تأکید رئیس کمیته صنایع دریایی مجلس به رفع مشکلات مناطق ساحلی
کد خبر: 4178404
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۸

تأکید رئیس کمیته صنایع دریایی مجلس به رفع مشکلات مناطق ساحلی

رئیس کمیته صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبودهای موجود در سواحل شمالی و جنوبی و تأکید بر رفع مشکلات این مناطق، گفت: ظرفیت‌های قابل توجهی در صنایع دریامحور وجود دارد که می‌تواند در اقتصاد ملی نقش قابل توجهی داشته باشد.

علی اکبر کریمی، نماینده مردم اراک در مجلس

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، علی‌اکبر کریمی، منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در خانه ملت، عصر شنبه، ۶ آبان در نشست ستاد معین اقتصاد دریا و صنایع دریامحور استان، با بیان اینکه حضور امیر شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش زمینه همکاری بین استان و این یگان را فراهم می‌کند، اظهار کرد: استان ظرفیت‌های بسیار دارد و امیدواریم این سفر بهره‌مندی از ظرفیت‌ها را بهبود بخشد.

وی با بیان اینکه استان در عرصه تعمیر، نگهداری و تولید صنایع دریایی آمادگی انجام کارهای بزرگ را دارد، اضافه کرد: مبانی و ساختارهای قانونی در حوزه صنایع دریایی وجود دارد. قانونی به نام قانون حمایت از صنایع دریایی داریم که در آن ظرفیت‌های ملی خوبی در نظر گرفته شده است. در حوزه ساخت و تولید، تعمیر و نگهداری تجهیزات، شناورهای سطحی، زیرسطحی و صنایع فراساحلی نیز ساختارهایی فراهم شده است.

آغاز فعالیت صندوق توسعه صنایع دریایی

کریمی از آغاز فعالیت صندوق توسعه صنایع دریایی خبر داد و با بیان این مطلب که این صندوق در وزارت صمت فعال است، گفت: شورای عالی صنایع دریایی به ریاست رئیس‌جمهور نیز بر مبنای این قانون تشکیل شد. ظرفیت‌های قابل توجهی در این صنایع وجود دارد که می‌تواند در اقتصاد ملی نقش قابل توجهی داشته باشد.

رئیس کمیته صنایع دریایی مجلس به ظرفیت سواحل شمالی اشاره کرد و ادامه داد: این نواحی سرشار از فعالیت اقتصادی است و کمتر نقطه‌ای یافت می‌شود که بدون فعالیت مانده باشد، اما بدون شک کمبودهایی مانند کمبود شدید شناور در دریای خزر برای تقویت هرچه بهتر تعاملات با روسیه و همسایگان شمالی وجود دارد که باید برطرف شود.

کریمی با بیان اینکه ظرفیت عظیم سواحل جنوبی خلیج فارس و دریای عمان سال‌های طولانی است که مغفول مانده است، اضافه کرد: سهم اقتصاد دریا محور به دلیل اسکان قریب به 60 درصد مردم جهان در شهرهای بندری، ساحلی و کنار رودخانه‌ها بالاست. متأسفانه با وجود داشتن سواحل طولانی در جنوب و سواحل شمالی سهم اقتصاد دریامحور ما کمتر از 10درصد است.

وی به توصیه مقام معظم رهبری مبتنی بر توسعه سواحل مکران اشاره کرد و با بیان اینکه طول این سواحل از هرمز تا چابهار بوده و بهترین مکان برای دسترسی ما به اقیانوس هند و آب‌های آزاد است، ادامه داد: متأسفانه هنوز نتوانستیم تجهیزات بندری و فراساحلی را ایجاد کنیم. همچنین در حوزه امکانات زیرساختی همچون خطوط ریلی و جاده‌ای با مشکل مواجهیم و امید است احداث خط ریلی چابهار به سرخس و زاهدان تسریع پیدا کند.

طرح تشکیل سازمان توسعه مکران در دست تصویب

به گفته کریمی طرح تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران در حال تصویب است. انجام این مهم ساختار مناسبی را برای توسعه سواحل جنوبی و انتقال بخشی از جمعیت کشور و فعالیت‌های اقتصادی به جنوب ایجاد می‌کند. با توسعه اقتصاد دریامحور در کشور شاهد جهشی عظیم در اقتصاد ملی هستیم.

وی بیان کرد: انتقال آب از دریا به داخل کشور با وجود هزینه‌کردهای بسیار کلان به هیچ‌وجه اقتصادی و مقرون به‌صرفه نیست و در این حوزه می‌توان از طرح جابه‌جایی مردم به مناطق ساحلی استفاده کرد. می‌توان بین 20 تا 30 میلیون نفر را در سواحل مکران اسکان داد و صنایع پتروشیمی و صنایع آب‌بر مانند فولاد را در این مناطق تأسیس و راه‌اندازی کرد.

کریمی در پایان گفت: قرار براین است که در سواحل به استان‌های مرکزی و داخل کشور سهمی اختصاص پیدا کند تا بخشی از فعالیت‌های استان‌ها در مناطق جنوبی استقرار یابد. استان مرکزی نقش بسزایی در توسعه صنعتی در سواحل جنوبی دارد و در حال حاضر نیز تیم‌های عملیاتی و صنعتی در حال تردد هستند. پروژه‌های بزرگی مانند ساخت مخازن در انتهای خطوط لوله نفت جاسک در اختیار صنایع اراک است و امیدواریم پروژه‌های بیشتری را برعهده بگیریم.

انتهای پیام
captcha