بیش از چهار میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی اصفهان نگهداری می‌شود
کد خبر: 4181402
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴

بیش از چهار میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی اصفهان نگهداری می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: این استان در حال حاضر دارای 293 باب کتابخانه است و حدود چهار میلیون و 300 جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی خود دارد.

نشست خبری مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، علی شاه‌نظری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی که امروز، 21 آبان‌ماه در مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری‌های همه شهرها مکلف هستند که نیم‌درصد درآمدهای خود را به حساب انجمن کتابخانه‌های شهر یا شهرستان خود واریز کنند که در شهر اصفهان هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاده؛ ولی در دیگر شهرستان‌های استان انجام و بعضاً خدمات شهری هم به کتابخانه‌ها عرضه شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان کتابخانه‌های زیادی جدا از نهاد کتابخانه‌ها در اختیار دارد، افزود: خوشبختانه مذاکراتی درباره واگذاری کتابخانه‌های شهرداری به نهاد کتابخانه‌ها از چند سال قبل شروع شده و عملی شدن این تصمیم به نفع مردم شهر است؛ زیرا کتابخانه‌های اصفهان یکپارچه خواهند شد. شهر اصفهان ضعیف‌ترین کتابخانه‌های عمومی را دارد؛ ولی چرا شهری که بیشتری جمعیت استان را به خود اختصاص داده است، باید چنین کتابخانه‌های ضعیفی داشته باشد؟ یکی از راه‌های برطرف کردن این ضعف، واگذاری کتابخانه‌های شهرداری به نهاد کتابخانه‌هاست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان بیان کرد: بخش قابل توجهی از اعضای کتابخانه‌های نهادی اصفهان، کودکان و نوجوانان هستند. در بخش کودک برنامه‌های ویژه‌ای از جمله قصه‌خوانی برگزار می‌شود. در بعضی از موارد، مردم از جمله کودکان متقاضی مراجعه به کتابخانه هستند؛ ولی کمبود فضا داریم؛ برای مثال در اکثر کتابخانه‌هایی که مورد بازدید قرار دادیم، دانش‌آموزان تقاضای گسترش فضای سالن مصالعه را داشتند.

وی گفت: هر چقدر برنامه‌های ما در کتابخانه‌ها جذاب‌تر باشد، استقبال و تقاضا هم بیشتر می‌شود. بخشی با نام کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها وجود دارد که وسایل بازی و کتاب‌های کودک در آنجا قرار داده می‌شود؛ البته در بعضی از موارد، منابع قدیمی یا کم هستند که این مورد باید رسیدگی شود.

شاه‌نظری تصریح کرد: امروز استان اصفهان دارای 213 کتابخانه نهادی و 80 کتابخانه مشارکتی است که در مجموع 293 باب کتابخانه را شامل می‌شود؛ همچنین زیربنای این کتابخانه‌ها با 133 هزار متر مربع زیر پوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان است. این استان حدود چهار میلیون و 300 جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی خود دارد و در 6 ماه اول امسال، یک میلیون و 263 هزار متقاضی کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان مراجعه کرده‌اند.

بیشترین تعداد کتاب در کشور به اصفهان تعلق دارد

در ادامه این نشست، امیر هلاکویی، معاون توسعه کتابخانه‌‎ها و کتابخوانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان اظهار کرد: شعار هفته کتاب و کتابخوانی امسال، «آینده‌ خواندنی است» نام دارد. نهاد کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان در این هفته، هزار و 500 برنامه در نظر دارد؛ همچنین 80 فعالیت ویژه برای اعضای کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود.

وی افزود:  سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی با عنوان «سامان» شناخته می‌شود که مدیریت یکپارچه دو هزار و 700 کتابخانه عمومی سراسر کشور و نگهداری از داده‌های حدود 50 میلیون جلد کتاب موجود در این کتابخانه‌ها را انجام می‌دهد. کسی که عضو یکی از کتابخانه‌های عمومی استان شود، می‌تواند به‌طور همزمان از عضویت سراسری همه کتابخانه‌های عمومی کشور استفاده کند. حوزه‌های علوم کاربردی، روانشناسی، رمان، دین و ادبیات طی سال‌های اخیر، بیشتر از دیگر حوزه‌ها مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

معاون توسعه کتابخانه‌‎ها و کتابخوانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان تصریح کرد: اگر کتابخانه‌های شهرداری به نهاد کتابخانه‌ها واگذار شود، پول شهر اصفهان صرف خودش می‌شود؛ نهاد کتابخانه‌ها به‌مثابه ارگان تخصصی حوزه مدیریت کتابخانه‌ها در سراسر کشور مدیریت کتابخانه‌های شهر را به عهده می‌گیرد؛ همچنین همکاران ما در شهرداری می‌توانند از طریق جلسات انجمن سیاست‌گذاری‌های خود را در عرصه مدیریت کتابخانه‌ها ادامه دهند.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد کتاب در سطح کشور به استان اصفهان تعلق دارد، تأکید کرد: در چهار سال گذشته، حدود 70 باب کتابخانه عمومی در استان افتتاح شده که چنین کاری در کشور بی‌سابقه است و بخش زیادی از آن را مدیون خیرین فعال استان هستیم؛ همچنین کمک شهرداری‌ها و اعتبارات فرمانداری‌ها نیز در این زمینه مؤثر بوده است. علاوه بر این، حدود 20 شهر بدون کتابخانه در استان اصفهان وجود داشت که امروزه کتابخانه در آنها دایر شده است.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha