اتاق مادر و کودک در دانشگاه اصفهان؛ گامی مؤثر در تسهیل فرزندآوری
کد خبر: 4178091
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷

اتاق مادر و کودک در دانشگاه اصفهان؛ گامی مؤثر در تسهیل فرزندآوری

راه‌اندازی اتاق مادر و کودک در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان با توجه به سیاست‌های حمایت از جوانی جمعیت، گامی مؤثر در راستای ایجاد تسهیلات فرزندآوری برای مادران دانشجو و شاغل محسوب می‌شود.

افتتاح اتاق مادر و کودک در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهاناتاق مادر و کودک دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان با آغاز سال تحصیلی جدید، فعالیت خود را رسماً آغاز کرد. این اتاق به درخواست مادران دانشجوی گروه علوم قرآن و حدیث و با حمایت‌ مسئولان گروه‌های ادبیات و علوم انسانی، علوم تربیتی و مشاوره و معاونت امور بانوان دانشگاه اصفهان راه‌اندازی شده است و هم‌اکنون به همت دانشجویان انجمن علمی گروه علوم قرآن و حدیث این دانشگاه اداره می‌شود. خبرنگار ایکنا در اصفهان به‌منظور آشنایی بیشتر با فرایند و ضرورت تأسیس اتاق کودک در دانشگاه و نیز الگوگیری سایر دانشکده‌ها برای عرضه چنین خدماتی به مادران دانشجو، گفت‌وگویی با سعیده جان‌نثاری، دانشجوی مقطع دکترای دانشکده علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان و یکی از افراد مؤثر در راه‌اندازی این اتاق انجام داده است.

ایکنا ـ با وجود مهد‌کودک در دانشگاه اصفهان، ضرورت راه‌اندازی اتاق مخصوص نگهداری کودکان در دانشکده‌ها چیست؟

ابتدایی‌ترین دغدغه‌ هر دانشجوی مادر، نگهداری کودک خود در زمان کلاس‌های درس، جلسات، امتحانات و مراجعات برای راهنمایی پایان‌نامه و رساله است. با توجه به سیاست‌های حمایت از جوانی جمعیت و لحاظ کردن موضوع تحصیل و اشتغال بانوان به‌مثابه شاخص عدالت جنسیتی، در نظر گرفتن امکاناتی برای مادران دانشجو به‌منظور تسهیل فرزندآوری و فرزندپروری در دوران تحصیل امری ضروری است؛ اینکه عدالت جنسیتی در شعار و فرزندآوری در فرهنگ‌سازی خلاصه شود و زمینه‌های لازم و ابتدایی برای این کار فراهم نشود، بی‌شک نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

مهد‌کودک دانشگاه اصفهان واقع در کوی استادان، فقط با فراهم کردن شرایطی همچون نگهداری از کودکان دو سال و بالاتر و پرداخت هزینه‌ کامل یک سال تحصیلی به‌صورت غیردولتی برای نگهداری تمام‌وقت (از صبح تا ظهر/ بعدازظهر) کودکان، اقدام به ثبت‌نام آنها می‌کند. اگر مادری دانشجو با فرزند شیرخوار کمتر از دو سال و یا حتی کودکی در سن پیش از دبستان، به سپردن فرزند خود به مهدکودک در تمام روزهای هفته تمایل نداشته و صرفاً به‌صورت ساعتی احتیاج به مهدکودک داشته باشد، این نیاز او در دانشگاه بزرگ اصفهان تأمین نخواهد شد؛ علاوه بر این معمولاً پرداخت هزینه‌‌های زیاد برای نگهداری فرزند راحت نیست. حتی اگر مهدکودک دانشگاه هم چنین امکانی فراهم آورد، هرچند برای بسیاری از مادران دانشجو و شاغل در دانشگاه مفید خواهد بود؛ ولی به‌دلیل نبود ایستگاه اتوبوس در نزدیکی مهدکودک، عملاً رفت‌وآمد برای مادران و فرزندان خردسال آنان مشکل می‌شود.

ایکنا ـ فرآیند راه‌اندازی اتاق کودک را توضیح دهید.

دانشجویان گروه علوم قرآن و حدیث از سال گذشته، خواستار راه‌اندازی این اتاق بودند و به همین دلیل با مشارکت دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دوره‌های آموزشی ویژه تربیت مربی مهد برای دانشجویان علاقه‌مند برگزار شد و 30 نفر از آنها این دوره را با موفقیت سپری کردند. با همت مادران دانشجوی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان، پیگیری مدیر محترم این گروه، آقای دکتر امیر احمدنژاد و مساعدت رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، آقای دکتر هاشمیان‌فرد، اتاقی در این دانشکده کنار نمازخانه به نگهداری ساعتی فرزندان اختصاص یافت و تعدادی از دانشجویان آموزش‌دیده برای همکاری دعوت شدند.

مسئولان دانشگاه از جمله معاون محترم رئیس دانشگاه در امور زنان، خانم دکتر فقیهی مقدس نیز از این طرح استقبال کردند و با پیگیری ایشان و حمایت دانشگاه و گروه علوم قرآن و حدیث، بودجه‌ مناسبی برای تجهیز و آماده‌سازی اتاق کودک و تهیه ملزومات ایمن‌سازی مانند کفپوش، دیوارپوش و... و نیز وسایل بازی در نظر گرفته شد.

ایکنا ـ تخصیص فضایی به اتاق نگهداری کودکان در دانشکده‌ها به چه شرایط و ملزوماتی نیاز دارد؟

راه‌اندازی چنین فضایی می‌تواند الگویی برای سایر دانشکده‌ها، دانشگاه‌ها، ادارات و سازمان‌های کشور باشد و اولین گام مؤثر در راستای ایجاد تسهیلات فرزندآوری برای مادران دانشجو و شاغل محسوب شود. یک اتاق کودک مناسب برای رفع نیاز مادران و کودکان اولاً باید در همان محل تحصیل مادر باشد تا او بتواند مدام به کودک خود سر بزند. این مورد به‌خصوص برای فرزندان شیرخوار و کم‌سن که جدایی طولانی‌مدت از آغوش مادر در آنها موجب بروز اضطراب و بی‌قراری و در پی آن بروز مشکلات روحی در سنین بالاتر می‌شود، ضروری است.

دوماً با توجه به اینکه بسیاری از کلاس‌های دانشگاه، سمینارها و جلسات راهنمایی بعد از ساعت 14 برگزار می‌شود و این زمان مصادف با هنگامه تعطیلی مهدها و مدارس است، این اتاق تا عصر خدمات خود را عرضه می‌کند. همچنین همواره فرزندیارانی برای نگهداری کودکان در اتاق کودک حاضر هستند و در این خصوص می‌توان از توانایی دانشجویان آموزش‌دیده استفاده کرد.

الهه‌سادات بدیع‌زادگان

انتهای پیام
captcha