پویش «غزه مظلوم» راه‌اندازی شد + فیلم
کد خبر: 4178336
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
افراسیابی خبر داد:

پویش «غزه مظلوم» راه‌اندازی شد + فیلم

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا گفت: وزارت ارشاد و مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی پویش «غزه مظلوم» را راه‌اندازی کرده و تاکنون 50 درصد شرکت‌کنندگان پویش «غزه مظلوم» از طریق روبیکا ثبت‌نام­ کرده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، دوم تا نهم آبان به‌ عنوان «هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی» نامگذاری شده است. در همین خصوص محمد صادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در استدیوی­ شبکه­ خبر، مهمان گفت‌وگوی خبری بود. وی در خصوص فعالیت‌های ساترا گفت:­ هفته جهانی سواد رسانه و اطلاعاتی را داریم و با توجه به شعار این هفته با عنوان «سواد فضای مجازی» باید این شعار دستور کار همگانی برای تمام­­ دستگاه‌ها در سطح جهان باشد، البته ما در ایران به دنبال توسعه و ارتقای سواد فضای مجازی با رویکرد بومی و با توجه به فرهنگ اسلامی - ایرانی هستیم.

وی ادامه داد: از چند منظر اقداماتی انجام شده است. یکی این‌که تولیداتی در گذشته شبکه‌های تلویزیونی راجع به سواد رسانه‌ای داشتند مثل برنامه «رسانش» شبکه امید­ که در چند فصل تولید شد. برنامه «تارگرد» و مینی سریال «چای نت» که تنها سریال طنز ویژه سواد رسانه‌ای است و محتوای­ سواد رسانه‌ای و مهارت‌های سواد رسانه‌ای را با ادبیات طنز بیان می‌کند. این مینی سریال سال‌های قبل در شبکه 5 پخش شده بود؛ حال ما با همکاری شورای واگذاری سازمان صدا و سیما کار را به انجام رساندیم و مراحل انتهای کار تا قبل از پایان هفته انجام می‌شود و ما حداکثر تا روز ۹ آبان که پایان هفته سواد رسانه‌ای است، امیدواریم که این آثار تلویزیونی را­ بتوانیم در اختیار پلتفرم‌هایی که از ساترا مجوز دارند، قرار دهیم.

افراسیابی ادامه داد: برنامه‌های دیگری هم در این حوزه شناسایی شده که در اختیار سکو‌های صوت و تصویر قرار می‌گیرد تا بتوانند این برنامه‌ها را­ حد اقل به مدت یک ماه در اختیار کاربران و مخاطبان خود به طور رایگان قرار دهند. (البته یک سری سکو‌ها شرطشان خرید اشتراک بابت خود سکو است نه بابت این محتوا­ها) این محتوا‌ها به طور رایگان در اختیار همه سکو‌ها قرار می‌گیرد تا بتوانند در اختیار کاربران خود قرار دهند.کار دیگری که انجام شد. ما محتوایی که در حوزه سواد رسانه‌ای به شکل موشن‌گرافی، انیمیشن و فیلم کوتاه در نهاد‌های مختلف تولید شده بود ائم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و خود ساترا­ این را تجمیع کردیم  و در اختیار سکو‌ها قرار دادیم از طریق «مجمع رسا» این کار دنبال و در اختیار سکو‌ها قرار داده شد.

وی در خصوص این که بخشی از برنامه‌ها بعد یا همین امسال در اختیار سکو‌ها قرار گیرد هم گفت: موضوع سواد رسانه‌ای برای ما­ خیلی مهم است. جزء تکالیفی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، هم بر اساس قانون شبکه ملی اطلاعات سند معماری کلان شبکه ملی اطلاعات، هم بر اساس سند مصوب شورایعالی فضای مجازی سند صیانت از کودک و نوجوان و هم بر اساس آیین نامه الزامات ارتقای سواد فضای مجازی ما باید یک همکاری و هم افزایی سازمانی داشته باشیم و حتما رصد می‌کنیم برنامه‌های جذاب و جدیدی که در شبکه‌های تلویزیونی خصوصا تولید می‌شوند و همین طور شبکه‌های رادیویی شناسایی می‌کنیم برنامه‌های تلویزیونی را در اختیار سکو‌هایی قرار می‌دهیم که در حوزه تصویر متمرکز هستند و برنامه‌های رادیویی را هم در اختیار سکو‌هایی با محتوای آوا و نوا­ قرار می دهیم.

وی بیان کرد: همین طور که رهبری تاکید فرمودند­ امروز اتفاقات غزه هم مظلومیت مردم غزه را نشان می‌دهد و هم اقتدار غزه را نشان می‌دهد، این کار از دو بعد اهمیت دارد، یک کاری را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی شروع کرد با عنوان «پویش غزه مظلوم». همچنین روبیکا مشارکت فعالی در این پویش دارد در یک ایدی به عنوان «غزه مظلوم» در روبیکا هر کس به این ایدی پیام دهد، می‌تواند در این پویش شرکت کند و آثار خود را ارسال کند و در این پویش شرکت داده می‌شود. ­

افراسیابی در انتها تصریح کرد: ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان پویش «غزه مظلوم» از طریق روبیکا ثبت‌نام­ کرده‌اند، ما با سایر رسانه‌های کاربر محور در حال گفتگو هستیم که آن‌ها هم ­به این پویش­ بپیوندند.

انتهای پیام
captcha