وقوع تحولات بنیادین با طوفان الاقصی/ حزب‌الله و محور مقاومت در جایگاه خود هوشمندانه وارد نبرد شده‌اند + فیلم
کد خبر: 4179110
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۲
خامه‌یار در گفت‌وگو با ایکنا:

وقوع تحولات بنیادین با طوفان الاقصی/ حزب‌الله و محور مقاومت در جایگاه خود هوشمندانه وارد نبرد شده‌اند + فیلم

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب عملیات طوفان الاقصی را پاسخ مقاومت به بیش از یکصد سال جرایم رژیم اشغالگر در سرزمین‌های فلسطین توصیف کرد و گفت: حزب الله و محور مقاومت عملاً در جایگاه خود هوشمندانه وارد نبرد شده‌اند. وقتی پایگاه‌های آمریکا در سوریه، عراق و .. مورد حمله سنگین هواپیماها و موشک قرار می‌گیرد نشانه ورود آنها به جنگ است.

وقوع تحولات بنیادین با عملیات طوفان الاقصی غربی‌ها قادر به رمزگشایی از استراتژی سکوت دبیر کل حزب الله نیستند

به گزارش ایکنا، جهان تاکنون به خوبی شاهد بود که چگونه جنایت‌های رژیم صهیونیستی به رغم بارها محکومت صوری در سازمان ملل، سال‌ها با حمایت کشورهای غربی در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت تا اینکه بامداد روز شنبه، 15 مهر رزمندگان مقاومت فلسطین عملیات همه جانبه و بی‌نظیر خود با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کردند؛ عملیاتی که در عمر ۷۵ ساله اشغالگران غاصب نظیر نداشته و بزرگترین واکنش نظامی فلسطینیان در دهه‌های اخیر که واکنشی به رنج مردم مظلوم و تحت محاصره و اشغال وحشیانه صهیونیست‌های غاصب تلقی می‌شود که در اوج ناامیدی‌ها، می‌تواند امیدبخش رهایی این ملت مظلوم از چنگال غاصبان و حامیان آنها برای پیمودن مسیرهای توسعه همه جانبه باشد.

در خصوص تبعات مختلف این عملیات کم‌نظیر در سطح منطقه و جهان خبرگزاری ایکنا با عباس خامه‌یار، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب به گفت‌وگو نشست که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

ایکنا: در ابتدا درباره سیاه‌نمایی رژیم صهیونیستی و رسانه‌های غربی حامی اسرائیل در خصوص ابعاد عملیات طوفان الاقصی بفرمایید.

اصولاً رژیم صهیونیستی هر پدیده و اتفاقی را آغازگر آن داستان می‌داند، یعنی در خصوص عملیات طوفان الاقصی رزمندگان مقاومت حماس، رژیم صهیونیستی همه پیشینه تجاوز علیه نوار غزه و سرزمین‌های فلسطینی را پاک کرده و مقاومت را آغازگر تهاجم معرفی می‌کند و بر اساس شروع به مظلوم‌نمایی می‌کند. این شیوه همیشگی این رژیم کودک‌کش در مراحل تاریخی تأسیس آن تاکنون است.

نکته دوم اینکه آغاز تجاوز و جنایات رژیم اشغالگر علیه فلسطینیان مربوط به سال 1917 بوده است زمانی که بالفور، وزیر خارجه وقت انگلیس بیانیه ننگینی را صادر کرد و بر اساس آن دولت پادشاهی انگلیس وقت سرزمینی را از صاحبان اصلی آن گرفت و ناجوانمردانه و بدون هیچ حقی در اختیار صهیونیست‌هایی قرار داد که در جهان پراکنده بودند، زیرا موجب آزار و اذیت ملت‌های مختلف و بخصوص اروپایی‌ها بودند از آن لحظه این خشونت و کشتار و مهاجرت یهودیان به سرزمین‌های فلسطینی آغاز شد و حملات اسرائیلی‌ها به فلسطینیان در روستاها و شهرهای فلسطین آغاز شد.

اوج این حملات در سال 1948 بود که در واقع روز نکبت در ادبیات فلسطینی‌ها نامیده می‌شود و از منظر اسرائیلی‌ها روز استقلال و تشکیل اسرائیل تلقی شد.

