گزارشی از مجمع اساتید و قاریان قرآن کریم قزوین
کد خبر: 4180752
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۱

گزارشی از مجمع اساتید و قاریان قرآن کریم قزوین

مجمع اساتید و قاریان قرآن کریم با حضور جمعی از فعالان، اساتید و قاریان قرآنی قزوین در سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.

مجمع اساتید و قاریان قرآن قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، مجمع اساتید و قاریان قرآن کریم شب گذشته ۱۷ آبان با حضور جمعی از فعالان، اساتید و قاریان قرآن قزوین در سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار شد؛ در این جلسه مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین حضور داشت و درخصوص طرح‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین مطالبی مطرح شد و این طرح‌ها مورد بررسی فعالان قرآنی قرار گرفت.

فعالان قرآنی پرچمدار جهاد تبیین باشند

در این جلسه یوسف پورآرین، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین ضمن اشاره به اهمیت جهاد تبیین در شرایط فعلی جامعه، گفت: جهاد تبیین یکی از اولویت‌های جامعه‌ قرآنی ما در سطح ملی و استان است و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند قاریان، مفسران و تالیان قرآن باید در جلسات قرآنی پرچمدار این فریضه فوری باشند.

وی در ادامه  اظهار کرد: به نظر بنده امروز مأموریت همه ما ورود به عرصه جهاد تبیین است که به عنوان یک اولویت جدی در دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد؛ امروز روز تبیین است همانطور که در سخنرانی سیدحسن نصرالله هم دیدید که او هم به مسائل تبیینی پرداخت در شرایطی که ۴ میلیارد نفر به سخنانش گوش می‌دادند.

این مسئول بیان کرد: بنابراین اساتید، فعالان و مجموعه‌های قرآنی ضمن اینکه کارهای تخصصی حفظ، قرائت و تجوید و هر آنچه که تخصصی است را با قدرت پی می‌گیرند، پرچمداری و علمداری جریان جهاد تبیین را نیز به عهده داشته باشند چون قرآن همه‌اش تبیین است. در واقع می‌توان گفت خداوند متعال قرآن را نازل کرد که برای مردم مسائل را در ابعاد مختلف تبیین کند.

وی ادامه داد: حالا باید ببینیم در موضوع تبیین چه مواردی اولویت دارد، امروز یکی از موضوعات مهم موضوع غزه است که همه ابعاد ماجرا باید تبیین شود و گر‌های ذهنی مردم و آن‌ها که اهل تفکر هستند با استفاده از آیات قرآن رفع شود.

پورآرین تصریح کرد: در موضوع جمعیت و فرزندآوری می‌گویند بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، وضع اقتصادی خوب نیست ما نمی‌توانیم به سمت فرزندآوری برویم. باز هم به قرآن مراجعه می‌کنیم ببینیم خداوند متعال چه می‌گوید. در موضوع ازدواج هم همین مصداق وجود دارد. مبانی همه موضوعاتی که در شرایط فعلی جزو اولویت‌های گفتمانی مقام معظم رهبری است در قرآن آمده و باید از کلام خدا استخراج و دسته‌بندی شود و در اختیار کنشگران جهاد تبیین قرار بگیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین در پایان گفت: امروز مرزهای جمهوری اسلامی داخل کشور ایران فقط نیست بلکه عراق را شامل می‌شود، سوریه را شامل می‌شود، لبنان را شامل می‌شود و فلسطین و اقصی نقاط عالم و درواقع هر نقطه‌ای که این مجموعه مقاومت شکل گرفته را شامل می‌شود و این موضوع نیاز به تبیین درست برای مردم دارد.

ضبط تلاوت‌های جدید قاریان قزوین برای پخش در صدا‌و‌سیما

در بخش دیگری از این جلسه مجید وفاپور، دبیر شورای عالی قرآن استان قزوین، ضمن اشاره به طرح‌های خوب قرآنی که توسط مجموعه‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود، گفت: جلسه‌ای که در شورای قرآنی تهران داشتیم منجر به بازتعریف چند برنامه شد که اگر فعالان قرآنی پای کار باشند این برنامه‌ها به نحو احسن اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از موارد، بحث ضبط تلاوت‌های جدید است و قرار است شورای عالی قرآن کشور با ۲۲ نفر از قاریان قرآن برگزیده و مورد تأیید شورای عالی تماس بگیرد و از آن‌ها دعوت کند تا تلاوت‌های جدید را در سه سطح برای شبکه ملی، شبکه قرآن و شبکه استانی ضبط کنند.

دبیر شورای توسعه قرآن استان قزوین اظهار کرد: طرح دیگر ضبط برنامه‌هایی فاخر مانند هم‌خوانی اسماءالحسنی برای ماه مبارک رمضان در مجموعه آثار باستانی است؛ این طرح مورد استقبال صدا و سیمای مرکز استان قرار گرفته و لازم است که ما برای این طرح حداقل هفته‌ای یک جلسه تمرین را داشته باشیم.

وی بیان کرد: موضوع بعدی ضبط اذان توسط قاریان قرآن است، در این راستا قاریان مصوب می‌بایست ضبط اذان به‌صورت تست داشته باشند و ارسال کنند تا پس از بررسی این اذان‌ها از صدا و سیما پخش شود.

این مسئول با اشاره به لزوم رونق یافتن جلسات قرآنی در قزوین، خاطرنشان کرد: محافل قرآنی نیازمند پویایی است، یکی از طرح‌هایی که به جلسات رونق می‌بخشد دعوت از قاریان دیگر استان‌ها برای حضور در قزوین و سفر قاریان قزوین به استان‌های دیگر و ایجاد ارتباط میان استانی است.

وفاپور در پایان به لزوم تبیین اتفاقات رخ داده در غزه اشاره کرد و گفت: در این راستا اگر ما فعالان قرآنی می‌خواهیم برنامه‌ای برای غزه داشته باشیم باید با محوریت مقاومت، جلسات تبیینی برگزار کنیم و به سؤالات و شبهات ذهنی مردم بر پایه قرآن پاسخ دهیم.

اهمیت پژوهش در اجرای طرح‌های قرآنی

در ادامه جلسه محمدحسین محمدی آهویی، مسئول دارالقرآن‌الکریم تبلیغات اسلامی قزوین، با اشاره به تغییر نگرش در فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: طرح‌های قرآنی سازمان تبلیغات چند سالی است که سمت و سوی جدیدی پیدا کرده و به سمت موضوعات تدبر و حفظ موضوعی سوق پیدا کرده است.

وی با اشاره به اهمیت پژوهش در شیوه‌های جدید اجرای طرح‌های قرآنی، اظهار کرد: در طرح‌های جدید ابلاغی از سوی سازمان دارالقرآن‌الکریم موضوع پژوهش‌های قرآنی بسیار مورد تأکید است لذا می‌بایست در کنار موضوعات مربوط تلاوت و حفظ که وظیفه اصلی و ذاتی دارالقرآن است، موضوعات پژوهشی نیز در استان مورد توجه ویژه قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha