توجه به رشته‌های معارفی به جریان‌سازی قرآنی منتج می‌شود
کد خبر: 4176548
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
ایکنا گزارش می‌دهد

توجه به رشته‌های معارفی به جریان‌سازی قرآنی منتج می‌شود

مرحله استانی رشته‌های معارفی چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی در رشته‌های معارف تخصصی قرآن کریم (تفسیر شیعه)، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برگزار شد که در روند برگزاری این مسابقات یکی از شرکت‌کنندگان معتقد بود توجه به رشته‌های معارفی به جریان‌سازی قرآنی منتج می‌شود.

بخش معارفی مسابقات قرآن اوقاف

همزمان با سراسر کشور مرحله استانی رشته‌های معارفی چهل‌و‌ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی با حضور 37 شرکت‌کننده در رشته‌های معارف تخصصی قرآن کریم (تفسیر شیعه)، معارف نهج‌البلاغه و معارف صحیفه سجادیه روز پنج‌شنبه، 27 مهر در آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) و آمنه خاتون(س) اراک برگزار شد. خبرگزاری ایکنا از استان مرکزی گفت‌وگویی با شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

انصاری، شرکت‌کنده رشته معارف تخصصی قرآن (تفسیر شیعه) از اراک، با اشاره به اینکه فعالیت در رشته تفسیر قرآن به دوران تحصیلم در مقطع راهنمایی و دبیرستان بازمی‌گردد، اظهار کرد: از ابتدا به رشته تفسیر و عملی کردن آموزه‌های الهی در زندگی فردی و اجتماعی علاقه‌مند بودم و ورود در این رشته را زمینه‌ساز انس و برقراری ارتباط بیشتر با خداوند متعال می‌دانم.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی قبل از مسابقات را ضروری دانست و ادامه داد: با برگزاری دوره شرکت‌کنندگان با نحوه مطالعه بهتر و اصولی‌تر و شناخت نکات مهم کلیدی آشنا می‌شوند. برگزاری دوره و مرور سؤالات سال‌های قبل باعث می‌شود تا شرکت‌کنندگان به سؤالات و چگونگی پاسخ دادن اشراف کامل‌تری داشته و با آگاهی مطلوب در مسابقات حضور داشته باشند.

انصاری بیان کرد: جوانان و نوجوانان به آموختن مفاهیم قرآنی علاقه دارند و باید از این علاقه بهترین استفاده را برد. آموزش نکات قرآنی به زبان خود کودکان و نوجوانان باعث جذب حداکثری خواهد شد. ما امتیاز بسیار مهم و منحصر به‌فردی همچون قرآن داریم و باید با استفاده از ابزارهای مختلف آنان را در مسیر الهی هدایت و حفظ کرد.

جریان‌سازی قرآنی درسایه توسعه معارف قرآنی در مدارس

زکیه داودآبادی، شرکت‌کننده در رشته تفسیر معارف شیعه از اراک به خبرنگار ایکنا گفت: قرآن دارای آهنگ زیبایی است و این آهنگ و کلام شیرین بر دلم نشست، از همان هنگام تصمیم به فراگیری معانی و مفهوم آیات گرفتم. پس از مطالعه و آموختن برای محک زدن علمی که آموخته بودم تصمیم گرفتم در مسابقات شرکت کنم و بدانم در چه حد و سطحی هستم.

وی با بیان اینکه شرکت در مسابقات باعث می‌شود به نقاط ضعف و قوت خود بهتر پی برده و درصدد رفع نقاط ضعف برآییم، اضافه کرد: بدون تردید فراگیری مبانی قرآنی و روایی باعث می‌شود که از نظر اخلاق و رفتار در جایگاهی بهتر از قبل قرار گیریم و این تحول باید در زندگی فردی و اجتماعی ما نمود عینی داشته باشد.

داوودآبادی تبلیغات گسترده در مدارس و دانشگاه‌ها را عاملی برای توسعه رشته‌های معارفی دانست و تصریح کرد: حتی می‌توان کارکنان ادارات را با تشویق‌های مالی و معنوی به شرکت در مسابقات معارفی ترغیب کرد. راهکارها برای گرایش بیشتر مردم به رشته‌های معارفی بسیار است و عملی کردن آن به اشاعه مبانی معرفتی در جامعه و در نهایت جریان‌سازی قرآنی منتج می‌شود. به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی در خصوص مسابقات بخش معارفی نسبت به سایر رشته‌های آوایی کمتر است.

جای برگزاری دوره آموزشی ویژه رشته‌های معارفی خالی است

حسن شاه‌قلی، شرکت‌کننده در رشته تفسیر معارف شیعه از دلیجان خودسازی و آشنایی با مفاهیم و مباحث قرآنی را انگیزه مهم خود برای حضور در مسابقات بخش معارفی برشمرد و اظهار کرد: برای تشویق و حضور گسترده باید تبلیغات را از مدارس و متناسب با مقاطع تحصیلی دانش‌آموزان در نظر گرفت.