نکته سوم اینکه همیشه در همه جا اسرائیلی‌ها مرتکب جنایت شدند. ایلان پاپه، کتابی با عنوان پاکسازی قومی فلسطینی‌ها دارد که به فارسی ترجمه شده است. او استاد دانشگاه تل‌آویو بود و هم اینک در انگلیس تدریس می‌کند. او توسط اسرائیلی‌ها سلب تابعیت شد. کتاب او سال‌ها قبل کتاب سال در جمهوری اسلامی معرفی شد. وی میزان کشتار اسرائیلی‌ها و تخریب‌های آنها در روستاهای فلسطین اشغالی را در کتاب قطور خود ذکر می‌کند.

طوفان الاقصی پاسخ به 100 سال جنایت اسرائیل

ما شنیده‌ایم که صهیونیست‌ها در کفر قاسم و صبرا و شتیلا چه جنایاتی را مرتکب شدند؛ اما این نام‌هایی که در ذهن ما هستند شهرها و روستاهایی هستند که یا در آنجا رسانه‌ای در ابعاد آن دوران یا دوربینی وجود داشته و جرایم اسرائیل را ثبت و ضبط کرده است وگرنه جنایات اسرائیل در جاهای دیگر هم وجود داشته است و امروز هم ما با لنز دوربین رسانه‌ها شاهد صحنه‌های دلخراش جنایات رژیم اشغالگر در نوار غزه هستیم و این اتفاقات، ابعاد و ویژگی‌های برجسته‌تری برخوردار است، بنابراین جرایم اسرائیل در نوار غزه آغاز ماجرا نیست بلکه ادامه همان جنایاتی است که از سال 1917 شروع شده است و در سال 1920 توسط نماینده عضو کابینه انگلیس به عنوان سفیر انگلیس در سرزمین‌های اشغالی منصوب شد و این بیانیه را اجرایی کرد از آن زمان تا به امروز این وضعیت ادامه دارد.

بنابراین طوفان الاقصی واکنشی به بیش از یکصد سال انسان‌کشی و کودک‌کشی و قطع آب و برق و تخریب‌های رژیم صهیونیستی است.

غزه به عنوان یک قطعه از پازل کلی است که در سال 2005 به دلیل مبارزات فلسطینی‌ها این منطقه علیه اشغالگران و اوج این مبارزات قضاب صبرا و شتیلا که ژنرال شارون بود این منطقه را رها و غزه را به خود ساکنان آن واگذار کرد و همواره می‌گفتند که آرزو می‌کنند صبحی بیدار شوند که غزه در دریای مدیترانه غرق شده باشد. از 17 سال پیش نوار غزه در معرض محاصره همه جانبه رژیم صهیونیستی قرار دارد نه آب و نه برق دارند، از شش جهت در محاصره هستند از دریا، آسمان و زمین در محاصره هستند این مردم برای به دست آوردن دارو و مواد مورد نیاز خود هم باید از طریق تونل‌های زیرزمینی و به شکل قاچاق از مصر وارد کنند.

این دیوار حائل یک میلیارد دلاری مجهز به پیشرفته‌ترین سیستم‌های امنیتی و حفاظتی و هزاران دوربین همه مردم غزه را زیر نظر دارد. غزه به عنوان متراکم‌ترین جغرافیای جهان در زندانی به سر می‌بردند که تنها سقف ندارند اما مردم در وضعیت مرگ تدریجی به سر می‌بردند، اما چون زندگی عزتمندانه را بر مرگ تدریجی ترجیح می‌دهند دست به این واکنش زدند و شهرک‌های صهیونیست‌نشین را که اساساً مناطق خود فلسطینی‌هاست و مهاجران یهودی از جای جای دنیا این مناطق را تصرف کردند، مورد حمله قرار دادند که در واقع حق قانونی آنها بود زیرا برای آزادی سرزمین‌های خود مبارزه می‌کنند. این حقی مشروع بر اساس قوانین بین‌المللی است که مردمی که از چنگ اشغالگران به ستوه آمدند دست به اقدام زدند در واقع این حمله نبود، دفاع از خویشتن بود آنها درصدد بازپس‌گیری سرزمین‌ها و خانه‌هایشان است و امری طبیعی توصیف می‌شود.

