مواجهه صحیح کودکان با مفهوم سوگ در نمایش «آسمون چقدر بلنده»
کد خبر: 4178178
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴

مواجهه صحیح کودکان با مفهوم سوگ در نمایش «آسمون چقدر بلنده»

طراح و کارگردان نمایش «آسمون چقدر بلنده» گفت: این نمایش به خانواده‌ها در پاسخگویی به سؤالات کودکان و نوجوانان کمک می‌کند؛ زیرا بعد از دوران کرونا بیش از پیش با مفهوم سوگ مواجه می‌شدند و باید این مسئله را برای فرزندان خود حل می‌کردند.

پوستر نمایش «آسمون چقدر بلنده»سما گیوی، طراح و کارگردان نمایش «آسمون چقدر بلنده» در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص موضوع این نمایش اظهار کرد: این نمایش داستان دختربچه‌ای را روایت می‌کند که در شب تولدش متوجه حضور نداشتن مادربزرگ می‌شود. مادر دختربچه علت این واقعه را رفتن مادربزرگ به آسمان و نزد خداوند بیان می‌کند؛ بنابراین دخترک تصمیم می‌گیرد به آسمان سفر کند؛ زیرا می‌داند که مادربزرگش توانایی بازگشت نزد خانواده خود را ندارد. دخترک به آسمان سفر می‌کند و در این مسیر با چالش‌هایی مواجه می‌شود که روایت آنها را در این نمایش می‌بینیم.

وی درباره هدف از اجرای این نمایش گفت: «آسمون چقدر بلنده» به سه سؤال فلسفی کودکان و نوجوانان پاسخ می‌دهد که عبارتند از انسان‌ها وقتی می‌میرند، به کجا می‌روند؟ چرا انسان‌ها باید بمیرند و زندگی در مفهوم مرگ چه معنایی دارد؟

طراح و کارگردان نمایش «آسمون چقدر بلنده» توضیح داد: این نمایش به خانواده‌ها در پاسخگویی به سؤالات کودکان و نوجوانان کمک می‌کند؛ زیرا بعد از دوران کرونا بیش از پیش با مفهوم سوگ مواجه می‌شدند و باید این مسئله را برای فرزندان خود حل می‌کردند. متن نمایشنامه با نظارت خانم دکتر مریم یکتازاده، روانشناس کودک و نوجوان نگاشته و تنظیم شده است؛ طبق گفته وی، بعد از دروان کرونا افراد زیادی برای مواجهه صحیح فرزندان خود با مفهوم سوگ و سوگواری به روانشناسان مراجعه می‌کنند، به‌طوری که به یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها تبدیل شده است.

وی در خصوص شیوه اجرای نمایش تصریح کرد: «آسمون چقدر بلنده» برای اولین بار در ایران به روش ویدئوتئاتر اجرا می‌شود. در این شیوه هیچ دکور فیزیکی‌ وجود ندارد، همه فضاسازی‌ها با تصویر روی ویدئوی 70 درجه انجام می‌شود و موسیقی‌ها کاملاً حالت سه‌‌بعدی دارد.

به گفته گیوی، از آنجایی که زندگی بچه‌‎های نسل جدید از فضای دیجیتال و مجازی جداشدنی نیست، در مقایسه با انسان‌های نسل قبلی یعنی والدین خود، بسیار پیشرو هستند و اقتضای دوره زمانی آنها استفاده از روش‌های دیجیتالی در آثار هنری تولیدشده برای این نسل است، به‌طوری که با استفاده از چنین روش‌هایی بیشتر بتوان آنها را به هنرهای نمایشی جذب کرد. شاید دکورهای چوبی که پیش از این استفاده می‌شد، در مقایسه با روش ویدئوتئاتر جذابیت کمتری داشته باشد؛ از این‌رو برای افزایش جذابیت نمایش از این روش استفاده کردیم.

وی تأکید کرد: نمایش «آسمون چقدر بلنده» از پنجم آبان‌ماه در سالن شماره شش سیتی‌سنتر، ساعت 18 روی صحنه رفته است و تا دوم آذرماه اجرا خواهد شد. علاقه‌مندان برای تهیه بلیط می‌توانند به پایگاه GISHEH8.COM مراجعه کنند یا اینکه به‌صورت حضوری در محل اجرای نمایش حاضر شوند.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha