استانداردهای دوگانه جهانی عامل شکل‌گیری بحران جمعیت است
کد خبر: 4178243
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱

استانداردهای دوگانه جهانی عامل شکل‌گیری بحران جمعیت است

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور با بیان اینکه ریشه اصلی بحران جمعیت در استانداردهای دوگانه جهانی است که برخی را به افزایش جمعیت و گروهی را به کنترل جمعیت ترغیب می‌کند، گفت: ایران درحالی به کشوری سالمند تبدیل می‌شود که کشورهای همسایه آن جمعیت بسیار جوانی دارند.

صالح قاسمی دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشوربه گزارش ایکنا از کرمان، صالح قاسمی، دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور امروز، ششم آبان‌ماه در همایش تبیین تهدیدات در حوزه باروری و جوانی جمعیت با طرح این سؤال که چرا مسئله جمعیت یک بحران است، گفت: نرخ رشد جمعیت کشور که امروز به ۶ دهم درصد رسیده‌ را در هیچ دوره‌ای نداشته‌ایم که این نرخ میل به صفر دارد و از ۱۴۲۰ به بعد شاهد نزخ منفی جمعیت خواهیم بود.

وی با اشاره به نرخ رشد باروری اظهار کرد: روند کاهش موالید با سرعت محسوسی در حال پیشرفت است. از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۱، نیم میلیون کاهش موالید داشتیم که یک بحران است. ۱۲ درصد جمعیت ایران بالای ۶۰ سال سن دارند و سالمند هستند و به زودی به کشوری می‌رسیم که از هر سه نفر یکی بالای ۶۰ سال سن دارد.

قاسمی ادامه داد: کاهش نیروی کار، رکود اقتصادی بیشتر، ورود نیروی کار خارجی و گسست فرهنگی، فشار بر روی شبکه پزشکی، ریسک ورشکستگی صندوق‌های بیمه و بازنشستگی و کاهش قدرت دفاعی از جمله پیامدهای کاهش نرخ رشد جمعیت و افزایش سالمندی در جامعه است.

وی با بیان اینکه سرعت بالای سالخوردگی در ایران به یک بحران تبدیل شده است که ساختار مدیریتی از این سرعت جا می‌ماند، گفت: سالخوردگی در کشورهای دیگر پس از توسعه سالمند شدند اما سالخوردگی در ایران پیش از توسعه است و این پیامدهای سالمندی را افزایش می‌دهد.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت با اشاره به رسیدن کشورهای دیگر به‌صورت منطقه‌ای، اظهار کرد: ایران درحالی به کشوری سالمند تبدیل می‌شود که کشورهای همسایه آن جمعیت بسیار جوانی دارند و در حال حاضر با میانگین سن بالای ۳۵، ایران کشوری میانسال است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سقط جنین اشاره کرد و گفت: در مورد سقط در پایین‌ترین فرض، سالانه حداقل ۳۷۰ هزار سقط در ایران وجود دارد که ۹۵ درصد آن سقط جنایی، ۳ درصد درمانی و ۲ درصد خودبه‌خودی است.

مشاور سازمان پدافندغیرعامل در حوزه جمعیت باورهای اشتباهی همچون فرزند ناخواسته، فقدان اطلاعات(در سه حوزه پزشکی، روانشناسی و دینی) غربالگری‌های گاهی نادرست و در دسترس بودن داروهای سقط را از دلایل نرخ بالای سقط جنایی در کشور برشمرد و تصریح کرد: موضوع جمعیت یک بحران جدی است.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در پایان به دلایل شکل‌گیری بحران جمعیت پرداخت و اظهار کرد: ریشه اصلی این بحران در استانداردهای دوگانه جهانی است که برخی را به افزایش جمعیت و گروهی را به کنترل جمعیت ترغیب می‌کند. حاکمیتی کردن مسئله جمعیت و همچنین تبدیل آن به مسئله شیعه و سنی خطا است و اگر دو مسئله فرهنگ و اقتصاد در کنار هم قرار بگیرد مسئله جمعیتی حل خواهد شد.

انتهای پیام
captcha