حمایت از فلسطین موجب عظمت نظام اسلامی شده است
کد خبر: 4176622
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

حمایت از فلسطین موجب عظمت نظام اسلامی شده است

یک نویسنده گفت: اینکه مقام معظم رهبری با صراحت می‌فرماید: «ما از فلسطین حمایت می‌کنیم و از هر فرد و گروهی که علیه اسرائیل اقدام کند، پشتیبانی می‌کنیم» موجب شده است تا مردم دنیا به جمهوری اسلامی با دیده تکریم و عظمت بنگرند و این نظام مقدس بر خلاف ادعای بعضی از افراد خودباخته داخلی، امروز در جهان به‌مثابه یک ابرقدرت شناخته می‌شود.

مسجدالاقصیسرهنگ پاسدار حسین شاکری نشلجی، حافظ قرآن و نویسنده کاشانی است که ۲۵ سال در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در خدمت مردم و پاسدار انقلاب بوده است. خبرنگار ایکنا از اصفهان در خصوص تحولات اخیر منطقه، به‌ویژه فلسطین و اقدامات رژیم صهیونیستی با وی به گفت‌و‌گو نشست. در قسمت قبل، ماهیت بنی‌اسرائیل با توجه به آیات قرآن و عملیات طوفان الاقصی بررسی شد. در ادامه به مشروعیت این عملیات از نگاه قرآن، نوع واکنش ایران به آن و نقش فضای مجازی در جهت‌دهی به افکار عمومی در خصوص مسئله فلسطین پرداخته می‌شود.

با توجه به این صحبت شاکری که امام خمینی(ره) مسئله فلسطین را در رأس جهان اسلام قرار داده بود، از مشروعیت طوفان الاقصی و نوع واکنشی که ایران باید به آن داشته باشد، می‌پرسم. وی کمی روی صندلی جابجا می‌شود و اول درباره مفهوم مشروعیت می‌گوید: مشروعیت، جنبه‌ای ملکوتی است که در حال حاضر فقط در جمهوری اسلامی موضوعیت دارد، به این معنا که اقدامات حکومتی باید برابر موازین شرع و رضایت الهی صورت پذیرد؛ لذا حکم رئیس‌جمهور منتخب باید از سوی ولی‌ فقیه تنفیذ شود و ریاست قوه قضائیه و فرماندهان نظامی و انتظامی نیز از طرف مقام معظم رهبری و امام جامعه که جانشین امام زمان(عج) است، منصوب می‌شوند تا اقدامات آنان مشروعیت داشته باشد.

حال آنکه در دیگر کشورها فردی که مردم او را انتخاب کرده‌اند، دیگر مقامات را منصوب می‌کند که اصلاً وجه شرعی و حتی منطقی ندارد. در آن کشورها حتی قاضی و پلیس نیز باید برابر رأی مردم اقدام کنند؛ لذا می‌بینیم که برای مثال در یک ایالت، اعدام، قانونی و در ایالت دیگر به‌دلیل اینکه مردم به آن رأی نداده‌اند، قابل اجرا نیست. هنگامی که قانون و مقررات به این صورت بازیچه دست افراد باشد، عاقبت آن می‌شود که در یکی از این کشورها، برای فردی که ۴۷ نفر را کشته بود، بیش از ۵۰۰ سال مجازات حبس تعیین کرده بودند.


بیشتر بخوانید:


یکی دیگر از افتخارات جمهوری اسلامی همین است که فرماندهی کل قوا با امام جامعه بوده و اقتدار و امنیت کنونی و پیشرفت‌های شگفت‌انگیز موجود در سطوح گوناگون نیروهای مسلح از حیث علمی و تجهیزاتی و نیز رقابت ارزشی و سالمی که بین نیروهای ارتش و سپاه وجود دارد، مرهون همین اقدام اصولی‌ است، حال آنکه در زمان طاغوت، هزاران مستشار بیگانه بر مقدرات مملکت و نیروهای نظامی مسلط بودند و فرماندهان عالی‌رتبه نظامی در مقابل آنها مجبور به اطاعت و کرنش می‌شدند و حریت و هویت انسانی آنها لگدمال می‌شد.

از نظر کارایی نیز اگر نگاهی به گذشته داشته باشیم، ارتش رضاخان که از آن به ارتش نوین یاد می‌شد، حتی یک ساعت هم در مقابل متفقین مقاومت نکرد و یا در موارد دیگری حتی بدون جنگ و درگیری، بخش‌های مهمی از خاک کشور به بیگانه واگذار شد. در قضیه بحرین وقتی شاه خائن احساس کرد که انگلیس تمایل دارد بحرین از ایران جدا شود، پیشاپیش آن را تقدیم آل خلیفه کرد و اولین کسی بود که استقلال بحرین را در سازمان ملل امضا کرد و تبریک گفت.

