آغاز طرح «نیمروز در بهشت» در آموزش و پرورش خراسان رضوی
کد خبر: 4177211
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱

آغاز طرح «نیمروز در بهشت» در آموزش و پرورش خراسان رضوی

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: طرح «نیمروز در بهشت» با هماهنگی و همراهی اداره تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در مشهد آغاز شد و طی این طرح، روزانه ۱۰۰ دانش‌آموز دختر و ۱۰۰ دانش‌آموز پسر در مقطع متوسطه اول با هدف بهره‌گیری از برنامه‌های معرفتی، راهی حرم مطهر رضوی می‌شوند.

اسماعیل اصغرزاده، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضویاسماعیل اصغرزاده، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص اقدامات قرآنی آموزش پرورش برای سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: مهرماه سال ۱۴۰۲ در حوزه تربیتی با اتفاق ویژه‌ای همراه بود که همان ابلاغ فراگیری تربیتی است که برای مدارس تمامی کشور ابلاغ شد و طبق این ابلاغیه باید پنج موضوع به‌صورت ویژه زیر نظر مدیریت مدارس طراحی و اجرایی شود.

وی تصریح کرد: دو مورد از این پنج موضوع ویژه‌ حوزه قرآن، عترت و نماز بوده که شامل موضوع‌های اقامه نماز در مدارس، پاسخگویی به پرسش‌های دینی و رفع شبهات دانش‌آموزان در مدرسه است. البته در سه محور دیگر این ابلاغیه، بحث‌های قرآنی رواج دارد. این سه محور شامل پایه‌ریزی تشکل هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزان، مسابقات قرآن دانش‌آموزی و... می‌شود.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص محور اقامه نماز در مدارس، بیان کرد: فعالیت‌های نماز یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های تربیتی در مدارس به‌شمار می‌رود لذا برای چگونگی تحقق این امر مهم، مدارس باید تمهیداتی داشته باشند و از ظرفیت‌های داخل و خارج از مدرسه به بهترین شکل، استفاده کنند و با اولویت امام جماعت روحانی، نمازها را جماعت برگزار کنند. یکی از اقدامات تازه‌ای که در سال‌جاری برای نخستین بار، در سامانه پرورشی مدارس ایجاد شد، این بود که امکان تصحیح قرائت نماز تمامی دانش‌آموزان فراهم شد.

اصغرزاده در خصوص این طرح، افزود: دانش‌آموزان می‌توانند وارد سامانه شوند و قرائت نماز خود را بارگذاری کنند تا اساتید نتیجه تلفظ را بررسی و برای دانش‌آموزان ارسال کنند. همچنین در این طرح تعداد شرکت‌کنندگان دانش‌آموزان مدارس اهمیت دارد و طبق این آمار مدارس رتبه‌بندی می‌شوند.  

وی در خصوص رفع شبهات دینی دانش‌آموزان، ادامه داد: با توجه به رشد و توسعه‌ای که فعالیت‌های مجازی در چند سال اخیر داشته است، سؤالات و شبهات زیادی برای دانش‌آموزان به وجود آمده که این امر از حساسیت بالایی برخوردار است. از همین رو، با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته است، برخی از سازمان‌ها از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد اقامه نماز، حوزه علمیه خراسان و همچنین گروه‌های جهادی که به صورت مستقل فعالیت‌هایی در این زمینه دارند و آمادگی خود را برای ارسال مبلغ و پاسخگو به مدارس اعلام کرده‌اند.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به فرایند جدیدی که در حوزه پرورشی شکل گرفته است، سامانه جدیدی با عنوان سامانه «پرورشی مدارس» ابلاغ شده است که در این سامانه مدارس می‌توانند پیگیری‌های لازم را برای جذب مبلغان انجام دهند.

اصغرزاده گفت: علاوه بر این موضوعات، طرح‌های دیگری برای فعالیت‌های قرآنی دانش‌آموزان پایه‌ریزی شده است. یکی از این طرح‌ها، برگزاری نخستین دوره کارشناسان قرآن، عترت و نماز کشور است که امروز اول آبان ماه، در رامسر برگزار و دوره کارشناسی قرآن، طرح‌ریزی می‌شود. برای این جلسه تیم ۶۰ نفره‌ای از خراسان رضوی دعوت شده‌اند تا بهترین تغییرات را رقم بزنند. علاوه بر این موارد، برنامه‌های دیگری نیز در حوزه تخصصی استان برگزار خواهیم کرد.

وی در خصوص برنامه‌های قرآنی ویژه خراسان رضوی بیان کرد: امروز اول آبان‌ماه، اولین روزی است که طرح «نیمروز در بهشت» با هماهنگی و همراهی اداره تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی آغاز می‌شود. طی این طرح، روزانه ۱۰۰ دانش‌آموز دختر و ۱۰۰ دانش‌آموز پسر در مقطع متوسطه اول راهی حرم امام رضا(ع) شده و بعد از دریافت صبحانه متبرک حضرت به زیارت می‌پردازند و با ۱۰ مربی تخصصی از برنامه‌‌های معرفتی مخصوص بهره می‌برند.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: برنامه‌های دیگری از قبیل مسابقات همخوانی، مرثیه‌سرایی مدارس، امام شناسی، پیوند مدرسه با مساجد و... در دستور کار اداره قرآن و عترت آموزش پرورش قرار دارد که توسط تشکل‌هایی که در مدارس با حضور خود دانش‌آموزان شکل می‌گیرد، دنبال می‌شود.

انتهای پیام
captcha