طوفان الاقصی هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را در هم شکست/ حضور زنده و پویای محور مقاومت + فیلم
کد خبر: 4177854
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۸
عضو سابق ارشد جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با ایکنا:

طوفان الاقصی هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را در هم شکست/ حضور زنده و پویای محور مقاومت + فیلم

عمر عبدالله شلح، از رهبران سابق جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به اینکه عملیات طوفان الاقصی منطقه را به‌طور کلی تغییر داده و هیبت پوشالی رژیم صهیونیستی را در هم شکسته، تأکید کرد ملت فلسطین آوارگی دیگری را نخواهد پذیرفت و با تمام وجود از سرزمین خود دفاع خواهد کرد.

در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و بیش از 10 سال محاصره غزه، زندانی و شکنجه شدن هزاران فلسطینی و هتک حرمت مکرر ساحت مقدس مسجدالاقصی از سوی شهرک‌نشینان صهیونیست، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) و گردان‌های قسام در هفتم اکتبر(۱۵ مهر) عملیات «طوفان الاقصی» را آغاز کرد. این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم به شمار می‌رود. به دنبال این عملیات همچنین دیگر گروه‌های مقاومت از جمله جهاد اسلامی حمایت کامل خود را از حماس اعلام کردند. چنانچه ابوحمزه، سخنگوی سرایا القدس(شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین) اعلام کرد: «ما بخشی از این جنگ هستیم و رزمندگان ما شانه‌به‌شانه در کنار برادرانمان در حماس تا پیروزی خواهند ایستاد».

از دیگر سو، جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است و بنابر آمارهای وزارت بهداشت فلسطین، شمار شهدای غزه در حملات رژیم صهیونیستی بیش از ۹ هزار نفر است که بسیاری از آنها زن و کودک هستند. طبق برخی آمارها، تا کنون بیش از ۳۰۰۰ کودک به شهادت رسیده‌اند.

عمر عبدالله شلح، نویسنده و تحلیلگر سیاسی و از رهبران سابق جنبش جهاد اسلامی(برادر شهید رمضان شلح، از بنیانگذاران جنبش جهاد اسلامی در فلسطین) در گفت‌وگو با ایکنا به تحلیل وضعیت منطقه غزه و مقاومت پس از عملیات طوفان الاقصی پرداخت.

به گفته وی منطقه پس از روز 7 اکتبر و انجام عملیات سرنوشت‌ساز طوفان الاقصی به شکلی بنیادین تغییر کرده و هیبت پوشالی رژیم صهیونیستی شکسته شده است، ازاین‌رو آنها که در فکر سازش و عادی‌سازی روابط با این رژیم بوده و یا پیش‌تر ارتباط خود با آن را عادی کرده‌اند، باید در محاسبات خود تجدیدنظر کرده و در کنار ملت‌ها و مردم خود بایستند.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

ایکنا ـ در ابتدا شهادت شمار زیادی از مردم بی‌گناه غزه را در حملات رژیم صهیونیستی تسلیت می‌گویم، با تشکر از زمانی که در اختیار ما قرار دادید، می‌دانیم که مقاومت فلسطین شرایط حساسی را پشت سر می‌گذارد، رژیم صهیونیستی تهدید به حمله زمینی به نوار غزه و نابودی مقاومت کرده است، مقاومت نیز اعلام کرده آماده هرگونه رویارویی است. آینده وضعیت نوار غزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 ابتدا تشکر می‌کنم به دلیل تسلیتی که گفته شد و این امر در باطن خود حاوی تهنیتی به ملت ماست که در راه خداوند و در دفاع از  امت خود، قدس شریف و فلسطین به شهادت می‌رسند، درباره آینده مقاومت در برابر این حمله صهیونیستی که غرب جنایتکار به رهبری آمریکا حمایت می‌کند، باید بگویم این جنگ تقدیر خداوند است و تقدیر خداوند برای مردم فلسطین این بوده است که در رأس پیکان مبارزه با اشغالگران صهیونیست باشند. خداوند هنگامی که طرفی را برمی‌گزیند، می‌داند که او در اندازه این مسئولیت هست یا خیر. مقاومت فلسطین امروز یا دیروز ایجاد نشده است، تا اشغالگران بتوانند با جنگنده‌ یا مزدوران و متحدان خود در منطقه آمده و آن را ریشه‌کن سازند. ریشه‌های ما در ژرفای این خاک نهفته است و تا قیام قیامت کنده نمی‌شود ما در مقاومت فلسطین نزدیک به 100 سال است که با این اشغالگران در نبرد هستیم، تا لکه ننگش را از سرزمین خود زدوده و آن را بیرون برانیم. اگر تمام جهان، آمریکا و اسرائیل و همه کشورهای جهان گرد آمده تا مقاومت را از فلسطین ریشه‌کن کنند به اذن خداوند نمی‌توانند چرا که ایمان ما به خداوند بسیار است و آنچه بر ما می‌رود سنت جهان هستی است که بر پیامبران و صاحبان رسالت الهی نیز رفته است و قول خداوند کریم که در سوره احزاب آمده بهترین شاهد در این زمینه است: «إِذْ جَاءُوكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَإِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا: هنگامى كه از بالاى [سر] شما و از زير [پاى] شما آمدند و آنگاه كه چشم‌ها خيره شد و جان‌ها به گلوگاه‌ها رسيد و به خدا گمان‌هایی [نابجا] می‌بردید»(الاحزاب: 10). در جنگ احزاب تمام گروه‌ها برای مواجهه با دین پیامبر(ص) بپا خاستند اما خداوند سبحان این دین را پیروز گرداند و نصرت داد. آن واقعه سخت، تلخ و دشوار بود و امروز نیز وضعیت ما سخت، تلخ و دشوار است. اما هرچقدر که جنایت و سرکشی صهیونیست‌ها و مزدوران آن زیاد باشد خداوند سبحان  از مقاومت محافظت می‌کند.

