امیدآفرینی؛ لازمه کار فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان
کد خبر: 4181267
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

امیدآفرینی؛ لازمه کار فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان

یک فعال فرهنگی با اشاره به اهمیت کار برای کودکان و نوجوانان گفت: با پروراندن امید که به آینده این نسل گره خورده است، نباید به بیگانگان فرصت بدهیم تا از ظرفیت دوران پاک کودکی و نوجوانی در راستای مقاصد پلید خود استفاده کنند.

مهد و پیش‌دبستانی شکوفه‌های امید در کاشانحجت‌الاسلام مهدی رحیمی نصرآبادی، متولد سال ۶۳ در کاشان، بنیان‌گذار مؤسسه فرهنگی هنری «نشاط و دانایی»، کانون فرهنگی هنری مسجد قمر بنی‌هاشم(ع)، مهد و پيش‌دبستانی «امين مهدوی» شکوفه‌های اميد و دبستان «فضیلت» در کاشان است. وی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره شاخص‌ترین فعالیت این مجموعه‌ها اظهار کرد: آموزش مباحث مهدوی، اصلی‌ترین و برجسته‌ترین فعالیت تعریف‌شده در این مراکز محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سخن رسول خدا(ص) که می‌فرماید: «مَثَل الّذی یَتَعَلَّم فی صِغره کالنَّقْشِ فِی الْحَجَرِ؛ مثل آن کس که در کودکی به فراگیری مطالب می‌پردازد، همانند حکاکی بر سنگ است»، گفت: همچنین پیامبر(ص) در حدیثی دیگر می‌فرماید: «حِفظ الْغُلام کَالوَسْمِ عَلَی الْحَجَرِ؛ یادگیری نوجوان همانند نقش کردن بر سنگ است.» درواقع اهمیت کار برای کودکان و نوجوانان یعنی نسل آینده‌ساز کشور و تاریخ بسیار مهم و اساسی است.

این فعال فرهنگی افزود: ما جامعه هدف خود را این گروه سنی قرار دادیم تا با هدف‌گذاری، برنامه‌ريزی، مدیریت و آموزش، به پر کردن خلأ مقطعی که وجود دارد، بپردازیم و به بیگانگان فرصت ندهیم تا از ظرفیت دوران پاک کودکی و نوجوانی در راستای مقاصد پلید خود استفاده کنند و با پروراندن امید که به آینده این نسل گره خورده است، در راستای پرورش نسل منتظران واقعی حضرت حجت بن الحسن(ع) گامی برداریم.

وی در خصوص کارکرد هر یک از این مجموعه‌ها بیان کرد: مهد و پيش‌دبستانی «امين مهدوی» شکوفه‌های اميد (زیر نظر معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم و اشراف علمی مرکز تخصصی مهدویت) و با هدف تربیت کودکانی براساس آموزه‌های اسلامی و منتظر موعود به‌طور رسمی از سال ٩٨ آغاز به کار کرد.

رحیمی با بیان اینکه در زمان همه‌گیری، اقشار گوناگون هر کاری را براساس نقش و زمینه‌ای که داشتند، به عهده می‌گرفتند، ادامه داد: ما نیز بر مبنای آسیب‌شناسی‌ها و نیازسنجی‌های صورت گرفته در رده سنی کودکان ۴ تا ۶ سال، بر آن شدیم تا با برگزاری کلاس‌های مجازی رایگان، ضمن ارتقای اثربخشی فضای مجازی و ارائه مفاد آموزشی، از آسیب خانه‌نشینی کودکان بکاهیم که این اقدام در سال اول با استقبال ۹۰۰ خانواده و در سال بعد ۷۰۰ خانواده روبرو شد.

وی گفت: دبستان فضیلت، ویژه دوره اول ابتدایی است و از سال تحصیلی ۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد. تاکنون نزدیک به ۱۵۰ کودک در این مجموعه از آموزش‌های مبنایی تعریف‌شده بر محور مهدویت بهره برده‌اند. محیط مذهبی و انتخاب معلمان و کادر قوی که خود را ملزم به رعایت موازین اسلامی می‌دانند، سبب استقبال خانواده‌های کاشانی از این مجموعه شده است. طرح سه‌شنبه‌های مهدوی، انس با امام زمان(عج)، داستان‌خوانی و... از جمله فعالیت‌هایی است که در راستای آموزش مباحث مهدویت در این مرکز انجام می‌شود.

این فعال فرهنگی در خصوص مؤسسه فرهنگی هنری «نشاط و دانایی» توضیح داد: این مؤسسه نیز از سال ۹۹ با مجوز رسمی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال شروع به کار کرد. سالیانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر از کلاس‌های متنوع مهدوی، قرآنی، آموزشی و هنری این مجموعه بهره می‌برند. اجرای طرح آموزش «اذان و اقامه» به‌صورت تخصصی و برای اولین بار ویژه کودکان، یکی از برنامه‌هایی است که در دستور کار این مؤسسه قرار دارد و به زودی انجام می‌شود.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha