وقتی نسل‌کشی در غزه وجدان یهودیان غرب را هم به درد آورد
کد خبر: 4176943
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۳

وقتی نسل‌کشی در غزه وجدان یهودیان غرب را هم به درد آورد

جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه این روزها باعث شده که ده‌ها دانشگاهی، روزنامه‌نگار، نویسنده و فعال غربی به ندای وجدان خود گوش داده و به نادیده گرفته شدن حقوق فلسطینی‌ها و جنایات اسرائیل علیه این مردم مظلوم اعتراض کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از Raseef 22، «مهم‌ترین چیز برای من و برادرم این است که مرگ او بهانه‌ای برای کشتن مردم بیگناه نشود. متأسفم که اسرائیل، از این بهانه استفاده می‌‌کند. این که برای بازگرداندن امنیت و همچنین کشتار بیشتر و بیشتر فلسطینی‌ها وضعیت شهرک‌نشینان را بهبود می‌بخشد. خشونت هرگز احساس امنیت را ایجاد نکرده است. این فقط فقط منجر به تلفاتی مانند مرگ برادر من می‌شود. مطمئناً برادرم این را نمی‌خواست. بنابراین، من به مقامات اسرائیلی می‌گویم که از کشتن مردم بی‌گناه دست بردارید. این برای شهرک‌نشینان امنیت به ارمغان نخواهد آورد.»

این سخنان را نوی کاتزمن (Noi Katzman)، فعال یهودی و یکی از اعضای جنبش یهودی _ عربی «ایستاده با هم» (Standing Together) در یک مصاحبه تلویزیونی بیان کرد. برادرش هیم کاتزمن (Haim Katzman)، فعالی بود که با خشونتی که شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه کشاورزان فلسطینی در جریان عملیات طوفان الاقصی که توسط حماس در 7 اکتبر آغاز شد، مخالفت کرد. نویی پس از صحبت درباره اندوه خود و خانواده‌اش به دلیل مرگ برادرش، بر رد دروغ‌های اسرائیل که در جنگ وحشیانه علیه غزه به راه‌انداخته اصرار کرد.

مدافعان یهودی ملت فلسطین

علاوه بر نوی، تعداد زیادی از فعالان یهودی در سرزمین‌های اشغالی وجود دارند که به طور فعال از رسانه‌های اجتماعی و بسترهای رسانه‌های غربی برای ابراز حمایت خود از آرمان فلسطین استفاده می‌کنند.

آنها به عدالت و حقانیت مطالبات فلسطینی‌ها برای آزادی، حق بازگشت به سرزمین خود، داشتن فرصتی برای زندگی آزاد بعد از محاصره فلج‌کننده‌ای که اسرائیل از سال 2007 بر غزه تحمیل کرده است و همچنین تجاوزات نظامی مکرر اعتقاد راسخ دارند.

در نیویورک، روز جمعه، 13 اکتبر (21 مهر)، ده‌ها تن از یهودیان گرد هم آمدند تا به شدت حملات نظامی تجاوزکارانه اسرائیل به غزه و محاصره همه جانبه این منطقه که مردم آنجا را از دسترسی به نیازهای اولیه محروم کرده است، محکوم کنند.

یکی از سخنرانان اظهار کرد: در یک زندان رو باز، تقریباً دو میلیون نفر برای زنده ماندن تلاش می‌کنند که نزدیک به نیمی از آنها زن و کودک هستند. آنها در حال حاضر فاقد غذا، آب، برق یا سوخت هستند و در معرض گلوله‌باران بی‌امان و بمباران فسفر سفید قرار دارند. آنها (مردم غزه) در محاصره هستند. این چیزی جز نسل‌کشی نیست. به عنوان یهودی، ما اینجا هستیم تا اعلام کنیم: «این کار را به نام ما انجام ندهید (از ما و هویت ما به عنوان بهانه‌ای برای نابودی غزه سوءاستفاده نکنید).»

 

صدای وجدان: مدافعان غربی حقوق فلسطینیان

آنتونی لوونشتاین(Anthony Loewenstein)، روزنامه‌نگار و نویسنده یهودی استرالیایی، نویسنده کتاب آزمایشگاه فلسطین، یکی از آن افرادی است که به طور فعال خشونت اسرائیل را محکوم و نسبت به پاکسازی قومی ادامه‌دار در غزه هشدار می‌دهد. او نظرات خود را از طریق حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی و در مصاحبه با رسانه‌های غربی بیان می‌کند.

همچنین یونا لیبرمن(Yonah Lieberman)، یهودی آمریکایی که دروغ‌های تبلیغاتی اسرائیل را افشا می‌کند تصریح کرده است که او پس از اینکه در جوانی تحت «شستشوی مغزی» قرار گرفت، مانند اکثر دانشجویان یهودی که با اقدامات اسرائیل همدردی می‌کنند، یک افراط‌گرای صهیونیست بود.