شاه‌قلی تعدد برگزاری مسابقات بخش معارفی در مراحل مختلف را خواستار شد و افزود: می‌توان رشته‌هایی دیگر همچون تفسیر موضوعی را نیز به بخش معارفی اضافه کرد. مسابقات به مناسبت‌های مختلف باید در طول سال تداوم داشته باشد و از پیش‌بینی گزینه‌های تشویقی و اهدای جوایز نباید غافل شد.

وی ضرورت تبلیغات گسترده برای اطلاع‌رسانی مسابقات معارفی را متذکر شد و با بیان اینکه جای برگزاری دوره‌های آموزشی با استفاده از مربیان و اساتید حاذق خالی است، اضافه کرد: این دوره‌ها فقط نباید محدود به مرکز استان و شهرهای بزرگ باشد، بلکه برای جریان‌سازی رشته‌های معارفی باید نقاط مختلف شهری و روستایی را مدنظر قرار داد.

سازگاری مفاهیم صحیفه سجادیه با مسائل روز جامعه

علی چگینی، فرهنگی و شرکت‌کننده در رشته صحیفه سجادیه ضرورت ورود جدی‌تر نوجوانان و جوانان جهت مطالعه صحیفه سجادیه را خواستار شد و افزود: این کتاب ارزشمند، کتابی است که در عین داشتن معارف بسیار عمیق، مهجور مانده است. من به واسطه شغلم علاقه دارم سطح اطلاعاتی خود در زمینه معارف دینی را ارتقا بخشیده و آن معارف را به دانش‌آموزان منتقل کنم.

وی در خصوص دلیل انتخاب صحیفه سجادیه گفت: متأسفانه کمتر کسی به مفاهیم و معانی عمیق این کتاب ارزشمند پرداخته است و بنده برای کسب اطلاع بیشتر و محک زدن خود در مسابقات شرکت کرده و در کنار آن طرح‌هایی نیز برای کودکان و نوجوانان طراحی و اجرا می‌کنم.

چگینی با تأکید بر اینکه بهادادن به مفاهیم صحیفه سجادیه باعث می‌شود تا ضعف‌های فرهنگی و معنوی جامعه پوشش داده شده و برطرف شود، اضافه کرد: نویسندگان حوزه کودک و نوجوان دست به قلم شده و با الهام‌گیری از معارف عمیق این کتاب ارزشمند داستان‌های کوتاه بنویسند و در جامعه توزیع کنند. بدون تردید با توجه به هم‌خوانی و سازگار بودن معانی این کتاب با مسائل روز جامعه طرفداران خود را پیدا خواهد کرد.

سرمایه‌گذاری روی کودکان و نوجوانان جهت تربیت نسلی قرآنی

فاطمه عسگری، شرکت‌کننده در رشته تفسیر معارف شیعه از اراک به فعالیت 27 ساله خود در حوزه روخوانی، قرائت و تفسیر قرآن اشاره کرد و افزود: استان مرکزی یکی از استان‌های فعال در حوزه قرآن است و خوشبختانه به رشته‌هایی مانند روخوانی و روان‌خوانی، قرائت و حفظ خوب پرداخته شده است، اما کلاس‌های معارف قرآن آنچنان که باید در دسترس مردم نیست و صدا‌و‌سیما و سایر رسانه‌ها در زمینه معارف قرآن کم کار می‌کنند؛ از این‌رو ضروری است تا کلاس‌هایی با حضور اساتید صاحب‌نام و مسلط به مفاهیم و تفسیر قرآن در سطح شهرها برپا شود.

عسگری سرمایه‌گذاری روی کودکان و نوجوانان دانش‌آموز جهت تربیت دینی و قرآنی ضروری عنوان کرد و ادامه داد: باید مطابق با علاقه، ذوق و استعداد دانش‌آموزان پیش رفت و برنامه‌ریزی کرد. بهتر است آموزه‌های قرآنی با زبانی شیرین و آن‌گونه که نوجوانان و کودکان می‌پسندند بیان شود تا خروجی آن تربیت قرآنی نسل جدید باشد.

بدون تردید همگی بر اهمیت رشته‌های معارفی واقف هستیم و می‌طلبد انتظارات این قشر از فعالان قرآنی و دینی که دست‌نیافتنی هم نیست به اجرا نزدیک شود. با برگزاری مرحله استانی مسابقات معارفی پرونده مسابقات قرآن اوقاف در استان‌ها بسته شد و حال باید منتظر اعلام نتایج مرحله مقدماتی کشوری در رشته‌های آوایی و معارفی باشیم. امید است مسابقات قرآن سال 1403 در سایه هم‌افزایی دستگاه‌ها با شکوه بیشتر و سطح علمی بالاتر متسابقان در مراحل شهرستانی و استانی برگزار شود.

انتهای پیام
captcha