تصویر منفی از اسرائیل برای همیشه در اذهان عمومی جهان ثبت شد + صوت
کد خبر: 4181114
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۲
غلامرضا کحلکی:

تصویر منفی از اسرائیل برای همیشه در اذهان عمومی جهان ثبت شد + صوت

پژوهشگر روابط بین‌الملل با بیان اینکه اسرائیل در میدان غزه تنها با یک شکست نظامی غیر قابل ترمیم مواجه نشد، گفت: رژیم صهیونیستی با نسل‌کشی و کشتار بی‌سابقه کودکان و زنان یک برداشت و تصویر منفی ماندگار و همیشگی در اذهان عمومی جهان از خود به یادگار گذاشت، به نحوی که دیگر نمی‌توان قدرت نرمی برای این رژیم قائل شد.

غلامرضا کحلکی، پژوهشگر و کارشناس روابط بین‌الملل

غلامرضا کحلکی، پژوهشگر و کارشناس روابط بین‌الملل، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ترمیم‌ناپذیری شکست رژیم صهیونیستی در بعد رسانه‌ای، تبلیغاتی و حقوق بشری به ویژه با گسترش اعتراضات و راهپیمایی‌ها در سراسر جهان از جمله در آمریکا و کشورهای اروپایی گفت: رژیم صهیونیستی همواره یک بازیگر حافظ وضع موجود بوده و لذا همواره به دنبال حفظ جایگاه و چهره خود است. این حس تهدید دائمی که صهیونیست‌ها در منطقه احساس می‌کنند، باعث شده که پیرامون مباحث رسانه‌ای و اقتصادی کنش‌های خاص و ویژه‌ای داشته باشند و رسانه و صنعت رسانه را در اختیار گرفته و در حوزه اقتصاد نیز در عرصه جهانی در جایگاه‌های بالا قرار بگیرند.
 
وی افزود: با تحولات اخیر، رژیم صهیونیستی از یک چهره کنشگر مقتدر با ظرفیت بالای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی به یک کنشگر منفعل تبدیل شد و لذا قبل از «طوفان الاقصی» هر جا از رویارویی اسرائیل با فلسطینی‌ها یاد می‌شد، صحبت از مشت آهنین، برخورد سخت، ضربه اول، پیشروی و نفوذناپذیری سامانه گنبد آهنین بود اما پس از این عملیات ورق برگشت و صهیونیست‌ها سعی کردند یک چهره مظلوم و مورد هجمه را از خود در فضای رسانه‌ای به نمایش بگذارند. 
 

بیشتر بخوانید:


 
کحلکی اظهار کرد: در این راستا در روزهای اول تصاویری از اسرائیل در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد که نشانه ضعف و مورد حمله واقع شدن بود که تا قبل از این چنین تصاویری از اسرائیل دیده نمی‌شد. در واقع اسرائیل با این اقدام رسانه‌ای می‌خواست جامعه جهانی را در حمایت از خود ترغیب و تشویق کند تا ببینند حقوق اسرائیلی‌ها تضییع شده و کشتاری از سوی حماس علیه آنها انجام گرفته تا از این طریق یک اجماع جهانی برای برخورد سخت با حماس ایجاد کرده و از تحولات به نفع خود استفاده کنند. 
 

چگونه افکار عمومی جهانی علیه اسرائیل شد؟

 
این پژوهشگر روابط بین‌الملل بیان کرد: اتفاقی که برخلاف خواست صهیونیست‌ها در این میان افتاد این بود که جامعه جهانی با هم‌افزایی جامعه بین‌المللی مسلمانان و بخشی از ساکنان سرزمین‌های اشغالی که با فضای مدنظر دولت اسرائیل همراهی نکردند و از این منطقه خارج شدند، در کنار اشتباهات راهبردی اسرائیل مانند حمله به بیمارستان و کشتار کودکان و زنان، علیه اسرائیل شد و یک حس نگرانی در جامعه جهانی نسبت به جنایات اسرائیل ایجاد و وحدت جهانی پیرامون نامتناسب عمل کردن اسرائیل نسبت به مردم غزه شکل گرفت و این اتفاق سناریوی صهیونیست‌ها را برای مظلوم جلوه دادن خود ناکام گذاشت.
 
وی با اشاره به استفاده رژیم صهیونیستی از سلاح‌های نامتعارف علیه غیر نظامیان در باریکه غزه گفت: با این اتفاق، این مسئله از حیث حقوق بشری و حقوق بین‌الملل در اذهان عمومی شکل گرفت که هیچ تناسبی بین کنشگری صهیونیست‌ها و عملیات حماس وجود ندارد. اساساً عملیات حماس در برابر سال‌های طولانی کنشگری غاصبانه، جنایتکارانه و ضد انسانی اسرائیل و زیر پا گذاشتن حق حیات و حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها به منزله حقوق اساسی انسان‌ها در حقوق بین‌الملل، یک واکنش طبیعی بود و اسرائیل در مقابل واکنش حماس، به لحاظ حقوق بشری کنشی کاملاً نامتناسب و غیر قابل قبول انجام داد.
 

ثبت یک تصویر ماندگار منفی جهانی از اسرائیل 

 
کحلکی تصریح کرد: از اینجا به بعد است که یک برداشت و تصویر منفی در اذهان عمومی جهان از رژیم صهیونیستی ترسیم شد و به نحوی که دیگر نمی‌توان قدرت نرمی برای اسرائیل قائل شد. در واقع اسرائیل از این پس دیگر قادر نخواهد بود تصویر جذاب، مثبت و باورپذیری از خود در بین افکار عمومی ارائه دهد.
 
کحلکی درباره آثار ثبت و حک شدن یک تصویر منفی از اسرائیل در اذهان جهانی گفت: این مسئله فقط یک شکست رسانه‌ای و تبلیغاتی نیست بلکه می‌تواند زمینه یک شکست حقوقی را نیز برای اسرائیل در عرصه بین‌المللی فراهم کند. در حقیقت اکنون می‌توان پرونده‌های متعدد و متنوع حقوقی را علیه جنایات اسرائیل، نتانیاهو و تیم او در قالب‌هایی همچون جنایت جنگی و نسل‌کشی تشکیل و مورد پیگیری قرار داد. در گذشته نیز چنین پرونده‌هایی درباره جنایت علیه بشریت یا نسل‌کشی میلوسویچ، عمرالبشیر و قذافی باز شد و جامعه جهانی می‌تواند شاهد آرای خاص و ویژه‌ای علیه جنایت‌های صهیونیست‌ها باشد. لذا مجموعه این اتفاقات رژیم صهیونیستی را به یک رژیم بی‌اعتبار و فاقد مشروعیت در سطح جهانی تبدیل می‌کند.
 

چرا غزه پیروز نهایی جنگ است

 
این کارشناس روابط بین‌الملل درباره برخی سؤالات در افکار عمومی کشورمان مبنی بر دلایل پیروز دانستن مقاومت و مردم غزه در این جنگ با توجه به حجم کشتار و ویرانی‌های بی‌سابقه در این منطقه توسط صهیونیست‌ها گفت: بهترین پاسخ به این سؤال این است که زمانی صهیونیست‌ها در تمام رسانه‌های جهانی دست برتر داشتند و یک تصویر بااقتدار از خود نشان می‌دادند که هر چه اراده می‌کردند، انجام می‌شد و به طور دائم در حال پیشروی و توسعه سرزمینی هستند و برپایه یک سرویس اطلاعاتی بانفوذ و قدرتمند و به پشتوانه یک نیروی نظامی شکست‌ناپذیر کاملا بر طرف مقابل خود، فلسطین و دشمنان منطقه‌ای، غالب و مسلط هستند که با این تصویرسازی و به عبارت دیگر «اصل تصویر»، سایرین با او وارد ارتباط می‌شوند و او را می‌شناسند و خود را تطبیق می‌دهند اما طوفان الاقصی این تصویر یا‌ آینه را دچار تغییر و شکست کرد و اکنون جهانیان با رژیم صهیونیستی به مثابه یک آینه شکسته شده روبرو هستند که دیگر قابل بازگشت به حالت اول نیست. 
 
وی تأکید کرد: در واقع طوفان الاقصی حداقل از بعد اطلاعاتی و نظامی یک شکست بزرگ برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود و برخلاف برخی که معتقدند که در این جنگ برنده و پیروزی در کار نیست، طوفان الاقصی، طوفان و لرزه‌ای بر پیکره رژیم صهیونیستی در حوزه اطلاعاتی، امنیتی و نظامی بود.
 

طوفان الاقصی؛ شکست بزرگ برای آمریکا

 
کحلکی اظهار کرد: از منظر دیگر این عملیات شکستی برای دولت آمریکا است زیرا روابطی خاصی بین آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود دارد؛ در دولت‌های جمهوری‌خواه همواره نئوکان‌ها به صهیونیست‌ها بسیار نزدیک هستند در دولت‌های دموکرات نیز به رغم  یک ضعف ارتباطی اما باز هم این روابط خاص وجود دارد و «ایپک» نفوذ زیادی در ساختارهای قدرت آمریکا دارد و لذا این عملیات، یک شکست هم برای آمریکا محسوب می‌شود.
 
کد
 
این پژوهشگر روابط بین‌الملل در پایان بیان کرد: آمریکا به دنبال ارائه تصویر یک قدرت هژمون از خود در جهان است که سواری مجانی او به سایرین موجب قدرت گرفتن آنها نیز می‌شود. در واقع آمریکا هم به منزله یک دست برتر مطرح است و هم دیگران را با حمایت خود قدرتمند می‌کند. لذا اینکه با وجود ورود تمام‌عیار آمریکا به جنگ غزه و حمایت همه‌جانبه از اسرائیل، باز هم تحولات به نفع آنها پیش نمی‌رود، نشان می‌دهد که جبهه مقاومت یک پیروزی راهبردی با طوفان الاقصی به دست آورده است.     
 
گفت‌وگو از مهدی مخبری        
انتهای پیام
captcha