لیبرمن اکنون خود را حامی حقوق فلسطین می‌داند و نمی‌خواهد یهودیان یا فلسطینی‌ها کشته شوند و خطاب به صهیونیست‌ها می‌گوید: «شما هم مثل من شست‌وشوی مغزی شده‌اید. لطفاً بفهمید، کسی که از حقوق فلسطینی‌ها حمایت و برای آزادی آنها اعتراض می‌کند، نمی‌‌خواهد یهودیان را بکشد، آنها می‌خواهند فلسطینی‌ها زنده بمانند.»

فعالان آلمانی و فرانسوی جنایت‌های اسرائیل را محکوم می‌کنند

علاوه بر فعالان یهودی ساکن سرزمین‌های اشغالی که از حقوق اولیه فلسطینی‌ها دفاع می‌کنند، ده‌ها دانشگاهی، روزنامه‌نگار، نویسنده و فعال غربی نیز وجود دارند که تعصب افراطی نسبت به روایت اسرائیل را رد و از نادیده گرفته شدن روایات فلسطینی‌ها انتقاد می‌کنند.

در حالی که آلمان موضعی بسیار افراطی و مغرضانه در قبال مسئله فلسطین دارد و هر نوع همبستگی را با آن محدود می‌کند، یوخن میچکا (Jochen Mitschka) نویسنده آلمانی از طریق حساب "X" خود فعالیت خود را در دفاع از فلسطینیان انجام می‌دهد. او از بی‌تفاوتی و انفعال آلمانی‌ها و اروپایی‌ها نسبت به آنچه در غزه می‌گذرد و نبرد اسرائیل در جبهه‌های لبنان و سوریه انتقاد می‌کند و این ادعا را به سخره می‌گیرد که اسرائیل صرفاً از خود دفاع می‌کند.

میچکا در یکی از توئیت‌های خود درباره جنگ کنونی اسرائیل علیه غزه نوشت: «سلام به همه، یک قانون جدید وجود دارد. پاکسازی قومی و نسل‌کشی آشکارا و صریح مجاز است، اما فقط زمانی که توسط اسرائیل انجام شود و هر کسی که به این موضوع اعتراض کند، یهودستیز است. هر اعتراضی به آن، مسلماً حمایت از تروریسم است. بالاخره، حق مقاومت در برابر اشغالگر فقط زمانی اعمال می‌شود که اشغالگر، روسیه (اشاره به جنگ اوکراین) باشد! طبق قاعده قدیمی، جنایات منحصراً توسط روسیه و حماس انجام می‌شود. دومی تازه به این قانون اضافه شد لطفا توجه کنید.»

دولت فرانسه هم در جنگ جاری موضعی آشکارا مغرضانه و افراطی به نفع اسرائیل اتخاذ کرده است. مقامات فرانسوی همواره حمایت صریح و بی‌قید و شرط را از هر اقدام تلافی‌جویانه‌ای که اسرائیل در پاسخ به عملیات طوفان الاقصی اتخاذ کند، نشان می‌دهند. فرانسه همچنین همه اشکال همبستگی با مردم فلسطین و ساکنان غزه را محدود می‌کند، از جمله از طریق سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات صلح‌آمیز طرفدار فلسطین و اعمال جریمه برای نمایش پرچم فلسطین.

در این فضای پر تنش، ژان لوک ملانشن، رهبر حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر(La France Insoumise)، در بیان نگرانی‌های خود از طریق حساب‌های کاربری‌اش در شبکه‌های اجتماعی و نمایندگی حزبش در پارلمان فرانسه بسیار فعال است. او نسبت به تشدید جنایات جنگی در غزه و سکوت فرانسه در پاسخ به این جنایات هشدار می‌دهد. ملانشن با انتقادات و فشارهای تند احزاب سیاسی فرانسه، دولت و حتی بخش بزرگی از مردم طرفدار اسرائیل در فرانسه مواجه بوده است.

رهبر حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر در یکی از پست‌های خود در X نوشت: ما باید همه چیز را به نام واقعی خودش بشناسیم. ارتکاب جنایات جنگی بسیار جدی‌تر از اتهامات تروریسم است. می‌توان آن را طبق قوانین بین‌الملل قضاوت قانونی کرد. این امر فراتر از مبارزه بین خیر و شر است.

این سیاستمدار فرانسوی به طور مستمر خواستار آتش‌بس و پیگیری صلح و همزیستی است. حزب او از راه حل دو کشوری برای پایان دادن به مناقشه اسرائیل و فلسطین حمایت می‌کند. وی در یکی از پست‌های خود تصریح کرد: آتش‌بس باید برقرار شود. فرانسه باید با تمام توان سیاسی و دیپلماتیک خود برای آن تلاش کند.

فراتر از موضع سرسخت دولت حامی اسرائیل، هزاران شهروند فرانسوی بارها در روزهای اخیر به خیابان‌ها ریخته‌اند و حمایت خود را از مردم فلسطین که در غزه با نسل‌کشی مواجه هستند، علی‌رغم محدودیت‌های امنیتی و هدف قرار دادن آنها اعلام کرده‌اند.

ایرلندی‌های ضد اسرائیلی

در ایرلند، معاون ریچارد بوید بارت(Richard Boyd Barrett)، که به خاطر مواضع خود در قبال موضوع فلسطین شناخته می‌شود، در پارلمان ایرلند سخنرانی کرد. او استدلال کرد که آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد چیز جدیدی نیست، زیرا فلسطینی‌ها در معرض دهه‌ها پاکسازی قومی سیستماتیک توسط اسرائیل قرار گرفته‌اند که شامل جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و انکار اساسی‌ترین حقوق بشر علیه مردم فلسطین است.

بارت ادعا‌ها مبنی بر اینکه اسرائیل عمداً غیرنظامیان یا زیرساخت‌ها را هدف قرار نمی‌دهد، رد کرده است. وی به اظهارات مقامات دولتی اسرائیل اشاره کرد که به عمد آب، غذا، برق و سوخت غزه را قطع کرده‌ و مجازات جمعی و گرسنگی را که طبق قوانین بین‌المللی جرم است، انجام داده‌اند.

صدای وجدان: مدافعان غربی حقوق فلسطینیان

علی‌رغم همراهی تبلیغات غرب با تجاوز اسرائیل به غزه و آوارگی و پاکسازی قومی مداوم، بسیاری در غرب، از جمله یهودیان، از ارتباط با این اقدامات خودداری می‌کنند و خواستار صلح و در عین حال امتناع از حمایت از جنایات جنگی اسرائیل هستند.

پل مورفی (Paul Murphy)، سیاستمدار و نماینده پارلمان ایرلندی، علناً حمایت خود را از آرمان فلسطین اعلام و از مواضع اروپا که از اسرائیل بدون توجه به جنایاتش علیه غیرنظامیان فلسطینی که نسل‌کشی است تمام‌عیار است حمایت می‌کند؛ انتقاد کرد.

مورفی در مصاحبه اخیر خود اظهار داشت: آنچه اکنون اتفاق می افتد وحشیانه، سبعیت و کشتار است. بمب‌های ساخته و اهدایی (آمریکا) هم اکنون بر سر مردم غزه ریخته شده است. همچنین لازم است درک کنیم که علت اصلی آنچه در چند روز گذشته شاهد آن بوده‌ایم، اشغال و وجود یک دولت آپارتاید بوده که عمدا علیه فلسطینیان تبعیض قائل شده و سیاست پاکسازی قومی (اسرائیل) را در پیش گرفته است. این علت اصلی این خشونت بوده و پاسخ آن پایان دادن به اشغال است.

حامیان فلسطین از دل بزرگترین حامی اسرائیل

در بحبوحه حمایت دولت بایدن از جنایات اسرائیل و نسل‌کشی در غزه، لابی اسرائیل در ایالات متحده تلاش می‌کند که هر کسی که با آرمان فلسطین همدردی می‌کند به نوعی مجازات شود، چه از طریق از دست دادن غزه کمک هزینه تحصیلی، بورسیه تحصیلی، یا استخدام و سایر ابزارهای فشار. با این همه ده‌ها فعال آمریکایی درگیر ابراز حمایت خود از آرمان فلسطین از طریق رسانه‌های اجتماعی و اعتراضات طرفدار فلسطین هستند.

برخی از این فعالان تصمیم گرفته‌اند این همدلی را به اقداماتی ملموس‌تر تبدیل کنند. آنها تصمیم گرفتند اعتراض کنند و ورودی شرکت البیت (Elbit)، بزرگترین تأمین کننده تسلیحات اسرائیل در آمریکا را ببندند. به گفته فعال و نویسنده، کالا والش (Calla Walsh)، این شرکت متهم به مشارکت در کشتار دسته جمعی غیرنظامیان فلسطینی است.

الکساندریا اوکاسیو کورتز(Alexandria Ocasio-Cortez)، نماینده ایالات متحده، از جمله معدود صداهایی در صحنه سیاسی آمریکا است که از موضع دولت بایدن انتقاد کرده و خواستار پاسخگویی اسرائیل به سؤالات حقوق بشری و جلوگیری از پاکسازی قومی فلسطینیان شده است.

این صداها و بسیاری دیگر مانند آنها در ایالات متحده، اروپا و سایر مناطق جهان، برای اصلاح باورهای غلط و از بین بردن روایتی که توسط اسرائیل و حامیانش تبلیغ می‌شود، تلاش می‌کنند. این روایت که در دهه‌های گذشته غالب شده فلسطینی‌ها را به‌طور ناعادلانه اهریمن و شرور نشان می‌دهد، نه به‌عنوان صاحبان حق در سرزمین اشغالی و گروهی ضعیف‌تر و بی‌دفاع در برابر یک اشغالگر مجهز به پیشرفته‌ترین و مرگبارترین سلاح‌ها.

ترجمه: محمدحسن گودرزی 

انتهای پیام
captcha