وقوع تحولات بنیادین با عملیات طوفان الاقصی غربی‌ها قادر به رمزگشایی از استراتژی سکوت دبیر کل حزب الله نیستند

هفته پیش دبیرشورای عالی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در نخستین مصاحبه خود از زمان عملیات طوفان الاقصی اعتراف کرد که اشتباه تاریخی داشته که چند ماه پیش گفته بود حماس تا سال‌های سال دیگر قادر به ورود به جنگ با ما نیست. یعنی تحلیل صهیونیست‌ها بر اساس سیستم‌های اطلاعاتی خود از شاباک، موساد و ارتش این رژیم و نیروهای سیاسی آن و ده‌ها و صدها ماهواره و هزاران دوربینی که منطقه کوچک غزه را زیر نظر دارد و همه عوامل موساد در جای جای فلسطین و کشورهای منطقه هیچ کدام نتوانست برنامه‌ریزی و سیستم‌های شبکه عنکبوتی مقاومت و تونل‌های زیر زمینی غزه را که گفته می‌شود از تونل‌های تهران وسیع‌تر است نتوانستند کشف کنند و به مدت دو سال در محیط کوچک غزه برنامه‌ریزی برای انجام عملیات غافلگیرانه طوفان الاقصی انجام شد که نشانه فروپاشی سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم اشغالگر است به گونه‌ای که همه تحلیلگران و خود اسرائیلی‌ها معتقدند که این به معنای فروپاشی ساختار نظامی و امنیتی این رژیم موقت است.

ایکنا ـ چرا معتقدیم عملیات طوفان الاقصی همگرایی جامعه جهانی در حمایت از مقاومت را به همراه داشت هر چقدر که رژیم صهیونیستی با سناریوسازی سعی در مظلوم‌نمایی داشت؟

ما از زمان جنگ 33 روزه مقاومت لبنان با رژیم صهیونیستی شاهد همراهی دوربین با تفنگ بودیم این همراهی نتایج بزرگی در آن جنگ داشت اگر به یاد داشته باشید فرمان حمله به ناوچه رژیم صهیونیستی را سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله در یک برنامه زنده تلویزیونی صادر کرد که جنگ روانی بزرگی علیه دشمن بود یعنی برای نخستین بار دوربین دوشادوش تفنگ و سلاح وارد میدان شد. در نبرد سیف‌القدس این موضوع ابعاد بیشتر و گسترده‌تری پیدا کرد و همه این درگیری‌ها و حماسه‌های فلسطینیان در نبرد با اسرائیل به طور زنده در معرض دید میلیون‌ها انسان قرار گرفت.

همراهی دوربین و تفنگ در جنگ فعلی غزه نیز وجود دارد و البته می‌توان گفت دوربین از تفنگ هم جلوتر است دوربین‌هایی که بر روی کلاه خود مجاهدان فلسطینی نصب شده بود صحنه‌های عملیات طوفان الاقصی را زیباتر و صحیح‌تر منعکس می‌کردند این اقدام بزرگی است این معنای نقش رسانه و فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی است این در تاریخ منازعات فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بی‌سابقه است و از همین رو این غافلگیری اسرائیل از عملیات طوفان الاقصی به اندازه‌ای بود که به سرعت شروع به ساخته و پرداخته کردن سناریوی سربریدن کودکان اسرائیلی کردند و متأسفانه رئیس جمهور بزرگترین کشور جهان مفتضحانه دروغ‌های نتانیاهو را تکرار کرد و شبکه‌های بزرگ از قبیل سی ان ان آن را تکرار کردند اما بعداً این دروغ‌پردازی‌ها آشکار شد و خود آنها تصحیح و عذرخواهی کردند.

ورود رسانه به پیکار با استعمارگران و اشغالگران

بخشی از این به هوشیاری و هوشمندی و پیشگیری و آماده بودن خود نیروهای مقاومت برمی‌گردد. صحنه‌ها و فیلم‌هایی که از رفتارشان با خانواده‌ها و کودکان اسرائیلی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین در روز عملیات طوفان الاقصی داشتند این رفتارها در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های به طور نسبی مستقل منتشر شد و دروغ‌پردازی اسرائیلی‌ها را رسوا کردند.

بنابراین تمامی اسناد و فیلم‌هایی که بعداً منتشر شد دروغ‌پردازی آنها را برملا و نقشه اسرائیل را خنثی ساخت و این برای نخستین بار بود که رسانه به این شکل وارد پیکار شد و دوشادوش تفنگ می‌جنگد.

تظاهرات میلیونی جهانیان در حمایت از فلسطین و مصاحبه‌هایی که با مردم اروپا در کشورهای مختلف می‌شد اشغال پارلمان دانمارک و شعار فلسطینیان را نجات دهید و بشریت را نجات دهید این شعارهای راهبردی نشانه عمق راهبردی مردم اروپا نسبت به حوادث اخیر است.

این شناخت و این احساس را مردم از رسانه‌های غیردولتی و غیررسمی به دست آوردند و اذعان دارند که اعتمادی به رسانه‌های رسمی و دولتی خود که وابسته به امپراطوری‌های رسانه‌ای صهیونیست است، ندارند و این تحولی بزرگ  و بی سابقه در فضای رسانه‌ای و مجازی است.

ایکنا ـ چرا کشورهای عربی با موج تحریم رژیم صهیونیستی که از سوی ملت‌هایشان به راه افتاده همراه نمی‌شوند؟

متأسفانه رژیم‌های حاکم بر شماری از کشورهای عربی و بخصوص آنهایی که در مسیر سازش و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند این موج تحریم‌ها را نادیده می‌گیرند اما روند کلی ملت‌های مسلمان و ملت‌های منطقه بر تحریم‌سازی استوار است این را در زندگی روزانه آنها می‌بینیم و به طور جدی از سالیان سال این موارد دیده می‌شود اما راه‌های پر پیچ و خمی وجود دارد که اسرائیلی‌ها با تغییر مارک این کالاها و محل تولید آنها سعی دارند به شکل قاچاق و مخفیانه در منطقه کالاهای خود را گسترش دهند اما این امر خیز بلند و هوشیاری مردم را در جای جای کشورهای اسلامی می‌طلبد.

وقوع تحولات بنیادین با عملیات طوفان الاقصی

 شرایط بعد از عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی با قبل از آن کاملاً متفاوت است زیرا هیمنه سیاسی و نظامی و ابهت اقتصادی رژیم صهیونیستی که سعی می‌کرد آن را بر افکار عمومی کشورهای منطقه را تحمیل کند، به نحوی که ارتش خود را شکست‌ناپذیر و اقتصاد خود را رو به جلو نشان دهد و سیستم‌های امنیتی خود را بی‌سابقه در جهان بداند این هیمنه فروریخت و از همین رو شرایط بعد از هفتم اکتبر با قبل هفتم اکتبر متفاوت است و اسرائیل با شرایط متفاوت‌تر از گذشته در منطقه و در تعامل خود حتی با کشورهای سازشگر روبه‌رو خواهد بود. ما از تحولات بنیادین سخن می‌گوییم. بنابراین تحولاتی بسیار تأثیرگذار که ما آن را انقلاب توصیف می‌کنیم ایجاد شده است.

ایکنا ـ آینده منطقه و جنگ غزه را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

این وضعیت تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه بسیار وحشیانه است حجم بمبی که بر مردم بی‌گناه ریخته شده از 17 هزار تن تجاوز کرده است. اسرائیل دو برابر بمب‌های کشتار جمعی که بر مردم ویتنام و هیروشیما ریخته شده بود بر نوار غزه ریخته آن هم در محدوده تنگ و با تراکم جمعیت آن که جنایت بزرگی است که ماهیت این رژیم را برای ملت‌های جهان بیشتر روشن کرد. ماهیت دروغین و ادعایی مدعیان حقوق بشر و دموکراسی و آزادی را هم نشان داد. اما همه این‌ها نشان دهنده ضعف رژیم صهیونیستی است. این فضای تبلیغاتی در داخل سرزمین‌های اشغالی به عنوان پوششی بر شکست در طوفان الاقصی است. در واقع اگر اسرائیل قدرتی داشت که نیازی به آمدن رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه و نخست وزیر انگلیس به سرزمین‌های اشغالی و ارسال ناوها و تجهیزات جنگی و نیروهای نظامی ویژه آنها نبود و نیازی نبود که یک شورای عالی تصمیم‌گیری جنگ و ستاد جنگ از سوی اسرائیل تشکیل شود و نماینده جنگجوی آمریکا در افغانستان و عراق به عنوان نماینده رسمی آمریکا در این قرارگاه قرار گیرد و رهبری این برنامه‌ریزی را برعهده بگیرد. بایدن پنج ساعت کنار نتانیاهو نشست و تأکید داشت به جنگ غزه ادامه بده ما در کنارت هستیم و این نشانه عمق وادادگی اسرائیل و شکست میدانی، نظامی و سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی بود.