 ایکنا ـ با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و حملات این رژیم به بیمارستان‌ها، مساجد و کلیساها، چرا موضع سازمان‌های بین‌المللی و قدرت‌های جهانی در قبال این نقض آشکار حقوق بشر  به سود رژیم صهیونیستی بوده است؟

 در مورد تمام این سازمان‌های بین‌المللی باید گفت که با تأسف فراوان این نهادها بخشی از برنامه غربی بوده که در خدمت منافع اسرائیل هستند اما همه در درجات مختلفی این‌گونه هستند،  سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری در عمل در خدمت منافع آمریکا و طرح صهیونیست‌ها بوده است. این سازمان‌ها بخشی از منظومه جهانی ایجاد شده از سوی آمریکا هستند که در خدمت اسرائیل هستند،  اما در سطح جزئی نیز این سازمان‌ها روایت دروغین صهیونیست‌ها از ماجرای فلسطین را پذیرفته است که بایدن، نتانیاهو  و رسانه‌های غربی آن را در حمایت از برنامه صهیونیستی رواج می‌دهند؛ روایتی که مدعی است: مقاومت کودکان را سر بریده به زنان تجاوز کرده و  افراد سالخورده را قتل عام کرده است. اما  چند روز پس از آغاز جنگ، این روایت مخدوش شد و اکنون وقایع میدانی نشان می‌دهد که تا چه اندازه این شایعات به دور از واقع بوده و این دشمن جنایتکار است که در سرزمین فلسطین اقدام به جنایت و خونریزی کرده است. این سازمان‌ها هرچه تلاش کنند که مردم ما در فلسطین را بدنام کنند نمی‌توانند و این خدعه سازمان‌های بین‌المللی به رهبری آمریکا است که  تمام قوانین و قطع‌نامه‌های این سازمان‌ها در حمایت از مردم فلسطین را بی‌اثر کرده‌اند چه در مورد سازمان ملل و چه در مورد شورای امنیت تا زمانی که وتوی آمریکا در این سازمان باشد  این سازمان‌ها کاری از پیش نخواهند برد.

 ایکنا _ به نظر شما واکنش کشورهای عربی و اسلامی در این زمینه چگونه بوده است؟

مسئله قدس و آرمان فلسطین در درجه نخست مسئله جهان اسلام و کشورهای عربی است و فرض این است که رژیم‌ها، پادشاهان و رؤسای جمهور باید موضعی ایجابی و عملی در مورد قدس اتخاذ کرده و در دفاع از آن اهتمام داشته باشند. اما متأسفانه موضع  رسمی در این زمینه گاه سکوت و گاه نیز خجالت‌آور بوده است. این موضع جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین را محکوم نکرده، اما موضع رسمی جدا از موضع مردمی است. ما به دنبال حق خود هستیم و اگر کسی ما را در راه تحقق این حق سرزنش کند، ما پروایی از آن نداریم این سرزنش‌ها در تقدیر الهی که بر این امت نوشته شده، خللی وارد نخواهد ساخت و این تقدیر پیروزی است: كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ: خدا مقرر كرده است كه حتماً من و فرستادگانم چيره خواهيم گرديد آرى خدا نيرومند شکست‌ناپذیر است (المجادله 21)

ایکنا _ به نظر شما طوفان الاقصی چه تأثیری بر روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دارد؟

عملیات طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی را در هم شکست و نشان داد که این رژیم چقدر شکننده و ضعیف و چقدر از خانه عنکبوت سست‌تر است، این فرصتی بودی برای دولت‌هایی که فکر می‌کردند این رژیم  بزرگ و عظیم است و ارتشی شکست‌ناپذیر دارد  ازاین‌رو همه برای عادی‌سازی روابط خود با آن در شتاب بودند و برخی از رژیم‌ها تصور می‌کردند که عادی‌سازی این روابط می‌تواند تاج‌وتخت آنها را هم حفاظت کند. اما  شکستی که در طوفان الاقصی بر این رژیم وارد شد با تمام معیارها هرگز در تاریخ نبردها با صهیونیست‌ها صورت نگرفته بود. این نظام‌ها در مسئله عادی‌سازی ضربه‌ای دردناک دیدند و از خواب غفلت خود بیدار شدند و باید در محاسبات خود تجدیدنظر کنند. چرا که دریافتند مقاومت فلسطین با جوانان اندکی چنان درسی به آنها داد که فراموش‌شدنی نیست و هیبت آن را شکست و بینی آنها را به خاک مالید و امروز امت اسلام نیز باید به سمت در هم کوبیدن این رژیم برود. کمترین توقع از دولت‌هایی که به سوی عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها می‌رفتند این است که عادی‌سازی را کنار گذاشته و کشورهایی که با رژیم صهیونیستی ارتباط دارند باید در محاسبات خود بازبینی کرده و این ارتباطات را قطع کرده و توافق‌نامه‌هایی که امضا شده چه توافقنامه‌های پنهان و چه آشکارا را لغو سازند چرا که آینده و تاریخ از آنها نخواهد گذشت. زمانی که رژیم صهیونیستی شکست‌خورده، حکومت‌های عربی نیز باید در این روند مشارکت و در کنار مردم خود علیه این اشغالگر بزرگ بایستند.

طوفان الاقصی هیبت پوشالی رژیم صهیونیستی را در هم شکست

 ایکناارزیابی شما از ورود مقاومت لبنان و یمن به نبرد گسترده با رژیم صهیونیستی در صورت حمله زمینی به نوار غزه چیست؟

 ما پیش‌تر از وحدت میدان‌ها سخن گفته بودیم و منظور وحدت میدان نبرد با صهیونیست‌ها و اشغالگران بود که فلسطین در آن مسئله محوری است.  آنچه اکنون در این جنگ صورت می‌گیرد، در زمینه نقش گروه‌های مختلف و توزیع مسئولیت در آن نتیجه هماهنگی و مشورت میان بخش‌های مختلف درگیر در نبرد است، گروه‌هایی  که فلسطین را مسئله بنیادی خود می‌دانند.  امروز در میدان الف جنگ است و فردا در میدان دیگری در روز و دیگری در شب در حال نبرد است. تمام این مشارکت از هماهنگی و تقسیم نقش‌ها در این نبرد حاصل شده است.  و این به معنای آن است که فلسطین در این جنگ تنها نیست و این پیام مهمی است که اسرائیل و مزدوران آن در منطقه به خوبی در این جنگ آن را دریافتند. اهل غزه و فلسطین در این جنگ تنها نیستند اما اینکه کی دامنه این جنگ گسترده شود و دیگر بخش‌ها نیز وارد آن شوند این امری است که متخصصان میدانی آن را تعیین خواهند کرد اما تأکید در گروه‌های مختلف در یمن و عراق و به‌ویژه حزب‌الله نشان داد که محور مقاومت زنده است و از فلسطین دست نمی‌شوید و از اوجب واجبات است که در این میدان حضور داشته باشند.

ایکنا _ وضعیت فعلی و آینده جنبش جهاد اسلامی و موفقیت امروز مقاومت را در شرایط فقدان برادر شهیدتان، دکتر رمضان شلح چگونه می‌بینید؟

با وجود اهمیت نقش شهید رمضان شلح باید گفت که جنبش‌ها دارای برنامه و طرح برای خود هستند، این امر به اشخاص مرتبط نیست. بعد از ارتحال سرور ما، پیامبر(ص) فتوحات اسلامی متوقف نشد و مسلمانان فتوحات بسیاری داشتند و درگذشت پیامبر تأثیری بر روی گسترش اسلام نداشت،  هنگامی که جنبش جهاد اسلامی با هدایت مرحوم فتحی شقاقی بنیان گذاشته شد، بعد از شهادت او به دست موساد این جنبش به پایان کار خود نرسید و بعد از او مرحوم رمضان شلح این امر را بر عهده گرفت و پس او نیز برادر مجاهد زیاد النخاله رهبری را بر عهده گرفت و در راه تکمیل و تحقق اهداف این جنبش خواهد کوشید. پس از او نیز کسی خواهد آمد که این راه را ادامه خواهد داد. برنامه و طرح در مقام اول به افراد وابسته نیست بلکه به اندیشه‌ای وابسته است که آن جنبش و برنامه بر مبنای آن استوار شده است هرگاه که فکر و منهج وجود داشته باشد، فردی پیدا می‌شود که مسئولیت عملی کردن و اجرای این فکر و شیوه را بر عهده بگیرد و در مورد جهاد نیز این‌گونه است و این رشد پیوسته خواهد بود.

ایکنا _ اکنون صحبت از ورود زمینی رژیم صهیونیستی و مهاجرت اجباری مردم غزه به سینا است، به نظر شما آیا این فاجعه رخ خواهد داد و واکنش مقاومت به آن چیست؟

در فرهنگ ما فلسطینی‌ها که تاریخ فلسطین را دیده‌ و شنیده‌ایم و در قلب خود حفظ کرده‌ایم، ما که نکبت اول و دوم در آوارگی را دیده‌ایم،  در قاموس ما برای هجرت و نکبت سومی جایی نیست. بعد از جنگ 1967 رژیم صهیونیستی موفق به تحقق هیچ‌گونه پیروزی نشده و در تمام جنگ‌ها شکست خورده است. در قاموس ما اهل فلسطین آوارگی و هجرت از غزه و از هر جای آن هیچ جایی ندارد چه بسا در روزهای اول جنگ شاید در این زمینه تردیدی‌هایی بود اما اکنون پس از این حملات اسرائیل و با این میزان شهدا و مجروحین در پی حمله رژیم صهیونیستی وقتی فداکاری اهل غزه را می‌بینیم در حالی که غزه تخریب شده است و بیشتر خانه‌ها بر سر مردم خراب شده است، با این حال هیچ گروه سیاسی سخنی از کوچ به میان نیاورده است. ما اهل فلسطین در عر شرایطی در سرزمین خود باقی خواهیم ماند و کسی که روحیه مردم غزه را ببیند به دشمن صهیونیستی می‌گوید ما تا زمانی که روز و شب در مدار است از سرزمین خود نخواهیم رفت حتی اگر تمام خانه‌ها را بر سر ما خراب کنید، دیگر آوارگی جدیدی در بین مردم فلسطین نخواهد بود، و اگر کسی قصد ورود زمینی به غزه را دارد باید بداند که در آنجا کسی به استقبال او نخواهد رفت بلکه  باید بداند چیزی در انتظار اوست که او را مجبور می‌کند هزار بار در محاسبات خود تجدیدنظر کند.

ایکنا _ عملیات هجوم به الاقصی واقعیت جدیدی را در منطقه ایجاد کرد، به نظر شما قدرت‌های جهانی و دولت‌های منطقه چگونه با این واقعیت جدید تعامل خواهند داشت؟

 با تأکید بسیار باید گفت که تاریخ منطقه و وضعیت آن پیش و بعد از 7 اکتبر به کلی متفاوت است و  این تاریخی سرنوشت‌ساز در تاریخ نبرد منطقه و تغییر وضعیت آن است  جهان باید بفهمد که مجموعه از مردان خدا که از 2 هزار نفر بیشتر نبودند توانستند منطقه را تغییر دهند. بعد از 7 اکتبر منطقه دیگر منطقه گذشته نیست و دشمن باید در محاسبات خود مقاومت را در نظر بگیرد.  مقاومت توانست که قدرت برتر ادعایی منطقه با دو هزار تن از مردان خداوند را در هم بشکند و باید افرادی که فکر تغییر منطقه را می‌کردند هزار بار در محاسبات خود تجدیدنظر کنند. کشورهای منطقه نیز باید هوشیار باشند و ببینند که این رژیمی که او را قدرتمند می‌دانستند و چه بسا بقای خود را در گرو حمایت آن می‌دانستند، اکنون چگونه شکست خورده است. من خطاب به ملت‌های منطقه می‌گویم که امید ما بعد از خداوند به شماست و  این ملت‌ها باید تعهد خود به قدس و فلسطین را حفظ کرده و دولت‌های خود را ناچار سازند که روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند و اگر این نظام‌ها روابط خود را حفظ کنند ساکت بمانند و هیچ واکنشی به این درخواست ملت‌های خود نداشته باشند، زیانکار خواهند بود.  مردم باید به تظاهرات خود ادامه داده تا به دولت‌های خود فشار وارد کنند تا آنها نیز به نوبه خود بر آمریکا و رژیم صهیونیستی فشار آورده تا به جنایات علیه ملت فلسطین پایان دهند.

گفت‌وگو: سعید عدالت‌جو

انتهای پیام
captcha