قدردانی ترکیه از ممنوعیت قرآن‌سوزی در دانمارک
کد خبر: 4178315
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷

قدردانی ترکیه از ممنوعیت قرآن‌سوزی در دانمارک

ترکیه از اقدام اخیر دانمارک برای تدوین قانون مبارزه با بی‌احترامی به کتب مقدس به ویژه قرآن تمجید کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از حریت دیلی، ترکیه حمایت خود را از اقدام اخیر دانمارک برای مبارزه با بی‌احترامی به کتب مقدس به ویژه قرآن، ابراز کرد.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه این کشور از پیش‌نویس قانون ارائه شده در پارلمان دانمارک با هدف جلوگیری از جنایات ناشی از نفرت و مجازات عاملان دخیل در حمله به متون مقدس استقبال کرد.

فیدان طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با لارس لوکه راسموسن همتای دانمارکی خود در 27 اکتبر در آنکارا، نگرانی‌های خود را در مورد حوادث اخیر  هتک حرمت قرآن در دانمارک ابراز کرد. او گفت: ما به شدت ناراحتیم که شاهد حملاتی هستیم که کتاب مقدس ما، قرآن را هدف قرار می‌دهد. بی‌احترامی به مقدسات هرگز نباید در محدوده آزادی بیان در نظر گرفته شود.

به گفته فیدان، راسموسن در جلسه خصوصی خود قبل از کنفرانس مطبوعاتی به او اطلاع داد که کپنهاگ بر روی قوانینی برای جلوگیری از جنایات ناشی از نفرت و مجازات مسئولین کار می‌کند.

فیدان توضیح داد که این لایحه که اخیراً به پارلمان دانمارک ارائه شده است، جریمه نقدی و حبس تا دو سال را برای اقداماتی که آرامش اجتماعی را مختل و ایجاد تحریک می کند، پیشنهاد کرده است. راسموسن در سخنان خود بر تلاش مشترک دانمارک و ترکیه در تدوین این قانون تاکید کرد.

در چند ماه گذشته مجموعه‌ای از حوادث مربوط به سوزاندن قرآن کریم در مقابل سفارت‌خانه‌های مختلف، از جمله سفارت‌هایی که نماینده کشورهای دارای اکثریت مسلمان هستند، در دانمارک، سوئد و هلند رخ داده است.

این اقدامات منجر به خشم گسترده و تیره شدن روابط دیپلماتیک این کشورها شده است. کاردار دانمارک نیز دو بار در واکنش به این حوادث به وزارت ترکیه احضار شد.

پنج حزب اپوزیسیون دانمارکی روز سه‌شنبه، ۱۱ مهر اعلام کردند که حداکثر تعداد نمایندگان خود را برای مخالفت با لایحه دولت برای جرم‌انگاری توهین به نمادهای مذهبی از جمله کتاب مقدس مسلمانان،  بسیج خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha