ایکنا؛ رسانه جریان‌ساز در ارتقای فرهنگ قرآنی
کد خبر: 4180672
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

ایکنا؛ رسانه جریان‌ساز در ارتقای فرهنگ قرآنی

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ایکنا، رسانه جریان‌ساز در ارتقای فرهنگ قرآنی است، گفت: سرعت اطلاع‌رسانی و به‌روز بودن اخبار قرآنی در خبرگزاری ایکنا در سطح قابل قبولی است.

حسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبیحسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه رسانه‌های جمعی نقش مهمی در مدیریت فرهنگی جامعه دارند، گفت: مجموعه جهاددانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی و خبرگزاری ایکنا به‌عنوان رسانه‌ای تخصصی در حوزه قرآن، از زمان تأسیس تاکنون کارنامه خوبی در این زمینه داشته و با بهره‌گیری از ظرفیت بالایی که در این زمینه دارد، توانسته است نقش بسزایی در ارتقای سطح فرهنگی جامعه به‌ویژه در حوزه امور قرآنی ایفا کند و از رهگذر آن، زمینه رشد و پیشرفت در سیاستگذاری و اجرای سیاست‌ها در امور قرآنی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه بدون شک در دنیای کنونی که عرصه قدرت‌نمایی رسانه‌هاست و می‌توان هویت انسان مدرن را هویتی رسانه‌ای دانست، فعالیت در عرصه بین‌الملل یکی از شاخصه‌های اصلی قدرت‌نمایی رسانه‌هاست، افزود: رسانه‌ای موفق‌تر است که بتواند پیام و رسالت خود را در عرصه بین‌المللی به گوش مخاطبان بیشتری در جهان برساند. بنابراین، فعالیت به 20 زبان زنده دنیا یکی از افتخارات خبرگزاری ایکنا به‌شمار می‌رود و از این بستر می‌تواند پیام قرآن که خطاب به تمامی جهانیان است را به سراسر دنیا مخابره کند.

سلمانی ادامه داد: سرعت اطلاع‌رسانی و به‌روز بودن اخبار قرآنی در خبرگزاری ایکنا در سطح قابل قبولی است، در این زمینه هم دستگاه‌های متولی امور قرآنی لازم است تا با ارتباط سازنده و به‌موقع با این خبرگزاری، وظیفه خود را در اطلاع‌رسانی رویدادهای قرآنی انجام دهند. همچنین خبرگزاری ایکنا باید با بهره‌گیری از ارتباط مستمر با مدیران قرآنی، اطلاع‌رسانی شایسته‌ای از فعالیت‌های قرآنی داشته باشد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: امروزه فعال‌ترین و اثرگذارترین جریانات فرهنگی در جهان را مجموعه‌هایی ایجاد می‌کنند که موفق به ایجاد شبکه‌هایی کیفی و کارآمد از نخبگان و فعالان فرهنگی شوند. بدون شک کارآمدی و اثرگذاری یک شبکه زمانی به‌وجود می‌آید که بُعد رسانه‌ای آن مورد توجه و اهمیت قرار گیرد و خبرگزاری ایکنا به‌عنوان رسانه تخصصی در حوزه قرآن در این راستا رسالت مهمی را عهده‌دار است و می‌تواند به‌عنوان یکی از اعضا مهم این شبکه‌های قرآنی مردمی، این نقش را به‌خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: این خبرگزاری تاکنون توانسته است از طریق ارتباط با قاریان، حافظان، اساتید، پیشکسوتان و همچنین تشکل‌های قرآنی از جمله مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی بسیاری از چهره‌های موفق قرآنی را به جامعه معرفی کند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: یکی از ویژگی‌ها و شاخص‌های خبرگزاری ایکنا ارتباط سازنده و مؤثر با فرهیختگان حوزه و دانشگاه است و معمولاً در بررسی و تحلیل مسائل فرهنگی و قرآنی، هم از اساتید و چهره‌های شاخص حوزوی و هم جامعه دانشگاهی استفاده می‌کند.

سلمانی با اشاره به اینکه این مسئله قطعاً موجب می‌شود ارتباط خوبی بین جامعه حوزوی و دانشگاهی صورت گیرد، گفت: البته در این خصوص لازم است نشست‌های تخصصی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در خبرگزاری ایکنا تشکیل شود تا میزان اثرگذاری و کارآمدی این رسانه در بحث وحدت بین حوزه و دانشگاه ارتقا یابد.

وی اظهار کرد: پیشنهاد برای ارتقای فعالیت‌های رسانه‌ای خبرگزاری ایکنا، جریان‌سازی رسانه‌ای برای تحول در فعالیت‌های قرآنی و زمینه‌سازی برای رشد و ارتقای فرهنگ قرآنی در جامعه است، این کار می‌تواند از طریق برگزاری نشست‌های تخصصی تحلیلی و چالشی، اجرای مصاحبه‌های تخصصی با فرهیختگان و دعوت از صاحب‌نظران برای طرح و بررسی موضوعات امکان‌پذیر است.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی گفت: آسیب‌شناسی فعالیت‌ها و ساختارهای امور قرآنی و بخش‌های قرآنی دستگاه‌ها، ارزیابی و تحلیل سیاست‌های خرد و کلان قرآنی، شبکه‌سازی برای سوژه‌یابی و ارتباط مؤثر با کنشگران حوزه قرآنی، از دیگر مواردی است که خبرگزاری ایکنا باید به آن‌ها توجه ویژه داشته باشد.

انتهای پیام
captcha