 50 متر یک دوربین وجود دارد و سنسور حرارتی، لمسی و لغزشی هم کار گذاشته‌اند و هر 50 متر هم یک چاه زده و مجموعه این سنسورها را در آن گذاشته‌اند و علاوه بر آن مین هم در دیوار گذاشته‌اند ولی زمانی که مقاومت فلسطین تصمیم گرفتند تمام این تکنولوژی سقوط کرد.

شکست سنگین اطلاعاتی و عملیاتی اسرائیل

وی اضافه کرد: اسرائیل چهارمین ارتش پیشرفته جهان و دارای امکانات بسیار بالایی است؛ گنبد آهنینی که اسرائیل دارد، روسیه و آمریکا ندارند و روسیه خود را نیازمند آن می‌بیند، در یک عملیات ترکیبی سیستم الکترونیکی گنبد آهنین هک شد و دوربین‌ها از کار افتادند و یک تراکتور وارد فنس شد و راه را باز کرد و رزمندگان تا عمق 30 کیلومتری وارد شدند؛ اسرائیل چیزی به نام لشکر غزه ایجاد کرده است که 22 پایگاه در دور غزه دارد و جاسوسانی را به کار گرفته‌اند تا اطلاعات بدهند ولی همه اینها هم از کار افتاد و فرمانده لشکر غزه را شناسایی و دستگیر کردند و به غزه بردند.

وی افزود: اسرائیل در اینجا دچار چالش شد و ارتش از هم پاشید؛ در اسرائیل مردان سه و زنان دو سال باید خدمت نظامی داشته باشند و زنان تا 45 سال و مردان تا 50 سال باز باید سالی یکبار به خدمت بروند؛ بسیاری از کسانی که در لشکر احتیاط هستند می‌گفتند ما برای چه بجنگیم؟ چون لشکرهای دیگر که نیروی رسمی هستند خانه شبه رایگان و امکانات و حقوق و بیمه و ... دارند ولی ما باید مالیات بدهیم و جنگ هم بکنیم.

رویوران با بیان اینکه همبستگی در اسرائیل از بین رفته و شکاف اجتماعی ایجاد شده است، تصریح کرد: در اینجا اسرائیل فوراً کابینه اضطراری تشکیل داد و 360 هزار نیروی ذخیره را اعزام کرد. نتانیاهو گفت ما قرار است چهره خاورمیانه را تغییر دهیم و اگر چه نگفته است چگونه ولی یکی از طرح‌های آن‌ها غزه بدون حماس است یعنی نیروهای مسلح باید بیرون بروند و این منطقه تحت سلطه اسرائیل یا محمود عباس قرار بگیرد.

وی افزود: این نوع سخنان را خانم رایس، وزیر خارجه وقت آمریکا هم گفته بود که خاورمیانه جدید در حال زایش است؛ آن وقت بمب‌های سه هزار کیلویی پرتاب می‌کردند که وحشت زیادی ایجاد می‌کرد و او آن را درد زایمان خاورمیانه جدید می‌دانست ولی به اهدافشان نرسیدند و این بار هم این اتفاق نخواهد افتاد. وزیر دفاع این رژیم گفت نه غذا و نه آب و ... به غزه وارد نمی‌شود و این حیوانات انسان‌نما باید از بین بروند؛ سه جرم بین‌المللی در همین یک جمله او وجود دارد زیرا کیفر دسته جمعی است و این کیفر، جنایت جنگی و جنایت و نژادپرستی است و جالب اینکه همه مفاهیمی که غرب برای نظام سیاسی خودش به کار گرفته است، اسرائیل بدون دغدغه زیرپا می‌گذارد.

نسل‌کشی و نژادپرستی صهیونیست‌ها

وی افزود: واژه نسل‌کشی و پاکسازی نژادی هم از مفاهیم حقوقی است که باید به خاطر آن سران این رژیم را محاکمه کنند ولی در کنار این جنایات، کشتار کودکان غزه در بیمارستان معمدانی را شاهدیم که تعداد زیادی از زنان و کودکان به پارکینگ این بیمارستان آمدند تا سرپناهی داشته باشند. هیچ نهاد حقوقی بین‌المللی اقدامی نکردند و واقعاً ما در چه جنگلی در حال زندگی هستیم. انسان شرمنده می‌شود که یک عمر پای این مفاهیم و عهدنامه‌ها گذاشته است تا نظام بین‌المللی را بفهمد و آن وقت شاهد این جنایات هستیم. 

انتهای پیام
captcha