متفکران اسلامی از قبل امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری معتقد بودند که پیدایش رژیم صهیونیستی در قلب کشورهای اسلامی تنها یک اشغالگری نیست بلکه خاکریز اول استعمار نو غربی‌ها در قلب کشورهای اسلامی است و بیانیه بالفور این را می‌گفت و حالا هم بایدن می‌گوید اگر اسرائیلی وجود نداشت ما باید تلاش می‌کردیم آن را به وجود آوریم این خیز بلند دنیای متوحش غرب برای حمایت از رژیم کودک‌کش اسرائیل نشانه شکست فاحش آنها از مقاومت است.

هیچ طرف امنیتی، نظامی و سیاسی در جای جای منطقه معتقد نیست که اسرائییلی‌ها با چنین اقداماتی بتوانند شکست فاحش در طوفان الاقصی را جبران کنند زیرا به تعبیر مقام معظم رهبری شکست بزرگ و زلزله‌ای بزرگ بود  و به اذعان فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی آثار این شکست تا 50 سال دیگر باقی خواهد ماند اگر رژیم صهیونیستی وجود داشته باشد زیرا خود صهیونیست‌ها معتقدند سن این رژیم به 80 سالگی نخواهد رسید بخصوص که خود از داخل شاهد فروپاشی و تعمیق شکاف هستند.

وقوع تحولات بنیادین با عملیات طوفان الاقصی/ حزب‌الله و محور مقاومت در جایگاه خود هوشمندانه وارد نبرد شده‌اند

آینده تحولات منطقه را مقامات صهیونیست برملا کردند

در واقع باید گفت که ما وقتی صرفاً همین عناوین گفته‌های مقامات نظامی و امنیتی اسرائیل را بازنویسی و بازنشر دهیم، عمق ناامیدی و آینده تحولات در فلسطین اشغالی و عظمت کار حماسی‌ها در هفتم اکتبر را نشان خواهیم داد. وقتی که حماس با امکانات ضعیف بیش از یک هزار نیرو به شهرک‌های صهیونیست‌نشین اعزام کرد و بزرگ‌ترین بخش نظامی اسرائیل را زمین‌گیر کرده و ذلیلانه فرمانده آنها را به اسارت گرفته و از درون تانک بیرون بیاورند. این زلزله همان زلزله‌ای است که اسرائیلی‌ها در سال 1357 از انقلاب ایرانی‌ها داشتند و بگین و دیگران هم اذعان دارند که سرزمین‌های اشغالی را فراخواهد گرفت و امروز بعد از چهل و اندی سال عملیات طوفان الاقصی پس لرزه انقلاب اسلامی ایران است که طومار رژیم صهیونیستی را در هم خواهد پیچید و این موضع انفعالی و آرمانی نیست اگر گفته‌های مسئولین بخش‌های مختلف رژیم صهیونیستی را بشنویم و تحلیل کنیم به این نتیجه می‌رسیم که شکست اسرائیل جبران‌ناپذیر بوده که ترمیم آن برای اسرائیل سالیان سال زمان می‌برد.

ایکنا ـ سطح همبستگی مقاومت لبنان با مقاومت فلسطین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حزب الله و محور مقاومت عملاً در جایگاه خود هوشمندانه وارد نبرد شده است. وقتی پایگاه‌های آمریکا در سوریه، عراق و جاهای مختلف مورد حمله سنگین هواپیماها و موشک قرار می‌گیرد نشانه ورود آنها به جنگ است. حزب الله عملاً 30 تا 35 درصد قدرت ارتش اسرائیل را در مناطق مرزی لبنان زمین‌گیر کرده یعنی این نبرد ادامه دارد و عملاً به معنای آغاز جنگ نه از طرف صهیونیست‌ها یا حزب‌الله اعلام نشده است اما حدود 150 نفر از نظامیان رژیم صهیونیستی در این نبرد به هلاکت رسیدند و 50 نفر از نیروهای حزب الله به شهادت رسیدند سیستم‌های اطلاعاتی و دوربین و دکل‌های ماهواره‌ای جاسوسی اسرائیل در این منطقه پاکسازی شدند این به معنای ورود حزب الله به نبرد است.

مقامات غربی به دنبال رمزگشایی از استراتژی سکوت نصرالله

مهم‌تر از همه سکوت معنی دار سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله در این مدت است تمامی مقامات خارجی و وزیران خارجی کشورهای بزرگ در رفت و آمد با یکدیگر هستند و به دنبال رمز گشایی از سکوت نصرالله هستند و این جنگ روانی و شرکت در این نبرد است که از آن به عنوان استراتژی سکوت و ابهام نام می‌بریم.

نکته‌ای که مخاطبین نباید فراموش کنند این است که تمام اقدامات نتانیاهو از روز اول حکمرانی تاکنون و پیشینیان آن این بود که ایران و آمریکا با یکدیگر وارد جنگ شوند تمام نشست‌هایی که نتانیاهو با مقامات آمریکایی دارد در راستای ورود ایران و آمریکا به جنگ با یکدیگر است به نحوی که خود اسرائیلی‌ها بنشینند و تماشا کنند، چیزی که نباید اجازه تحقق آن را داد نه به این دلیل که مقاومت از جنگ هراس دارد بلکه از این جهت که نباید در دام اسرائیل گرفتار شویم که نظاره‌گر ورود ما به درگیری با آمریکا شود. ورود به جنگ منطقه‌ای شاید راحت به نظر برسد و با اقدامی متهورانه به آن ورود کرد؛ اما خسارت‌ها و خروج از آن کار مشکلی است و به اعتقاد من جمهوری اسلامی و مقاومت این درایت و هوشمندی را دارد که چگونه تحولات اخیر را مدیریت کرده و شیوه پاسخگویی به اسرائیل را بلد هستند آنها منافع ملی و شرایط منطقه و پیچیدگی‌های ورود و عدم ورود به جنگ فراگیر را درک می‌کنند و دقت لازم را نسبت به این موضوع دارند.

مقاومت مسلحانه راه حفظ کرامت ملت‌هاست

ایکنا ـ نقش طوفان الاقصی در گسترش گفتمان مقاومت را چگونه می‌یابید؟

در مقطع اخیر خیلی‌ها معتقد بودند که مقاومت مسلحانه در برابر اسرائیل جواب نمی‌دهد و حتی سازمان‌های سنتی آزادی‌بخش فلسطین این را تکرار می‌کردند و از همین رو یاسر عرفات با شاخه زیتون به سازمان ملل رفت و برای کنار گذاشتن تفنگ اعلام آمادگی کرد و با همه اینکه صد قطعنامه به نفع فلسطینیان در سازمان ملل صادر شد، توافقنامه‌‌های اسلو، کمپ دیوید، شرم الشیخ  و ده‌ها مورد این گونه‌ای با حمایت آمریکا منعقد شد. اسرائیلی‌ها در طی این 30 سال به یک بند این توافقنامه‌ها هم عمل نمی‌کردند و عملا پاره کرده و جلوی دوربین‌ها در سطل آشغال می‌انداختند؛ بنابراین این روند صلح‌جویانه دامن خود عرفات که پرچمدار این روند بود، گرفت و او را در بیمارستان پاریس ترور کردند و اجازه کالبد شکافی جسد وی را به خانواده‌اش ندادند که بر خلاف قوانین بین‌المللی بود.

غربی‌ها هر چه سعی کردند مردم فلسطین را به این باور برسانند که مقاومت مسلحانه پاسخگو نیست؛ اما امروز بعد از شکست روند سازشکارانه برای همه ملت‌ها آشکار است که فقط و فقط این سلاح و مقاومت نجات‌دهنده مردم فلسطین و آزاد کننده سرزمین‌های اشغالی است این را حزب الله در سال 2005 در آزادی نوار اشغالی جنوب به اثبات رساند در جنگ 33 روزه مشخص شد. یمنی‌ها پس از 10 سال تهاجم بزرگ عربستان این را به اثبات رسانده و مقتدرانه از مرزهای خود دفاع کردند. این درباره سوریه هم صدق می‌کند. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که مقاومت سرسختانه راه حل نهایی آزادی سرزمین‌ها و آزادی انسان‌ها و حفظ کرامت ملت‌هاست.

گفت‌وگو: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha