ابراز نگرانی حجت‌الاسلام حسن صافی گلپایگانی از مهاجرت نخبگان و جوانان
کد خبر: 4177294
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷

ابراز نگرانی حجت‌الاسلام حسن صافی گلپایگانی از مهاجرت نخبگان و جوانان

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسن صافی گلپایگانی؛ فرزند آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی با ابراز نگرانی نسبت به مهاجرت جوانان و نخبگان اظهار کرد:‌ دشمن تمام تلاش خود را به کار گرفته تا هویت اسلامی جوانان ما را از آنها بگیرد و باید همه‌ بدنه‌ دولت و نهادهای انقلابی به این فکر باشند که جوانان را حفظ کنند و از توانایی‌های آنها بهتر استفاده کنند. 

ابراز نگرانی حجت‌الاسلام حسن صافی گلپایگانی از مهاجرت نخبگان و جوانانبه گزارش ایکنا، به نقل از دفتر حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسن صافی گلپایگانی؛ ایشان امروز اول آبان ماه در دیدار با امیر میرسپاه؛ مشاور نخبگان وزارت ورزش، گفت: توصیه‌های بسیاری نسبت به جوانان در احادیث و روایات حضرات معصومین(ع) آمده است که همگی آنها دلالت بر اهمیت موضوع دارد و باید همه‌ مسئولین نگاه ویژه‌ای به مسئله‌ جوانان داشته باشند. جوانان به اقتضای سن و توانایی که دارند تمایلشان به سمت خوبی و خیر بیشتر است و لازم است تا از این پتانسیل به نحو احسن استفاده شود. 

استاد حوزه علمیه «وزارت ورزش و جوانان» را شامل دو بخش «ورزش» و «جوانان» دانست و افزود: اگر به مسئله جوانان پرداخته شود، مسئله ورزش نیز در آن حل خواهد شد و از همه‌ وزارتخانه‌ها تکلیف بخواهد تا هر وزارتخانه‌ای برای جوانان برنامه‌هایی را تدارک ببیند. 

صافی گلپایگانی با ابراز نگرانی نسبت به مهاجرت جوانان و نخبگان اظهار کرد:‌ دشمن تمام تلاش خود را به کار گرفته تا هویت اسلامی جوانان ما را از آنها بگیرد و باید همه‌ بدنه‌ دولت و نهادهای انقلابی به این فکر باشند که جوانان را حفظ کنند و از توانایی‌های آنها بهتر استفاده کنند. 

ایشان وظیفه وزارت ورزش و جوانان را شناسایی استعدادها از سنین پایین و مشارکت در تربیت آنها دانست و تأکید کرد: نه تنها دبستان بلکه از پیش از دبستان وظیفه شماست که وارد شوید و استعدادها را کشف و نخبگان را جذب کنید و با کار تربیتی از آنها الگو و اسوه‌ای مناسب برای جوانان بسازید. جوان نیاز به الگو دارد و این مشخص است. ولی متاسفانه در جامعه بعضی از  جوانان جذب الگوهای غربی شده‌اند و این را از عکس‌هایی که در داخل اتاق‌هایشان زده‌اند و اینکه اسامی‌ بسیاری از بازیگران غربی را حفظ دارند ولی هنوز اسم بزرگان و دانشمندان ایران و اسلام را نشنیده‌اند، می‌توان فهمید.  

به جوانان میدان دهید

وی با بیان اینکه ما در این زمینه مقصر هستیم و کار زیادی لازم است انجام شود تا این کار مقدس و تربیت جوانان را به سر منزل مقصود برسانیم، تصریح کرد: همان‌طور که پیامبر اکرم(ص) در صدر اسلام جوانان را به فرماندهی جنگ منصوب می‌کردند و در دفاع مقدس نیز بسیاری از فرماندهان ما از جوانان بودند، باید به جوانان میدان داد و از استعداد و توانایی آنها استفاده کرد و در کنار آنها از تجربیات افراد باسابقه بهره برد تا بتوان وضعیت را بهبود ببخشیم. 

ایشان کشف استعدادهای ورزشی را یکی از راه‌های تربیت نسل جوان برشمرد و ادامه داد: اگر جوانی در جامعه‌ دینی تربیت شده باشد و علاقه به فرهنگ اسلام و مملکت و وطن خودش داشته باشد دلیلی برای مهاجرت و پناهنده شدن ندارد. اگر از عهده‌ تربیت جوانان به خوبی برآییم آنها هرجا که بروند خودشان را نماینده ایران اسلامی می‌دانند و اخلاق، روش و رفتارش را منطبق بر الگوهای اسلامی خودمان قرار می‌دهد و بر ورزشکاران دیگر کشورها تاثیر گذار هستند.  

صافی گلپایگانی بیان کرد: ایده پهلوانی را بیشتر ترویج بدهیم که امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند: «اشجع الناس من غلب هواه» و این را جوان باید الگو و سیره‌ زندگی خود قرار دهد که در هر حالی که به قهرمانی رسیدی اگر توانستی بر هوای نفست غلبه کنی پهلوان هستی. وزارت ورزش به همه‌ رشته‌ها اهمیت بدهد رشته‌هایی مثل تیراندازی و شنا و اسب‌سواری که در اسلام هم مورد تاکید است و رشته‌های دیگری که برای کسب مدال تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد. وزارت ورزش متکفل فقط دو یا سه رشته یا باشگاه نیست بلکه باید توجه خاصی به همه رشته‌ها و ورزش‌ها داشته باشد. 

نگاه یکسان به رشته‌های ورزشی درست نیست

ایشان با بیان اینکه من از نیت خالص آقای هاشمی وزیر محترم ورزش اطلاع دارم و سابقه ایشان را می‌دانم که در تلاش هستند این مسائل حل شود، افزود: نگاه یکسان به همه رشته‌های ورزشی و استعدادهای جوانان موجب تقویت بعضی رشته‌ها که مدال‌آور نیستند می‌شود و با هزینه‌های به مراتب کمتر، مدال‌های بیشتری می‌توان کسب کرد.  

ایشان شالوده تربیت در ورزش را ایجاد روح پهلوانی برشمرد و اضافه کرد:‌ بزرگ‌ترین سرمایه‌ یک شخص، جوانی او است و این امانتی است در دست مسئولین که باید با جوانان به بهترین وجه ممکن رفتار شود تا بتوانیم تربیت اسلامی و اخلاق پسندیده را در آنها نهادینه کنیم تا برای مملکتمان ان شاء الله مفید باشند.

صافی در پایان با اشاره به آیه «ان تنصروا الله ینصرکم» تاکید کرد:  اگر در این امر و گرفتن جلوی مفاسد و پیشبرد امر تربیت جوانان تلاش کنید خداوند نیز شما را یاری خواهد کرد و پیش خداوند متعال اجر و ثواب بسیاری خواهید داشت و امیدوارم که عنایات و توجهات خاصه حضرت ولی عصر روحی و ارواح العالمین له الفداء با شما و این جوانان عزیز باشد.

انتهای پیام
captcha