مجلسی‌های وابسته آن زمان طی بیانیه‌ای، از این اقدام خفت‌بار و ملوکانه تقدیر کردند و به همین راحتی بخش اعظم اختیارات و نفوذ خود را در خلیج فارس از دست دادیم. از دیگر مزایای نظام اسلامی آن است که باید به حکم اسلام و قرآن در مقابل حق و باطل موضع مشخص و صریح انتخاب شود و همین حقیقت، ما را در دنیا شاخص و سرافراز کرده است.

اینکه مقام معظم رهبری با صراحت می‌فرماید: «ما از فلسطین حمایت می‌کنیم و از هر فرد و گروهی که علیه اسرائیل اقدام کند، پشتیبانی می‌کنیم» موجب شده است تا مردم دنیا به جمهوری اسلامی با دیده تکریم و عظمت بنگرند و این نظام مقدس برخلاف ادعای بعضی از افراد خودباخته داخلی، امروز در جهان به‌مثابه یک ابرقدرت شناخته می‌شود. یکی از جلوه‌های آن، نفوذ منطقه‌ای، وجود محور مقاومت و جلوگیری از تحقق نقشه‌های شوم مستکبران در منطقه است و این پیروزی‌ها مقدمه ظهور منجی عالم بشریت خواهد بود.

نقش فضای مجازی در تحولات اخیر فلسطین

سؤال پایانی را مطرح می‌کنم و می‌خواهم کمی درباره فضای مجازی و شبهاتی که راجع به مسئله فلسطین وجود دارد، گفت‌وگو کنیم. شاکری می‌گوید: فضای مجازی به این دلیل محبوبیت دارد که فرد به راحتی می‌تواند برای دستیابی به هر اطلاعاتی وارد سایت مدنظر خود شود. از طرف دیگر، اینترنت فضایی است که شخص در آن هویت واقعی خود را نشان می‌دهد؛ پس تمام سوابق و سلایقش به راحتی در دسترس روانشناسان بیگانه قرار می‌گیرد و آنها با استناد به همین سوابق، شخصیت افراد را واکاوی و در راستای اهداف خود برای جذب وی اقدام می‌کنند.

در اینترنت یک مطلب یا شایعه به صدها زبان و از راه‌های گوناگون تکثیر می‌شود و در بازه زمانی کوتاه، فرد را در معرض بمباران خبری قرار می‌دهد. چنانچه فرد معرفت و شناخت لازم برای مواجهه با این فضا نداشته نباشد، اغوا می‌شود؛ برای مثال در قضیه آشوب‌ها که مخالفت با نظام به‌مثابه نوعی ارزش به بعضی از افراد و جوانان قالب شد، مقام معظم رهبری از اینترنت بی‌در و پیکر موجود به‌عنوان «قتلگاه جوانان» تعبیر کرد و من تعجب می‌کنم که چگونه در این دولت با وجود همه خدمات قابل تحسین و تقدیر و تلاش‌های چشمگیر، در خصوص اینترنت و فضای مجازی آن‌گونه که باید اقدام نشده است.

شبهه همچنان که از اسمش پیداست، باطل بزک شده‌ای‌ است که با آن دستگاه محاسباتی مخاطبان مخصوصاً نسل جوان را به اشتباه می‌اندازند. فضای مجازی پر از شبهه است و برای مقابله با این شبهات و خنثی کردن آنها قدم اول آن است که بدانیم این فضا در دست دشمن قرار دارد و به گفته‌های او نباید اعتماد کرد. هنگامی که حضرت ابراهیم(ع) برای ذبح فرزندش اقدام کرد، شیطان حاضر شد و به او گفت: «بگو لا اله الا الله»، حضرت که شیطان را می‌شناخت، در جواب او گفت: این سخن حق است؛ ولی چون تو از من می‌خواهی که آن را بگویم، این کار را نمی‌کنم.

ملاحظه می‌کنید که در همین فضای مجازی به‌گونه‌ای از حق، حقیقت و هویت اسلامی و انقلابی نظام سلب اعتبار شده و طرف مقابل و اخبار مخالف، معتبر جلوه داده‌ شده است که بیشتر اشخاص اخبار دریافتی از شبکه‌های معاند را وحی منزل تلقی می‌کنند و حتی حاضر نیستند اخبار رادیو و تلویزیون خودمان را بشنوند که این خطر بزرگی‌ است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

از پنجره دفتر مؤسسه جامعة‌القرآن‌الکریم نگاهی به بیرون می‌اندازم. آفتاب کم‌کم در حال غروب است. گفت‌وگوی ما بیش از یک ساعت به طول انجامیده و بیان شیوا و گرم مطلب اجازه درک گذر زمان را به من نداده است. این نویسنده با لبخندی می‌گوید: به‌عنوان سخن آخر باید عرض کنم یکی از چیزهایی که اتفاق افتاد و ما خودمان ناظر بودیم، این است که حقیقتاً درباره این انقلاب عظیم، تبیین دستاوردهای شگرف آن و نقش و اهمیت عناصر کلیدی مانند رهبری، شهدا، روحانیت و مردم آن‌گونه که بایسته و شایسته است، اقدام نشد.

برای مثال اجازه بدهید چند کلمه درباره روحانیت اصیل که امروز این همه به ناحق مورد هجمه قرار می‌گیرد، صحبت کنیم. در یک مورد و در راستای خیانت‌ها و خباثت‌هایی که شاهان بی‌لیاقت ایران مرتکب شدند، به امتیاز توتون و تنباکو اشاره می‌کنم که ناصرالدین شاه برای تأمین هزینه‌های سفر عیاشی خود به اروپا در ازای دریافت مبلغی به مدت ۵۰ سال، زمین‌های حاصلخیز و مقدرات کشور را طی قراردادی به شرکت استعمارگر رژی فروخت.

انگلیسی‌ها با این پوشش با ۵۰ هزار نفر کشیش و مشاور وارد ایران شدند و قصد داشتند همه چیز را به نفع خود عوض کنند. آن زمان مرجعیت در نجف با میرزای شیرازی بزرگ بود که معظم له در نامه‌ای که به شاه نوشت، خواستار لغو این امتیاز شد. وقتی ناصرالدین شاه پاسخ داد که امکان لغو وجود ندارد، این عالم بزرگ در نیم‌سطر، فتوایی به این مضمون صادر کرد که «الیوم، استعمال توتون و تنباکو بای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان(عج) است.» اصلاً معلوم نشد چگونه در مدتی کوتاه، این حکم سراسر کشور را فرا گرفت، به‌طوری که همه تجار تنباکو و قلیان‌ها را در میادین شهرها به آتش کشیدند و حتی در دربار هم قلیان‌ها را شکستند.

به فرموده امام خمینی(ره)، نیم‌سطر نوشته میرزای بزرگ، طومار آن قرارداد ننگین را درهم پیچید، به‌طوری که قوای داخل و خارج نتوانستند در مقابل آن نیم‌سطر نوشته استقامت کنند؛ بنابراین روحانیت اصیل چنین قدرت و نفوذی دارد که در هیچ جای دیگری پیدا نمی‌شود.

نمونه مهم‌تری که همه از نزدیک با آن آشنا هستیم، حضرت امام خمینی(ره) است که نظامی ۲۵۰۰ ساله را که شرق و غرب از آن حمایت می‌کردند، با دست خالی سرنگون کرد. زمانی که ایشان اعلام کرد از نوفل لوشاتو به ایران می‌آید، با توجه به اینکه ارتش فرودگاه را اشغال کرده بود، حکومت طاغوتی در رأس کار قرار داشت و احتمال هر خطری می‌رفت، تمام علمای ایران جمع شدند و شهید آیت‌الله صدوقی را به پاریس فرستادند تا از آمدن حضرت امام(ره) ممانعت کند؛ اما امام در نهایت فرموده بود: «اگر دستور از جای دیگری باشد، چه؟» این‌ها نشان از اتصال وجودی این بزرگوار با منبعی الهی دارد.

حال با توجه به مواردی که در جریان آشوب‌های سال گذشته مشاهده کردیم، ببینیم دشمن چگونه افکار عمومی ملت ما را فریب می‌دهد؟ نوع نگاه برخی از مردم ما به خدوم‌ترین و مؤثرترین قشر جامعه آن‌طور تغییر کرده بود که آنها را دشمن خود می‌دانستند؛ در نتیجه دشمن دستی قوی در تبلیغات و جهت‌دهی به افکار دارد و از طرف دیگر، رسانه‌های ما متأسفانه این مسائل با اهمیت را تبیین نمی‌کنند و این‌ها همه از ضعف ماست.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha